خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد باسنجی

  سه شنبه، 29 آذر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد باسنجی
سگ,نژاد باسِنجی,نژاد Basenji، دارای ظاهر بسیار خاص و خیره کننده، باسِنجی سگی کوچک ، عجیب و غریب و باهوش است در ادامه بیشتر با این نژاد آشنا می شویم.

نژاد سگ باسنجی اصالت آفریقایی دارد و برای اولین بار در کشور کنگو پرورش یافته است. این سگ در گذشته با استفاده از حس بویایی و بینایی فوق العاده ی خود به شکار جوندگانی چون موش می رفت و در این کار مهارت بالایی داشت.این سگ های باهوش همراهان و دوستان خوبی برای شما و اعضای خانواده ی شما خواهند بود. سگ های باسنجی به سگ های بدون پارس معروفند. این سگ به لطف موهای کوتاه بدن، اندازۀ کوچک، بدن ماهیچه ای، گوش های افراشته و دم حلقه شده، نظر خیلی ها را به خود جلب کرده است.اگرچه آن ها سگ هایی با نژاد اصیل هستند ولی ممکن است آن ها را در پناهگاه ها یا گروه های امداد سگ بیابید. در صورت مد نظر داشتن این نژاد آن ها را به فرزندخواندگی قبول کنید.

مشخصات ظاهری نژاد سگ باسنجی

باسنجی ها نه تنها در ظاهر، بلکه در طبیعت نیز کاملاً بی نظیر هستند. اندازه آنها کوچک و متوسط است. آنها سگ های سبک، ریز و در برخی مواقع درشتی هستند و به نگاه شریف و رفتار محبت آمیز خود می بالند. این سگ ها همیشه بسیار هوشیار هستند و در صورت مشاهده هرگونه طعمه، به سرعت آماده برخاستن می شوند. آنها همچنین شخصیت های بسیار مهربانی دارند که با داشتن چین و چروک های موجود در پوست خود، نگاهی شیرین و هوشمندانه به آنها می بخشد و باعث جذابیت کلی آنها می شود.

آنها دارای سرهایی متناسب، ریز و خوب هستند و هنگامی که یک باسنجی گوش خود را می لرزاند، چین و چروک هایی روی پیشانی هایشان ظاهر می شود که به آنها حالت واضحی می دهد و بسیار دوستانه هستند. هنگامی که آنها توله سگ هستند، این چین و چروک ها حتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، به همین دلیل است که باسنجی بسیار کم سن و سال مانند سگ های بزرگتر، تحسین برانگیز خواهند بود.گوش های آنها به شکل بادام است که به رنگ تیره هستند. سگ ها آنها را به صورت صاف و رو به جلو به جلو نگه می دارند. دهان آنها با یک فک کامل قوی شکل گرفته است. باسنجی ها دارای گردن هایی بسیار زیبا و قدرتمند هستند که به خوبی شکل گرفته اند و در حالت قوسی بسیار زیبا و جالبی نگه داشته شده اند و این همان چیزی است که به باسنجی نگاه نجیب و با افتخار می بخشد.

قسمت جلویی آنها با شانه ها و پاهای جلوی خوب و محکم بسیار قدرتمند است. بدن باسنجی ها به خوبی و متناسب با عضله های آنها بوده و دارای برآمدگی هایی بر روی دنده های خود هستند. باسنجی ها از نظر ظاهری قدرتمند و قوی هستند. پاهای عقب آنها این تصور را می دهد که یک باسنجی همیشه آماده شکار طعمه است. پاهای آنها جمع و جور، مرتب و باریک با ناخن های کوتاه و انگشتان پا قوس دار مشخص می شود.

نژاد سگ باسنجی

ویژگی های شخصیتی نژاد سگ باسنجی

باسنجی ها از دسته سگ های شکاری هستند. بنابراین باید آنها را سگی باهوش، محتاط، مستقل و البته بامحبت بدانیم. هر چیز متحرکی از گربه گرفته تا موش، می تواند نظر باسنجی را به خود جلب کند و او را به دنبال خودش بکشاند. انتظار نداشته باشید که سگ باسنجی شما از تمامی دستورات بلافاصله اطاعت کند. او باید به خواستۀ شما فکر کند و سپس تصمیم بگیرد که آیا به انجام فرمان شما علاقه مند است یا نه. برای کنار آمدن با سگ باسنجی به صبر و البته کمی حس شوخ طبعی نیاز دارید. او هر چیزی که دم دستش باشد را می جود و یا می خورد و به راحتی می تواند برای رسیدن به خواسته اش همه چیز را فراهم کند. باسنجی ها معمولاً از غریبه ها کناره گیری می کنند.

بهتر است از حیوان خانگی دیگری در کنار باسنجی نگهداری نکنید، مگر اینکه از تولگی در کنار هم بزرگ شوند و همدیگر را به عنوان عضوی از خانواده بپذیرند. البته به خاطر داشته باشید که سگ باسنجی همچنان سایر حیواناتی که در بیرون از محیط خانه ببیند را به چشم هدفی برای تعقیب خواهد دید. آموزش اجتماعی کردن باسنجی باید از دوران تولگی آغاز شود. مانند هر نژاد دیگری، در صورتی که باسنجی خودتان را اجتماعی نکنید، در بزرگسالی رفتار بدی خواهد داشت. بنابراین اجازه دهید تا برخورد با سایر انسان ها، محیط ها و صداها را از دوران تولگی تجربه کند. در این صورت مطمئن خواهید بود که باسنجی شما در بزرگسالی کاملا اجتماعی خواهد بود.

سگ خودتان را به پارک ها و محیط های مجاز پیاده روی ببرید تا در ارتباط با سایر انسان ها و سگ ها قرار بگیرد و ارتباطات اجتماعیش تقویت شود. برای آموزش سگ باسنجی باید مهربان و پرتلاش باشید. تا جای ممکن از انواع تشویقی ها استفاده کنید تا رفتارهای درستش را تکرار کند. بهتر است تمرین و آموزش را برای سگتان لذت بخش کنید.

هوش و قابلیت آموزش نژاد سگ باسنجی

باسنجی ها باهوش هستند، اما روجیه کثبت و خوبی دارند و بعضی اوقات طبیعتاً کمی عصبی هستند که می تواند آموزش آنها را سخت تر کند. آموزش و جامعه پذیری آنها باید از اوایل شروع شود و همواره درک و صبر و شکیبایی را به یک باسنجی نشان دهد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این سگ ها تمایل به ایجاد پیوند بسیار قوی با یک شخص دارند و این امر آموزش آن را برای فرد راحت تر می کند. باسنجی طبیعتاً سگ حساسی است و به همین دلیل به هیچ وجه به هیچ روش صحیحی و اصلاحی پاسخ نمی دهد. آنها به تقویت مثبت پاسخ می دهند و با صبر و حوصله آنها قوانین خانه و نحوه رفتار را یاد می گیرند، اگرچه این عادلانه است که بگوییم ممکن است در مسابقات مربوط به سگ ها هیچ جایزه ای کسب نکنند.
نکته ای که هنگام آموزش توله سگ باسنجی باید به خاطر داشته باشید این است که اگر در دوران یادگیری تجربه بدی داشته باشند، آن را فراموش نخواهند کرد. به طور خلاصه، در زمان جوانی باید تمرین باسنجی بسیار زیاد شود. باسنجی ها مانند همه توله سگ ها با گوش های بزرگ و پنجه های بزرگ بسیار زیبا هستند و این بدان معنی است که وقتی آنها برای اولین بار در خانه های جدید خود وارد می شوند، تربیت کردن آنها بسیار ساده است. با این حال، هنگامی که یک توله سگ به خوبی مستقر شد، صاحبان باید از آنجا شروع کنند که به معنای وضع قوانین و مرزهایی است که به توله سگها کمک می کند تا آنچه را که از آنها انتظار می رود درک کنند.

کودکان و سگ های نژاد باسنجی

باسنجی ها حیوانات خانگی شگفت انگیزی هستند، هرچند در کنار کودکان کوچک ممکن است نگران کننده باشند، این بدان معناست که هرگونه تعامل باید در یک زمان توسط یک بزرگسال انجام شود تا اطمینان حاصل شود که اوضاع آرام و دوستانه است. وقتی صحبت از حیوانات خانگی و رفتار آن با حیوانات دیگر می شود، باسنجی ها اگر از سنین جوانی به خوبی اجتماعی شود و هرچه بیشتر به حیوانات جدیدی معرفی شود، عموماً بودن در کنار آنها را می پذیرد و این شامل گربه ها نیز می شود. با این وجود، همیشه لازم است که وقتی یک باسنجی برای اولین بار به حیوان یا سگ دیگری معرفی می شود، مراقب باشید تا اطمینان حاصل شود که اوضاع آرام و تحت نظارت است.

سلامتی نژاد سگ باسنجی

متوسط امید به زندگی یک باسنجی بین 12 تا 14 سال است که این میزان در صورتی درست است که به درستی از آنها مراقبت شود و از یک رژیم غذایی مناسب و با کیفیت و متناسب برای سن آنها استفاده شود. به عنوان یک نژاد، باسنجی سگ قوی و سالم شناخته شده است. با این حال، شناخته شده است که آنها از اختلالات زیر رنج می برند که اگر می خواهید یک توله سگ باسنجی برای نگهداری انتخاب کنید باید از آنها اطلاع داشته باشید:

  • دیسپلازی یا دررفتگی باسن
  • سندرم
  • آتروفی پیشرونده شبکه
  • کم کاری تیروئید
  • کم خونی

مراقبت از نژاد سگ باسنجی

مانند هر نژاد دیگر، باسنجی ها باید به طور مرتب مراقبت شوند تا اطمینان حاصل شود که پوشش خارجی و پوست آنها در وضعیت عالی قرار دارد. همچنین برای اطمینان از سالم بودن و سالم ماندن آنها باید به طور منظم روزانه ورزش داده شود. مهمتر از همه اینها، باسنجی ها باید از مواد غذایی باکیفیت تغذیه شوند که تمام نیازهای غذایی آنها در طول زندگی برآورده شود.

نظافت نژاد سگ باسنجی

از آنجا که باسنجی ها دارای موهای ریز و درشتی هستند، آنها از جمله سگ هایی هستند مه نیاز به نگهداری و رسیدگی خیلی زیادی ندارند. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که آنها دوست دارند خود را بسیار تمیز نگه دارند و خود را با استفاده از پنجه های خود به همان شیوه گربه شستشو دهند. با توجه از این گفته ها، یک شانه زدن هفتگی به نگه داشتن پوشش خارجی و موهای سگ در شرایط عالی کمک می کند و باعث حفظ سلامت پوست آنها نیز می شود. باسنجی ها علاقه زیادی به آب ندارند و به همین دلیل حمام کردن آنها می تواند بسیار مشکل و چالش برانگیز باشد، اما با توجه به تمیز بودن نیازی به حمام کردم زیاد ندارند، مگر اینکه واقعاً لازم باشند.

ورزش نژاد سگ باسنجی

باسنجی ها دوست دارند مشغول نگه داشته شوند و همیسه کاری برای انجام دادن داشته باشند، بنابراین باید روزانه ورزش های منظمی انجام دهند و از نظر ایده آل این امر باید تحریک ذهنی زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد تا واقعاً خوشبخت و شخصیتی کاملاً شاد و سرحال داشته باشند که لذت بردن آنها را در بر می گیرد. آنها برای افرادی که زندگی فعال دارند انتخاب خوبی هستند زیرا یک باسنجی مطمئناً “سگ ماندن در خانه” نیست. به همین ترتیب یک پیاده روی سریع در صبح و بعد از ظهر کاملاً ضروری است.
ورزش دو ساعته روزانه ایده آل برای این سگ های فعال و هشیار مناسب است که از ایجاد کسالت جلوگیری کند و باید تحریک ذهنی زیادی را برای آنها در بر داشته باشد. با این حال، به دلیل اینکه باسنجی یک سگ بسیار عالی و کاربردی است، اگر آنها را از نیاز روزانه آنها برای ورزش و تفریح دور کنید می تواند مشکل ساز باشد مگر اینکه آنها را به یک منطقه خیلی امن ببرید که بتوانند بازی کنند و از فعالیت های خود لذت ببرند. لازم است باغ ها بسیار ایمن ساخته شوند زیرا باسنجی بیش از حد توانایی پریدن از نرده های بلند را دارد که همانطور که قبلاً نیز گفته شد این کار را خیلی راحت انجام می دهند.

تغذیه نژاد سگ باسنجی

توصیه می شود که روزانه به اندازه 3/4 تا 1 فنجان غذای خشک با کیفیت بالا در 2 وعده جداگانه به باسنجی خود بدهید. البته لازم به ذکر است که میزان غذای مورد نیاز سگ شما، به اندازه، سن، ساختار بدن، سوخت و ساز و میزان فعالیت آن بستگی دارد. سگ ها مانند انسان ها به مقدار متفاوتی از غذا نیاز دارند. همچنین کیفیت غذایی که شما برای سگ خود خریداری می کنید هم مهم است. هرچه غذای سگ شما بهتر باشد، مواد غذایی بهتری هم به بدن او خواهد رسید. سگ های باسنجی با بدن کشیده اش در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارد. تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید تا سگ شما دچار چاقی شود.

برای جلوگیری از چاقی، باید نظارت کافی بر میزان تغذیۀ سگ خود داشته باشید و اجازه ندهید در طول روز همواره به غذا دسترسی داشته باشد. برای آنکه بدانید سگ باسنجی شما دچار اضافه وزن شده است یا نه، کافی است دست خود را روی بدنش بگذارید، انگشت خود را هم تراز با ستون فقرات قرار دهید و انگشتان خود را در دو طرف بدن سگ خود رها کنید. پس از انجام این کار اگر توانستید دنده های سگ خود را زیر لایه ای از ماهیچه حس کنید، یعنی وزن سگ شما مناسب است. اگر دنده ها را به چشم مشاهده کردید، یعنی سگ شما دچار لاغری مفرط است و درصورتی که دنده ها را حس نکردید، سگ شما به یک رژیم غذایی جدی برای کاهش وزن نیاز دارد. البته این روش برای بیشتر سگ ها قابل استفاده است.

سلامتی نژاد سگ باسنجی

باسنجی یک نژاد سالم سالم و با عمر 10 تا 12 سال در نظر گرفته می شود. مانند همه نژادها ، باسنجی مستعد ابتلا به بیماری های خاص است.سگ هایی که با رعایت بهداشت و چکاپ پرورش می یابند ، کمتر ممکن است دچار بیماری شوند. با این حال، برخی از مشکلات بهداشتی ارثی می تواند در نژاد ایجاد شود. موارد زیر برخی از شرایطی است که باید از آنها آگاهی داشته باشید:

  • سندرم فانکونی: نوعی اختلال است که در آن کلیه به درستی جذب الکترولیت ها و مواد مغذی را انجام نمی دهد.
  • آتروفی پیشرونده شبکیه (PRA): گروهی از بیماریهای دژنراتیو که سلولهای گیرنده نوری چشم را تحت تأثیر قرار داده و باعث از دست دادن بینایی می شوند.
  • دیسپلازی مفصل ران: وضعیتی است که در آن سوکت های ران به طور غیر طبیعی تشکیل می شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (245 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (211 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW