ساعدنیوز
ساعدنیوز

خطرات خوردن ماهی توسط سگ ها و گربه ها

  دوشنبه، 24 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
خطرات خوردن ماهی توسط سگ ها و گربه ها
بسیاری از مواد‌غذایی که سگ یا گربه شما به آن علاقه شدید دارند، یا به خوردن آن اعتیاد پیدا کرده، ممکن است حاوی مواد نگهدارنده یا سموم مرگبار باشد.یکی از این مواد غذایی ها ماهی می باشد که آن را در رژیم غذایی گربه و سگ بررسی میکنیم.

در این مطلب می خواهیم به بحث در مورد ماهی به عنوان یک منبع پروتئین که می تواند بیماری زا باشد، در مواد غذایی سگ یا گربه بپردازیم. متاسفانه این روزها اکثر غذاهای دریایی مملو از فلزات سمی مانند جیوه شده اند. بسیاری از انواع ماهی ها نیز با سموم یا مواد شیمیایی صنعتی مانند پلی کلرید بی فنیل ها، دیوکسین و آفت کش ها مانند DDT آلوده شده اند.

این سموم توسط کوچکترین حیوانات و گیاهان موجود در اقیانوس ها در پایین ترین رده از زنجیره مواد غذایی نیز جذب می شوند. در این زنجیره هنگامی که ماهیان و ساکنان بزرگتر اقیانوس این طعمه ها و گیاهان آلوده را به عنوان منبع غذایی مصرف می کنند سموم در بدن ماهی بزرگتر تجمع می یابد و متمرکز می شود. متاسفانه، در اقیانوس ها موجودات و شکارچیان بزرگتر در پایان چرخه مصرف هستند و با تغذیه از موجودات کوچک سمی، بدنی مملو از سموم خواهند داشت.

ماهی تن که بسیاری از مردم به طور منظم در رژیم غذایی گربه خود قرار می دهند، جزو این دسته به حساب می آید. در آماری که از صاحبان حیوانات خانگی بدست آمده است تخمین زده می شود اغلب گربه ها و تعداد کمتری از سگ ها، از ماهی تن آلوده شده تغذیه می کنند.

یکی از مواد نگهدارنده بالقوه مرگبار در مواد غذایی فرآوری شده حیوانات خانگی که حاوی ماهی هستند اتوکسیکین می باشد، که به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده است. مواردی از مسمومیت با این ماده در سگ ها و گربه ها گزارش شده است. پس از مصرف مواد غذایی فرآوری شده حاوی اتوکسیکین در ابتدا بدن حیوان به نارسایی کبد دچار می شود. استفاده کردن از اتوکسیکین در مواد غذایی انسانی به جز در مقادیر مجاز با حجم بسیار کم در ادویه جات و ترشی جات به عنوان نگهدارنده ممنوع شده است.

در طول فرآیند تولید حجم زیادی از این ماده شیمیایی نگهدارنده را در مواد غذایی حیوانات استفاده می کنند تا قادر به نگهداری ماهی برای طولانی مدت باشند و به حفظ چربی کمک کنند. اجتناب از اتوکسیکین در فرمول غذایی بسیار مشکل است. متاسفانه در حال حاضر، هنوز هم از اتوکسیکین در بسیاری از مواد غذایی حیوانات خانگی موجود در بازار استفاده می کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که بر روی برچسب محصولات غذایی، لیست تک تک مواد تشکیل دهنده به صورت دقیق ذکر شده باشد، در غیر این صورت شما نمی دانید چه موادی در آن بکار رفته است، از جمله منبع گوشتی که در آن محصول وجود دارد. ولی چون اتوکسیکین و مواد نگهدارنده به مواد خام و قبل از پخته شدن اضافه می شود تولید کنندگان از نوشتن نام آن بر روی برچسب محصول خود داری می کنند. پس در صورت نبودن نام مواد نگهدارنده در لیست فرض بر این است که در طول فرآیند تولید از این مواد استفاده شده است، مگر اینکه بر روی محصول درج شده باشد که محصول بدون مواد نگهدارنده است.

ماده سمی دیگری بنام مایکوتوکسین (نوعی سم قارچ) که به شدت بیماری زا است ممکن است در وعده های غذایی که یکی از مواد تشکیل دهنده آن ماهی باشد وجود داشته باشد.

آیا سگ ها و گربه ها ماهی دوست دارند؟

به نظر می رسد گربه ها عاشق وعده های غذایی هستند که دریایی باشد، اما بسیار عجیب است که بچه گربه ها تمایل شدیدی به خوردن ماهی ندارند. اجداد گربه های مورد علاقه ما در صحراهای آفریقا زندگی می کردند. آنها هیچ وقت یک ماهی تن غول پیکر دریایی شکار نمی کردند. طعمه های طبیعی اجداد گربه ها موجودات بسیار کوچک زمینی خزدار مثل موش ها بودند.

در واقع سگ ها و گربه ها تمایل به معتاد شدن به هر پروتئینی که به صورت منحصر به فرد به او می دهید را دارند. آنها کاملا می تواند به ماهی اعتیاد پیدا کرده و علاقه شدیدی به خوردن آن نشان دهند حتی اگر در طبیعت رژیم غذایی آنها غذاهای دریایی نباشد. بر همین اساس است افرادی که گربه هایشان را با ماهی تغذیه می کنند به مرور احساس می کنند گربه ها عاشق ماهی هستند.

شرکت های مواد غذایی حیوانات خانگی بشدت از این پدیده آگاه هستند. به همین دلیل است که بسیاری از فرمول های کارخانه های مواد غذایی حیوانات ماهی و یا مرغ است.

با توجه به موارد بالا می توان پی برد که چرا حیواناتی که در رژیم غذایی شان کنسرو ماهی تن گنجانده شده است افزایش خطر ابتلا به سلول های سرطانی بیشتری را دارا هستند. به نظر می رسد افزایش ریسک ابتلا به سرطان در اینگونه حیوانات بیشتر است.

ماهی و گربه

دیگر نگرانی های بهداشتی از تغذیه سگ و گربه با ماهی

  • همانطور که بسیاری از شما می دانید و همواره نیز توصیه شده است چرخش پروتئین در رژیم غذایی حیوان خانگی ضروری است. دلیلش این است که هر نوع مواد غذایی که بیش از حد مصرف شود می تواند در طول زمان آلرژی ایجاد کند.
  • ماهی یکی از حساس ترین و آلرژی زاترین ماده غذایی برای گربه ها به شمار می رود. آلرژی باعث التهاب سیستمیک در بدن می شود. غذاهای آلرژی زا می تواند در آنها باعث التهاب ریه شده که در نهایت منجر به آسم می شود. و البته یکی از بیماری های التهابی بسیار شایع در گربه ها تشخیص داده شده است.
  • محققان در طی آزمایش های متعدد به نتیجه رسیدند که ارتباط بین جیوه و آسم و همچنین ارتباط بین اتوکسیکین و آسم وجود دارد، بنابراین باید همواره به رژیم غذایی حیوان توجه شود.
  • حیوانات تغذیه شده با ماهی در مقادیر بالا می تواند منجر به کمبود تیامین شوند، که می تواند علائمی همچون از دست دادن اشتها، تشنج و حتی مرگ را در پی داشته باشد.
  • همچنین مصرف طولانی مدت از ماهی در غذای گربه می تواند منابع ویتامین E را در بدن کاهش دهد. کمبود ویتامین E می تواند منجر به یک وضعیت واقعا دردناک به نام steatitis یا اصطلاحا بیماری چربی زرد شود. اگر درمان نشود ، می تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.
  • غذاهای دریایی یک منبع بسیار غنی از ید هستند، اما بدن گربه ها به گونه ای طراحی شده است که قادر به پردازش میزان زیاد ید نمی باشد. بسیاری از متخصصان تغذیه حیوانات، بر این باورند که مصرف بیش از حد بسیاری از غذاهای غنی از ید موجب ایجاد بیماری پرکاری تیروئید در گربه ها می شود. همچنین به این نتیجه رسیده اند که ارتباط نزدیکی بین غذای کنسرو شده گربه و پرکاری تیروئید وجود دارد. به نظر می رسد اجتناب از دادن غذاهایی با ید بالا یک راه خوب برای جلوگیری از پرکاری تیروئید در گربه ها باشد.کارخانه های تولید مواد غذایی حیوانات خانگی در حال معرفی محصول جدیدی با فرمول ‘ید کم’ برای جلوگیری از خطر ابتلا به پرکاری تیروئید درگربه ها هستند.
  • آخرین مورد اما بسیار مهم، منیزیم موجود در ماهی است که منجر به ایجاد بیماری های دستگاه ادراری در گربه ها می شود. یک رژیم غذایی غیرمنتظره مملو ازماده معدنی منیزیم می تواند مستعد کننده تولید کریستال های فسفات آمونیوم-منیزیم باشد، که به عنوان کریستال های MAP یا کریستال struvite شناخته شده می باشند و برای بسیاری از گربه ها مشکلات زیادی ایجاد می کند.

    ماهی و سگ

ماهی مناسب برای غذای سگ و گربه

آیا گونه ای از ماهیان برای خوراک حیوانات خانگی وجود دارد که بیماری زا نباشد؟ قطعا تغذیه با پروتئین ثابت و یکنواخت مانند ماهی در رژیم غذایی سگ یا گربه هرگز توصیه نمی شود. البته همه می دانیم که ماهی یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، که برای سلامتی حیوان خانگی ضروری است. اگر ماهی را به عنوان مکمل در کنار رژیم غذایی حیوان خانگی خود بخواهید قرار دهید، بسیار خوب است. استفاده از ساردین بسته بندی شده در آب می تواند گزینه مناسبی باشد. ساردین ها زندگی کوتاه تری دارند و به اندازه کافی وقت برای ذخیره سموم در بدن آنها وجود ندارد، در عین حال یک منبع فوق العاده از امگا ۳ هستند.

تغذیه با ماهی آزاد به همراه پروتئین های دیگر نیز به صورت مکمل غذایی یک راه بسیار خوب برای رساندن امگا ۳ به سگ یا گربه می باشد. اگر مایل نیستید برای تامین امگا ۳ در رژیم غذایی حیوان خود از ماهی استفاده کنید می توانید از روغن کریل که به دست آمده از آبزیان بسیار ریز دریایی که شبیه میگو هستند استفاده نمایید.

گربه ها چه نوع ماهی می توانند بخورند؟

اگر تصمیم دارید گاه به گاه غذای تن ماهی را به گربه خود بدهید، می توانید ماهی کنسرو شده یا ماهی تازه را انتخاب کنید. ماهی کنسروی بسته بندی شده در آب را انتخاب کنید، نه کنسرو ماهی تن در روغن یا کنسرو ماهی تن با نمک اضافه شده یا طعم دهنده های دیگر. ماهی تکه تکه چرب انتخاب بهتری برای گربه شما نسبت به گیاه آلباکور است که از نظر جیوه بالاتر است. به منابع دیگر ماهی تن که ممکن است گربه شما بخورد توجه کنید. به عنوان مثال، اگر غذای کنسرو شده ای تهیه می کنید که با ماهی تهیه شده باشد، ماهی تن بیشتری به غذا اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر غذای کنسروی تهیه شده با ماهی تن را تغذیه می کنید، افزودن ماهی تن بیشتر در آن ممکن است زیاد باشد. ماهی تن بهتر است به صورت پخته سرو شود. حتی اگر انسان ها همیشه سوشی می خورند، دادن ماهی خام به گربه شما ممکن است مضر باشد. خوردن ماهی خام همان خطراتی را برای شما گربه ایجاد می کند که برای شما خطرناک است. ماهی خام می تواند حاوی باکتری و انگل باشد.

علاوه بر این، ماهی خام حاوی آنزیمی به نام تیامیناز است. در گربه ها، این آنزیم می تواند ویتامین B ضروری به نام تیامین را تجزیه کند و به طور بالقوه منجر به بیماری خطرناکی به نام کمبود تیامین شود، که بسیار خطرناک است. پخت ماهی تن که قصد دارید به گربه خود بدهید، نه تنها باکتری یا انگلی را از بین می برد، بلکه تیامیناز را نیز از بین می برد.

راه های ایمن برای تغذیه ماهی تن به گربه شما

همیشه بهتر است قبل از افزودن غذاهای جدید به رژیم گربه خود با دامپزشک صحبت کنید. اگر راهنمایی دامپزشک خود را دریافت کردید و مایل به تغذیه ماهی تن به گربه خود هستید، همان دستورالعمل هایی را که برای تغذیه گربه خود با هر نوع تشویقی رعایت می کنید دنبال کنید. غذاهای مکمل مانند ماهی تن باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه گربه شما را تشکیل دهد. بقیه رژیم غذایی گربه شما (۹۰ درصد) باید از یک غذای گربه ای با کیفیت بالا، کامل و متعادل تهیه شود.

برای جلوگیری از مسائل احتمالی که می تواند ناشی از خوردن بیش از حد ماهی تن باشد، از جمله ایجاد عادات غذایی نامناسب ، از تغذیه هر روز ماهی تن خودداری کنید و در عوض غذاهای تن ماهی را فقط به چند بار در هفته محدود کنید.

آیا می توان ماهی به سگ ها داد؟

اگر در مصرف این محصول زیاده روی نکنید ، می توانید از ماهی در غذای سگ استفاده کنید. ماهی می تواند هفته ای یک بار به عنوان مکمل خوراک اصلی ، 300 تا 500 گرم تغذیه شود

برای سگ باید از ماهی آب پز ، بدون نمک و سایر ادویه ها استفاده شود. استخوان های ماهی می توانند هنگام بلعیدن سگ را صدمه بزنند یا مری را مسدود کنند ، بنابراین بهتر است آنها را خارج کنید یا ماهی را خرد کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (121 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (99 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (86 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (24 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید...
تیتر امروز   
دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...