خودرو چگونه دزدیده می شود؟

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
خودرو چگونه دزدیده می شود؟
سرقت خودرو از جمله جرایمی است که بیشتر اوقات بی‌توجهی مالک خودرو به اصول ایمنی و توصیه‌های پلیسی باعث وقوع آن می‌شود.

سارقان خودرو در کمین خودروهایی می نشینند که صاحبان آن کمترین دقت و ایمنی را در نگهداری از خودروی خود در پیش گرفته و سارقان نیز از این غفلت، هر چند کوتاه، استفاده کرده و نیت خود را عملی می کنند.

سرقت از خودروها با شگردهای خاصی انجام می شود اما نکته قابل تامل در این نوع سرقت، غفلت مالباختگان و تیزبینی و سرعت عمل سارقان است.

سارقان در بیشتر موارد در کمین خودروهایی می نشینند که صاحبان آن ها در کمال خونسردی و بی خیالی بدون رعایت نکات ایمنی، خودروهای خود را در مکانی پارک می کنند و سارقان از این فرصت طلایی استفاده کرده و با شگردهای خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می کنند.

در سرقت های حرفه ای خودرو، سارقان ضمن باز کردن در قفل، تمام سیستم های ایمنی را نیز قطع می کنند.

تصویر
سرقت خودرو

پنج روش رایج سرقت خودرو

سرقت فرصت طلبانه

این مورد زمانی رخ می دهد که فردی خودرو خود را در حالی که روشن است و سوئیچ داخل خودرو قرار دارد، رها می کند. در همین حین سارق می تواند به راحتی وارد عمل شده و خودرو را ببرد.

سرقت خودرو در حالی که راننده در آن نشسته است

در این مورد، دزد راننده را به زور یا با تهدید از خودرو پیاده می کند. این روش یکی از خطرناک ترین متدها است چرا که ریسک زد و خورد بین راننده و سارق افزایش پیدا می کند.

کلاهبرداری

زمانی که فردی خودرو را می خرد اما پولی برای آن پرداخت نمی کند.

سرقت در زمستان

گاهی افراد در حالی که خودرو را روشن گذاشته و در حال از بین بردن یخ زدگی آن هستند، موقعیت مناسبی برای دزدان فرصت طلب فراهم می کنند.

سرقت بی هدف

زمانی که افراد بدون اینکه هدفی خاص یا مدلی زیر نظر داشته باشند، اولین خودرویی که ببینند را می دزدند. بیشتر این افراد به دنبال هیجان و لذت هستند تا خود خودرو.

تصویر
سرقت خودرو

مراحل قانونی پیگیری سرقت خودرو

زمانی که خودرویی به سرقت می رود، لازم است مالک خودرو با مراجعه به کلانتری محل وقوع جرم سرقت خودرو را اعلام کند، سپس پرونده تشکیل و مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام شود.

در پرونده های مربوط به سرقت خودرو برخلاف سایر جرایم، پرونده برای بررسی و تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی ارسال می شود؛ در اداره آگاهی تحقیقات و پیگیری های لازم در این مورد صورت می گیرد، همچنین در دادسرا نیز در خصوص پرونده تحقیقات لازم انجام می شود.

در این گونه جرایم، نیاز به تقدیم دادخواست به دادگاه کیفری برای پس گرفتن خودرو نیست و دادگاه کیفری ضمن صدور حکم جرم، سارق را به پس دادن خودرو محکوم می کند.

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو به طور کلی عبارتند از:

- تماس با پلیس ۱۱۰
- اطلاع محل و زمان دزدی به پلیس
- ثبت اطلاعات توسط پلیس
- ارسال نیروی گشت به محل مورد نظر
- تهیه گزارش توسط مامور
- ارائه برگ از گزارش به مال باخته
- مراجعه به نزدیک ترین کلانتری به محل و گزارش سرقت
- ارجاع به بخش تجسس کلانتری
- پیگیری سرقت خودرو به صورت اینترنتی
- اگر خودروی شما به سرقت رفته، می توانید به صورت آنلاین استعلام خودروی سرقتی تان را از طریق سامانه postyafteh.post.ir با وارد کردن اطلاعات مشخصات فردی از قبیل نام و نام خانوادگی و نام پدر و یا از طریق وارد کردن کد ملی مالک وسیله می توانید پیگیری خودروی به سرقت رفته را انجام دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (319 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس