کنگره آمریکا در وضعیت قرمز؛ جنگ درون حزبی جمهوریخواهان بر سر ترامپ

  پنجشنبه، 15 دی 1401 ID  کد خبر 237141
کنگره آمریکا در وضعیت قرمز؛ جنگ درون حزبی جمهوریخواهان بر سر ترامپ
علیرغم آغاز به کار کنگره آمریکا، بعد از 6 دور رأی گیری حزب اکثریت جمهوریخواه، هنوز رئیس کنگره به دلیل تشتت آراء و مواضع اختلافی طرفداران ترامپ و مخالفان ترامپ مشخص نشده است. ادامه بحران در کنگره می تواند عواقب سنگینی برای جمهوریخواهان در آینده داشته باشد.

سایه شوم ترامپ بر سر فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا همچنان سرمنشأ اختلافات شدیدی در داخل حزب جمهوریخواه و خارج از حزب و در فضای اجتماعی این کشور است. ترامپ بعد از فضاسازی علیه کنگره و تهییج موج خشمگینی از توده ها در جامعه آمریکا بر علیه قانون اساسی این کشور، امروز باز در کنگره بلوا به پا کرده است. طرفداران ترامپ و مخالفان او در درون حزب جمهوری خواه، انتخاب رئیس آینده کنگره را با مشکل روبرو ساخته اند. ساعدنیوز در گفتگو با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا به این موضوع پرداخته است:

تصویر

تا وقتی که کوین مک کارتی از رقابت ریاست کنگره کناره گیری نکند، این بحران ادامه خواهد داشت و دو گروه بر مواضع خودشان پافشاری خواهند کرد.

ساعدنیوز: کنگره آمریکا در پی اختلاف درون حزبی جمهوریخواهان بر سر سخنگوی آینده کنگره که از میان اکثریت انتخاب خواهد شد، دچار یک بحران شده است. چه عواملی بر تعمیق این بحران تأثیرگذار بوده و چه پیامی درباره وضعیت سیاسی ایالات متحده در حال حاضر دارد؟

امیرعلی ابوالفتح: اصلی ترین عامل این بحران در کنگره در واقع، تشدید شکاف ها و دوقطبی هایی موجود در جامعه است. شکاف ها و دوقطبی ها اول در بین احزاب رقیب در جامعه آغاز می شود و در مرحله بعد، این شکاف ها به بین نهادها و سازمان ها تسری پیدا می کند، خصوصاً اگر این نهادها و سازمان ها با سلایق حزبی خاصی اداره می شوند. در مرحله بعدی، وقتی این شکاف ها شدیدتر شد، به لایه های پائین تر رسوخ می کند، و سلایق مختلف داخل یک حزب با هم درگیر می شوند. این اتفاقی است که امروز ما در حزب جمهوریخواه آمریکا شاهد هستیم و بعد از 6 دور رأی گیری درباره رئیس کنگره، هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. البته این به آن معنا نیست که در حزب کنگره در آینده ما شاهد وضعیت مشابهی نخواهیم بود.

به نظر من، مشکل جمهوریخواهان ریشه در رویکرد ساختارستیزانه و براندازانه دونالد ترامپ دارد. در واقع، همین رویکرد ساختارستیزانه ترامپ عامل اصلی پیروزی او در انتخابات 2016 بود و طی 4 سال حضور او در کاخ سفید، همین رویکرد ساختارستیزانه در رفتار و کلام او موج می زد و در نهایت ادعای طرح شده از سوی او درباره تقلب در انتخابات 2020، و واقعه 6 ژانویه و حمله به کنگره آمریکا تداوم همین رویکردهای ساختارستیزانه ترامپ بود.

امروز، فضای دوقطبی در سپهر سیاسی آمریکا به درون حزب جمهوریخواه رسوخ کرده است و ما شاهد دعوای دو دسته از جمهوریخواهان در کنگره هستیم. یک دسته که طرفداران ترامپ هستند و معتقدند که در انتخابات 2020، تقلب رخ داده است و دعاوی مطرح شده در این خصوص را علی الدوام تکرار می کنند. مشروعیت ساختار سیاسی کنونی حاکم بر ایالات متحده به رهبری جو بایدن را زیر سؤال می برند. رهبری این دسته از سناتورها را سناتور کوین مک کارتی بر عهده دارد که از حامیان اصلی ترامپ محسوب می شود. دسته مقابل ترامپیست ها، آن دسته از جمهوریخواهانی هستند که بر این باورند که علیرغم نقدهای موجود نباید بحث را ادامه داد و به جای ماندن در تاریخ و گذشته باید به آینده نگریست. این دسته، مصالحه جویی را بر ساختارشکنی و براندازی ترجیح می دهند و اولویت خود را حفظ نظام حاکم بر ایالات متحده آمریکا می دانند.

به نظر می رسد که تا وقتی که کوین مک کارتی از رقابت ریاست کنگره کناره گیری نکند، این بحران ادامه خواهد داشت و دو گروه بر مواضع خودشان پافشاری خواهند کرد. این موضوع می تواند آینده سیاسی جمهوری خواهان را نیز به خطر بیندازد و در عین حال، در روند کار کنگره اختلال ایجاد کند و در نهایت به ضرر کل ساختار سیاسی آمریکا است.

تصویر

خواه مک کارتی رئیس کنگره شود، خواه رقیب او، تا زمانی که این اختلافات ادامه دارد، شکاف ها به بدنه اجتماعی طرفدار این افراد نیز رسوخ خواهد کرد و وضعیت بحرانی خواهد ماند.

ساعدنیوز: با توجه به این که یک سال بعد، یعنی در سال 2024، ما انتخابات ریاست جمهوری را در آمریکا خواهیم داشت و ترامپ عزمی جدی برای بازگشت به قدرت دارد، این اختلاف های درون حزبی جمهوریخواهان چه تأثیری بر روند سیاسی مد نظر ترامپ می تواند داشته باشد؟

امیرعلی ابوالفتح: به نظر من، رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 دقیقاً از نوامبر سال 2020 شروع شده است. به هر صورت، ترامپ در داخل سناتورهای جمهوریخواه حاضر در کنگره طرفداران جدی ای دارد و در عین حال، هستند سناتورهایی در داخل حزب جمهوریخواه که با بازگشت ترامپ به قدرت موافق نیستند.

نکته اینجاست که حزب جمهوریخواه امروز با به دست آوردن اکثریت در کنگره، فرصت خوبی برای رقابت جدیتر برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 دارد؛ اما اختلافات درون حزبی شرایطی را رقم زده است که شاید همین اختلافات تا سال 2024 ادامه یابد و حتی شکاف ها عمیقتر شود.

حزب رقیب، یعنی دموکرات ها، ریاست جمهوری را در اختیار دارند و با وجود چنین اختلافات عمیق درون حزبی، تصور شکست دموکراتها بسیار سخت و دور از ذهن است. از سوی دیگر، شکست رئیس جمهور در دور اول، دشوارتر است و عموماً در تاریخ آمریکا، رئیس جمهور یک دوره ای سخت اتفاق می افتد. اگر جمهوریخواهان می خواهند به کاخ سفید بازگردند، نیاز دارند که انسجام و وحدت درونی خودشان را بازیابند.

امروز، جنگ و تسویه حساب ها در داخل حزب جمهوریخواه جریان دارد و تا زمانی که این زخم چرکین ترمیم نشود، همین اختلافات ادامه خواهد یافت. خواه مک کارتی رئیس کنگره شود، خواه رقیب او، تا زمانی که این اختلافات ادامه دارد، شکاف ها به بدنه اجتماعی طرفدار این افراد نیز رسوخ خواهد کرد و وضعیت بحرانی خواهد ماند. اگر ترامپ تصمیم بگیرد که حزب سومی را نیز تأسیس کند، وضعیت به مراتب دشوارتر خواهد بود.

** این گفتگو توسط دکتر علی پیری مدیر مسئول ساعدنیوز انجام شده است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (657 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (175 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (166 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (130 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (104 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (96 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (83 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (75 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو