ساعدنیوز
ساعدنیوز

کورتاژ چیست و چگونه انجام می شود؟

  پنجشنبه، 24 شهریور 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
کورتاژ چیست و چگونه انجام می شود؟
در واقع مراقبت پس از کورتاژ یکی از مهمترین کار هایی می باشد که باید آن را انجام دهید در غیر این صورت ممکن است برای فرد بیمار مشکلاتی ایجاد شود. در ادامه شما را با نکات مراقبتی از فرد کورتاژ کرده آشنا می کنیم.

عمل کورتاژ نوعی عمل است که در زمان کوتاهی انجام می شود. در عمل کورتاژ دهانه رحم با داروها و دستگاههای مخصوص باز می شود و پس از آن به کمک وسیله ای به نام «کورت» بخش هایی از ناحیه داخلی رحم که آندومتر نام دارد، برداشته می شود.این بخش ها شامل نمونه ای از دیواره رحم، باقی مانده بافت ها پس از سقط جنین یا زایمان و کیست ها و… می شود. بسیاری از افراد این عمل را صرفاً جهت انجام سقط جنین می دانند. در صورتی که موارد استفاده عمل کورتاژ بسیار گسترده است.کورتاژ عملی کوتاه مدت است و بین ده الی سی دقیقه طول می کشد. این عمل می تواند در مطب دکتر، بیمارستان یا درمانگاه انجام شود. محیط انجام عمل حتماً باید استریل و تمیز باشد. نوع بی حسی برای انجام عمل را پزشک مشخص می کند.

نحوه عمل کورتاژ

پروسه کورتاژ معمولا شامل مراحل زیر است:

  1. ابتدا باید به کمر روی تخت معاینه دراز بکشید درحالی که پاها روی رکاب های (stirrup) تخت قرار می گیرند. این رکاب ها باعث می شوند که پاها در وضعیت مناسبی باز نگه داشته شوند تا پزشک بتواند دسترسی راحت تری به محل تحت درمان داشته باشد (وضعیت پاها باید همچون زمانی باشد که پزشک معاینه لگن انجام می دهد).
  2. ممکن است پزشک یک سوند (کاتتر) ادراری را وارد کند.
  3. در مرحله بعدی ابزاری به نام اسپکولوم در واژن قرار داده می شود تا دیواره های واژن را از هم جدا کند و دهانه رحم نمایان شود.
  4. سپس پزشک دهانه رحم را با یک محلول ضدعفونی کننده تمیز می کند.
  5. برای بی حسی موضعی، پزشک دارو را با استفاده از یک سوزن کوچک تزریق می کند تا ناحیه موردنظر را بی حس کند.
  6. برای بیهوشی عمومی یا ناحیه ای، متخصص بیهوشی به طور مداوم ضربان قلب، فشارخون، تنفس و سطح اکسیژن خون فرد را در طول جراحی کنترل می کند.
  7. ممکن است برای ثابت نگه داشتن دهانه رحم در طول این عمل از یک نوع پنس جراحی به نام تناکولوم استفاده شود.
  8. درصورتی که بافت دهانه رحم به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است داخل کانال دهانه رحم با یک کورت جراحی کوچک خراشیده شود.
  9. یک ابزار نازک میله مانند که سوند رحمی نامیده می شود، از طریق دهانه رحم وارد می شود تا طول رحم را تعیین کند. اگر تحت بی حسی موضعی باشید، ممکن است قرارگرفتن این ابزار باعث ایجاد احساس گرفتگی عضلات در ناحیه رحم شود. سپس پزشک این سوند را بر می دارد.
  10. دهانه رحم با قراردادن یک سری میله های نازک، باز و گشاد می شود (اتساع). قطر هر میله بزرگ تر از میله قبلی خواهد بود. این پروسه به تدریج دهانه رحم را بزرگ تر می کند تا جایی که بتوان کورت (ابزار قاشقی شکل) را وارد دهانه رحم کرد.
  11. سپس کورت از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود و لبه های قاشقی شکل و تیز کورت، از پوشش رحم رد می شوند تا بافت ها را خراش دهند. در برخی موارد، ممکن است از ساکشن برای برداشتن بافت استفاده شود. اگر تحت بی حسی موضعی باشید، این مرحله نیز ممکن است منجر به گرفتگی عضلات شود.
  12. سپس پزشک ابزار را برمی دارد.
  13. اگر این پروسه برای تشخیص انجام شده باشد، بافت جمع آوری شده برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود.

در برخی موارد، ممکن است پزشک چند ساعت یا حتی یک روز قبل از عمل کورتاژ، پروسه اتساع و باز کردن دهانه رحم را انجام دهد. این کار به باز شدن تدریجی دهانه رحم کمک می کند و معمولا زمانی انجام می شود که دهانه رحم نیاز دارد بیشتر از حد استاندارد باز شود (همچون برای سقط جنین یا انواع خاصی از هیستروسکوپی).برای بهبود اتساع، گاهی پزشک از دارویی به نام میزوپروستول (سایتوتک) استفاده می کند که به صورت خوراکی یا واژینال داده می شود. این دارو به نرم کردن دهانه رحم کمک می کند. یکی دیگر از روش های اتساع، قراردادن یک میله باریک در دهانه رحم است که از لامیناریا ساخته شده است. لامیناریا با جذب مایع موجود در دهانه رحم، به تدریج منبسط می شود و سبب باز شدن دهانه رحم می شود.

دلایل و انواع کورتاژ

اتساع و کورتاژ (Dilation and Curettage) یا D&C یک روش جراحی جزئی است که در آن دهانه رحم کمی باز می شود و از یک سری ابزار خاص برای خراش دادن پوشش داخلی رحم استفاده می شود. در این مقاله به هرآنچه که باید در خصوص این پروسه بدانید اشاره کرده ایم.اتساع و کورتاژ برای تشخیص یا درمان برخی از بیماری های رحم استفاده می شوند. در این قسمت به انواع کورتاژ و دلیل انجام هر یک از انواع کورتاژ پرداخته ایم.

کورتاژ تشخیصی

اتساع و کورتاژ تشخیصی پروسه ای است که در طول آن دهانه رحم باز می شود تا پزشک بتواند از رحم نمونه برداری کند. ممکن است پزشک پروسه ای به نام بیوپسی آندومتر یا نمونه برداری از آندومتر را برای تشخیص بیماری توصیه کند. پروسه نمونه برداری از آندومتر معمولا در موارد زیر انجام می شود. اگر:

  • خونریزی غیرعادی از رحم دارید.
  • خونریزی بعد از یائسگی دارید.
  • سلول های غیرطبیعی آندومتر دارید که در طول معاینات معمول برای سرطان دهانه رحم مشاهده می شوند.

برای انجام این آزمایش، پزشک یک نمونه بافت از پوشش داخلی رحم (آندومتر) را جمع آوری می کند. سپس این نمونه را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. این آزمایش می تواند وجود اختلالات زیر را تشخیص دهد:

  • هیپرپلازی آندومتر (نئوپلازی داخل اپیتلیالی آندومتر)- یک وضعیت پیش سرطانی است که طی آن پوشش رحم بیش از حد ضخیم می شود.
  • پولیپ رحم
  • سرطان رحم

کورتاژ درمانی

هنگامی که پروسه کورتاژ برای درمان یک بیماری انجام می شود، پزشک به جای یک نمونه برداری کوچک، محتویات داخل رحم را بر می دارد. این پروسه ممکن است برای اهداف زیر انجام شود:

  • بافت هایی که پس از سقط جنین در رحم باقی می مانند ممکن است سبب عفونت یا خونریزی شدید شوند. برای جلوگیری از این علائم، از کورتاژ برای پاک سازی این بافت ها استفاده می شود.
  • برداشتن توموری که در بارداری مولار ایجاد شده است.
  • برداشتن پولیپ های دهانه رحم یا رحم که معمولا غیر سرطانی (خوش خیم) هستند.
  • پروسه کورتاژ با پاک کردن جفتی که در رحم باقیمانده، خونریزی بیش از حد پس از زایمان را درمان می کند.
  • برای برداشتن دستگاه درون رحمی (IUD) که یک روش پیشگیری از بارداری است.

ممنوعیت های کورتاژ

این عمل نیز مانند سایر جراحی ها دارای یک سری از ممنوعیت ها می باشد از این جهت بهتر است با ممنوعیت های این جراحی آشنا باشید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود و بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

  • پزشک قادر به دیدن سوراخ دهانه رحم نباشد.
  • دهانه واژن مسدود باشد.
  • عفونت واژن و لگن وجود داشته باشد.
  • تنگی شدید در دهانه رحم باشد.
  • آرتروز شدید در بیمار باشد.
  • بیمار دارای بیماری های خاص باشد.
  • باردار بودن فرد

مراقبت های بعد از جراحی کورتاژ

بعد از این جراحی نیاز است تا یک سری مراقبت ها از فرد انجام شده و خود فرد نیز یک سری نکاتی را رعایت کند تا سریع تر بهبود یابد. این نکات را در ادامه یک به یک برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار مفید در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

  • چند ساعت بعد از عمل باید در اتاق ریکاوری بمانید.
  • باید تا چند ساعت از نظر خونریزی و سایر مشکلاتی که برایتان ایجاد می شود مورد بررسی قرار بگیرید.
  • بعد از این جراحی ممکن است عارضه هایی مانند خونریزی و گرفتگی عضلات را تجربه کنید که بهتر است زیر نظر متخصص باشید تا این مشکلات نیز برطرف شوند.
  • برای درمان این مشکلات معمولا از داروهایی مانند ایبوپروفن استفاده می شود.
  • بعد از یک الی دو روز می توانید به فعالیت های عادی خود برسید و آن ها را از سر بگیرید.
  • بهتر است برای این که عفونت وارد بدن شما نشود تا مدتی از داشتن رابطه و قرار دادن کاپ قاعدگی و تامپون خودداری نمایید و زمان استفاده از این وسایل و داشتن رابطه را از پزشک بپرسید.
  • بعد از این جراحی زمان قاعدگی شما تغییر می کند بنابراین این موضوع آنقدر جدی نمی باشد و باید تا زمانی که این اتفاق می افتد شما وسیله های لازم را به همراه خود داشته باشید.
  • اگر بعد از این جراحی پزشک برای شما دارو تجویز کرده است بهتر است آن هارا طبق برنامه مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید از بروز مشکلات بعدی و عفونت ها پیشگیری نمایید.
  • بهتر است تا سه روز بعد از جراحی حمام نروید.
    پزشک و بیمار

عارضه های بعد از کورتاژ

اگر بتوانید مراقبت پس از کورتاژ را انجام دهید می توانید عارضه هایی که ممکن است برای بیماری ایجاد شود را به حداقل برسانید. در واقع همه جراحی ها حتی آن هایی که زیر نظر متخصص انجام می شود نیز ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد و همه این موارد بستگی به بدن شما و واکنش هایی که از خود می دهد دارد. در ادامه عارضه های این جراحی را برای شما خواهیم گفت تا با آن ها آشنایی کامل داشته باشید.

  • خونریزی شدید تا خفیف
  • لکه بینی
  • عفونت های شدید
  • چسبندگی رحم
  • فیبروز در جای زخم
  • آسیب دیدن دهانه رحم
  • پارگی و یا سوراخ شدن رحم

نتیجه گیری

چند مورد وجود دارد که شما با مشاهده آن ها باید به متخصص مراجعه کنید در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیاری برای شما ایجاد شود. اگر درد یا حساسیت شدید شکمی داشتید، اگر واژن شما بد بو شده باشد و یا ترشحات زیادی دارد باید سریعا به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا مشکلی که برای شما ایجاد شده است را از بین ببرید و با درمان سریع تر از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنید.حال که با مراقبت پس از کورتاژ آشنا شدید و عوارض آن را می شناسید بهتر است سعی کنید نکات گفته شده را رعایت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود و بتوانید در مدت زمان کم تری بعد از این نوع جراحی بهبود یابید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (121 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (99 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (86 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (24 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید...
تیتر امروز   
دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...