خطرت و عوارض خوردن شیرینی زیاد در بارداری

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
خطرت و عوارض خوردن شیرینی زیاد در بارداری
خوردن شیرینی در بارداری یکی از علایق بعضی مادران باردار است. اما آیا خوردن شیرینی در بارداری خطری برای مادر و جنین دارد؟در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

یکی از علایق و هوس های خانم های حامله در دوران حاملگی خوردن شیرینی جات می باشد که باید قبل از مصرف آن ها نسبت به عوارض و خطرات ناشی از استفاده بی رویه و غیر اصولی آن ها کاملا مراقب باشند چرا که خوردن قند اضافی موجب بالا رفتن وزن، افزایش یافتن میزان انسولین و گلوکز خون و دیگر مسائل تغذیه ای خواهد شد که در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت شناخت و آگاهی شما عزیزان نحوه مصرف شیرینی در بارداری و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

میل به شیرینی در بارداری

خوردن شیرینی در بارداری امری طبیعی برای مادران باردار است. خانم های باردار در این دوران به مواد غذایی خاصی میل شدیدی پیدا می کنند. این اتفاق به علت تغییرات هورمونی رخ داده و کاملا طبیعی است. ممکن است بعضی از شما مادران ویار شدیدی به شیرینی داشته باشید و هر زمان از روز دلتان بخواهد یک کیک شکلاتی بزرگ بخورید! یا هوس تعداد زیادی شیرینی خامه ای کنید! در این صورت باید راجع به این موضوع بدانیم که اگر میزان زیادی شیرینی بخوریم، چه اتفاقی میافتد

آیا مصرف شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری بی ضرر است؟

مادران باردار همیشه نگران رژیم و تغذیه خود هستند. شیرین کننده ها به دو دسته طبیعی و حاوی کالری و مصنوعی و بدون کالری تقسیم می شوند. شیرین کننده های طبیعی مثل شکر انتخاب بهتری برای زنان باردار هستند اما مصرف شیرین کننده های مصنوعی نیز در حد اعتدال بی خطر است. مادران باردار باید از مصرف ساکارین پرهیز کنند زیرا بررسی ها نشان داده مصرف این نوع از شیرین کننده ها می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را در کودک آینده افزایش دهد. از شیرین کننده های طبیعی می توان به قندهایی مانند ساکارز، دکستروز، عسل، شکر ذرت، فروکتوز و مالتوز اشاره کرد.

شیرینی

عوارض خوردن شیرینی زیاد در دوران بارداری

به طور کلی می توان گفت که تمامی زنان در دوران حاملگی باید میزان مناسبی از مواد قندی را توسط غذاهایی که در طول روز استفاده می کنند به راحتی دریافت نمایند. با این وجود باید این نکته را در نظر داشت که در طول دوران حاملگی مقدار مصرف قند دارای محدودیت بوده و باید کاملا آگاهانه آن را کنترل نمود چرا که زیاده روی در خوردن آن خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش وزن بیش از حد: خوردن شیرینی زیاد در بارداری مانندکلوچه، شیرینی و کیکمنجر به افزایش بیش از حد وزن مادر شده و به دنبال آن مشکلاتی از قبیل کمردرد، سختی در تنفس و ... را به وجود می آورد. همچنین کاهش این وزن پس از بارداری بسیار مشکل بوده و ممکن است عوارض نامطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد.
  2. کمبود مواد مغذی: شیرینی ها اغلب فقط شما را سیر کرده و ماده ی غذایی مفیدی مثل پروتئین یا ویتامین در خود ندارند؛ بنابراین شما پس از خوردن مقدار زیادی شیرینی احساس سیری کرده و نمی توانید مواد مغذی مورد نیاز خود و کودکتان را میل کنید.
  3. تشدید علائم بارداری: خوردن شیرینی زیاد در بارداری ممکن است علائمی مثل استفراغ، سوزش سر دل و نوسانات خلقی را تشدید کند.
  4. خستگی و بیحالی: شیرینی ها موجب افزایش ناگهانی قند خون و همچنین کاهش ناگهانی آن می شوند. مصرف مقدار زیادی شیرینی، مانع از تولید نوعی ماده ی شیمیایی خاص در مغز شده و باعث می شود شما احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید.
  5. افزایش احتمال ابتلا به مشکلات دهان و دندان: شما باید در صورت مصرف مواد قندی در دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید؛ چرا که در این دوران بیشتر مستعد این مشکلات هستید. علاوه بر این در دوران بارداری جهت استفاده از داروها و درمان های دندانپزشکی محدودیت هایی وجود دارد.
  6. افزتیش سطح ساکارز در خون: خوردن شیرینی بیش از حد در دوران بارداری منجر به افزایش سطح ساکارز در خون می شود. منبع اصلی ساکارز در رژیم غذایی غذاها و نوشیدنی های شیرین است. عاقلانه ترین گزینه در دوران بارداری، عدم مصرف مواد غذایی حاوی ساکاروز، به جز میوه ها است.

رابطه آسم نوزاد و مواد قندی در دوران بارداری

بررسی اطلاعات نشان می دهد که زیاده روی مادران باردار در مصرف قند و شکر، احتمال ابتلا به بیماری هایی از قبل آسم و سایر بیماری های التهابی را تشدید می کند.محققان همچنین دریافتند احتمال ابتلا به آسم در نوزادان مادرانی که در طول دوران بارداری روزانه بیش از پنج قاشق چایخوری شکر یا دو بطری نوشابه مصرف می کنند تا 20 درصد به صورت قطعی افزایش می یابد.محققان با مطالعه بیش از 9000 جفت مادر و فرزند در بریتانیا دریافتند کودکان متولدشده از 20 درصد مادران با بالاترین میزان مصرف قند در دوره بارداری 38 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی تا سن 7 سالگی و 73 درصد بیشتر مبتلا به دو یا چند آلرژی بودند.

کودکان در سن 7 سالگی از لحاظ آلرژی های شایع نظیر گرد و غبار، گربه و چمن مورد ارزیابی قرار گرفتند.محققان دریافتند در مقایسه با کودکان متولدشده از زنان در گروه کمترین مصرف مواد قندی، این کودکان دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم آلرژیک بودند.سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه کوئین مری، در این باره می گوید:«ما نمی توانیم بگوییم که قطعا مصرف بالای قند توسط مادران در دوره بارداری موجب ایجاد آلرژی و آسم آلرژیک در نوزادشان می شود.»

مقدار مجاز مصرف شیرینی در بارداری چقدر است؟

متوسط مصرف روزانه شیرینی در خانم ها 100 کیلوکالری در روز (25 گرم یا 6 قاشق غذاخوری) است. به نظر می رسد برای خانم هایی که سالم، لاغر و فعال هستند، این مقدار معقول به نظر برسد. نوشابه و غذاهای فرآوری شده و محصولات صنعتی همگی حاوی شکر هستند و افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی باید مراقب میزان شکر مصرفی شان باشند. خانم های باردار بهتر است تا جای ممکن از مصرف قند و شکر و غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده و نان های سفید پرهیز کنند.

چگونه هوس مصرف شیرینی در بارداری را کنترل کنیم؟

مصرف شیرینی خامه ای در دوران بارداری هوس تعداد بسیار زیادی از مادران باردار است. اگر ویار مصرف مواد غذایی شیرین را دارید بهتر است یاد بگیرید چطور آن را مدیریت کنید.

  • وعده های غذایی بیشتر اما با حجم کمتر بخورید. با خوردن وعده های غذایی کوچکتر، می توانید قند خون خود را حفظ کرده و از نیاز بدن به قند اضافی بکاهید.
  • از خوردن غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. غذاهای فرآوری شده مقادیر بالایی قند دارند.
  • آب زیادی بنوشید. با نوشیدن مقدار زیادی آب، می توانید معده خود را پر کرده و میل به شیرینی و ریزه خواری را مهار کنید.
  • مراقبه کنید.یوگا را امتحان کنید تا توجه خود را از ویار و هوس شیرینی منحرف کنید.

گزینه های سالم برای ویار مصرف شیرینی در بارداری

مصرف شیرینی خود را با برخی گزینه های سالم جایگزین کنید. از این جایگزین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه های کبابی
  • میوه های خشک شده
  • ماست میوه ای
  • پوره سیب زمینی شیرین
  • اسموتی سالم

گاه ویار مصرف شیرینی در بارداری امان خانم ها را می برد! در این شرایط مصرف شیرین کننده های مصنوعی از مصرف بیش از حد شیرینی که عوارض ناخوشایندی خواهد داشت ایمن تر و بهتر است. اگر میل شدیدی به شیرینی دارید سعی کنید به دنبال گزینه های سالم تر باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (259 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس