آشنایی با کلیسای سیستین

  چهارشنبه، 19 آبان 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با کلیسای سیستین
کلیسای سیستین (Sistine) یک کلیسای بزرگ و معروف در شهر «واتیکان» است و در کاخ رسالت قرار گرفته که اقامتگاه رسمی پاپ محسوب می‌شود. سقف اعجاب‌انگیز کلیسا، پوشیده از نقاشی‌های مذهبی (از جمله نقاشی معروف آفرینش آدم، اثر میکل آنژ) است.

کلیسای سیستین ((به لاتین: Sacellum Sixtinum); (به ایتالیایی: Cappella Sistina)) یک کلیسای بزرگ و معروف در شهر واتیکان است و در کاخ رسالت قرار گرفته که اقامتگاه رسمی پاپ محسوب می شود.این کلیسا محل برگزاری همایش گزینش پاپ جدید است که پس از مرگ، استعفا یا برکناری پاپ برای انتخاب پاپ جدید با شرکت تمامی کاردینال های کلیساهای کاتولیک برگزار می شود. کلیسای سیستین همچنین به خاطر معماری و تزئینات فرسکوی هنرمندان عصر رنسانس همچون میکل آنژ، ساندرو بوتیچلی، پیترو پروجینو، پینتوروچیو و دیگران مشهور است. میکل آنژ ۱٬۱۰۰ متر مربع از سقف نمازخانه را در سال های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ میلادی و زیر قیمومیت پاپ ژولیوس دوم نقاشی کرد. نقاشی های سقف کلیسای سیستین و به ویژه اثر واپسین داوری (۱۵۳۴–۱۵۴۱) از شاهکارهای هنر نقاشی میکل آنژ به شمار می روند.نمازخانه نام خود را از پاپ سیکتوس چهارم گرفته است. وی از ۱۴۷۷ تا ۱۴۸۰ اقدام به بازسازی ساختمان قدیمی تر کرد. در این دوره هنرمندانی همچون ساندرو بوتیچلی، پیترو پروجینو و دومنیکو گیرلاندایو به خلق فرسکوهایی که زندگی موسی و مسیح را به تصویر می کشید پرداختند. این نقاشی ها در ۱۴۸۲ به اتمام رسیدند و سیکتوس چهارم در ۱۵ اگوست ۱۴۸۳ انجام نخستین مراسم عشای ربانی را برای عروج مریم عذرا در کلیسای سیستین جشن گرفت.در مدت حکومت پاپ سیکتوس چهارم گروهی از نقاشان رنوسانسی به کلیسا آورده شدند تا در جای جای آن یک سری نقاشی دیواری به تصویر بکشند این نقاشی ها در سال ۱۴۸۲ به پایان رسید و سال بعد کلیسا متبرک و به مریم مقدس اختصاص پیدا کرد. در سال ۱۵۰۸ در دوره پاپ ژولیوس دوم نقاش معروف میکل آنژ سقف کلیسا را نقاشی کرد، پروژه ای که هنر غربی را متحول و به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای هنری تمدن انسانی شناخته می شود. بعدها میکل آنژ دوباره به این کلیسا رفت و فرسکوی مذهبی «داوری نهایی» را در سال های ۱۵۳۵ تا ۱۵۴۱ بر محراب کلیسای سیستین نقاشی کرد. در طول این ۵۰۰ سال شهرت نقاشی های میکل آنژ گردشگران زیادی را به کلیسای سیستین جذب می کند تا این نقاشی های بینظیر را از نزدیک ببینند. نقاشی هایی که در این کلیسا کشیده شده شما را با دنیای مفاهیم و الهام آشنا می کند و به هر طرف که نگاه می کنید انگار حقایق دین و ایمان با شما صحبت می کنند. این نقاشی ها در سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۹ کاملا مرمت شدند.

کلیسای سیستین 
دیدن از این نقاشی های تماشایی به تنهایی می تواند وادارتان کند تا سری به کلیسای سیستین بزنید. بر روی دیوار و سقف این کلیسا ۳۰۰ نقش مختلف را در مساحت ۲۵۰۰ متر مربعی می بینید نقاشی هایی که دیدن جزئیات زیبایی آن ها به ساعت ها زمان نیاز دارد. در داخل کلیسا شبستانی هست که ۱۲ پنجره دارد و کف آن با سنگ مرمری چند رنگ پوشانده است. نمای بیرونی کلیسا یک ساختمان بزرگ مستطیلی شکل است که مثل دیگر کلیساهای ایتالیایی قرون وسطی و رنوسانس تزئینات معماری چندانی ندارد و راهروها و درهای ورودی اش ساده و بی تجمل هستند به طوری که با دیدن نمای بیرونی کلیسا شاید باور نکنید که یکی از زیباترین موزه های نقاشی در این کلیسا به نمایش درآمده است. فضای داخلی سه طبقه دارد که در طبقه اولش پنچره های ساده ای قرار گرفته و یک در ورودی آن را به فضای خارجی کلیسا مرتبط می کند.
نمای داخلی کلیسای سیستین

نمای بیرونی کلیسای سیستین

نمای بیرونی این کلیسا نشان دهنده یک ساختمان بسیار بزرگ به شکل مستطیل بوده که همچون کلیساهای دیگر ایتالیایی قرون وسطی و رنسانس تزئینات معماری آنچنانی نداشته و درهای ورودی اش خالی از تجمل هستند. انقدر ساده که شاید باور نکنید همین کلیسا دارای زیباترین موزه های نقاشی در اروپاست.

نمای بیرونی کلیسای سیستین

و در پایان....

سیستین کلیسایی بزرگ و بسیار معروف در شهر واتیکان ایتالیا بوده که در کاخ رسالت قرار داشته و اقامتگاه رسمی پاپ می باشد. این کلیسا در طول قرون وسطا به اسم کاپلا مگنا شناخته می شد، محل جمع شدن پاپ ها بود. اما امروزه بین توریست ها و گردشگران تور اروپا به نقاشی های دیواری اش در قسمت های داخلی، به خصوص سقف بسیار معروف و محبوب واقع شده است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (203 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (160 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (38 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (33 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود
مردی که در زندگی خود یک زن هم از نزدیک ندید +عکس