خصوصيات شخصیتی افراد چپ دست و راست دست را بشناسید

  پنجشنبه، 09 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
خصوصيات شخصیتی  افراد چپ دست و راست دست را بشناسید
تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که چپ دست بودن یا راست دست بودن افراد می‌تواند به پیش‌بینی برخی ویژگی‌ها در افراد کمک کند. تحقیقات آزمایشگاهی اخیر نشان داده است که حتی چپ دست بودن یا راست دست بودن می‌تواند بر نگرش افراد به جهان و انتخاب‌هایشان نیز اثر بگذارد.

پژوهشگران اسپانيايي در تحقيقات خود نشان دادند که افراد چپ دست خوبيهاي دنيا را در نقطه مقابل راست دستها مي بينند.به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دانشگاه گرانادا با بازنگري تعداد زيادي از مطالعات مربوط به راست دستها و چپ دستها دريافتند دستي که افراد با آن مي نويسند نگاه آنها را نسبت به دنيا تغيير مي دهد و مي تواند بر روي روش اين افراد در ديدن مفاهيمي چون خوبي و بدي تاثير بگذارد. به طوري که چپ دستها خوبي دنيا را در سمت چپ و راست دستها آن را در طرف مخالف مي بينند.

برپايه اين تحقيقات، تجربيات ادراکي و حرکتي به طور اجتناب ناپذيري با دستي که قدرت بيشتري دارد ارتباط دارند و تا حد چشمگيري بر روي چگونگي نگاه ما به دنيا و درک مفاهيمي چون خوبي و بدي اثر مي گذارند.چپ دستها در اقليت قرار دارند و تنها حدود 10 درصد از جمعيت جهاني را تشکيل مي دهند. چپ دستي به دليل قدرت بيشتر نيمکره راست مغز است در حالي که در راست دستها قدرت نيمکره چپ بيشتر است.اغلب گفته مي شود که اين تفاوت مغزي موجب مي شود که چپ دستها باهوش تر و خلاق تر از راست دستها باشند و اين فکر از اين ناشي شده است که بسياري از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست چپ (دست شيطان) استفاده مي کرده اند.

تصویر

در گذشته به اين دليل به دست چپ دست شيطان مي گفتند که در راست دستها به عنوان يک دست از کارافتاده و بي مصرف شناخته مي شده و تمام قدرت و توانايي فرد در دست راست بوده است.به دليل در اقليت قرار گرفتن اين افراد، از نظر فرهنگي پيش داوريهاي زيادي درباره چپ دستها مي شود.اکنون اين محققان اسپانيايي در بررسيهاي خود نشان دادند که چپ دستها "چشم انداز چپ" دنيا را دارند.تحقيقات گذشته دانشمندان دانشگاه استانفورد نشان مي داد زماني که از يک چپ دست خواسته مي شود که اشياء و يا افراد را با يک مفهوم ذهني مثبت در فضاي يک نمودار قرار دهد آنها را در سمت چپ قرار مي دهند در حالي که مفاهيم منفي را در طرف راست مي گذارند اما راست دستها مفاهيم مثبت و منفي را در جهت مخالف قرار مي دهند.

تعریف چپ دستی و راست دستی

راست دستی و چپ دستی به معنای تمایل طبیعی افراد در بهره گیری بیشتر از دست راست یا دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است. بیشتر انسان ها راست دست هستند و برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می آورند. در مقابل، درصد کمتری از انسان ها چپ دست هستند. دوسوتوان ها یا یکسان دستان گروه خیلی کوچکی از انسان ها هستند که توانایی استفاده از دست چپ و راست را بطور یکسان دارند.

علل راست دست و چپ دست بودن

راست دستان بر اساس تحقیقات گوناگون بین ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت جوامع گوناگون را تشکیل می دهند. طبق نظر محققان، یک ژن اختصاصی جهت راست دست شدن وجود دارد که چنانچه فردی آن را به ارث ببرد، راست دست می شود. نکته جالب این است که حتی در صورت عدم وجود این ژن باز هم معلوم نیست که آن شخص حتما چپ دست شود. یعنی امکان راست دست شدن وی هنوز وجود دارد. به خاطر مسایل ویژه افراد چپ دست یک روز در تقویم (۲۳ مرداد (۱۳ اوت)) به نام آنان نامگذاری شده است.

تاثیر چپ دست بودن و راست دست بودن بر انتخاب ها

  • افراد بطور ناخودآگاه مایل به استفاده از سمت چالاک تر مغز خود هستند. همین موضوع باعث می شود کسانی که راست دست هستند بیشتر مایل باشند در هنگام خرید، از قفسه های سمت راست خود خرید کنند. در واقع اگر یک فرد راست دست دو نفر که بطور مساوی جذاب هستند را ببیند، بطور غریزی فردی را که در سمت راست ایستاده است را انتخاب می کند.
  • دانشمندان در یک شبیه سازی بزرگ انتخاباتی متوجه شدند که در مقایسه با چپ دست ها، راست دست ها ۱۵ درصد بیشتر به افراد نوشته شده در سمت راست فرم انتخابات رای می دهند. به عبارت دیگر راست دست ها گرایش بیشتری دارند که هنگام انتخابات به اسامی سمت راست فرم رای دهند چپ دست ها برعکس. پس این تاثیر نامرئی می تواند تعیین کننده باشد.
  • براساس مطالعات دکتر کاساسانتو، می توانید از این تمایل طبیعی بدن خود نسبت به یک سمت، در ارائه رفتار مناسب استفاده کنید. برای مثال، افراد راست دستی که قصد دارند دست از یک بسته بیسکویت شکلاتی بکشند، باید آنرا در سمت چپ قفسه قراردهند.

چپ دست ها هنرمندان و ورزشکارانی برجسته

با در نظر گرفتن چپ دستی توانا و هنرمند همچون لئوناردو داوینچی، می توان تصور کرد که چپ دست ها در زمینه های هنری همچون نقاشی، معماری و خصوصا مجسمه سازی بسیار موفق ترند. منشا این توانایی در تجسم فضایی بهتر آن ها نهفته است.

ورزش زمینه دیگری است که چپ دست ها در آن عالی عمل می کنند:مثل دیگو مارادونا، ستاره جهانی فوتبال یا مک انرو، عجوبه تنیس، چپ دست های زیادی در ورزش های رقابتی همچون شمشیربازی، بوکس و خصوصا تنیس روی میز در سطوح بالا حضور دارند:پنجاه درصد شمشیربازان حرفه ای چپ دست هستند و به طور مثال سی و شش نفر از چهل و یک قهرمان تنیس روی میز فرانسه، چپ دست بوده اند.

این برتری به عوامل متعددی بستگی دارد؛ به طور مثال احتمالا به دلیل داشتن زمان عکس العمل کوتاه تر، امکان تشخیص چپ دست است یا راست دست بودن قبل از تولد نیز ممکن است. راست دست یا چپ دست بودن بیش از هرچیزی به ژنتیک بستگی دارد. اما روانشناسان عامل فرهنگی را به عامل ژنتیک اضافه می کنند.

طبق تحقیقی که در سال 2008 بر روی هزار و هفتصد زن سوئدی و کودکان پنج ساله شان انجام شده است، درمی یابیم احتمال به دنیا آوردن نوزادی چپ دست یا نوزادی که بتواند از دو طرف مغزش استفاده کند، نزد مادرانی که در دوران بارداری خود شرایط استرس زای بیشتری را تجربه کرده اند، بسیار بیشتر است. این تحقیق در سال 2008 در نشریه روان شناسی و روان پزشکی کودکان در سوئد به چاپ رسیده است.

دنیایی که به راست دست ها اختصاص دارد. درواقع چپ دست بودن در دنیایی که کاملا برای راست دست ها ساخته شده است، مزیت به شمار نمی آید. چه در مدرسه، چه در محل کار، زندگی روزانه برای چپ دست ها چالشی بزرگ است. ابراز برای آن ها مناسب نیست؛ حتی جهت مطالعه خطوط در آن ها برعکس راست دست ها می خوانند.

آن ها در ذهنشان جهانی برای چپ دست را تصور می کنند، در حالی که جهان بیرونی برای راست دست ها ساخته شده است. در نتیجه ناچار هستند جهانی برای خود بسازند که هم برای چپ دست هاست و هم راست دست ها. روز جهانی چپ دست ها، موقعیتی مناسب است برای بالابردن آگاهی جامعه و شناخت تفاوت های آنها و یادآوری اینکه چپ دست بودن بیماری نیست. باوری وجود دارد که چپ دست ها کمتر از راست ها عمر می کنند که تقریبا از نظر عملی رد می شود. عده ای هم در این مورد مطالعه کرده اند و نتایج کمی ضد و نقیض است ولی به نظر می رسد، این باور اشتباه باشد.

تفاوت های شخصیتی چپ دست ها و راست دست ها

  • بعضی از کارشناسان معتقدند، افراد چپ دست کمتر وابسته اند، چون مجبورند با دنیایی که برای آن ها ساخته نشده سازگاری پیدا کنند و در مواجهه با یک موقعیت جدید خود را راحت تر تطبیق می دهند. مطالعات جدید نشان می دهد این مسئله در زمینه رفتاری نیز روی این افراد تاثیر گذاشته و باعث می شود آنها گاهی در تصمیم گیری های خود دچار تردید و کشمکش شوند.
  • نیمه راست مغز در چپ دست ها بیشتر فعال بوده که این نیمه نیز بیشتر جنبه های منفی احساسات و اعمال را مورد بررسی قرار می دهد و به طور حتم این موضوع در مورد افراد راست دست برعکس خواهد بود. از این جهت چپ دست ها بیش تر در معرض هیجان های منفی قرار دارند و زودتر عصبانی می شوند. به علاوه، به نظر می رسد آن ها بیش تر از راست دست ها در پردازش احساسات شان با مشکل مواجه می شوند.
  • افراد چپ دست از مورد انتقاد قرار گرفتن و سرزنش شدن واهمه داشته و ترجیح می دهند که اعمال و تصمیماتشان متناسب با شرایط بوده تا همیشه مورد تایید قرار گیرند.
  • چپ دست ها نسبت به همتایان راست دست شان بیش تر احساس انفعال، خجالت، و شرمندگی می کنند. چپ دست ها بیش تر دچار تردید می شوند، در حالی که راست دست ها سریع تر از آن ها درگیر مسائل می شوند.
  • چپ دست ها به علت داشتن تمایلات استقلال طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.
  • به نظر می رسد افراد چپ دست به سرعت قادر به تعویض و دگرگزینی هستند.
  • روانشناسان در یک مطالعه جدید نشان دادند که افراد چپ دست در مواجهه با شرایط و موضوعات ترسناک، بیشتر دچار وحشت می شوند. به نظر می رسد آدم های چپ دست، پس از تجربه ی واقعه ای ترسناک، حتی به صورت فیلم، رفتارهایی نامحسوس از خود بروز می دهند که شبیه علائم مبتلایان به اختلال استرس پس از حادثه است.
  • راست دست ها افراد منطقی هستند و در رشته های ریاضی، فیزیک و فنی و مهندسی بیشتر موفق اند اما چپ دست ها روحیه ای هنری دارند و در کارهای هنری، خلاقانه و ورزش هایی که تسلط بدنی و مهارت حرکتی زیاد می طلبد، برتر هستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (421 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (203 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (4 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...