کلیساها و معابدی که معماری شگفت انگیزشان هوش از سر شما می برد

  پنجشنبه، 12 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کلیساها و معابدی که معماری شگفت انگیزشان هوش از سر شما می برد
ساعد نیوز : در این مطلب تصمیم گرفتیم ۱۰ تا از زیباترین معابد و پرستشگاه‌های دنیا را به شما معرفی کنیم که معماری آن هوش از سر شما می‌برد

معبدها و کلیساهای شگفت انگیز دنیا که شاهکار معماری اند

معبد، کلیسا، مسجد و هر پرستشگاه دیگری در دنیا مثل یک قطب جذب کننده مردم را به سمت خود می کشد و به ایمان و آرامش دعوت می کند. اصلا وقتی سخن از دین و مذهب به میان می آید یک جنبه مرموز و اسرارآمیز هم با خود به همراه می آورد. یک نکته کاملا مشخص این است: مهم نیست چه کیش و مذهبی باشد، همیشه یک پرستشگاه و محل عبادت آمیزه ای از آرامش و زیبایی حیرت انگیز است.
فارغ از جنبه آرامشی که این عبادتگاه ها دارند، معماری آن نیز جای بسی شگفتی دارد. این معابد همه در نوع خود شاهکارند و سبک و ایده آل های هر مذهب را به نمایش می گذارند. همه معابد مذاهب گوناگونی که در این مطلب به شما نشان می دهیم، چه کوچک باشند یا بزرگ با ساختمان هایی مرتفع، همه تاثیر عمیقی در دل و جان افرادی دارند که هر روز از این بناهای جادویی بازدید می کنند.
همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید، برخی از این عبادتگاه ها به دلایل مختلف برای عموم مردم قابل دسترسی نیستند. بیشتر آنها با این هدف که زمین مقدس و پاکی هستند دور از دسترس مردم ساخته شده اند. ما ضمن بررسی معابد توانستیم با مذاهب مختلفی آشنا شویم. با ما در روزیاتو همراه باشید.

معبد متئورون در یونان Meteoron Monastery

معبد متئورون (Meteoron Monastery) یکی از مهم ترین عبادتگاه های ارتودوکس شرقی در یونان است. این معبد که در مکانی مرتفع و روی صخره های کوهستانی ساخته شده است با نام Holy Trinity Monastery هم شناخته می شود.

تقریبا بازدید از این معبد به دلیل موقعیت جغرافی خاصی که دارد غیرممکن است زیرا حدود ۴۰۰ متر بالاتر از سطح زمین بنا شده است.

تصویر

معبد کیِف پِچِرسک لاورا در اوکراین Kiev Pechersk Lavra

معبد کیِف پِچِرسک لاورا (Kiev Pechersk Lavra) در اوکراین واقع شده و به دلیل دارا بودن گنبدهای طلایی رنگش، که نوک آن با صلیب مزین شده، یکی از شگفت انگیزترین عبادتگاه ها در سراسر دنیاست.

این پرستشگاه نیز مانند متئورون در مرکز مذهب مسیحی ارتودکس شرقی قرار دارد و از غارهای زیرزمینی باورنکردنی و خیره کننده ای برخودار است. علاوه بر این، برج ناقوس بزرگ و خیره کننده Great Lavra Belltower نیز در آنجا ساخته شده است.

تصویر

معبد تاوونگ کالات در برمه Taung Kalat

برمه مرکز مذهب بودایی است. این کشور مهد آتشفشان خاموش کوهستان پوپا هم هست. بر فراز همین کوهستان آتشفشانی پوپا معبد تاوونگ کالات (Taung Kalat) واقع شده است.
گزارش ها حاکی از آن است که شما باید در مجموع ۷۷۷ پله را طی کنید تا به نوک قله و این شگفتی باورنکردنی در معماری برسید.

تصویر

معبد مونت سنت میشل در نورمَندی کشور فرانسه Mont Saint-Michel

یکی از باورنکردنی ترین جزایر فرانسه در نورمندی واقع شده که خانه عبادتگاه زیبای مونت سنت میشل (Mont Saint-Michel) است.

با این که این جزیره کمتر از ۱٫۵ کیلومتر با خشکی فاصله دارد اما این شهر کوچک جمعیت کمی دارد و یکی از شگفت انگیزترین معابد دنیا را در خودش جای داده است.

تصویر

معبد سومِلا در ترکیه Sümela Monastery

معبد سوملا (Sümela Monastery) در ترکیه قرار دارد و از جمله پرستشگاه های دیگری است که در دل کوهستان واقع شده است. تاریخ معبد سوملا به ۳۸۶ سال پس از میلاد مسیح باز می گردد اما اکنون به موزه مبدل شده و برای آنهایی که می خواهند از آن بازدید کنند در دسترس قرار دارد.

در دل دیوارهای این معبد، افسانه و داستان های ساخت آن نوشته شده است و در مجموع بازدید از این مکان اعجاب انگیز که نمایی نفسگیر و خیره کننده دارد سرشار از آرامش و حضور است.

تصویر

معبد تاکسانگ (آشیانه ببر) در یونان Taktsang

به راحتی می توان پی برد که چرا معبد تاکسانگ (Taktsang) یا Tigernest که به آشیانه ببر مشهور هست در این فهرست قرار گرفته است. این معبد درست در کوهستان های بوتان واقع شده است و یکی از شاهکارترین و باورنکردنی ترین سازه های دنیاست.

اگر شما از داخل این معبد نگاهی به پایین بیندازید تقریبا فاصله ۹۱۵ متری از زمین را خواهید دید که همه چیز اندازه یک قطره آب کوچک است. یکی از افسانه هایی که در مورد ساخت این معبد گفته می شود ببر شیطانی است.

تصویر

معبد ریلا در بلغارستان Rila Monastery

معبد ریلا (Rila Monastery) از دیگر معابد مثال زدنی کاتولیک ارتودوکس شرقی در معماری به شمار می رود. این معبد هم از داخل و هم از بیرون با هنر فرسکو (نقاشی با آبرنگ روی گچ) تزیین شده است و طرح های نواری و راه راه ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی به نمای ساختمان آن نسبت به دیگر معابد موجود در این فهرست داده است.

گفته می شود این معبد توسط شاگردان یک راهب به نام سنت ایوان از ریلا ساخته شده است.

تصویر

معبد معلق در چین Hanging Monastery

معبد معلق (Hanging Monastery) یک سازه اعجاب انگیز و شاهکار معماری در چین به شمار می رود و یکی از خطرناک ترین و در عین حال شگفت آورترین معابد دنیاست.

این معبد در ارتفاع ۷۵ متری از سطح زمین واقع شده است و تمام ۴۰ اتاق آن به همدیگر راه دارند.

تصویر

معبد پناهگاه حقیقت در تایلند Sanctuary of Truth

معبد پناهگاه حقیقت (Sanctuary of Truth) در تایلند واقع شده که هم نفسگیر و خیره کننده است و هم میخکوب کننده. تمام نمای بیرونی را بت ها و مجسمه های مذهبی پر کرده است و برخی از آنها طوری به نظر می رسند که انگار در حال حرکت هستند.

این معبد هنوز در حال ساخت است و یکی از جدیدترین معابد در فهرست زیباترین عبادتگاه های دنیا نیز به شمار می رود.

تصویر

معبد گاندن در چین Ganden Monastery

معبد گاندن (Ganden Monastery) یکی از معابد دانشگاه تبت محسوب می شود که تاریخ سختی را پشت سر گذاشته است. بخشی از این معبد تخریب شده اما مورد بازسازی قرار گرفته است.

بر خلاف زمین ناهموار و صخره ای که این معبد دارد یک مکان باورنکردنی، مدهوش کننده و سرشار از آرامش قلبی و سکون است.

تصویر

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (207 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (102 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (53 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (41 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (38 نظر) تصویری ناب از آب نوشیدن هاشمی رفسنجانی از چشمه‌یِ باغ حضرت فاطمه در مدینه+عکس/ توجه نکردن مرحوم هاشمی به تذکر نیروهای سعودی درباره آلوده بودن آب (34 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (30 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (28 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (18 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (18 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (18 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (15 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (15 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تور دلال ها برای دانشجویان متقاضی مهاجرت / به رومانی نروید!
نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!
فال ابجد روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 11 مردادماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403 + فیلم
ویدیو/ علت ایجاد میخچه در پا/ آسان‌ترین روش نابودی میخچه بدون درد و خون‌ریزی
ویدیو/ طوبی آزموده، معلمی بزرگ که "ناموس" را برای دختران ایرانی تأسیس کرد
این شمشیرباز مصری در ماه هفتم بارداری شگفتی‌ساز المپیک پاریس شد+عکس
فرزاد حسنی: بین ما سه برادر خوش‌تیپمان فرهاد است، حرف‌زنمان من هستم و عاقلمان فرشاد!
هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!
جنایت هولناک خانوادگی بیخ گوش مادر و خواهر / جسد برادرم را در باغچه دفن کردم
پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی ترور اسماعیل هنیه / دیروز دستش را بالا بردم، امروز روی شانه‌هایم باید تشییعش کنم
منتخب روز   
شهاب حسینی در دنیای واقعی رقیب عشقی این مرد بود! + فیلم/ پاسخ جالب آقای بازیگر... حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍