کدام خوارکی ها را می توان با خرما درست کرد؟

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
کدام خوارکی ها را می توان با خرما درست کرد؟
در این مطلب سعی داریم خوارکی هایی که می توان با خرما درست کرد را برای شما شرح دهیم .خرما میوه ای با طعم گرم خود سالها غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است ؛ کشت خرما در روزهای مدرن امروزه که در غرب پاکستان انجام می شود، به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. خواص خرما برای همگان آشکار است.

اینکه خرما دارای خواص فراوان درست است، اما متأسفانه سرانه مصرف آن در کشور بسیار پایین است و هنوز نتوانسته جایگاه خوبی پیدا کند.ممکن بعضی از شما بخصوص کودکان خرما را به تنهایی دوست نداشته باشند. در این صورت می توانید خرماهای مختلف را تهیه و امتحان کنید. ولی اگر موفق نشدید، به فکر حذف خرما از برنامه غذایتان نیفتید. راه حل استفاده از دسرهایی خوشمزه که در آن ها خرما به کاررفته است. تنوع در دسرها و غذاهایی که خرما در آن ها به کاررفته، بسیار زیاد است .

کیک خرما، حلوای خرما، کلوچه خرمایی، تارت خرما، و رولت خرما و ده ها نوع دسر و شیرینی دیگر که خرما در آن ها استفاده شده است و با کمی جستجو به راحتی می توانید دستور پخت آن ها را فرابگیرید. در ادامه چند نوع دسر بسیار ساده با خرما آورده شده است.

شیر خرما

ابتدایی ترین و آسان ترین دسر شیر خرما است. جالبِ بدونید که ترکیب شیر با هر میوه دیگر مثل موز، خربزه و غیره یا با کاکائو علاوه بر اینکه خواص شیر را از بین می برند بلکه باعث فساد در معده می شوند.اما ترکیب شیر و خرما معجزه می کند. رفع طبع سرد شیر، جلوگیری از ضعف، درمان گرفتگی عضلات، رفع عطش و سیری تنها بخشی از خواص این معجون خوشمزه و مقوی هست.

پیتزای سیب زمینی شیرین با خرما، فلفل چیلی سبز و پنیر فتا

خرماها، شیرینی لذت بخش و هوس برانگیز پیازهای کاراملی شده را در غذا برای شما به ارمغان می آورند، آن هم بدون هیچ زحمتی. پیتزای سیب زمینی شیرین با خرما، فلفل چیلی سبز و پنیر فتا، یک غذای بسیار لذیذ و ساده است که در آن، طعم شیرین خرما، مزه شور پنیر فتا را متعادل می کند. در ادامه طرز تهیه این پیتزا و سس مخصوص به آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد تا با طبخ آن در منزل از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم:

خمیر پیتزا، سیب زمینی شیرین مکعبی خردشده، پنیر فتا، خرما، فلفل سبز چیلی خردشده، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه.سس مخصوص این پیتزا نیز از روغن زیتون، سیر ساطوری خردشده، نمک، شکر، فلفل سیاه، برگ ریحان خردشده و پوره گوجه فرنگی درست می شود.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۲۴۰ درجه سانتی گراد یا ۴۷۵ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. به سراغ تهیه سس بروید. در ابتدا سیر را در روغن زیتون روی حرارت متوسط رو به بالای گاز سرخ کنید و مراقب باشید تا آن را نسوزانید. نمک، شکر، فلفل سیاه، برگ ریحان خردشده و پوره گوجه فرنگی را به سیر اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا این ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و بپزد.سیب زمینی های شیرین را روی یک سینی مخصوص فر بچینید و آن ها را مزه دار و با روغن زیتون چرب کنید. سیب زمینی ها را به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر بپزید تا کاملا نرم شوند و لبه های آن ها به رنگ قهوه ای دربیاید. سیب زمینی ها را از فر دربیاورید و با استفاده از یک چنگال آن ها را له کنید.

خمیر پیتزا را روی یک سینی مخصوص فر بگذارید. سپس ۳ قاشق غذاخوری از سس را روی آن بریزید و با پشت قاشق، آن را کاملا پخش کنید. سیب زمینی های شیرین را بعلاوه پنیر فتا، خرما و فلفل های چیلی روی خمیر پیتزا بریزید. پیتزا را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در فر بپزید تا خمیر آن به رنگ قهوه ای طلایی دربیاید. پیتزا را بلافاصله سرو کنید.

گرانولای خرما، عسل و فندق

گرانولای خرما، افرا و «ماکادمیا» یا فندق استرالیایی، یک صبحانه مقوی، لاکچری و مملو از غلات است که با طعمی، هر ذائقه ای را به خود علاقه مند خواهد کردگرانولا، یک غذای مخصوص صبحانه و میان وعده است که از جو پوست کنده، مغز دانه ها، عسل یا شیرین کننده های دیگر مانند شکر قهوه ای و گاهی اوقات برنج پوست کنده تشکیل می شود. این مواد معمولا با یکدیگر پخته می شوند تا ترد، تست و قهوه ای طلایی شوند. میوه های خشک شده متنوعی مانند کشمش و خرما و انواع شیرینی و شکلات نیز گاهی اوقات به این ترکیب اضافه می شوند.

گرانولای خرما، عسل و فندق یک صبحانه مقوی، لاکچری و مملو از غلات است که با طعمی لذیذ و بسیار خوشمزه، هر سلیقه و ذائقه ای را به خود علاقه مند خواهد کرد.

مواد لازم:

کره، عسل (یا شیره افرا)، عصاره وانیل، نمک، فندق، جو دوسر پرک درشت، پوست پرتقال و خرماهای خردشده.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد یا ۳۰۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. کره، عسل، عصاره وانیل و نمک را در یک ماهیتابه کوچک، روی حرارت ملایم گاز مخلوط کنید تا کره کاملا آب شود. سپس آن را کنار بگذارید. فندق ها را خرد کنید تا برخی از آن ها پودر شوند، در حالی که برخی به شکل تکه های بزرگ باقی می مانند.

فندق های خردشده را به همراه پوست پرتقال و جو دوسر پرک در یک کاسه بریزید. سپس مایع کره ای را روی آن ها بریزید و هم بزنید تا تمام مواد خشک به این مایع کره ای آغشته شوند. گرانولا را روی یک سینی فر چرب شده پخش کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در فر بپزید. توجه داشته باشید که باید هر ۱۰ دقیقه سینی را از فر دربیاورید و تکه های بهم چسبیده گرانولا را جدا کنید.

پس از ۳۰ دقیقه، خرماها را در گرانولا بریزید و برای ۱۰ دقیقه دیگر در فر قرار دهید. سپس اجازه دهید تا گرانولا در دمای محیط خنک شود. شما می توانید گرانولای لذیذ خود را در یک ظرف شیشه ای دربسته به مدت ۲ هفته نگهداری کنید.

بارهای صبحانه خرما، پسته و نارگیل

خرما، طعمی لطیف و آبنباتی به پسته و نارگیل می دهند. شما می توانید بارهای صبحانه خرما، پسته و نارگیل (breakfast bars) را به عنوان صبحانه یا در کنار چای نعنا به عنوان یک میان وعده یا عصرانه نوش جان کنید. این بارهای صبحانه را می توان به مدت یک ماه در شیشه های دربسته نگهداری کرد.

مواد لازم:

خرما، پسته، جو دو سر پرک، عسل، آب و نارگیل خشک شده.

طرز تهیه:

خرماهای بدون هسته را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا به یک خمیر سفت تبدیل شوند. پسته، جو دو سر پرک، عسل، آب و نصف مقدار نارگیل های خشک شده را به خرماها اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. خمیر را روی تخته پخش کنید و آن را به شکل یک مستطیل با ضخامت ۲ سانتی متر دربیاورید. خمیر را به شکل مستطیل های کوچک لقمه ای برش بزنید.باقیمانده نارگیل خشک شده را در یک بشقاب بریزید و سپس خمیرهای خرمایی را در آن ها بغلتانید تا کاملا به نارگیل آغشته شوند.

اسموتی خرما

اسموتی خرما، یک نوشیدنی مخصوص صبحانه غیر لبنی است که با خرما و موز شیرین می شود. شما می توانید غلظت این اسموتی را بنا به سلیقه خود با افزودن آب، تنظیم کنید و از مزه آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

مواد لازم:

دانه چیا (chia seeds)، بادام بدون پوست، خرما، موز، روغن نارگیل و آب.

طرز تهیه:

دانه های چیا و بادام ها را در غذاساز بریزید و میکس کنید. سپس خرماها را به آن ها اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه موز را در غذاساز بریزید و دوباره میکس کنید. روغن نارگیل و یک سوم آب را به مخلوط خرما و بادام ها اضافه کنید و باز هم میکس کنید.بافت اسموتی طبق اندازه موز شما تغییر خواهد کرد، پس اگر دوست داشتید، می توانید به آن آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه شما برسد. اسموتی خرما را بلافاصله سرو کنید.

قیساوای خرما

قیساوای خرما دسری آذربایجانی است که می تواند در سه وعده مورد مصرف قرار گیرد. این دسر برای صبحانه و سحری با تخم مرغ همراه است. برای ناهار نیز می توان با برنج آن را میل کرد و برای شام نیز با گردوی فراوان مخلوط می شود. قیساوای خرما از مواد ساده ای تشکیل شده و تهیه آن نیز بسیار آسان است اما در عوض طعم بی نظیر و لذیذی دارد. طرز تهیه این وعده غذایی به صورت زیر است.

مواد لازم

  • خرمای بدون هسته ۴۰ عدد
  • گردو چهار تکه شده ۱۰ عدد
  • گردو خردشده ۶۰ گرم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • کره آب شده ۶۰ گرم
  • شیر ۱ قاشق سوپ خوری
  • پسته خردشده ۶۰ گرم
  • پودر دارچین ۱ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه

ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید.در داخل هر خرما به جای هسته یک ربع گردو قرار دهید. سپس خرماها را در کنار یکدیگر در یک ظرف نسوز (پیرکس) بچینید. توجه کنید چینش چند ردیفی خرما بر روی هم هیچ اشکالی ندارد.یک عدد تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید و سپس روی خرماها بریزید و فواصل خالی میان خرماها را هم با گردوی خردشده پر کنید تا سطح یکنواختی حاصل شود.ظرف خرما را به مدت ۱۰ دقیقه در طبقه میانی فر قرار دهید و پس ازآن دوباره از فر بیرون بیاورید.
تخم مرغ دوم را ابتدا با چنگال به هم زده و سپس روی خرما بریزید. دوباره ظرف خرما را در فر قرار داده تا ۵ دقیقه دیگر با همان درجه پخته شود.پس از خارج کردن ظرف قیساوای خرما از فر کره ذوب شده را روی آب بریزید و با پسته و پودر دارچین آن را تزئین کنید.

رنگینک

رنگینک خرما یک نوع دسر است که در ایام ماه مبارک رمضان و یا هر زمان که مهمان دارید می توانید این دسر خوشمزه و راحت را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.این دسر به دلیل داشتن خرما ، آرد ، کره و گردو سرشار از انرژیست و بسیار مقوی می باشد.این دسر به دلیل مواد داخل آن جزء شیرینی های خشک هم به حساب می آید و می توانید برای مدتی آن را در یخچال نگه داری کنید و خراب نمی شود.

مواد لازم

  • آرد گندم ۲ لیوان معادل ۵۰۰ گرم
  • رطب یا خرما ۵۰۰ گرم
  • مغز گردو چهارتکه به میزان دلخواه
  • کره یا روغن ۲۰۰ گرم
  • پودر هل نصف قاشق چای خوری
  • استخدام سفیر در افق کوروش
  • دارچین نصف قاشق چای خوری
  • پودر قند یا پودر پسته برای تزیین

طرز تهیه

کره یا روغن را داخل ماهیتابه بریزید تا گرم شود. سپس آرد گندم را به روغن اضافه کنید و با قاشق تحت حرارت متوسط دائم هم بزنید تا آرد سرخ شود. دقت کنید که حرارت زیاد موجب سوختن آرد و بو گرفتن آن می شود. همچنین آرد سبوس دار طعم و مزه بهتری می دهد.پس از سرخ شدن آرد پودر هل و دارچین را به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید. با کمی تفت دادن ماهیتابه را از روی گاز بردارید.در داخل خرماها به جای هسته یک ربع گردو بگذارید و آن را با فشار دست ببندید. سپس خرماها را در کنار هم در ظرف دیگری قرار دهید.مخلوط آرد و کره (روغن) را روی خرماها بریزید به گونه ای که تمام سطح آن را بپوشاند.ظرف رنگینک را یک ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود. سپس با هر میزان دلخواه پسته و پودر قند سطح ظرف را تزئین کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (85 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (37 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر) (فیلم) ملاقات تاریخی هادی چوپان و وحید بادپی در کنار استیج مستر المپیا در آمریکا/ گرگ پارسی در حال آموزش یوز ایرانی در مسیر موفقیت (11 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعدام برای متجاوز هزار چهره / متهم نقش تاجر ،‌پرستار و ... را بازی می کرد
فال روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
رهبر معظم انقلاب به پسرانشان:من راضی نیستم داخل اقتصاد شوید، در غیر اینصورت قسمت نام فامیلی در شناسنامه‌تان را عوض و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌