ساعدنیوز
ساعدنیوز

خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد آیریش ستر

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 13 دقیقه
خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد آیریش ستر
سگ های نژاد آیریش ستر بازیگوش، جسور، خانواده دوست و از سایر ویژگی‌ های دیگر برخوردار است و امروزه از آن ها به عنوان یک سگ خانگی در منازل نگهداری می کنند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز شما را با خصوصیات و ویژگی های این سگ دوست داشتنی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آیریش ستر ها در سرزمین مادریشان ایرلند به عنوان سگ شکاری شناخته میشوند، محبوبیت آنها بخاطر پوشش ماهاگونی رنگ زیبایشان،شور و شوق و عزم و اراده قویشان است. آنها رفتاری دوستانه، بازیگوش، کنجکاو و سطح انرژی بالایی دارند. سگ شکاری ستر یک دوست خانواده جسور، خشن و بی ادب با پتانسیل بسیار خوب برای انجام فعالیتهای سگها و فعالیتهای ورزشی است.

تاریخچه سگ نژاد آیریش ستر

ستر ایرلندی از اوایل قرن 18 مورد توجه قرار گرفت و در عرض کمتر از 100 سال نه تنها در خواستگاه آن ایرلند بلکه در انگلستان نیز به شهرت رسید. منشأشناسی آن تنها متکی بر یک سری حدس و گمان است و در این بین از نژادهای مختلفی بعنوان اجداد نام برده شده است. یکی از این فرضیات تداخل نژادی Irish Water Spaniel با Irish Terrier است. اما اعتقاد بیشتری می‌توان به آمیخته‌گیری English Setter با Spaniel Pointer داشت.

مشخصات ظاهری سگ آیریش ستر

سگ های این نژاد به عنوان سگ های ورزشی و شکاری به شمار می روند و توانایی شرکت در مسابقه را دارند. از مشخصات ظاهری آن ها می توان به موهای صاف و زیبا و براق آن ها اشاره کرد، رنگ این سگ‌ ها قرمز رنگ می باشد.پوشش مویی آن ها به این صورت است که در قسمت ناحیه سینه و پشت پاها، روی گوش و دم آن ها بسیار بلند است اما در ناحیه دست ها و سر این سگ موها کوتاه تر هستند و در قسمت های مختلف دیگر بدن از حالت صاف و طول متوسطی برخوردار است.

سر آن ها لاغر و دراز است و طول آن دو برابر فاصله ی بین گوش هایشان است، شما قادر خواهید بود رگه ها و لکه های کوچک و سفید رنگی را در ناحیه گلو و سینه و انگشتان آن ها مشاهده کنید، علاوه بر این می توانید خط باریکی را در مرکز جمجمه آن ها ببینید، البته این خط در برخی از آن ها قابل مشاهده است. پوشش ابریشمی این سگ ها به گونه ای است که روزانه باید به آن رسیدگی و پیرایش شود و در صورتی که به نظافت روزانه آن ها رسیدگی نکنید ممکن است پس از گذشت مدتی پوشش ابریشمی آن ها در هم بشود البته بهتر است بدانید که موهای آن ها در فصل های ریزش مو در حد متوسطی ریزش خواهد داشت.

  • قد سگ های آیریش ستر:ارتفاع سگ های این نژاد شصت و شش تا هفتاد و یک کیلو گرم بوده و به طور معمول نوع ماده‌ ی آن ها از قد کوتاه تری برخوردار هستند و قد آن ها بین شصت و یک تا شصت و شش کیلوگرم است.

  • وزن سگ های آیریش ستر:سگ های ماده ی این نژاد وزنی در حدود بیست و پنج تا بیست و نه کیلوگرم دارند اما سگ های نر آن از وزن سنگین تری برخوردارند و وزن آن ها حدود بیست و نه تا سی و چهار کیلوگرم است.

  • رنگ بندی سگ های آیریش ستر:سگ های این نژاد اغلب از پوشش مویی قرمز رنگی برخوردارند و بر روی گلو و سینه و انگشتان آن ها رگه های کوچک سفید رنگی است این سگ ها به نام ستر قرمز هم معروف می باشند.

نژاد آیریش ستر

خصوصیات سگ آیریش ستر

سگ های این نژاد بسیار مهربان، بازیگوش و پر جنب و جوش و فعال هستند و از جست و خیز کردن لذت می‌ برند آن ها همواره به دنبال آن هستند تا انرژی خودشان را تخلیه کنند. این سگ ها به راحتی با مردم ارتباط می‌ گیرند و بودن با انسان ها را دوست دارند به طور معمول دیر به سن بلوغ می رسند و تا مدت ها گاها تا آخر عمر رفتار دوران تولگی خود را دارند و با شور و شوق آن زمان همراه هستند.

آیریش ستر ها سگ های هوشیاری هستند و با تن صدای خوبی همراه می باشند بنابراین می توانند نگهبانان خوبی به شمار روند و به خوبی صاحب خود را از وجود افراد مزاحم آگاه سازند. این دسته از سگ ها از خلق و خوی خوبی برخوردارند و بسیار بازیگوش هستند و مزاج سالم و کنجکاوی دارند و این خلق و خوی آن ها تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون اجتماعی شدن، وراثت و آموزش دیدن شکل می ‌گیرد.

این سگ ها هم همانند هر نژاد دیگری نیاز دارند تا از همان سنین کم اجتماعی شوند، برای آن که بتوانید سگ آیریش ستری را انتخاب کنید که بتوانید با او راحت تر ارتباط بگیرید سعی کنید به هنگام خرید آن مطمئن شوید که یکی از والدین آن به خصوص مادر از خلق و خوی خوبی برخوردار باشد و همچنین می توانید رفتار دیگر بستگان این سگ را در نظر گرفته تا بتوانید رفتار سگ خانگی خود را پس از بزرگ شدن حدس بزنید.

سعی کنید اوقاتی از روز را برای پیاده روی با آن ها صرف کنید و از همان تولگی آن ها را با افراد، حیوانات و صداهای مختلف نیز آشنا کنید تا بتوانید او را همراه خوبی تربیت نمایید. در صورتی که تربیت کردن آن ها برایتان دشوار می باشد می توانید با ثبت نام در کلاس های آموزشی به خوبی بود او را تربیت کنید زیرا این سگ‌ ها روحیه استقلال طلبانه دارند و به همین علت ممکن است تعلیم و آموزش دادن آن ها برای شما کمی دشوار باشد.

مراقبت از نژاد آیریش ستر

بهترین خانه برای آیریش ستر خانه ای با یک حیاط بزرگ محصور یا خانه ای با چند جریب زمین است. این نژاد به فضایی برای دویدن احتیاج دارد. اویک سگ شکاری است، بنابراین باید توسط حصار یا قلاده محدود شود. او باید در داخل خانه و کنار خانواده باشد، هرگز او را در یک لانه در حیاط پشتی نگه ندارید.

او حداقل به یک ساعت ورزش در روز نیاز دارد. این نیاز را میتوان با روشهای مختلفی برآورده کرد، اما بهتری روش این است که به او اجازه دویدن بدهید. او همدم خوبی برای آهسته دویدنهای شماست و از اینکه در هنگام دوچرخه سواری کنار شما باشد لذت میبرد. پیاده روی های طولانی، بازی واکشی، شنا کردن و شکار کردن روشهای عالی برای فعالیتهای ایریش ستر است.

سن 8 هفتگی تا 4 ماهگی بردن توله سگ به محل نگهداری سگها یک یا 2 بار در هفته بعلاوه 15 تا 20 دقیقه بازی در حیاط صبحها و عصرها راه بسیار خوبی برای ورزش، آموزش و اجتماعی شدن است. سن 4 تا 6 ماهگی کلاسهای مطیع سازی هفتگی و روزانه نیم مایل پیاده روی بعلاوه زمانی برای بازی کردن در حیاط نیازهای اورا در این سن تامین میکند.

سن 6 ماهگی تا 1 سالگی انجام بازیهای واکشی با یک توپ یا بازی فریزبی به مدت 40 دقیقه در صبحهای خنک وشبها نه در طول روز که هوا گرم است. پیاده روی را تا مسافت یک مایل ونیم ادامه دهید. بالاتر از 1 سالگی توله سگ ایریش ستر میتواند با حفظ فاصله کمتر از یک مایل همراه شما بدود. البته باید مکررا در طول مسیر به او استراحت بدهید. همزمان با اینکه او رشد میکند و بالغ میشود می توانید فاصله خودتان با او و همچنین زمان دویدن را افزایش دهید. این ورزشهای منظم می تواند به رشد استخوانها و مفاصل و حفاظت از آنها کمک کند.

آیریش سترها سگهای باهوشی هستند که به آسانی یاد میگیرند. شما باید قادر باشید بدون استفاده از نیروی فیزیکی یا خشم او را رهبری کنید. او از کمبود توجه رنج میبرد. در آموزش او از روشهای تقویت مثبت مانند پاداش غذا، ستایش و بازی و اجتناب از بازیهای تکراری استفاده کنید.

جعبه های آموزشی برای توله سگهای ایریش ستر یک ضرورت است. آنها کنجکاو هستند و هر چیزی را با دهانشان بررسی می کنند. این جعبه ها کمک میکنند تا شما از سگ و اموالتان زمانی که بر آنها نظارت ندارید محافظت کنید.

اکثر آیریش سترها با آموزشهای خانگی و اهلی شدن سازگار هستند. مهمترین مسئله این است که این آموزشها زمان طولانی را میطلبند. آنها ممکن است تا زمانی که به سن 4 ماهگی یا بیشتر نرسیده اند کنترل مثانه شان را نداشته باشند.

نژاد آیریش ستر

تغذیه نژاد آیریش ستر

میزان توصیه شده روزانه: 2 تا 3 پیمانه غذای خشک با کیفیت که به دو وعده غذایی تقسیم شده باشد.مقدار غذایی که سگ بالغ شما میخورد بستگی به اندازه سن، ساختار، سوخت وساز و سطع فعالیتهای او دارد. سگها هم مثل انسانها شخصیتهای حقیقی هستند ونیاز های غذایی همه آنها مثل هم نیست کیفیت غذای سگ نیز متفاوت است. شما بهتر است غذای مغذی تری به سگ بدهید تااینکه ظرف غذای او را چندین بار پر کنید.

سگ خود را بوسیله اندازه گیری مواد غذایی و غذا دادن دو بار درروز به جای ترک غذا در تمام وقت در وضعیت جسمی خوبی قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که اضافه وزن دارد او را با چشم و دستتان آزماش کنید. اول نگاه کردن به او. شما باید قادر باشید کمر او را ببینید. سپس دست خود را بر پشتش و شستها را در امتداد ستون فقرات قرار دهید با انگشتها رو به پائین بکشید شما باید بدون وارد کردن فشار زیاد قادر به لمس دنده ها باشید. اگر نتوانستید او نیاز به کم کردن غذا و افزایش دادن فعالیتش دارد.

آراستن نژاد آیریش ستر

پوشش زیبای آیریش ستر یکی از ویژگیهای اوست که باعث شده است به عنوان یکی از زیباترین نژادها شناخته شود. موهایش کوتاه و ریز برروی سر و پاهای جلویی است و به رنگ ماهاگونی براق و قرمز شاه بلوطی نسبتا بلند و صاف برروی سایر نقاط بدن است. گوشها، رانها، پشت پاهای جلویی، دم، شکم و سینه با پوششی پر مانند ابریشمی پوشیده شده است.

برای براق نشان دادن و جلوگیری از درهم و برهم شدن موهایش هرروز او را شانه بزنید. تا زمانی که بوی بد ندهد و به خارش نیفتند احیتاجی به حمام ندارد، بیش از چندین بار در سال حمام احتیاج نیست. برای جلوگیری از خشک شدن پوست از شامپو استفاده کنید.

تمامی نژادهایی که گوشهای آویزان دارند مستعد ابتلا به عفونتهای گوشی هستند. گوش آیریش ستر را هر هفته بررسی و با یک تکه پنبه مرطوب تمیز کنید البته توصیه میشود این کار توسط دامپزشک انجام شود. سواب پنبه یا هر چیز دیگری را داخل گوش فرو نکنید. اگر داخل گوش قرمز باشد یا بوی بد بدهد یا سگ سر و گوشش را بخاراند ممکن است به عفونت گوش مبتلا شده باشد.

دندانهایش را 2 تا 3 بار در هفته مسواک بزنید تا از تجمع جرم و باکتری در داخل دهان جلوگیری کنید. مسواک زدن روزانه برای جلوگیری از بیماریهای لثه و بوی بد دهان بهتر است.اگر قادر به شنیدن صدای ناخنهایش برروی زمین هستید، آنها را کوتاه کنید. یک بار یا 2 بار در ماه کافی است. این کار از صدمه خوردن شما زمانی که او با اشتیاق برای خوشامد گویی به سمتتان می آید جلوگیری میکند.

نظافت را از زمانی که یک توله است شروع کنید. سگها در مورد پاهایشان حساس هستند، پنجه ها را بطور مرتب بررسی کنید.همانطور که شما سگ را آراسته و نظافت میکنید او را از لحاظ زخم، خارش یا علائم عفونت میل قرمزی، حساسیت به لمس یا التهاب بر روی پوست، بینی، دهان و چشم بررسی کنید، که قرمزی یا هیچ گونه ترحشی نداشته باشد.

سازگاری سگ نژاد آیریش ستر با دیگر سگ ها

این سگ های دوست داشتنی با حیوانات دیگر چون سگ ها و گربه ها رابطه بسیار خوبی داشته به خصوص اگر با آن ها رشد و پرورش یافته باشد اما به این نکته توجه داشته باشید چون این سگ‌ ها روحیه ای شکاری دارند و به این صورت پرورش یافته اند ممکن است با دیدن پرندگان آن ها را به چشم یک طعمه برای شکار ببینند. سعی کنید آن ها را از همان تولگی موجودی اجتماعی تربیت کنید تا بعدها به مشکل نخورید.

انواع بیماری های سگ آیریش ستر

سگ های نژاد آیریش ستر عموما از بدن سالمی برخوردار هستند اما آن ها هم همانند هر نژاد دیگری از سگ ها ممکن است به یک سری از بیماری ‌ها دچار شوند که در جهت درمان آن باید به یک دامپزشک معتبر مراجعه کرد اگر چه ممکن است همه‌ ی سگ های این نژاد به همه این بیماری ها دچار نشوند اما شما به عنوان شخصی که صاحب آن ها می باشید و از این سگ‌ ها مراقبت و نگهداری می کنید وظیفه شماست که به سلامت آن ها رسیدگی کرده و در رابطه با این بیماری ها اطلاعات کافی داشته باشید سعی کنید قبل از خرید توله سگ آیریش ستر علاوه بر آن که به یک فروشنده معتبر مراجعه کردید گواهی عدم سوء پیشینه والدین توله سگ را از فروشنده تقاضا کنید تا مطمئن شوید سگ انتخابی شما از سلامت کافی برخوردار است.در ادامه شما را با چند نمونه از این بیماری‌ ها که ممکن است به آن مبتلا شود را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیماری کم کاری تیروئید

در صورت کمبود هورمون های تولید شده و یا ایجاد اختلال در غده تیروئید ممکن است سگ به بیماری کم کاری تیروئید دچار شود از علائم این بیماری می توان به مواردی چون بی حالی و کاهش سطح انرژی، افتادگی پلک ها، زبر شکننده و زمخت شدن پوست سگ و غیره نیز اشاره کرد و از علائم شدید آن می تواند دچار شدن به بیماری ناباروری را نام برد اگر چه ممکن است این بیماری راه درمانی نداشته باشد اما با مصرف روزانه ی تیروئید می توان زندگی سالم و بدون مشکلی را برای سگ رقم زد.

بیماری دیسپلازی مفصل ران

زمانی که استخوان ران به خوبی به مفصل ران متصل نشود در واقع سگ به بیماری دیسپلازی ران مبتلا شده است آن دسته از سگ هایی که به این بیماری دچار می‌ شوند ممکن است در یک پا یا هر دو پای عقبی آن احساس درد داشته باشد این بیماری ممکن است در سگ شما هیچ گونه علائمی را نداشته باشد و از وجود درد سگ که به این بیماری دچار شده است مطلع نشوید و در برخی از سگ های دیگر با توجه به سن آنها با ایجاد ورم همراه باشد اگر چه این بیماری زمینه ارثی دارد اما به دلایل مختلف دیگری همچون وارد شدن صدمه بر اثر پریدن مصرف این رژیم های غذایی پرکالری و یا غیره در سگ ایجاد شود خوشبختانه این بیماری را با استفاده از غربالگری اشعه ایکس می توان درمان کرد.

بیماری صرع

این بیماری ممکن است بر اثر وراثت و یا عوامل مختلف دیگری همچون بیماری‌ های عفونی مغز، تومورها، صدمات شدید و یا قرار گرفتن در معرض سموم مختلف در سگ ایجاد شود و علت آن هم ممکن است شناخته نشود از علائم این بیماری می توان به تشنج خفیف و یا تشنج شدید اشاره کرد و این تشنج ممکن است باعث ایجاد رفتار های غیر معمول و ترسناک در سگ شود اگر چه این بیماری راه درمانی ندارد اما با مصرف برخی داروها می توان آن را کنترل کرده و با تحت نظر بودن یک دامپزشک معتبر و با تجربه زندگی سالم و کامل را تا آخر عمر سگ برای آن رقم زد.

بیماری هایپرتروفیک استئودیستروفی (HOD)

این بیماری که به دلایل مختلفی همچون بالا بودن مصرف کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی سگ ها رخ می دهد و به طور معمول در بین توله سگ های 4 تا 8 ماهه رایج تر است از علائم این بیماری می توان به موارد مختلف همچون از دست دادن اشتها، بی حالی، تب، بی میلی، تورم مفاصل و از همه مهم تر لنگیدن صد اشاره کرد تشخیص این بیماری سخت و دشوار می باشد و گاهی اوقات ممکن است در برخی از سگ ها منجر به مرگ حیوان شود بنابراین سعی کنید برای درمان سگ بیماری خود به پزشکی مراجعه کنید که دارای تجربه و تخصص کافی باشد و بیماری سگ شما را به خوبی تشخیص دهد و نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد خوشبختانه این بیماری را با مصرف آنتی بیوتیک و استروئیدها و داروهای ضد درد درمان کرد.

بیماری پیچ خوردگی معده (نفخ)

این بیماری به طور معمول در سگ های بزرگ رخ می دهد و می تواند یک بیماری کشنده برای آن ها باشد نحوه ایجاد این بیماری به این صورت می باشد که هنگامی که سگ غذای حجیمی می‌ خورد، یا به مقدار زیادی آب می نوشد سریع غذا می‌ خورد و یا آن که بعد از غذا خوردن فعالیت زیادی دارد و بسیار جست و خیز می‌ کند، معده ی آن پر از هوا شده که شده و باعث ایجاد نفخ می شود سپس معده پیچ خورده و مانع آروغ زدن و یا استفراغ سگ خواهد شد وقتی چنین حالتی رخ دهد معده پر از هوای اضافی شده و نمی ‌تواند از شر آن ها خلاصی پیدا کند در چنین حالتی خون به قلب نمی رسد و با ایجاد شوک و فشارخون و بدون انجام فوریت های پزشکی سگ شما خواهد مرد. سگ مبتلا به این بیماری بدون تهوع زده و یا ممکن است آب دهان آنان بیش از حد زیر شود از دیگر علائم آن می تواند بی‌ حالی، افسردگی، بی قراری و یا ضعف در سگ همراه باشد و باید او را به یک دامپزشک متخصص مراجعه کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (236 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (208 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (98 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (69 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (37 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ خلاقیت منحصربفرد محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاهی برای دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس
تیتر امروز   
(تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...