دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

اتانازی، خودکشی یا مرگ خودخواسته 

پنجشنبه، 10 مرداد 1398
بیماری‌های ناتوان کننده، عامل اصلی افسردگی است و افسردگی شروع و اولین گام روی آوردن فرد به خودکشی است. اختلالات ام اس، انواع سرطان‌ها، آلزایمرها و فراموشی‌ها از جمله بیماری‌هایی است که با پیشرفته شدن فرد را ناتوان می‌کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز،مهدی شادفر اظهار کرد: فردی که دچار بیماری لاعلاج می شود قبل از ناتوان شدن و به مراحل سخت و دشوار رسیدن، در مرحله اول به انکار کردن شرایط پیش آمده می پردازد.

وی ادامه داد: بعد از مرحله انکار، فرد توان پذیرفتن شرایط جدید پیش آمده را ندارد و این آغاز ورود به بحران افسردگی است. در این مرحله پذیرفتن تغییر شرایط زندگی و قیاس آن با گذشته، بیمار را به شرایط روحی دشواری سوق می دهد.

این روان پزشک افزود: فرد بعد از ورود به افسردگی و انکار شرایط، با پیشرفت بیماری و تغییر عملکرد جسمی، توان انجام کارهایی که در گذشته به راحتی از پس انجام آن ها برمی آمده را از دست می دهد. نپذیرفتن شرایط پیش آمده و ناتوانی، فرد را به خودکشی ترغیب می کند.

شادفر ادامه داد: بیماری های ناتوان کننده، عامل اصلی افسردگی است و افسردگی شروع و اولین گام روی آوردن فرد به خودکشی است. اختلالات ام اس، انواع سرطان ها، آلزایمرها و فراموشی ها از جمله بیماری هایی است که با پیشرفته شدن فرد را ناتوان می کنند.

وی در خصوص نقش خانواده، اظهار کرد: خانواده نقش کلیدی در افزایش امید به زندگی در فرد را دارد. خانواده ها می توانند با حمایت و بحرانی جلوه ندادن عملکرد و ناتوانی فرد، به پذیرفتن شرایط کمک کنند.

این روان پزشک با اشاره به اصطلاح" اتانازی" با تعریف "خودکشی یا مرگ خودخواسته" گفت: در چند کشور از نظر قانونی و روانی به فرد مبتلا به بیماری های لاعلاج، اجازه مرگ خودخواسته و انتخاب بین ادامه دادن یا ندادن زندگی را می دهند.

شادفر ادامه داد: در این موارد پذیرش اولیه نقش اساسی در حل و مقابله با مشکل پیش آمده را دارد. با فعال شدن ساختارهای ایمنی در بدن، فرد قدرت حل و مقابله با بیماری را در خود افزایش می هد و با بالا بردن اعتماد به نفس و توانایی های خود با شرایط فعلی کنار می آید.

وی در خصوص جلوگیری از به انجام رسیدن و ترغیب خودکشی در این افراد، اظهار کرد: شوک اولیه وارد شده در فرد مبتلا به بیماری های مزمن گام اول سوق دادن فرد به افسردگی است. در کنار پزشک معالج، باید روان پزشک و روان شناس برای سامان دهی شرایط روحی فرد برای مقابله با بیماری وارد عمل شوند. به عبارت دیگر درمان های بیماری های مزمن و لاعلاج باید به صورت تیم درمانی یا گروه درمانی باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن