کلاس چیست؟ باکلاس کیست؟!/ مقاله ای به قلم سعید گل محمدی بنیانگذار پراسپریتی کالج کانادا

  دوشنبه، 22 خرداد 1402 ID  کد خبر 343826
کلاس چیست؟ باکلاس کیست؟!/ مقاله ای به قلم سعید گل محمدی بنیانگذار پراسپریتی کالج کانادا
ساعدنیوز: سعید گل محمدی بنیانگذار پراسپریتی کالج کانادا در این مقاله در مورد مفهومی مهم در گفتمان روز جاری در دنیا به نام "کلاس" می نویسد.

بخش قابل ملاحظه‌ای از آدم‌ها برای پرستیژ و موقعیت اجتماعی خود اهمیت ویژه‌ای قائلند. آن‌ها نگران ارزیابی و قضاوت دیگران هستند. لذا در تلاشند از رهگذر اثبات خود مورد توجه و احترام عموم قرار بگیرند و بعنوان افراد متشخص و اصطلاحا باکلاس مورد پذیرش واقع شوند. البته مشکل در باکلاس شدن نیست، ایراد در برداشت اشتباه و ناقص از مفاهیم تشخص و پرستیژ است. بنظر می‌رسد بخش عمده‌ای از توسعه اجتماعی و رشد فرهنگی جامعه در بازتعریف واژه‌ها و اصطلاحات رایج است.

من تصور می‌کنم یکی از مفاهیمی که باید مورد بازنگری قرار گیرد مفهوم “کلاس” و پرستیژ است.

عده‌ای کلاس را در داشتن خانه‌ای وسیع منوط می‌کنند. اما کلاس صرفا مربوط به بزرگی یک خانه نیست، عمدتا به بزرگی قلب آدم‌هایی است که در آن خانه زندگی می‌کنند.

اینکه خانواده چه موقعیت و اولویتی در زندگی فرد دارد مهم‌تراز موقعیت خانه‌ای است که فراهم کرده است.

بعضی کلاس خود را در داشتن اتومبیل گران‌قیمت دیده‌اند.

ولی بیشتر از نوع اتومبیل، نحوه رانندگی و میزان احترام به قوانین راهنمائی و رانندگی پرستیژ و کلاس را به نمایش می‌گذارد. مهم نیست چه می‌رانیم، مهم این است چگونه می‌رانیم. بسیار دیده‌ام آدم‌هایی که با افکار منسوخ، کهنه و نخ نما دغدغه سوار شدن بر ماشین‌های روز بازار دارند.

آنقدر که دنبال به‌روز کردن سواری خود هستند در جستجوی به‌روز کردن اندیشه‌ها و نگرش‌های از رده خارج خود نیستند.

کلاس انسان به قیمیت ماشین زیر پایش نیست بلکه به میزان ارزشی است که برای خود قائل است.

کلاس یعنی خود را بی‌قید و شرط پذیرفتن.

کلاس یعنی همین که هستیم، کامل (فول آپشن) هستیم.

عده‌ای از ما با ساعتی که بدست می‌کنیم، خود را باکلاس می‌دانیم.

اما باید پذیرفت بیش از نوع ساعت، میزان تعهد ما به زمان و قول و قرارها پرستیژ را نشان می‌دهد.

افراد باکلاس وقت‌شناس و خوش‌قولند.

آن‌ها فرق بین ساعت هفت و هفت و پنج دقیقه را می‌دانند.

آدم بی‌کلاس فقط به ساعتی که دارد فکر می‌کند و آدم باکلاس بیشتر به ساعتی که قول داده و زمانی که متعهد است می‌اندیشد.

همه ساعت‌ها وقت را نشان می‌دهند اما همه آدم‌ها یک انداز قدر وقت و عمرشان را نمی‌دانند.

کلاس یعنی مدیریت زمان.

کلاس یعنی نپرداختن به کارهای غیر‌ضروری و بی‌ارزش.

گاه سعی می‌کنیم با عطر و ادکلنی که استفاده می‌کنیم روی دیگران اثر بگذاریم اما مهم‌تر از بوی خوش، احساس خوبی که به دیگران می‌بخشیم مارا جذاب‌تر می‌کند. عطر گل لبخندی که بر لب آدم‌ها می‌نشانیم، رایحه چهره گشاده و خلق نیک‌مان روح افزارتر از بویی است که از خود ساطع می‌کنیم.

بعضی با لباسی که می‌پوشند کلاس می‌گذارند، آن‌ها در واقع لباس نمی‌پوشند بلکه با آنچه بر تن می‌کنند، صرفا می‌خواهند زشتی‌ها، عقده‌ها و اضطراب‌های درونی خود را بپوشانند.

گروهی در خیال خود با مدارک بالای تحصیلی صاحب پرستیژ شده‌اند.مدرک دارند اما از درک صحیح و ذهنیت سازگاری برخوردار نیستند. چه دانش آموختگانی که هنوز الفبای روابط انسانی را نیاموخته‌اند و چه به ظاهر کم سوادانی که از هوش و سواد اجتماعی بالا بهره‌مندند. افراد ناایمن و هراسانی را دیده‌ام که با جذابیت جسمانی در پی اثبات خود و کسب امنیت هستند. آن‌ها نمی‌دانند کلاس به قد آدم نیست، به بلندای فکری است که در ذهن دارند. کلاس بیشتراز آنکه به وزن و تناسب اندام مربوط باشد، به تناسب افکار و وزن آرزوها و اهداف ارتباط دارد.

نگینی که به دندان می‌زنیم ضامن زیبایی نیست، جذابیت به کندن دندان طمع است. کلاس و زیبایی صرفا به اندازه و رنگ چشم بستگی ندارد، بلکه عمدتا به نگاه مثبت اندیش و واقع‌بین هم‌بسته است.

برخی وقت زیاد می‌گذارند تا به خود برسند، کسانی هم هستند که کلاس را در رسیدگی به وضع و امورات دیگران می‌بینند. به قول سهراب:

ساده باشیم،

چه در باجه یک بانک

چه در زیر درخت.

خودمان باشیم، بیشتر از اینکه فکر کنیم درباره ما چگونه فکر می‌کنند، به فکر بهسازی و شکوفایی درونی باشیم.

آدم‌های با کلاس به خود احترام می‌گذارند. آدم‌های با کلاس خود را دوست دارند.

آن‌ها با خود راحتند و با خویشتن خویش به صلح رسیده‌اند. آدم‌های باکلاس، بصورت افراطی دغدغه چگونه بنظر رسیدن ندارند. هرچه کمتر در فکر تاثیر گذاشتن باشیم بیشتر دیگران را تحت تاثیر قرار خواهیم داد. هرچه کمتر بدنبال کسب احترام باشیم بیشتر احترام‌ها را جلب می‌کنیم.

و هرچه کمتر به فکر بدست آوردن تحسین باشیم، تحسین برانگیزتر ظاهر خواهیم شد.

گاه کلاس در این است که به فکر کلاس نباشیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW