خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد بریارد

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد بریارد
بریارد سگ گله بزرگ جثه و عضلانی دارای موهای موجدار و پوشش مضاعف می‌باشد. اصولاً برای کار درمزرعه پروش یافته و به نظر می‌رسد که زندگی می‌کند تا چوپان هر موجودی باشد! اصولاً مهربان اما دارای غریزه دفاعی قوی. در ادامه بیشتر با این نژاد آشنا می شویم.

اگر تمایل دارید که آشنایی با سگ بریارد داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید. بریارد یکی از گونه های سگ می باشد که جثه بزرگ و بسیار عضله ای دارد. موهای این سگ موج دار می باشد و حدود پانزده سانتی متر طول موهایش می باشد که جثه اش را بزرگ تر نشان می دهد. بریارد اکثرا در رنگ های مشکی، خاکستری و قهوه ای رویت شده است. این سگ گوش های گرد دارد که اغلب آن ها را جراحی می کنند. بریارد سگی بسیار باهوش و از قدرت شنوایی بالایی برخوردار است وی معمولا برای کار در مزرعه پرورش داده می شود.

تاریخچه نژاد بریارد

قرنهای بسیاری است که این نژاد شناخته شده است. چارلز مگان، ناپلئون، توماس جفرسون و لافایت شخصیت های تاریخی بودند که همگی بریارد داشته اند. این سگ گله باستانی همچنین در ارتش فرانسه بعنوان نگهبان، پیغام بر و ناجی سربازان مجروح استفاده می شده است. شهرت بریارد بعد از شوی سگ فرانسه در سال 1863 به اوج خود رسید. چوپانی، سگ پلیس، نگهبان و دیدبانی از جمله قابلیت های این نژاد می باشد.

خلق و خوی سگ بریارد

اصولاً برای کار درمزرعه پروش یافته و به نظر می رسد که زندگی می کند تا چوپان هر موجودی باشد! دارای قدرت شنوایی بسیار خوبی است. اصولاً مهربان اما دارای غریزه دفاعی قوی. بریارد سگ نگهبان هشیار و فوق العاده ای است. حساس، بازیگوش، مطیع و فرمانبردار، اما با طرز فکر مخصوص به خود. قرنها کار و زندگی در کنار انسانها او را به موجودی آرام و دلنشین تبدیل کرده است. شجاع، باوفا و نترس. این نژاد حافظه طولانی مدت خوبی دارد. به خوبی آموزش می بیند اما به یک مربی با تجربه نیاز دارد و برای همه کس توصیه نمی شود. بسیار لجباز است و اگر به خوبی آموزش نبیند می تواند به موجودی بسیار ترسو، خشمگین و یا هر دو تبدیل شود. به تفریح و ورزش زیادی نیاز دارد تا احساس شادی و خوشبختی کند. اگر از تولگی با کودکان آشنا شود با آنها بسیار مهربان خواهد بود. سگی نیست که بتوان او را تمام روز تنها گذاشت و نادیده گرفت چراکه عاشق خانواده اش است و باید اغلب اوقات خود را با آنها سپری کند

سگ بریارد

تغذیه نژاد بریارد

توصیه می شود روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید.مقدار غذایی که سگ شما میخورد به سن، ساختار بدنی، سوخت و ساز و سطح فعالیتهای او بستگی دارد. سگ ها هم مانند انسانها رفتارهای طبیعی دارند و نیاز های غذایی همه آنها مانند هم نیست هم چنین کیفیت غذای آنها نیز متفاوت است. بهتر است به جای اینکه ظرف غذای او را چند بار در روز از غذای معمولی پر کنید، غذاهای مغذی و کمتری به سگ خود بدهید.

شما میتوانید برای جلوگیری از چاقی سگتان، به جای ترک غذای او ، دو بار در روز به او غذا بدهید و میزان غذایش را اندازه گیری کنید. اگر مطمئن نیستید که سگ شما اضافه وزن دارد یا نه، میتوانید او را با دست و چشمتان آزمایش کنید، اول به او نگاه کنید طوری که شما بتوانید کمر سگ را ببینید سپس دست خود را روی پشتش و شست خود را در امتداد ستون فقراتش قرار دهید انگشتان خود را به سمت پایین بکشید شما باید بدون اینکه فشار زیادی به سگ وارد کنید قادر به لمس دنده هایش باشید اما اگر نتوانستید دنده هایش را لمس کنید سگ اضافه وزن دارد و باید غذایش را کم کرده و فعالیتش را افزایش دهید

آراستن نژاد بریارد

سگ های نژاد بریارد کمترین ریزش مو را در میان تمام سگ ها دارند. آنان یک پوشش بیرونی و یک لایه درونی دارند که پوشش بیرونی دارای بافت درشت، مواج و موهایی به طول ۶ اینج است در حالی که لایه ی زیرین نرم و خوب است و در رنگ های سیاه و سفید با لکه های خاکستری و سبز دیده میشود.

اگر شما وقت کافی برای نظافت کردن سگ ندارید بریارد انتخاب مناسبی برای شما نیست. هر روز باید دندان هایش را مسواک بزنید و حتما باید ۶ یا ۸ هفته یکبار او را حمام دهید زیرا موهای او خیلی زود کثیف، پنجه هایش گل آلود و ریشش مرطوب و کثیف می شود. اگر نظافت کردن بریارد برای شما کار سختی است میتوانید او را نزد آرایشگر حرفه ای مخصوص سگ ها ببرید. برای جلوگیری از تجمع باکتری داخل دهان لازم است هفته ای ۲ یا ۳ بار دندان های سگ را مسواک بزنید اما اگر میخواهید که سگ شما به بیماری های لثه و یا بدی بد دهان مبتلا نشود باید هر روز این کار را انجام دهید هم چنین لازم است ماهی یکبار ناخن های سگ خود را کوتاه کنید اگر هنگام راه رفتن سگ صدای کشیده شدن ناخن هایش روی زمین را میشنوی یعنی آنها بیش از حد بلند شده اند. کوتاه نگه داشتن ناخن ها به شما کمک میکند تا زمانی که سگ با هیجان برای خوش آمدگویی به سمت شما میپرد به شما آسیبی نرساند.

هنگام نظافت کردن سگ، او را از لحاظ علائمی مانند زخم، خارش، علائ عفونت مثل قرمزی، حساسیت به لمس، التهاب بر روی پوست بینی، دهان، چشم و یا پاها را بررسی کنید. چشم های سگ باید بدون هیچ قرمزی یا ترشحاتی باشد اگر هفته ای یکبار سگ خود را از همه نظر بررسی کنید باعث میشود تا از مشکلات جدی که ممکن است در سگ رخ دهد جلوگیری کنید. حداقل هفته ای دو بار داخل گوش سگ را از نظر عدم وجود علایمی مانند عفونت و یا تجمع میکروب بررسی کنید و اگر متوجه شدید که سگ زیادی سرش را تکان میدهد و داخل گوش او دچار خارش شده است حتما داخل گوش او را نگاه کنید و هرگز اجازه ندهید که آب یا روغن وارد گوشش شود.

میزان سازگاری نژاد بریارد با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

بریارد یک همدم دوست داشتنی، بازیگوش و خانواده دوست است و میتواند یک محافظ خوب برای کودکان باشد. مانند هر نژادی شما باید زمانی که بریارد با کودکتان هم بازی میشود بر اعمال آنها نظارت داشته باشید زیرا ممکن است به هم آسیب برسانند هم چنین به کودک خود چگونگی برخورد و لمس کردن سگ را آموزش دهید و به او اجازه ندهید تا زمانی که سگ در حال آموزش دیدن است به او نزدیک شود و یا برای او غذا ببرد. سگ هر چقدر هم که اهلی باشد باید هنگامی که با بچه ها بازی میکند بسته باشد. بریارد هرگز دوست ندارد تنها رها شود. این سگ ها معمولا رفتار خوبی در مقابل سایر سگ ها دارند اما اگر در یک حیاط سر باز با آنها به خصوص سگ های کوچک هم بازی شوند ممکن است رفتاری پرخاشگر داشته باشند. اگر آنها به خوبی آموزش ببینند میتوانند با دیگر حیوانات حتی گربه ها هم هم بازی شوند.

مشکلات و سلامتی نژاد بریارد

سگهای این نژاد به طور کلی سگهای سالمی هستند اما مانند تمام سگهای دیگر آنها نیز ممکن است به برخی بیماری ها مبتلا شوند. همه ی سگ های این نژاد بیمار نمی شوند اما اگر شما از این نژاد مراقبت میکنید باید نسبت به آنها آگاهی لازم را داشته باشید.اگر قصد خرید توله سگ دارید باید سگی را خریداری کنید که پرورش دهنده آن، گواهی عدم سوء پیشینه سلامت هم برای پدر و هم مادر توله سگ به شما نشان دهند. گواهی عدم سوء پیشینه سلامت به شما ثابت میکند که تمام آزمایشات لازم از نظر عدم وجود بیماری بر روی سگ انجام شده است.

  • دیسپلازی مفصل ران: این بیماری معمولا در بین سگ های این نژاد شایع است. عواملی مانند ژنتیک، محیط زیست و رژیم غذایی در تغییر شکل مفصل ران تاثیر گذار هستند. با اینکه سگ مبتلا به بیماری زندگی عادی و سالمی دارد اما ممکن است برخی از آنها به عمل جراحی نیاز داشته باشند. دیسپلازی مفصل ران یک بیماری وراثتی است که در آن استخوان ران به خوبی به مفصل ران متصل نمیشود در نتیجه باعث لنگیدن یک پا یا هر دو پای عقب سگ میشود، شما هیچ علامتی از درد در سگ مبتلا به این بیماری نمی بینید اما در سنین بالا موجب ورم مفاصل او میشود. اگر شما قصد خرید توله سگ دارید باید مطمئن شوید آزمایشات لازم در مورد این بیماری روی پدر و مادر توله ی سگتان انجام داده باشند. اگر چه دیسپلازی مفصل ران یک بیماری وراثتی است اما عواملی مانند رژیم غذایی پرکالری یا صدمات ناشی از پریدن یا سقوط کردن بر روی سطوح صاف و نرم میتواند در رشد سریع این بیماری تاثیر گذار باشد.
  • شب کوری مادر زادی ثابت (CSNB): این بیماری در چند درجه نمایان میشود درجه ی اول آن باعث میشود که سگ دید خود را در مکانهایی که نور کم است از دست بدهد و درجه ی پیشرفته تر باعث نابینایی کامل سگ میشود.
  • پیشرو شبکیه آتروفی (PRA): این بیماری یک اختلال دژنراتیو چشم است که سگ مبتلا به آن با از دست دادن گیرنده های نوری که در پشت چشم قرار دارند دچار نابینایی میشود، قبل از اینکه نشانه های این بیماری بروز کند میتوان آن را تشخیص داد. خوشبختانه سگ ها میتوانند در صورت از دست دادن بینایی خود برای حل نیازهایشان حواس دیگر خود را به کار بگیرند و زندگی سالم و کاملی داشته باشند. پرورش دهنده ی قانونی باید هر سال تاییدیه سلامت چشم سگ را از متخصص چشم دامپزشک دریافت کند.
  • کم کاری تیروئید: این بیماری باعث اختلال در غده تیروئید میشود که موجب صرع، ریزش مو، چاقی، بی حالی، هیپرپیگمانتاسیون و دیگر بیماری های پوستی میشود. این بیماری با دارو و رژیم غذایی مناسب درمان میشود.
  • فون ویلبراند: یک بیماری ارثی است که باعث خون ریزی خفیف یا شدید و طولانی مدت میشود. اگر شما احتمال میدهیوگد که سگتان به این بیماری دچار شده است از دامپزشک خود بخواهید آزمایش خون و اقدامات لازم برای این بیماری را روی سگ انجام دهد.
  • سرطان: تورم غیر طبیعی ناشی از درد در یک ناحیه، زخم هایی که التیام نمی یابند، خونریزی در هر قسمت از بدن و مشکل در تنفس از علائم سرطان هستند. این بیماری را میتوان با شیمی درمانی، جراحی یا دارو درمان کرد.
  • اتساع (گشایش) معده و ولولوس (GDV): این بیماری باعث نفخ یا پیچش معده میشود که میتواند بعد از خوردن یک وعده غذای پرحجم در روز یا به سرعت غذا خوردن و یا حتی نوشیدن حجم زیادی از آب بعد از خوردن غذا و ورزش کردن رخ بدهد. هم چنین ممکن است نوع مواد غذایی نیز باعث نفخ شود. این بیماری در بین سگ های مسن شایع است اما میتواند در هر سنی رخ دهد. اتساع معده با هوای داخل معده همراه است که باعث میشود در این حالت سگ به طور طبیعی قادر به آروغ زدن یا استفراغ که در اثر تجمع بیش از حد هوا داخل معده به وجود می آید نباشد در این صورت بازگشت خون به قلب به کندی صورت میگیرد و فشار خون پایین می آید که باعث میشود سگ دچار شوک شود و اگر در این حالت به موقع پزشک به او رسیدگی نکند سگ میمیرد. سگ مبتلا به نفخ ممکن است بی قرار، افسرده، بی حال، ضعیف و یا دچار تپش قلب شود، هنگامی که این علائم را در سگ خود مشاهده کردید در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (211 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW