دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

خسارات و صدمات تیک آف کردن ماشین 

سه شنبه، 24 تیر 1399
منظور از تیک آف، هرزگردی چرخ های خودرو قبل از شروع حرکت می باشد. این کار معمولا صدای جیغ لاستیک ها را همراه دارد که همین صدا و احتمالا دودی که از لاستیک بلند می شود، برای برخی از جوانان و حتی افراد مسن تر هم دارای جذابیت می باشد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تیک آف یکی از اصطلاحات رایج برای فارسی زبانان عاشق سرعت است. این عبارت (Take Off) در زبان انگلیسی برای لحظه ی آغاز پرواز هواپیما به کار برده می شود.
تیک آف در اتومبیل ها برای جلب توجه ، ایجاد هیجان ، تولید دود ، تولید صدا و در مجموع برای نمایش اتومبیل انجام می شود. یک تیک آف طولانی نشان دهنده ی مهارت راننده و قدرت بالای اتومبیل است.
با توجه به عرض لاستیک ، وزن روی چرخ ، جنس آسفالت و … هر اتومبیلی می تواند مقدار خاصی قدرت را در لحظه آغاز به حرکت تحمل کند. در صورتی که قدرت موتور به صورت آنی به چرخ منتقل شود برای چند لحظه شاهد تیک آف خواهیم بود که دلیل آن بیشتر بودن گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح است. با نزدیک شدن سرعت حرکت به سرعت چرخ ، چسبندگی افزایش یافته و تیک آف تبدیل به حرکت می شود.

صدمات تیک آف به خودرو

صدمات تیک آف به خودرو کم نیستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اصولا تیک آف خودرو می تواند صدمات زیادی را همراه داشته باشد. در برخی خودروها حتی با یک بار انجام این کار می توان صدمات آن را حس کرد.

برخی از این خسارات و صدمات عبارتند از:

  • خرابی در کلاچ خودرو
  • آسیب رسیدن شدید به گیربکس
  • از بین رفتن لاستیک ها
  • شکستن دسته موتور
  • آسیب دیدن موتور
  • آسیب دیدن پلوس و دیفرانسیل

دلیل صدمات تیک آف به خودرو این است که باعث ایجاد لرزش زیاد در موتور خودرو می شود. تیک آف باعث می شود نیروی زیادی به دیفرانسیل و چرخ دنده های حلزونی(هرزگرد) موجود در دیفرانسیل وارد کرده و متعاقب این نیرو گشتاور شدیدی هم ایجاد می شود.با افزایش گشتاور بر روی چرخ دنده ها تنش فشاری شدید و در نهایت تنش خستگی بیشتری به چرخ دنده وارد می شود، در واقع چرخ دنده که بر اساس عمر و استحکام خستگی ناشی از حرکت و تنش های متناوب تولید می شود، با تیک آف عمر چرخ دنده های هرز گرد درون دیفرانسیل کاهش پیدا می کند.

در بعضی موارد خرابی آنی کلاچ و گیربکس نیز مشاهده شده است. در صورتی که دلتان مغزتان را فریب داد و برای انجام این کار راغب شدید این کار را در محیطی امن و با خودیویی قدرتمند و اسپرت انجام دهید. تیک آف در اتومبیل ها برای جلب توجه، ایجاد هیجان، تولید دود، تولید صدا و در مجموع برای نمایش اتومبیل انجام می شود. یک تیک آف طولانی نشان دهنده ی مهارت راننده و قدرت بالای اتومبیل است.

چگونه تیک آف کنیم؟

در اتومبیل های دنده ای کار بسیار ساده است. فقط کافیست کلاچ را تا انتها گرفته، اتومبیل را در دنده قرار داده و گاز دهید سپس به صورت ناگهانی کلاچ را رها کرده و بر گاز بیفزایید. در صورتی که اتومبیل دارای سیستم های کنترلی مانند DSC ، TC و ESP است باید آن را خاموش کنید. در اتومبیل های اتوماتیک باید اتومبیل را در حالت N قرار داده و گاز دهید و سپس به صورت ناگهانی دنده را در حالت D قرار دهید. بعضی اتومبیل های اتوماتیک در صورت بالا بودن دور موتور در دنده قرار نمی گیرند و یا دور موتور را کاهش می دهند. در اتومبیل های بسیار قوی تخت گاز کردن برای انجام تیک آف کافی است. در اتومبیل های بسیار ضعیف نیز می توان با دنده عقب حرکت کرد سپس اتومبیل را به صورت ناگهانی در دنده یک گذاشته و پدال گاز را انتها نگه داشت.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی