دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

خواص گیاه کلپوره یا مریم نخودی 

پنجشنبه، 27 تیر 1398
طبع گیاه دارویی کلپوره یا مریم‌ نخودی (Teucrium polium) گرم و خشک است. درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش و رفع اسهال، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، سردرد و درد قاعدگی، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون از خواص کلپوره در طب سنتی است. با ما همراه باشید.

مریم نخودی گیاهی است علفی و چندساله که تا ارتفاع 40 سانتی متر می رسد. این گیاه شاخه های فراوانی دارد و به علت پرزهای پنبه ای دارای ظاهری تقریبا سفید رنگ است. برگ ها دراز و باریک هستند که روی دو سطح آنها از پرزهای سفید رنگ پوشیده شده است. گل ها کوچک و به رنگ های سفید تا صورتی می باشند. قسمت مورد استفاده گیاه شاخه های گلدار آن است. استفاده از این گیاه به طوری که در کتب داروئی قدیمی وارد است به زمانهای نسبتاً دور نسبت داده می شود مانند آنکه بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از آن در آثار خود نام برده اند و چون گیاه ظاهری کاملاً مشخص دارد. نوع مورد نظر حکما در زمانهای قدیم، همین گیاه فعلی بوده است. سرشاخه های گلدار گیاه اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می نماید. مصرف آن را با بررسی هائی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی مؤثر می باشد. در ضمن اثر ضد تشنج نیز دارد. از این گیاه تلخ در بلوچستان، ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می شود؛ بعلاوه تب بر است و از جوشاندۀ گیاه در آب و با خیساندن و یا دم کردۀ آن در آب در موارد سرماخوردگی مصرف می شود. در کرمان نیز برای رفع ناراحتی هاضمه و دل درد از آن استفاده می کنند.

خواص کلپوره (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گیاه دارویی کلپوره گرم و خشک است. برخی از مهم ترین خواص درمانی این گاه عبارت اند از:

1. گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده می شود.

2. تسکین دردهای قاعدگی از خواص کلپوره است.

3. از ضماد گیاه دارویی کلپوره به عنوان انتی بادی برای مقابله با نیش حشرات استفاده می شود.

4. دم کرده سرشاخه های گل دار کلپوره اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می نماید.

5. درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از خواص گیاه دارویی کلپوره است.

6. کلپوره برای تقویت اعصاب، تقویت لثه ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرفان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند.

7. کمک به درمان و رفع بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری یکی دیگر از خواص کلپوره در درمان بیماری ها است.

8. از گیاه کلپوره در بلوچستان، هند و ایران برای رفع درد ناحیه قلب و قفسه سینه استفاده می شود.

9. از کلپوره برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.

10جوشانده گیاه کلپوره خاصیت تب بردارد و برای درمان خانگی سرماخوردگی مفید است.

11. مصرف کلپوره یا مریم نخودی همراه عسل برای التیام زخمهای مزمن مفید است.

12. از جوشانده غلیظ این گیاه و ترکیب آن باکمی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه در کودکان و داروی ضد روماتیسم استفاده کرد.

طریقه مصرف کلپوره

سرشاخه های گلدار گیاه کلپوره در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد و زمان جمع آوری آن به تناسب شرایط محیطی بین ماههای خرداد و مرداد است. طرز مصرف این گیاه به شرح زیر میباشد:
از این گیاه بیشتر به صورت دم کرده و جوشانده استفاده می شود. به این منظور نیم لیتر آب در حال جوش را بر روی 2 قاشق مرباخوری از گیاه خردشده بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
همچنین مصرف آن به صورت عرق نیز وجود دارد. مصرف عرق کلپوره برای درمان بیماری ها به صورت یک فنجان قبل از هر وعده غذایی است.

گیاه شناسی کلپوره

کلپوره گیاهی است از تیره نعنائیان، علفی، پایا و دارای شاخه های زیاد به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه ای است. شاخه های گیاه کلپوره گرد و کردار است و اغلب به رنگ قرمز مایل به بنفش دیده می شود.
گلها ی گیاه دارویی کلپوره نسبتاً بزرگ هستند و به دسته های 1 تا 6 تایی در محور برگها ی بالایی قرار دارند و در رنگ های سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی هستند.
این گیاه بیشتر در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه زارها یافت می شود. در کشور ما پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف شمال، جنوب، مغرب و مرکز ایران دارد.

مضرات کلپوره

استفاده از گیاه دارویی کلپوره برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر چهار سال اصلا توصیه نمی شود.

به علت مسمومیت این گیاه برای کلیه ها و کبد بایستی در مصرف آن احتیاط نمود از همین رو مصرف دارویی این گیاه برای مدت کوتاه مجاز است.

افراد دچار بیماری هایی مانند گلوکوم (آب سیاه چشم)، بزرگی پروستات و افراد دارای ناراحتی های قلبی و نارسایی کلیه و کبد بایستی از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

مصرف هم زمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید بایستی بااحتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش ازحد قند خون خواهد شد.

خشكي دهان، افزايش تعداد ضربان قلب، يبوست، احتباس ادراري و سردرد از عوارض جانبی مصرف کلپوره است بنابراین توصیه می شود از این گیاه زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده کنید.


86 پسندیدم 4 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
سید رضا
2 سال پیش

آیا کلپوره برای استخوان درد مفید است یا خیر ؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

ولی طبع گرم داره زردی نوزاد بیشتر میشه
پاسخ
سعید سالار
4 سال پیش

در سیرجان از این گیاه برای شستشوی نوزاد استفاده میشه
پاسخ
‌‌‌‌حسین شهیدی
4 سال پیش

یکی دیگر از با اهمیت ترین کارکرد های گیاه کلپوره نقش آن در تولید عسل در منطقه شرق وجنوب شرق از این گیاه میباشد که از کارکرد دارویی آن مهمتر است اما به خاطر جمع اوری و چرای بی رویه در معرص تهدید جدی است .به طوری که میتوان گفت زنبور داری در این منطقه وابسته به این گیاه است و عسل کلپوره یا مریم نخودی از مرعوبترین عسلها است
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی