خوشمزه ترین سوغات اردبیل

  شنبه، 23 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خوشمزه ترین سوغات اردبیل
اردبیل از شهرهای بزرگ و تاریخی ایران است که در شمال غربی کشور قرار دارد. علاوه بر جاذبه ها و مناظر دلفریب، اردبیل خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه ای هم دارد. در این مطلب خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های اردبیل را معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید تا در سفر بعدی به این شهر زیبا بهترین سوغاتی‌ها را خریداری کنید.

اردبیل در کنار جاذبه های بکر طبیعی و گردشگری خود، سوغاتی های بی نظیری نیز دارد که اکثر آن ها خوراکی هستند. همه ما حداقل یک بار نام عسل سبلان را شنیده ایم. عسلی که به منطقه اردبیل تعلق دارد. اگر قصد سفر به اردبیل در آینده نزدیک را دارید، با ساعد نیوز همراه شوید تا بدانید در این سفر چه سوغاتی هایی دقیقا باب میل و مناسب شخصیت شما هستند.

عسل سبلان، معروف ترین سوغات اردبیل

از بین استان های مختلف ایران که دستی در تولید عسل دارند، استان اردبیل و به خصوص نواحی سبلان، بهترین عسل کشور را به متقاضیان ارائه می کند. موقعیت جغرافیایی این استان و تنوع گونه های گیاهی در آن موجب شده است تا عسل خالص و خوشمزه این منطقه بسیار مشهور باشد. اگر بتوانید عسل اصل و طبیعی سبلان که عصاره گیاهان دامنه این کوه هستند، را تهیه کنید بی شک بهترین عسل دنیا را خریده اید. عسل این منطقه عصاره ای از گیاهانی مثل آویشن، گون، شبدر، آفتاب گردان، چهل گیاه، بابونه و ... هستند که هر کدام رنگ متفاوت و خواص درمانی ویژه ای دارند.

عسل سبلان

سرشیر و کره

سرشیر و کره از محصولات لبنی است که با ۶۰ درصد چربی درست می شود و معمولا در هنگام صبحانه و در کنار عسل خورده می شود. سرشیر از خوشمزه ترین محصولات لبنی است که در بین کسانی که راهی اردبیل می شوند طرفداران زیادی دارد.

سرشیر و عسل

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی دیگر از سوغاتی های ناب اردبیل است. تخمه آفتابگردان سرشار از املاح معدنی نظیر آهن و پتاسیم و ویتامین های B و E است و به رفع گرفتگی عضلات و درمان ورم مفاصل کمک می کند. آفتابگردان در مناطقی چون اردبیل، آ ذربایجان غربی و کرمانشاه کشت می شود.

تخمه آفتابگردان

انواع حلوا

تمام شهرهای ایران دارای حلوای مخصوص به خود هستند و اردبیل هم در این زمینه پیشتاز است و حتی حلوا یکی از مهم ترین سوغات اردبیل شده. تنوع حلواهای اردبیل بسیار زیاد است و شما می توانید در این استان حلواهایی چون قره حلوا، حلوای سفید (آغ حلوا) و حلوای زنجبیلی را امتحان کنید.

حلوای سیاه یا قره حلوا

حلوای سیاه یا قره حلوا قدمتی دیرینه دارد و پخت آن به بیش از یک قرن پیش بازمی گردد. در تهیه این حلوا از جوانه گندم، کره، گردو و کنجد استفاده می کنند. دلیل تیرگی رنگ این حلوا، استفاده از شیره انگور در آن است.

حلوای سیاه یا قره حلوا

حلوای سفید

حلوای سفید اردبیل نیز جزو حلواهای قدیمی منطقه است که عمدتا در خلخال رواج دارد. اگر در اعیاد مذهبی مانند عید فطر یا حتی عروسی های خانوادگی به اردبیل سفر کنید، حتما با این نوع حلوا روبرو خواهید شد. آرد برنج اصلی ترین ماده در پخت حلوای سفید است.

حلوای سفید

حلوای زنجبیلی

حلوای زنجبیلی نیز از حلواهای معروف در شهرهای استان اردبیل است. همان طور که از نام این حلوا پیداست، در تهیه آن از زنجبیل فراوانی استفاده می شود. پودر قند، گردو، هل و آرد دیگر مواد اولیه حلوای زنجبیلی هستند. این حلوا بافتی خمیری شکل دارد و بسیار ترد و ظریف است.

حلوای زنجبیلی

باقلوا

یکی از شیرینی های خوشمزه ایرانی باقلوا است که در هر شهر بر اساس ذائقه مردم آن شهر تهیه می شود. باقلوای اردبیل روش تهیه خاص خود را دارد و در تهیه آن از شیر، تخم مرغ، گردو و پودر پسته استفاده می شود. برای تهیه باقلوای خوشمزه کافی است که به شیرینی فروشی های اردبیل سر بزنید.

باقلوا

نان فطیر

نان فطیر از سوغاتی های خوشمزه در اردبیل است که امروزه به شکل صنعتی در سراسر این استان به فروش می رسد. اکثر شیرینی فروشی های اردبیل این نان را دارند و شما می توانید به راحتی آن را خریداری کنید. ازآنجایی که در این نان از جوش شیرین استفاده نمی شود، فطیر اردبیل بسیار سالم است. در اردبیل فطیر را با خمیر ترش، آب و شکر تهیه می کنند و برای مزه دار کردن آن به سراغ گردو و دارچین می روند. اگر این نان را از اردبیل خریداری کردید، حتما آن را با عسل سبلان و کره و سرشیر میل کنید.

نان فطیر

نان برنجی خلخال یا قند چورگی

نان برنجی خلخال یا قند چوریی یکی از مشهورترین سوغات استان اردبیل است. استفاده از پودر قند با کیفیت در تهیه این نان اهمیت زیادی دارد؛ البته در کنار پودر قند از موادی مثل آرد برنج، هل، زنجبیل، تخم مرغ و... برای پخت این شیرینی نیز استفاده می شود. این نان لذیذ در گذشته در خانه پخته و به عنوان هدیه به دوست و آشنا داده می شد اما اکنون می توانید این نان سنتی را در شیرینی و نان پزی های قدیمی پیدا کنید.

نان برنجی خلخال یا قند چورگی

شیرینی قرابیه

قرابیه از شیرینی های پرطرفدار است که با سفیده تخم مرغ، بادام و شکر آماده و در آخر هم کمی بادام و خلال پسته روی آن ریخته می شود. این شیرینی بافت ترد و طعم و مزه ی خوشایندی دارد و حتی در بین مردم ترکیه هم محبوبیت زیادی دارد.

شیرینی قرابیه

قطاب عسلی یا بالاباتماز

قطاب عسلی یکی دیگر از خوشمزه های استان اردبیل به ویژه شهر خلخال محسوب می شود. این شیرینی خوش طعم از ترکیب ماست، تخم مرغ، آرد، گردو، عسل، دارچین و... به دست می آید و از گلاب و هل برای عطردار کردن آن استفاده می شود.

قطاب عسلی یا بالاباتماز

شکلات رسته

شکلات رسته از شیرینی های قدیمی اردبیلی ست که به دلیل کمبود مواد اولیه و سختی تهیه در طول زمان از یادها رفت؛ هر چند هنوز می توان در تعدادی از شیرینی فروشی های قدیمی و اصیل شهر، سراغ این شیرینی بسیار خوشمزه را گرفت. شکلات رسته از شیر، شکر، کره، خامه، سرشیر، مغز گردو و کاکائو تهیه می شود و جزو معدود شکلات هایی ست که در تهیه آن به آرد نیازی نیست. پخت این شکلات سنتی حدود 24 ساعت زمان می برد و با ابزار و وسایل پخت قدیمی و نایاب، تهیه می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان