کلیساهای سنگی ایوانوو در بلغارستان و زیبایی های آن!

  دوشنبه، 11 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
کلیساهای سنگی ایوانوو در بلغارستان و زیبایی های آن!
کلیساهای سنگی ایوانوو واقع در نزدیکی روستای ایوانوو، در 20 کیلومتری جنوبRousse بلغارستان قرار گرفته که 32 متر از سطح رودخانه پایین دست آن بالاتر است. این کلیساهای یکپارچه تراشیده شده از سنگ، دارای کلیساهای کوچک و صومعه‌ای سنگ تراشیده و کاملاً متفاوت از سایر صومعه‌ها دارند.

کلیساهای سنگی ایوانوفو مجموعه‌ای سنگی است که شامل کلیساها، کلیساهای کوچک و صومعه‌ها می‌شود و یکی از برجسته‌ترین نقاط گردشگری بلغارستان به‌شمار می‌رود. این مجموعه در مجاورت شهر روس و در نزدیکی مرز بلغارستان-رومانی قرار دارد. شهرت این مجموعه به‌خاطر فرسکوی‌های زیبا و قرون وسطایی آن است. در سال 1797، کلیساهای سنگی ایوانوفو در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

معرفی کلیساهای سنگی ایوانوو

در شمال شرقی بلغارستان روستایی به نام ایوانوو (Ivanovo) وجود دارد. از میانه ی این روستا رودخانه ای به نام رودسنسکی لوم (Roussenski Lom) جریان می یابد که چهره ی این روستا را زیباتر کرده است. در دره هایی که این رود از آن ها عبور می کند چندین صومعه و یا کلیسا وجود دارد، روزی شمار این عبادتگاه های کوچک به چیزی حدود سیصد اتاق می رسید اما الان 4 الی 5 عدد از آن ها سالم هستند. این عبادتگاه ها در قرون 12 و 13 میلادی ساخته شده اند و از کهن ترین مکان های مذهبی در کل بلغارستان محسوب می شوند. امروز بار سفر بسته ایم به به روستای ایوانوو می رویم تا این کلیساهای سنگی را از نزدیک مشاهده کنیم، کلیساهایی که تنها اجازه داریم وارد یکی از آن ها شویم.

 کلیساهای سنگی ایوانوو

برای رسیدن به مجموعه صومعه و کلیساهای ایوانوو (Rock-Hewn Churches of Ivanovo) باید از مرکز روستا حدود 20 کیلومتر به سمت جنوب و داخل پارک ملی رودنسنسکی لوم برویم، این پارک ملی یکی از زیباترین پارک های ملی بلغارستان است که در آن انواع تفریحات مثل پیاده روی در مسیرهای مناسب، جنگل نوردی و... وجود دارد. این پارک وسعت تقریبا زیادی دارد و طولش حدودا 12 کیلومتر می باشد.

صومعه ی مورد نظر ما هم حدودا 32 متر از رودخانه بالاتر قرار دارد و به عبارتی دیگر بر فراز دره ی رود رودسنسکی واقع شده است. برای ساخت عبادتگاه های سنگی ایوانوو، خیلی هنرمندانه، صخره های طبیعی را سوراخ کرده اند و در آن ها اتاقک هایی برای عبادت ساخته اند، همین موضوع باعث شده تا روستای دور افتاده ای مثل ایوانوو به یکی از محبوب ترین مراکز گردشگری بلغارستان تبدیل شود.

سالها پیش مردم برای رسیدن به این عبادتگاه ها و ساعتی خلوت کردن با معبودشان باید از طناب بالا می رفتند تا به درب های ورودی کلیساها برسند اما امروزه برای رسیدن به هر یک از این کلیساها پلکانی سنگی ساخته شده که کار بازدیدکنندگان را بسیار آسان تر کرده است، این پلکان نرده و محافظ هایی هم دارند تا بالا رفتن از پله ها هم کمی راحت تر و امن تر باشد.

برای رسیدن و داخل شدن به کلیسای گردشگری ایوانوو، باید پس از عبور از پلکان سنگی از تونل های کوچک و باریکی هم گذشت. امروزه دیگر کسی برای عبادت به اینجا نمی آید و همه فقط این مکان را به عنوان منطقه ی مذهبی و تاریخی در بلغارستان می شناسند. این مجموعه کلیساها آن قدر بی نظیر و جالب توجه هستند که سازمان یونسکو این مکان را در سال 1979 میلادی در فهرست خود قرار داد.

 کلیساهای سنگی ایوانوو

شکل ظاهری کلیساهای سنگی ایوانوو

هیچ کس فکرش را هم نمی کند که در منطقه ای دور افتاده، در نزدیکی روستایی در بلغارستان صخره هایی وجود داشته باشند که در آن ها تعدادی کلیسا و عبادتگاه مخفی شده باشند.

اینجا همه چیز از دور مبهم به نظر می رسد؛ فقط پنجره های کلیساها از بیرون مشخص هستند و صخره ها را شبیه به لانه های بزرگ زنبور کرده اند. خوشبختانه همین تعداد کمی هم که از کلیساهای این ناحیه باقی مانده امروزه به خوبی حفظ شده اند تا مکانی باشند نشانگر دوستی طبیعت و هنر دست انسان، برای آیندگانِ جویای علم و هنر.

متاسفانه علت اصلی آسیب هایی که به برخی از این کلیساها وارد آمده، زلزله های مختلف در اعصار گوناگون، نور خورشید و باران و یخ گزارش شده است.باید از صخره های بلند، بالا رفت تا راز این پنجره های کوچک را فهمید.

خلاصه

یکی قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بلغارستان کلیسای سنگی ایوانوفوست. این کلیسا در واقع یک مجموعه تمام سنگی است که بخش‌هایی چون کلیسا و صومعه آن را تشکیل می‌دهند. کلیسای مشهور سنگی که خود از چندین کلیسای بزرگ و کوچک به وجود آمده است در مجاورت شهر روس بلغارستان و در نزدیکی مرز رومانی و بلغارستان قرار گرفته است و از دیدنی‌های اطراف شهر به شمار می‌رود. این کلیسا از دوران قرون وسطا برای مردم بلغارستان به یادگار مانده و از نظر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارزش والایی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (468 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (358 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (88 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (81 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (27 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (21 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر)
تیتر امروز   
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣
(عکس) بهاره رهنما به کدام نامزد رای داد؟/تصویری متفاوت و دیده نشده از بهاره رهنما پای صندوق رای در تالار وحدت
(عکس) تصویر خنده دار و دهه شصتی از تیپ دامادی بهرام افشاری با یک کت زرد و موهای فرفری