خروپف در دوران بارداری را چگونه متوقف کنیم؟

  سه شنبه، 21 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
خروپف در دوران بارداری را چگونه متوقف کنیم؟
خروپف در هر حال عملی آزار دهنده به حساب می اید اما خروپف در بارداری دلیل های متفاوتی دارد که مهم ترین آن استرس است که میتوان با پایین آوردن وزن از آن پیشگیری کرد. در ادامه این مطلب راه های درمان خروپف در بارداری را بررسی میکنیم.

اگر باردار هستید و خروپف در بارداری اطرافیان خصوصا همسرتان را شاکی کرده است به شما می گوییم که تنها نیستید. عارضه خروپف در بارداری تعداد بسیار زیادی از مادران را درگیر می کند اما خوشبختانه راهکارهایی برای خلاصی از ان وجود دارد که در این متن شرح داده شده است.

چرا خروپف در دوران بارداری شایع است؟

رحم تمام مادران به اندازه قابل توجهی در دوران بارداری بزرگ می شود که شروع به فشار روی سایر اندام ها از جمله ریه ها می کند. علاوه بر این، بارداری باعث افزایش دور گردن در حدود 1 سانتی متر می شود.گرفتگی و التهاب بینی (رینیت هورمونی) که از تغییر در پس زمینه هورمونی - افزایش تولید هورمون - تستوسترون در دوران بارداری بوجود می آید نیز یکی از عوامل خروپف است.

علائم اصلی رینیت عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • خارش
  • سوزش بینی
  • عطسه و غیره...

بعلاوه این که تجمع مقدار زیادی از مایعات در بدن خانم های حامله نیز منجر به تورم غشاهای مخاطی شده و این تغییرات فیزیکی در دوران بارداری موجب خروپف و اختلال تنفسی در خواب (آپنه) می گردد. از منابع و دلایل دیگر خروپف می توان به بیماری تیروئید ، لوزه مزمن ، چاقی ، کاهش شنوایی ، سیگار کشیدن طولانی مدت اشاره کرد. وجود این عوامل قبل از حاملگی ، احتمال خروپف کردن در دوران بارداری را افزایش می دهد.

آیا خروپف در بارداری برای جنین خطرناک است؟

بیش از یک سوم مادران باردار، در بارداری خروپف می کنند، حتی اگر قبل از آن عادت به خروپف نداشتند. اگرچه خروپف در بارداری در هنگام خواب ممکن است ظاهراً یک ناراحتی جزئی به حساب بیاید، اما وضعیت خواب پر سر و صدا ممکن است خطر ابتلا شما به عوارض را افزایش دهد، از جمله کاهش رشد جنین.

در یک مطالعه اخیر در سوئد، مادران بارداری که خروپف می کردند دو برابر بیشتر از سایر مادران احتمال ابتلا به فشار خون بالا یا پره اکلامپسی دارند و نوزادان آنان دارای وزن کمتر و نمره آپگار (بررسی شرایط و وضعیت سلامتی نوزاد) ضعیف تری بودند.

دکتر "ناتالی ادواردز"، محقق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه سیدنی استرالیا می گوید مادرانی که خروپف می کنند ممکن است مستعد ابتلا به این عوارض باشند، زیرا در طول خواب راه های هوایی فوقانی آنان شل شده و تا حدودی بسته می ماند که باعث جلوگیری از دریافت اکسیژن کافی و خروج دی اکسید کربن می شود. دی اکسید کربن اضافه در سیستم آنها سبب تنگ شدن عروق خونی، افزایش فشار خون و کاهش گردش خون، از جمله در جفت می شود.

خوابیدن در بارداری

آیا خرو پف روی بارداری تأثیر می گذارد؟

خروپف نگران کننده نیست؛ اما اگر دچار آن شدید، مهم است که بدانید چگونه آن را شناسایی کنید و در چه شرایطی به دنبال مداخله پزشکی باشید. یک مطالعه بر روی 189 زن باردار که در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن انجام شد، بیان می کند که خروپف در برخی شرایط می تواند خطرات زیر را برای مادر و فرزند ایجاد کند:

  • خطر سزارین و تولد نوزادان کم وزن
  • محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) که ممکن است باعث تاخیر بیشتر در رشد نوزادان کوچکتر شود

آیا می توانید در زمان بارداری خروپف را متوقف کنید؟

برای مدیریت خرو پف در بارداری می توانید روش های ساده زیر را امتحان کنید:

  • اسپری های بینی یا نوارهایی که به راحتی در داروخانه ها در دسترس هستند یک روش بدون خطر برای کنترل خروپف است. این نوارها و اسپری ها انسداد مجاری بینی را از بین برده و می توانند از خروپف جلوگیری کنند.
  • استفاده از یک دستگاه بخور آب گرم در اتاق خواب شما می تواند گرفتگی بینی شما را درمان کند و از خروپف جلوگیری نماید. دستگاهی انتخاب کنید که هنگام روشن بودن سر و صدا نداشته باشد و آن قدر قوی باشد که بتواند 8 ساعت پشت سر هم کار کند.
  • به سمت چپ بخوابید تا گردش خون بهتر شود. این کار خواب شما را آرام تر می کند و خرو پف را نیز کاهش می دهد.
  • حداقل با دو بالش سر خود را بلند کنید تا هوا به خوبی در مجاری تنفسی شما جریان داشته باشد. این کار تنفس های شدید را کاهش داده و خروپف نیز کم می شود.
  • عادت های غذایی درستی را انتخاب و رعایت کنید تا کالری بیش از حد لازم دریافت نکنید. افزایش وزن بیش از حد می تواند یکی از دلایل خروپف باشد؛ بنابراین، مراقب آنچه می خورید باشید و از غذاهای با ارزش غذایی صفر و صرفا چاق کننده پرهیز کنید.
  • سیگار کشیدن، الکل و قرص های خواب را ترک کنید زیرا ممکن است مجاری تنفسی را مسدود کرده و منجر به خروپف شود. ضمن اینکه به طور کلی این موارد برای مادر باردار و کودک خطرناک هستند.

اگر این روش های درمانی کمکی نکردند و خروپف باعث ناراحتی شما می شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی خروپف از بین می رود؟

اگر خرو پف شما تنها به دلیل بارداری باشد پس از زایمان کودک احتمالاً خروپف به طور طبیعی متوقف می شود. گاهی اوقات نیز مدتی طول می کشد و بعد از زایمان به مرور بهبود پیدا خواهید کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان