دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس 

شنبه، 08 اردیبهشت 1403
کد خبر: 385882
ساعدنیوز: در کشوری که همه از سرانه کم مطالعه مردمانش گله دارند و عدد آن را کمتر از 3دقیقه اعلام می‌کنند، کتاب‌فروشی 60ساله‌ای در گوشه یک پیاده رو در مرکز شهر جا خوش کرده و مشتریان خودش را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، این کتابفروشی کوچک به اندازه یک قفسه کتاب، سالها پیش در دل دیوار قورخانه در خیابان خیام دایر شده و همچنان روبه‌روی ساختمان قدیم روزنامه اطلاعات پا برجاست. این گنجینه ادبی یا دکه، قفسه کتاب یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذاریم، «محمدعلی اباذری» بزرگ 60 سال پیش بر تن دیوار قورخانه سنجاق کرد و از سال 1388 بعد از فوت پدر به پسرش «امیر اباذری» رسیده و او همچنان با همان سبک و سیاق مشغول فروش کتاب است.

مینی‌کتاب‌فروشی پایتخت

از پله‌های مترو امام خمینی (ره) که به سمت پارک‌شهر بیرون بیایید، چند قدم جلوتر این کتابفروشی دیواری را می‌بینید که خیلی با کتاب‌فروشی‌های معمول، که ویترین، تابلو، قفسه‌های شیک و کتاب‌های متنوع و به‌روز و فضای دوست‌داشتنی برای یک گشت‌وگذار فرهنگی دارند، متفاوت است.

بیشترین کتاب‌های موجود در این مینی‌کتابفروشی در زمینه‌های تاریخ، فلسفه، فن بیان، خطابه، رمان و دیوان اشعار است که مشتریان آن یا وکلا هستند که به دادگستری نزدیک همین کتابفروشی رفت‌وآمد دارند یا افرادی که می‌خواهند سری به بازارهای شهر بزنند و وسیله نقلیه‌شان مترو است و به محض بیرون آمدن از مترو این کتاب‌فروشی را می‌بینند.

جذابیت فضا باعث می‌شود پا سست کنند و دنبال پاسخ این سؤال باشند که این قفسه چطور و چرا اینجا سبز شده، در این میان برخی هم دست به جیب می‌شوند و کتاب می‌خرند و می‌روند.

کتابفروشی قورخانه، همان‌طور که روی تابلو آن نوشته شده، سال 1340 راه‌اندازی شده است. عمق این کتابفروشی بین 30 تا 40 سانتیمتر، درازایش 4‌متر و ارتفاعش 2‌متر و 40 سانتیمتر است، یعنی یک کتابفروشی عمودی و خاص.

این کتابفروشی درهای متحرکی دارد و قفل می‌شود. قسمت بالای قفسه‌ها سفت و محکم شده تا باران و برف کتاب‌ها را خیس نکند و راهی هم برای ورود موش‌ها ندارد که بتوانند کتاب‌ها را بجوند.

چند مجموعه مشابه

چند کتابفروشی دیگر به همین شکل در تهران وجود دارد که یکی از آنها در حوالی میدان فردوسی، پایین‌تر از خیابان شهید تقوی کوشک همچنان سرپاست. همچنین به گفته قدیمی‌های محله یوسف آباد، در ابتدای چهارراه یوسف‌آباد هم بر تن یکی از دیواره‌های محدوده، کتابخانه دیواری دیگری قرار داشته که از مدت‌ها قبل به محاق تعطیلی فرو رفته است.

  برچسب ها: کتابفروشی

1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
قلعه قجرها چگونه روسپی‌خانه شد؟/ پایان سبز یک داستان سیاه و غم‌انگیز
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو
(ویدئو) طراحی بی‌نظیر خانه‌ای شاهانه و رویایی برای عاشقان خودرو با الهام‌ از لامبورگینی وننو/ ادعای شب تو ماشین خوابیدن در واقعیت
ویدیو/ سردیس فیروزه‌ای مکشوفه از اطراف "تخت‌جمشید" متعلق به «آتوسا» دختر زیبای "کوروش کبیر"