خواص درمانی سنگ ها از نگاه طب سنتی

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص درمانی سنگ ها از نگاه طب سنتی
اگر زیبایی و انرژی برایتان اهمیت دارد، هم به صورت ذاتی و هم به صورت فیزیکی، به این ویژگی­ ها در سنگ­ های قیمتی، واکنش نشان خواهید داد. به محض برخورد با سنگی که وارد میدان انرژی شما می ­شود، آن را احساس خواهید کرد؛ حتی اگر این سنگ قیمتی بسیار کوچک باشد، شما انرژی قدرت ­بخشی یا ضعیف ­کنندۀ آن را حس خواهید کرد.

اگر زیبایی و انرژی برایتان اهمیت دارد، هم به صورت ذاتی و هم به صورت فیزیکی، به این ویژگی­ ها در سنگ­ های قیمتی، واکنش نشان خواهید داد. به محض برخورد با سنگی که وارد میدان انرژی شما می ­شود، آن را احساس خواهید کرد؛ حتی اگر این سنگ قیمتی بسیار کوچک باشد، شما انرژی قدرت ­بخشی یا ضعیف ­کنندۀ آن را حس خواهید کرد.
این مبنای شفا، با سنگ­ های قیمتی و انرژی است.صرفا با به دست­ کردن یک سنگ قیمتی بجا، قادر خواهید بود از هر راهی که می ­خواهید بر میدان انرژی خود اثر بگذارید.فقط نکتۀ مهم اینجاست که باید دقیقا کشف کنید که کدام یک از سنگ ­های قیمتی در میان ده ها گزینۀ زیبا و دلپسند، قدرتمندترین شفادهنده برای شما به شمار می آیند و به بهترین شکل می ­تواند شما را در رسیدن به اهدافتان و گذر از چالش ­های شخصی، حمایت کند.»

سنگ درمانی که از دیرباز در زمره درمانهای طبیعی بوده، امروزه تحت نام (gem therapy) به عنوان یکی از رشته های طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها،بر خلاف استقبال گسترده مردم جهان طی سالهای اخیر، موضوع جدیدی نیست، بلکه هزاران سال قدمت دارد. شواهد کاربرد سنگهای طبیعی برای درمان بیماریهای مختلف در قدیمی ترین تمدنهای بشری به چشم می خورد. بر اساس این شواهد، در طول تاریخ از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برای مقاصد درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. قدیمی ترین گزارشها در مورد خواص درمانی گوهرها به هزاره 4 پیش از میلاد باز می گردد. چنین به نظر می رسد که کتیبه های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، کهن ترین آثار بر جای مانده از این دانش قدیمی یعنی استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها می باشند. در طب سنتی هند (آیورادا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و الگریز با سنگهای شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان آن در سراسر دنیا و بخصوص در آمریکا، اروپا و هند بکار گرفته می شود.

در چین باستان نیز درمانگران از خواص سنگها و درمان با آنها آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد (حدود 500 سال قبل) که توسط پی یو نگاشته شده دارای توضیحات فراوانی در مورد گوهرها و تاثیر آنها بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوهرها و سنگهای شفابخش در سراسر دنیاست.

خواص درمانی سنگ ها از نگاه طب سنتی _ اسلامی

در روایات رسیده از ائمه اطهار خواص زیادی برای سنگ های عقیق، زمرد، زبر جد، فیروزه، در نجف و … بیان شده است.

  • سنگ یاقوت افضل انگشترهای دیگر است و قرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است.
  • رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
    فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسی به آن ها نگاه کند نور صورتش زیاد می شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آن هاست…
  • رسول خدا(ص) فرمودند: هرکس از شما مادامی که این عقیق همراه او باشد غم وغصه ای نمی رسد.

خواص درمانی سنگ عقیق

عقیق سنگی سرخ است و اقسام مختلفی دارد. این سنگ زیبا معمولا از لحاظ ظاهری و ساختاری به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند و کاربرد بسیاری در ساخت وسایل تزیینی مانند انگشتر عقیق دارد.

  • با شربت سیب برای تقویت قلب و رفع خفقان مفید است.
  • همراه داشتن سنگ عقیق دفع کننده خونریزی و از بین برنده بوی بد دهان است
  • در داروهای کبد برای بازکردن انسدادها مصرف می شود.
  • در کنار سایر ادویه سنگ شکن برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد.
  • مالش دندان و لثه با سوخته آن برای جلای دندان و رفع عفونت ریشه آن مؤثر است.
  • مصرف این سنگ در چشم (به چشم کشیدن) و دندان سبب روشنایی و تقویت چشم و سپیدی دندان ها می شود.
  • از خواص دیگر عقیق می توان به تاثیر آن بر خلق و خو اشاره کرد. در کسانی که تندخو و عصبی هستند به همراه داشتن عقیق باعث نرمی رفتار و تعادل روحی آن ها می شود.
  • در اصطلاح طبی دارویی است که اندوه را از بین می برد و شادمانی و انبساط خاطر می آورد.
  • چون عقیق خاصیت غم زدایی دارد، برای رفع افسردگی مناسب است

خواص درمانی سنگ فیروزه

  • فیروزه از نظر مزاجی سرد و خشک است‏ و تنها نوع نیشابوری آن توصیه می شود.
  • فیروزه‏ در اثر مجاورت و تماس با چربی، بوی تند و تیز حتی بوی مشک و حرارت حمام تباه می شود.
  • از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است هر که انگشتر با نگین سنگ فیروزه در دست کند، چشم و دل وی را قوت می دهد و باعث گشایش سینه می شود.
  • از امام موسی کاظم (ع) نیز نقل شده است، فیروزه درمان کسی است که صاحب فرزند نمی شود.
  • فیروزه در تقویت بینایی و قلب و دستگاه گوارش و اعصاب موثر است
  • در داروهای چشم جهت تقویت و روشنایی چشم کاربرد دارد
  • همراه داشتن فیروزه موجب فال نیک و موفقیت در کار و آویختن آن را به گردن مقوی قلب و مانع ترس است.

خواص درمانی سنگ یاقوت

  • هر کس که یاقوت به همراه داشته باشد، ناراحتی های معده از او دور شده و به مغز طاقت و قدرت می دهد.
  • اگر از کشته آن استفاده گردد غش، صرع، جنون، طاعون و خونریزی قاعدگی شدید درمان می گردد.
  • گردش خون را تنظیم کرده و سموم را از بدن دفعه می نماید.
  • اگر نزدیک چشم نگاه داشته یا از سرمه آن استفاده کنید، تمام امراض و شکایات چشم را دور می سازد.
  • اگر نزدیک دهان باشد بوی بد دهان را از بین می برد.
  • به دل استقلال داده و خوف و ترس را از بین می برد.

خواص درمانی سنگ زمرد

  • هر کسی زمرد را به همراه داشته و یا آن را به شکل دارو استفاده نماید، ناراحتی و درد معده او را درمان می نماید.
  • حرکت نبض را تیز و عادی می سازد.
  • روح را تقویتی نماید.
  • برای گاز معده و استفراغ مفید است.
  • زمرد از نظر برودت و یبوست در درجه دوم می باشد.

نحوه استعمال سنگ ها در متون طب سنتی و اسلامی

سنگ ها و جواهرات قیمتی در حوزه پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان انواع بیماری ها از قدیم، کاربرد داشته اند و عموماً به شیوه های مختلف از آن ها بهره گرفته می شود که عبارتند از :

  • استفاده از سنگ ها به شیوه ادویه مفرد
  • ترکیب با سایر داروها و مرهم ها
  • همراه کردن سنگ با بیمار
  • استفاده در قالب زیورآلات مانند انگشتر
  • نوشیدن آب و یا شیری که سنگ در آن قرار داده شده است
  • قراردادن سنگ روی موضع درد و حتی انجام ماساژ با آن ها

عوارض استفاده از گوهر درمانی

همانطور که گوهرها دارای انرژی و خواص ثابت شده و مثبتی برای بدن می باشند می توانند در صورت استفاده غلط و نابه جا بسیار خطرناک بوده و اثرات جبران ناپذیری برای بدن به جای بگذارند. مثلا احساس خستگی یا افزایش انرژی و سر درد، افزایش تعداد دفعات حرکات روده ای، افزایش ادرار؛ از آنجا كه كلیه ها تحریك می شوند، ادرار بیشتری تولید می شود و این ادرار به دلیل سموم بیشتری كه دارد، ممكن است تیره تر بوده و بوی تندتری داشته باشد. تغییرات الگوی خواب، مثلاً خواب بیشتر یا عمیقتر یا خواب آشفته.

بروز موقت بیماری كه قبلاً سركوب شده بوده، بدلیل اینكه بدن فرآیند طبیعی شفای خود را آغاز می كند. ترشحات غشاءهای مخاطی در بینی، دهان و برونشها افزایش می یابد. تشدید وضعیت پوستی، بویژه در مواردی كه سركوب شده باشند و تعریق شدید همراه با خارج شدن سمومی كه از طریق منافذ پوستی كف پاها، آزاد می شوند. البته لازم است بگویم این واكنشها به عنوان بخشی از درمان ارزیابی می گردند و اغلب بیانگر این است كه سموم از بدن پاك و ترمیم بدنی در حال آغاز است.

چاکرا درمانی در بحث خواص سنگ ها

در بدن مراکزی وجود دارد که به آنها مراکز انرژی یا چاکرا می گویند. بیماری ها در اثر بسته شدن این مراکز انرژی جدید پدید می آیند. کانی ها و سنگ های با ارزش قادرند تا این گرفتگی ها را از بین ببرند (از لحاظ روانی و انرژی حیاتی را به صورت منظم و با ارزش در ما جاری کنند. افرادی که مدیتیشن یا تمرکز می کنند روی این نقاط آگاهی دارند و انرژی های درونی را از این نقاط بیرون داده و آزاد می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان