کدام خوراکی‌ها را نباید فریز کرد؟

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
کدام خوراکی‌ها را نباید فریز کرد؟
یکی از راه‌های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی فریزر کردن آنهاست. فریز کردن مواد غذایی با یکدیگر متفاوت است و قرار دادن برخی از مواد غذایی در یخچال تغییراتی در طعم، بو و کیفیت به وجود می‌آورد. پس همه غذا‌ها قابل فریز کردن نیستند و خوردن بعضی از غذا‌های فریز شده می‌تواند مضر و خطرناک باشد.

یکی از بهترین روش های نگهداری مواد غذایی، فریز کردن است. فریزر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و کمک می کند تا موادغذایی فصل های مختلف را نگهداری داریم. با این وجود، بعضی از موادغذایی را نباید در فریزر گذاشت. بعضی از خوراکی ها، در دمای فریزر سالم نمی مانند و طعم و مواد مغذی شان را از دست می دهند. دقت در نگهداری موادغذایی، باعث سلامتی و افزایش کیفیت غذاها می شود.

کدام خوراکی ها را نباید فریز کرد؟

موادغذایی مهم ترین منبع دریافت پروتئین ها و موادمغذی موردنیاز بدن هستند. بدن انسان به املاح مختلفی نیاز دارد که هرکدام در موادغذایی خاصی وجود دارد، بنابراین رژیم غذایی باید شامل موادغذایی متنوع باشد.

دقت در نحوه نگهداری هر خوراکی، باعث تضمین سلامتی و شادابی بدن و دریافت ویتامین های موردنیاز می شود. سرعت زندگی و کمبود وقت، باعث می شود ما خوراکی های مختلف را آماده کنیم و برای روزهای پرمشغله در فریزر بگذاریم، اما بعضی از موادغذایی در فریزر آسیب می بینند. خوراکی ها ترکیبات متفاوتی دارند و هرکدام باید در دمای خاصی نگهداری شوند. دمای فریزر برای بعضی خوراکی ها، نه تنها نگهدارنده نیست، بلکه باعث از بین رفتن موادمغذی و فاسد شدنشان می شود، بنابراین تمام خوراکی ها را نباید فریز کرد.

سبزیجات

اگر شما سبزی ترد و با مزه میخواهید آنرا در فریزر نگذارید.سبزیها بعداز فریز شدن پلاسیده ، نرم و شل میشوند و طعمشان را هم از دست میدهند.به جای آن سبزیهای شسته و خشک شده را در یخچال نگهدارید.بهترین حالت این است که در یک حوله کاغذی ، در یک کیسه پلاستیکی پیچیده شده باشد.

سیب زمینی ها

چون سیب زمینی ها آب زیادی دارند وقتی که یک سیب زمینی کامل خام را در فریزر بگذارید دانه های یخ تشکیل میشوند. وقتی بخواهید آنرا یخ زدایی کنید یک سیب زمینی خمیری شکل برایتان باقی میماند.سیب زمینی ها بهتر است در جای خشک و خنک نگهداری شوند.اگر حتما میخواهید آنها را فریز کنید میتوانید اول آنها را بپزید دراینصورت ممکن است هنگام یخ زدایی کمی آبدار شوند، اما با توجه به اینکه چطور آنها را پخته اید به نتیجه بهتری میرسید.

شیر

وقتی شیر یخ زده را گرم کنید سنگین و ناصاف میشود بنابراین اگر میخواهید آن را مستقیما بنوشید فریز کردنش ایده خوبی نیست.اگرچه اگر بخواهید از شیر در آشپزی استفاده کنید شیر ذوب شده بکارتان می آید.فقط مطمئن شوید که وقتی آنرا یخ زدایی میکنید بگذارید برای چند ساعت در یخچال بماند.از یک تا چند روز با توجه به اندازه ظرف.

غذاهای سرخ شده

بهترین قسمت در مورد غذاهای سرخ شده که تردی و چربی آنهاست ،در فریزر از بین میرود.خمیر ترد نرم و مرطوب میشود.نظرتان درمورد خوردن مرغ سرخ شده چیست اگر پوستش زیر دندان شما قرچ و قروچ نکند؟چه چیزی بدتر از سیب زمینی سرخ شده نم دار است؟گرچه ممکن است بتوانید ترد بودن بعضی از غذاهای سرخ شده را با قرار دادن آنها در ماهیتابه بسیار داغ دوباره برگردانید ، اما زمانیکه اینکار را میکنید روغن هم به غذا میچسبد.پیشنهاد ما این است که تمام غذای سرخ شده تان را یکباره بخورید.

تخم مرغ با پوست

شما میدانید که مایعات وقتی که جامد میشوند چطور منبسط میشوند ( به این دلیل است که هنگامیکه مایعات را در فریزر نگه میدارید باید ظرفهای مناسب انتخاب کنید و کمی فضای اضافه باقی بگذارید) تخم مرغها از این امر مستثنا نیستندومایع داخل آن سفت و منبسط میشود و پوسته آن میشکند.بدترین مورد این است که ظرف تخم مرغی که فریزر شما را به بوی فساد کشانده برایتان باقی میماند.بهترین مورد : شما تخم مرغهای غیر قابل استفاده خواهید داشت.

خامه ترش

فریز کردن خامه ترش باعث میشود که تکه تکه شود.شما می توانید آنرا بهم بزنید و از آن در آشپزی استفاده کنید.اما مطمئنا نمیخواهید که بعد از فریز کردن و یخ زدایی به تنهایی آن را بخورید.

میوه های خام

میوه ها و صیفی جات با مقادیر زیادی آب در فریزر حالت یخی پیدا میکنند و به خوبی یخ زدایی نمیشوند.به جای برگشت به حالت تردشان ، آنها نرم و شل میشوند.هیچ کس نمیخواهد یک تکه خیار یا کرفس خیس و شل را بخورد.

ماست

ما اینجا از بستنی ماستی صحبت نمیکنیم.ما از ماستی که منجمد شده حرف میزنیم .قرار دادن ماست یا ماست یونانی در فریزر بافت آنرا تغییر میدهد.شما در نهایت سبتنی ماستی نخواهید داشت بلکه شما چیزی دارید که نمیخواهید آن را بخورید.مانند خامه ترش ماست تکه تکه میشود.اگر میخواهید از آن برای آشپزی استفاده کنید، قابل قبول است اما در غیر اینصورت برای خوردن تنها مناسب نیست.

پنیر

با وجود پنیرهایی با ماندگاری طولانی واقعا نیازی به گذاشتن پنیر در فریزر نیست.اگر شما یک پنیر سفت را در فریزر بگذارید ترد و خرد میشود.اگر یک پنیر نرم را در فریزر بگذارید رطوبت بافت نرم و سبک پنیر را کریستالی میکند.پنیر ( با حداقل کیفیت ) خوش طعم است، با گذاشتن آن در فریزر آنرا خراب نکنید.

نوشابه

همانطور که می دانید مایعات در حالت یخ زدگی حجیم تر می شوند، به همین دلیل هرگز نباید آن ها را درون ظرف شیشه ای در فریزر قرار دهیم.

کاهو

کاهو ها آب زیادی در برگ های خود دارند که قرار دادن آن درون فریزر موجب می شود کاهو تردی، شکنندگی و خواص خود را از دست بدهد. زمانی که کاهو را درون فریزر قرار می دهید، لیز و له می شود و غیر قابل خوردند می شود. پس برای بهره مندی از خواص کاهو، آن را به صورت تازه مصرف کنید.

آووکادو

در صورتی که آووکادو را درون فریزر قرار دهید، بعد از آن که حالت یخ زدگی خود را از دست داد، طعم آن نیز تلخ می شود.

مرغ سوخاری

مرغ سوخاری را درون فریزر قرار ندهید چراکه حالت ترد و پفکی خود را از دست می دهد. علاوه بر این در این حالت در غذا باکتری های زیادی رشد می کند و همچنین سوخاری طعم و کیفیت خود را از دست می دهند.

قهوه

جالب است بدانید که انواع دانه قهوه و قهوه آسیاب شده به خوبی بو و طعم مواد اطراف را به خود جذب می کنند. بنابراین تصور کنید قهوه یا قهوه آسیاب شده را درون فریزر قرار دهید. محصولی که دریافت می کنید پودری مرطوب است که طعم غذاهای دیگر را به خود گرفته است.

عسل

عسل یک ماده غذایی بسیار مقاوم و بی نظیر است و نیازی نیست که آن را درون فریزر قرار دهید. اگر عسل درون فریزر قرار گیرد، حالت بلوری پیدا می کند و برای مصرف حالت خوبی نخواهد داشت و از جمله مواد غذایی غیرقابل فریز محسوب می شود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است. در صورتی که گوجه فرنگی درون فریزر قرار گیرد، تمامی خواص خود را از دست می دهد.

سیر

سیر نیز پس از خارج شدن از فریزر، انسجام و تردی خود را از دست می دهد. سیر را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.

روغن زیتون

در صورتی که روغن زیتون را درون فریزر قرار دهید، طبیعت و خواص خود را از دست می دهد. بنابراین روغن زیتون را نیز در محلی خشک و حتی تاریک نگهداری کنید.

خامه های قنادی

خامه های قنادی از سفیده ی تخم مرغ تهیه می شوندو فریزر کردنآنها باعث از بین رفتن بافت خامه و حتی فاسدشدن آن می شود و دیگر قابل استفاده برای تزئین کیک نمی باشند.

غذاهای کنسروی

قرار دادن غذاهای کنسروی درون فریزر باعث حجیم و بزرگ شدن آنها شده و سبب منفجر شدن و یا شکستن قوطی می شود.

غذاهایی که خوب بسته بندی نشده اند

غذاهایی بسته بندی نشده درون فریزر بر اثر سرمای فریزر می سوزند و طعم،مزه و بافت اولیه خود را از دست می دهند.

غذای داغ

قرار دادن غذای داغ درون فریزرسبب افزایش دمای فریزر شده و مکان مناسبی را برای رشد میکروب ها فراهم می کند که این خود برای سلامتی خطرناک است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن