ساعدنیوز
ساعدنیوز

خودروی اتاق تعویض چه معایبی دارد؟

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خودروی اتاق تعویض چه معایبی دارد؟
از نگاه کارشناسی خودرو اتاق تعویض علاوه بر ایجاد هزینه برای خریدار؛ دیگر به حالت اولیه و کارخانه ای اش بازنخواهد گشت. با این مطلب همراه ما باشید تا با معایب دیگر خودرو اتاق تعویض آشنا شوید.

ماشین اتاق تعویض چیست؟ خودروهایی که اتاقشان تعویض یا دوباره مونتاژ می شود با این عنوان شناخته می شوند. زمانی که خودرویی تصادف می کند و حدود ۵۰ درصد از آن آسیب می بیند، نیاز به تعویض اتاقش پیش می آید. وقتی حادثه تصادف بسیار سهمگین است و خسارات وارده به اتاقک بالاست، دیگر نه از نظر ایمنی و فنی به صلاح است که خودرو تعمیر شود و نه از نظر هزینه چنین چیزی مقرون به صرفه خواهد بود. اصلا بازسازی چنین خودرویی روی کیفیت رانندگی و سواری خودرو اثراتی بسیار منفی هم خواهد گذاشت.. در ادامه با ایرادات و معایب خودرو اتاق تعویض بیشتر آشنا می شوید ضمنا به چند نکته برای شناسایی خودرو اتاق تعویض نیز اشاره داریم.

دلایل تعویض اتاق خودرو

خودروها به دلیل آسیبی که در تصادف و سوانح رانندگی به اتاقکشان وارد می شود، نیاز به تعویض بدنه پیدا می کنند. در واقع، زمانی که در تصادف قطعات داخلی بدنه آسیب می بینند، دیگر شاسی خارجی یعنی اطراف اتاق قابل استفاده نخواهد بود.این نکته را هم یادتان باشد که برخی از خودروها دارای شاسی مستقل اند. بنابراین، ممکن است که در جریان حوادث، شاسی آنها آسیب ببیند اما اتاق مشکلی پیدا نکند. در نتیجه با آسیب دیدن خودرو، اتاق فقط در محل خود جابه جا یا کل شاسی روی اتاق دیگری سوار می شود. در این نوع از خودروها، تشخیص تعویضی بودن اتاق کمی دشوارتر از نمونه های دیگر است.

اتاق خودرو

راه هایی برای تشخیص ماشین اتاق تعویضی

یکی از مباحثی که در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم دغدغه خریداران را به دنبال دارد این است که خودرو مدنظر اتاق تعویض است یا نه ؟ و این که چطور تشخیص بدهند بدنه خودرو سلامت است؟ از نگاه کارشناسی خودرو اتاق تعویض دیگر به حالت اولیه ای و کارخانه ای خود برنمی گردد چرا که ماشین دمونتاژ شده ممکن است نواقصی داشته باشد که دیگر قابل رفع نیست.همانطور که گفته شد بهتر است در زمان خرید خودرو از کارشناس جهت بررسی معایب خودرو کمک گرفت. اما شما هم می توانید قبل از خرید خودرو از طریق روشهایی برای تشخیص اتومبیل اتاق تعویض شده استفاده کنید.

1_ قابل اطمینان مثل شماره شاسی

یکی از بهترین روش های تشخیص تعویض شدگی اتاق ، بررسی کد شاسی است. شماره بدنه یا کد شاسی در کارخانه خودروسازی روی بدنه خودرو حک می شود این شماره با شماره ای که پس از تعویض اتاق روی بدنه خودرو حک می شود متفاوت است. دستکوب حک کردن شماره شاسی بدنه خودرو امکان پذیر است اما کیفیت اجرای آن با شماره بدنه حک شده در کارخانه متفاوت و قابل تشخیص است. همچنین در هر خودرو پلاکی فلزی وجود دارد که شماره شاسی روی آن حک شده است. بنابراین اگر بدانید این شماره در کدام نقطه از خودرو حک شده ، می توانید اصلالت اتاق خودرو را تشخیص دهید. در بیشتر مواقع هم امکان این وجود ندارد که شماره شاسی مشابه فابریک کارخانه حک شود.

2_ بررسی شاسی و کف خودرو

اتاق خودرو بروی شاسی نصب می شود. می توان با بررسی شاسی ، لاستیک ها و پیچ های بکار رفته این کار را انجام داد. زمانی که شاسی ماشین ضربه بخورد ، خط و خش و رنگ رفتگی روی آن بوجود می آید. بمنظور جلوگیری از تشخیص تعویض شدگی اتاق یا تغییر شاسی ماشین آن را رنگ می کنند. یا جای پیچ های آن را تغییر می دهند که نشانه این است که اتاق ماشین تعویض شده است.

3_ رنگ خودرو همیشه قابل اثبات است

از طریق رنگ بدنه ماشین هم می توان تشخیص داد اتاق تعویض شده است یا خیر. چون رنگ خودرو فابریک با رنگ های کارگاهی کاملا متفاوت است. رنگ در داخل کارخانه به صورت حوضچه ای هست و با فرو بردن ماشین در حوضچه رنگ آمیزی انجام می شود. سپس خودرو داخل کوره رفته و در دمای بالا رنگ خشک می شود. همچنین نوارهای اطراف دور خودرو هم میتواند تعویض شدگی اتاق ماشین را مشخص کند. به این صورت که نوارهایی که درکارخانه بر روی ماشین وصل می شوند یه صورت پرسی است که بعد از تعویض کابین خودرو امکان پرس کردن این نوارها وجود ندارد.

معایب خودروی اتاق تعویض

  1. همانطور که پیشتر اشاره شد وضعیت سلامت هر یک از بخش های خودرو مستقیما بر روی کیفیت سواری آن تاثیر می گذارد بنابراین در یک خودرو اتاق تعویض با کمی سواری گرفتن از ماشین در شرایط مختلف می توان رد و آثاری از این موضوع را پیدا کرد. در یک تعویض اصولی باید وضعیت پیچ ها، لاستیک های اتاق و شاسی خودرو کیفیت قابل قبولی ارائه دهند. به عبارت دیر در خودرویی که در اثر تصادف شدید دفرمه شده است در صورت تعمیر و بازسازی هیچ گاه آن کیفیت سواری اولیه را تجربه نخواهید کرد.
  2. تصادف و آسیب دیدگی خودرو به هر میزانی که باشد افت قیمت و ازش خرید آن را موجب می شود حال اگر اتاق آن نیز عوض شود حتما این افت قیمت بالاتر هم می رود. به ویژه در مورد خودروهای وارداتی مدل بالا این موضوع پر رنگ تر می شود.
  3. فرد متضرر علاوه بر هزینه خرید یک اتاق نو باید مبلغی را برای تغییر و جابجایی لوازم دو خودرو متحمل شود. قابل ذکر اس هزینه فرایند قانونی این کار جهت ثبت شدن بالا نبوده که صاحب خودرو را به سختی بیاندازد. مالک خودرو برای آگاهی و درج در سند خودرو هزینه ای را پرداخت کرده تا تعویض اتاق به صورت قانونی ثبت شود. بعد از طی این فرایند فروشنده با درج در آگهی و موقع فروش خودرو اتاق تعویض خود عملا خریدار را از این نظر مطمئن می سازد تا خریدار در انتخاب خود با اطمینان بیشتری عمل کند. اما چنانچه فرایند تعویض اتاق خودرو بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گیرد دردسرهای قانونی خود را درپی دارد.به عبارت دیگر چنانچه مالکان وسیله نقلیه بدون اخذ مجوزهای مربوطه به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ اقدام کنند و عدم کشف فساد در احراز اصالت قطعه تعویضی هم ثابت شود فرد متخلف از سمت پلیس راهور به پلیس آگاهی ناجا معرفی شده و خودروی مذکور به پارکینگ های مورد تایید ناجا منتقل می شود تا به موضوع رسیدگی شود و نهایتا برای مالک از یک چهارم قطعه و رنگ تعویض شده تا یک هشتم جریمه درنظر گرفته شده است.
  4. از دیگر معایب خودرو اتاق تعویض به شیوه مونتاژ مجدد، استفاده از قطعه های فرسوده و استوک، عدم همخوانی کیلومتر شمار ثبت شده در پشت آمپر با کارکرد حقیقی موتور، سر و صدای ناشی درون کابین بر می گردد. ممکن است قطعات مونتاژی معیوب باشند مانند اکسل ضربه خورده خودروی قبلی روی اتاق جدید مونتاژ شده باشد که همه این موارد به نظر کارشناسی مشخص خواهد شد.
  5. در صورت نبود مجوز تعویض اتاق خودرو در مرکز پلاک خودرو مالک خودرو با دردسر روبرو می شود. با ثابت شدن موضوع خودرو توقیف شده و پلاکی برای آن صادر نمی شود و در ادامه پیگیری حقوقی، قانونی و شکایت از فروشنده خاطی موجب دلسردی و صرف هزینه و ضررهای مالی برای خریدار می شود. به این ترتیب توصیه می شود در خرید خودروهای کارکرده و دست دوم از کارشناسان خبره در این زمینه بهره بگیرید.

برای تعویض قطعات اصلی وسیله نقلیه چه مدارکی لازم است؟

در صورتی که مالک وسیله نقلیه بنا به نیازش بخواهد قطعات اصلی دستگاه خود را به خاطر عدم کارایی، غیرقابل بازسازی بودن و … تغییر دهد؛ باید ابتدا با مراجعه به مراکز شماره گذاری اداره راهنمایی و رانندگی، مجوز تعویض را اخذ نماید و در مرحله بعد ابتدا افسران کارشناس عالی تصادفات آن را بازدید و در صورت تشخیص اصالت آن مجوز مربوطه را صادر خواهند نمود. در ادامه بعد از تعویض قطعه مدنظر مالک مجدا باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه نموده و بعد از بازدید پایانی ، تعویض قطعه به صورت قانونی انجام و در سابقه خودرو ثبت گردد. از جمله مدارک لازم برای تعویض ارکان اصلی(اتاق، موتور، شاسی و رنگ) وسیله نقلیه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تقاضای مالک خودرو/ حضور فرد مالک خودرو / سند شرکت سازنده خودرو/ بیمه نامه شخص ثالث، معاینه فنی دارای اعتبار / کارت وسیله نقلیه/ برگه عدم خلافی جدید/ فاکتور معتبر کارخانه سانده برای قطعه تعویضی نو / اصل گواهینامه گمرکی برای قطعات خارجی / صورت جلسه اوراق وسیله نقلیه از راهور برای قطعات دست دوم

تعویض غیرقانونی اتاق خودرو

بسیاری از مالکان برای اینکه از افت قیمت شدید ماشین اتاق تعویض جلوگیری کنند، این موضوع را به راهنمایی و رانندگی اطلاع نمی دهند. آنها به طور غیرقانونی اقدام به تعویض اتاق خودرو می کنند و در هنگام فروش هم چیزی از این مسئله نمی گویند.اگر مالک وسیله نقلیه اقدام به تعویض اتاق خودرو به شکل غیرقانونی کند، پلیس راهور وسیله را به ناجا گزارش خواهد کرد. بعد از بررسی هایی که صورت می گیرد، مالک باید از یک -چهارم هزینه ای که بابت تعمیرات پرداخته تا یک -هشتم جریمه شود.بنابراین، اگر قرار است که خودرویی دست دوم بخرید، حتما باید به اتاقک آن دقت کنید. برخی از شواهد ناشی از تعویض اتاق خودرو کاملا مشهود هستند اما در برخی از موارد هم نیاز به وجود کارشناسی وجود دارد که بتواند متوجه عوض شدن و مونتاژ اتاق خودرو باشد. پس اگر قصد خرید دارید، حتما از کارشناسان خبره کمک بگیرید.

افت قیمت ماشین اتاق تعویض

افت قیمت ماشین اتاق تعویض از بزرگ ترین مشکلاتی است که مالکان این خودروها تجربه می کنند. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد تصادفی بودن خودرو را در هنگام فروش پنهان می کنند هم همین موضوع است.خودرویی که اتاقش تعویض شده، کارایی و کیفیت سابق را ندارد. این وسیله با قطعات جدید و مونتاژی تازه دوباره می تواند به کارش ادامه بدهد. بدیهی است که قطعات جدید و مونتاژشدن آنها در کنار هم به کیفیت نسخه اولیه و اصلی خودرو نیست.هم وسایل و تجهیزات تازه ای که در خودرو به کار گرفته می شود و هم کیفیت پایین عملیات بازسازی خودروست که از ایمنی و کارایی اش کم می کند. در نتیجه، افت قیمت ماشین اتاق تعویض بسیار بالاست. برای مثال، خودروی تصادفی که به طور کامل رنگ می شود و اتاقش تغییر می کند، بیش از ۶۰درصد افت قیمت نسبت به نمونه سالم و فابریک خودش پیدا خواهد کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (378 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (329 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (249 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (236 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (194 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (161 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (159 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (150 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (134 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (112 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (109 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (103 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402