خواص درمانی سنگ ها از نگاه طب سنتی

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص درمانی سنگ ها از نگاه طب سنتی
اگر زیبایی و انرژی برایتان اهمیت دارد، هم به صورت ذاتی و هم به صورت فیزیکی، به این ویژگی­ ها در سنگ­ های قیمتی، واکنش نشان خواهید داد. به محض برخورد با سنگی که وارد میدان انرژی شما می ­شود، آن را احساس خواهید کرد؛ حتی اگر این سنگ قیمتی بسیار کوچک باشد، شما انرژی قدرت ­بخشی یا ضعیف ­کنندۀ آن را حس خواهید کرد.

اگر زیبایی و انرژی برایتان اهمیت دارد، هم به صورت ذاتی و هم به صورت فیزیکی، به این ویژگی­ ها در سنگ­ های قیمتی، واکنش نشان خواهید داد. به محض برخورد با سنگی که وارد میدان انرژی شما می ­شود، آن را احساس خواهید کرد؛ حتی اگر این سنگ قیمتی بسیار کوچک باشد، شما انرژی قدرت ­بخشی یا ضعیف ­کنندۀ آن را حس خواهید کرد.
این مبنای شفا، با سنگ­ های قیمتی و انرژی است.صرفا با به دست­ کردن یک سنگ قیمتی بجا، قادر خواهید بود از هر راهی که می ­خواهید بر میدان انرژی خود اثر بگذارید.فقط نکتۀ مهم اینجاست که باید دقیقا کشف کنید که کدام یک از سنگ ­های قیمتی در میان ده ها گزینۀ زیبا و دلپسند، قدرتمندترین شفادهنده برای شما به شمار می آیند و به بهترین شکل می ­تواند شما را در رسیدن به اهدافتان و گذر از چالش ­های شخصی، حمایت کند.»

سنگ درمانی که از دیرباز در زمره درمانهای طبیعی بوده، امروزه تحت نام (gem therapy) به عنوان یکی از رشته های طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها،بر خلاف استقبال گسترده مردم جهان طی سالهای اخیر، موضوع جدیدی نیست، بلکه هزاران سال قدمت دارد. شواهد کاربرد سنگهای طبیعی برای درمان بیماریهای مختلف در قدیمی ترین تمدنهای بشری به چشم می خورد. بر اساس این شواهد، در طول تاریخ از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برای مقاصد درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. قدیمی ترین گزارشها در مورد خواص درمانی گوهرها به هزاره 4 پیش از میلاد باز می گردد. چنین به نظر می رسد که کتیبه های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، کهن ترین آثار بر جای مانده از این دانش قدیمی یعنی استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها می باشند. در طب سنتی هند (آیورادا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و الگریز با سنگهای شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان آن در سراسر دنیا و بخصوص در آمریکا، اروپا و هند بکار گرفته می شود.

در چین باستان نیز درمانگران از خواص سنگها و درمان با آنها آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد (حدود 500 سال قبل) که توسط پی یو نگاشته شده دارای توضیحات فراوانی در مورد گوهرها و تاثیر آنها بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوهرها و سنگهای شفابخش در سراسر دنیاست.

خواص درمانی سنگ ها از نگاه طب سنتی _ اسلامی

در روایات رسیده از ائمه اطهار خواص زیادی برای سنگ های عقیق، زمرد، زبر جد، فیروزه، در نجف و … بیان شده است.

  • سنگ یاقوت افضل انگشترهای دیگر است و قرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است.
  • رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
    فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسی به آن ها نگاه کند نور صورتش زیاد می شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آن هاست…
  • رسول خدا(ص) فرمودند: هرکس از شما مادامی که این عقیق همراه او باشد غم وغصه ای نمی رسد.

خواص درمانی سنگ عقیق

عقیق سنگی سرخ است و اقسام مختلفی دارد. این سنگ زیبا معمولا از لحاظ ظاهری و ساختاری به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند و کاربرد بسیاری در ساخت وسایل تزیینی مانند انگشتر عقیق دارد.

  • با شربت سیب برای تقویت قلب و رفع خفقان مفید است.
  • همراه داشتن سنگ عقیق دفع کننده خونریزی و از بین برنده بوی بد دهان است
  • در داروهای کبد برای بازکردن انسدادها مصرف می شود.
  • در کنار سایر ادویه سنگ شکن برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد.
  • مالش دندان و لثه با سوخته آن برای جلای دندان و رفع عفونت ریشه آن مؤثر است.
  • مصرف این سنگ در چشم (به چشم کشیدن) و دندان سبب روشنایی و تقویت چشم و سپیدی دندان ها می شود.
  • از خواص دیگر عقیق می توان به تاثیر آن بر خلق و خو اشاره کرد. در کسانی که تندخو و عصبی هستند به همراه داشتن عقیق باعث نرمی رفتار و تعادل روحی آن ها می شود.
  • در اصطلاح طبی دارویی است که اندوه را از بین می برد و شادمانی و انبساط خاطر می آورد.
  • چون عقیق خاصیت غم زدایی دارد، برای رفع افسردگی مناسب است

خواص درمانی سنگ فیروزه

  • فیروزه از نظر مزاجی سرد و خشک است‏ و تنها نوع نیشابوری آن توصیه می شود.
  • فیروزه‏ در اثر مجاورت و تماس با چربی، بوی تند و تیز حتی بوی مشک و حرارت حمام تباه می شود.
  • از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است هر که انگشتر با نگین سنگ فیروزه در دست کند، چشم و دل وی را قوت می دهد و باعث گشایش سینه می شود.
  • از امام موسی کاظم (ع) نیز نقل شده است، فیروزه درمان کسی است که صاحب فرزند نمی شود.
  • فیروزه در تقویت بینایی و قلب و دستگاه گوارش و اعصاب موثر است
  • در داروهای چشم جهت تقویت و روشنایی چشم کاربرد دارد
  • همراه داشتن فیروزه موجب فال نیک و موفقیت در کار و آویختن آن را به گردن مقوی قلب و مانع ترس است.

خواص درمانی سنگ یاقوت

  • هر کس که یاقوت به همراه داشته باشد، ناراحتی های معده از او دور شده و به مغز طاقت و قدرت می دهد.
  • اگر از کشته آن استفاده گردد غش، صرع، جنون، طاعون و خونریزی قاعدگی شدید درمان می گردد.
  • گردش خون را تنظیم کرده و سموم را از بدن دفعه می نماید.
  • اگر نزدیک چشم نگاه داشته یا از سرمه آن استفاده کنید، تمام امراض و شکایات چشم را دور می سازد.
  • اگر نزدیک دهان باشد بوی بد دهان را از بین می برد.
  • به دل استقلال داده و خوف و ترس را از بین می برد.

خواص درمانی سنگ زمرد

  • هر کسی زمرد را به همراه داشته و یا آن را به شکل دارو استفاده نماید، ناراحتی و درد معده او را درمان می نماید.
  • حرکت نبض را تیز و عادی می سازد.
  • روح را تقویتی نماید.
  • برای گاز معده و استفراغ مفید است.
  • زمرد از نظر برودت و یبوست در درجه دوم می باشد.

نحوه استعمال سنگ ها در متون طب سنتی و اسلامی

سنگ ها و جواهرات قیمتی در حوزه پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان انواع بیماری ها از قدیم، کاربرد داشته اند و عموماً به شیوه های مختلف از آن ها بهره گرفته می شود که عبارتند از :

  • استفاده از سنگ ها به شیوه ادویه مفرد
  • ترکیب با سایر داروها و مرهم ها
  • همراه کردن سنگ با بیمار
  • استفاده در قالب زیورآلات مانند انگشتر
  • نوشیدن آب و یا شیری که سنگ در آن قرار داده شده است
  • قراردادن سنگ روی موضع درد و حتی انجام ماساژ با آن ها

عوارض استفاده از گوهر درمانی

همانطور که گوهرها دارای انرژی و خواص ثابت شده و مثبتی برای بدن می باشند می توانند در صورت استفاده غلط و نابه جا بسیار خطرناک بوده و اثرات جبران ناپذیری برای بدن به جای بگذارند. مثلا احساس خستگی یا افزایش انرژی و سر درد، افزایش تعداد دفعات حرکات روده ای، افزایش ادرار؛ از آنجا كه كلیه ها تحریك می شوند، ادرار بیشتری تولید می شود و این ادرار به دلیل سموم بیشتری كه دارد، ممكن است تیره تر بوده و بوی تندتری داشته باشد. تغییرات الگوی خواب، مثلاً خواب بیشتر یا عمیقتر یا خواب آشفته.

بروز موقت بیماری كه قبلاً سركوب شده بوده، بدلیل اینكه بدن فرآیند طبیعی شفای خود را آغاز می كند. ترشحات غشاءهای مخاطی در بینی، دهان و برونشها افزایش می یابد. تشدید وضعیت پوستی، بویژه در مواردی كه سركوب شده باشند و تعریق شدید همراه با خارج شدن سمومی كه از طریق منافذ پوستی كف پاها، آزاد می شوند. البته لازم است بگویم این واكنشها به عنوان بخشی از درمان ارزیابی می گردند و اغلب بیانگر این است كه سموم از بدن پاك و ترمیم بدنی در حال آغاز است.

چاکرا درمانی در بحث خواص سنگ ها

در بدن مراکزی وجود دارد که به آنها مراکز انرژی یا چاکرا می گویند. بیماری ها در اثر بسته شدن این مراکز انرژی جدید پدید می آیند. کانی ها و سنگ های با ارزش قادرند تا این گرفتگی ها را از بین ببرند (از لحاظ روانی و انرژی حیاتی را به صورت منظم و با ارزش در ما جاری کنند. افرادی که مدیتیشن یا تمرکز می کنند روی این نقاط آگاهی دارند و انرژی های درونی را از این نقاط بیرون داده و آزاد می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس گریه های دلخراش مادر عزادار ابراهیم رئیسی: امام زمان! ابراهیم را کجا بردی؟ هدیه خاص ابراهیم رئیسی به این دختر بچه 5 ساله تبریزی+عکس خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان