خوشمزه ترین سوغات کرمانشاه

  چهارشنبه، 04 اسفند 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خوشمزه ترین سوغات کرمانشاه
کرمانشاه از شهرهای بسیار قدیمی و باستانی ایران است و از گذشته‌های دور تا به امروز خوراکی‌ها و شیرینی‌های لذیذ و خوش‌عطری توسط زنان و مردان هنرمند این خطه از کشور تهیه می‌‌شود. خوراکی‌هایی که می‌تواند سوغاتی شیرین و لذیذ برای دوستان و عزیزان در سفر به کرمانشاه باشد. با ما همراه باشید تا با این خوراکی های خوشمزه آشنا شوید.

یکی از استان های بسیار پر جاذبه و زیبای کشورمان، استان کرمانشاه است که آن قدر دیدنی های طبیعی و تاریخی در خود زیاد دارد که امکان ندارد که تا به حال یا به آن سفر نکرده باشید و یا قصد سفر به آن را نداشته بوده باشید. این شهر پر است از دارایی های فرهنگی مختلف و متنوع که اتفاقاً، شما می توانید تاثیر آن ها را در انواع سوغات کرمانشاه مشاهده نمایید. در ادامه با ما در ساعد نیوز همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، انواع و اقسام سوغات کرمانشاه را به شما معرفی نماییم.

روغن کرمانشاهی

کرمانشاه آن قدر سوغات معروف و محبوب در خود زیاد دارد که اولویت بندی برای آن ها کمی سخت است اما، روغن حیوانی سوغات کرمانشاه به قدری محبوب است که برای معرفی ابتدا به سراغ آن می رویم. روغن کرمانشاهی را محلی های این استان به عنوان رون دان نیز می شناسند. آب و هوای کرمانشاه آن قدر خوب است که دامداری در آن یکی از شغل های سنتی در این استان محسوب می گردد. اصولا از شیر و ماستی که از دام های این خطه به وجود می آید، آن قدر آن ها را در ظروف مخصوصش به اصطلاح می زنند تا چربی حاصل از آن، گوله گوله از شیر و دوغ جدا شود. این چربی ها را جدا می کنند و سپس آن قدر حرارتشان می دهند که روغن خالص کرمانشاهی به عمل بیاید. این روغن یکی از طبیعی ترین روغن ها است و به نظر می آید که تنها مشکلش، کلسترول بسیار بالایش باشد وگرنه اصل سوغات کرمانشاه می تواند همین روغن خوشمزه و خوش عطر باشد.

روغن کرمانشاهی

شیرینی کاک

کاک نوعی شیرینی بسیار خوشمزه از سوغات کرمانشاه است که هم بسیار معروف و محبوب است و هم در زمره ی بهترین ها قرار می گیرد. این شیرینی معروف کرمانشاهی از قرار معلوم بین کرمانشاه و شیراز یک سوغاتی مشترک محسوب می شود که البته شیرزای ها به آن کاک نمی گویند بلکه به آن یوخه می گویند. به هر حال کاک کرمانشاهی و یا یوخه شیرازی، از نوعی لایه های خمیری هل دار و. گلاب آگین شده ی خیلی زیاد و البته نازک بر روی هم درست می شود که بر روی آن پودر نارگیل، بادام، پسته و یا خاک قند می ریزند. جالب است تا درباره ی کاک کرمانشاه این نکته را بدانید که این شیرینی در لیست آثار معنوی ایران قرار گرفته است.

کاک

نان خرمایی

نان خرمایی یکی از خوشمزه ترین خوراکی های کرمانشاه است که در سرتاسر ایران طرفداران زیادی دارد. این سوغات در کرمانشاه نان خانقی نامیده می شود. افرادی که تازه نان خرمایی را خورده اند، معتقدند که بهترین شیرینی بوده که تاکنون میل کرده اند. در گوشه گوشه کرمانشاه نان خرمایی به وفوور یافت می شود. این خوراکی خوشمزه و مقوی حاوی مغز گردو، خرما، گلاب، کره و آرد گندم است. از خرماهای بومی کرمانشاه برای پخت این سوغات استفاده می شود. بیشتر مواد مورد نیاز برای پخت نان خرمایی بومی کرمانشاه است و به همین دلیل افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، برای کارگاه های تولید آن کار می کنند. پیشنهاد می کنیم، هنگام سفر به کرمانشاه، چند بسته بیشتر نان خرمایی خریداری کرده و به دوستان خود هدیه دهید. می توانید این خوراکی را کنار خانواده همراه با چای میل کرده و از طعم کم نظیر آن لذت ببرید.

نان خرمایی

نان برنجی

نان برنجی کرمانشاهی ها که امروزه در لیست بهترین های سوغات کرمانشاه قرار می گیرد، نان برنجی معروف است که عمری ۱۵۰ ساله دارد! البته این بدان معنا نیست که قبل از آن ۱۵۰ سال که به عنوان سوغات کرمانشاه معروف شد، وجود نداشته است بلکه برعکس؛ این شیرینی در زمان حکومت قاجار آن قدر معروف و محبوب بود که به صورت رسمی به عنوان سوغات این شهر معرفی شد. البته نام برنجی تنها مخصوص کرمانشاه نیست و در برخی نقاط دیگر کشورمان پخته می شود ولی با این حال، اصل نان برنجی متعلق به کرمانشاه است. نان برنجی ساده باشد یا زعفرانی فرقی نمی کند؛ آن قدر شیرینی حساسی است که اگر کمی آن را سفت تر بگیرید بدون شک خورد می شود پس قبل از خوردن این شیرینی خوشمزه، به این فکر کنید که با احتیاط آن را به دست بگیرید که حتی مقداری از آن خورد و حرام نشود.

نان برنجی

نان شکری

برای تهیه بیشتر سوغات کرمانشاه از روغن حیوانی استفاده می شود. این روغن بسیار مقوی بوده و طعمی منحصربه فرد به خوراکی ها می دهد. نان شکری هم یکی از خوراکی هایی است که با این روغن تهیه می شود. اگر می خواهید بهترین طعم این شیرینی را بچشید، حتما نان شکری تهیه شده با روغن حیوانی را انتخاب کنید. این خوراکی با ترکیب تخم مرغ، آرد، پودر قند، روغن کرمانشاهی، زعفران دم کرده و هل پخته می شود.

نان شکری

شیرینی بژی

این شیرینی بیشتر در استان های کردستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه پخته می شود. شیرینی بژی ماندگاری بسیار زیادی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین خوراکی ها برای سفر به شمار می رود. مصرف این خوراکی فصل خاصی ندارد و شما در 4 فصل از سال می توانید آن را پخته و میل کنید. شیرینی بژی از جمله مواد اولیه شیرینی بژی می توان به آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، رازیانه آسیاب شده، شیر و روغن سرخ کردنی اشاره کرد. برای نرم تر شدن این شیرینی، باید پس از پخت، آن ها را درون قابلمه ریخته و در آن را ببندید.

 شیرینی بژی

نان برساق

بدون شک پرطرفدارترین سوغات هرمنطقه نان آن است. برساق نانی خوش عطر و خوشمزه است که همه عاشق آن خواهند شد. این سوغات کرمانشاه توسط زنان هنرمند این شهر پخته می شود و طعمی منحصربه فردی دارد. برساق در بخش های دیگری از کشور مانند لرستان و کردستان به عنوان نان بومی شناخته می شود. نان برساق این نان شیرین و روغنی بوده و می تواند عصرانه ای خوشمزه و مقوی برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی باشد. این خوراکی از ترکیب روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم مرغ و آرد با هم تشکیل شده است. این نان یکی از بهترین خوراکی ها برای افطار محسوب می شود، زیرا در عین مقوی بودن بسیار سبک است.

نان برساق

قاووت مقوی ترین سوغات کرمانشاه

کرمانشاهی ها این خوراکی مقوی را پس از بدنیا آمدن کودک خود در کنار میوه و شیرینی به مهمانان تعارف می کنند. معمولا این پودر را در ظروف کوچک بستنی خوری ریخته و به مهمانان می دهند. قاووت از ترکیب موادی مانند آرد نخودچی، تخم گشنیز، رازیانه، تخم خرفه، سیاه دانه، تخم کتان، قهوه، تخم کاهو و… تشکیل می شود. قاووت مقوی ترین سوغات کرمانشاه ترکیب آسیاب شده این مواد، بمب انرژی کرمانشاه را می سازد. اهالی این شهر پودر پسته و بادام را به مواد گفته شده اضافه کرده و به مادر کودک می دهند. اگر میزان یکی پودرهای این خوراکی را زیاد کنید، رنگ آن تغییر خواهد کرد. برای مثال با اضافه کردن مقدار زیادی پودر پسته، قاووت رنگی سبز به خود می گیرد و درصورتی که میزان پودر کاکائو یا قهوه را افزایش دهید، رنگ آن قهوه ای خواهد شد.

قاووت

با توجه به توضیحات داده شده می توان نتیجه گرفت که کرمانشاه یکی از شهرهای کشور است که سوغات زیادی دارد. امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان