ساعدنیوز
ساعدنیوز

کوروش احمدی: تمایل روسیه و چین توافق ایران و آژانس است

  سه شنبه، 10 تیر 1399 ID  کد خبر 87757
کوروش احمدی: تمایل روسیه و چین توافق ایران و آژانس است
یک دیپلمات پیشین اظهارات نمایندگان چین و روسیه در نشست شورای حکام آژانس را حاکی از تمایل آنها به توافقی بین ایران و آژانس و حل مشکل از این طریق عنوان کرد و گفت: روسیه و چین در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در چارچوب معادلات جهانی تصمیم گیری می‌کنند

یک دیپلمات پیشین اظهارات نمایندگان چین و روسیه در نشست شورای حکام آژانس را حاکی از تمایل آنها به توافقی بین ایران و آژانس و حل مشکل از این طریق عنوان کرد و گفت: روسیه و چین در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در چارچوب معادلات جهانی تصمیم گیری می کنند

کوروش احمدی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به ایران و دیدگاه آنها در قبال قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: برای اروپا به عنوان قدرت ضعیف تر در مقایسه با آمریکا متعهد کردن این کشور به قوانین و توافقات بین المللی موجود مهم است. موقعیت و قدرت آمریکا و عملکردهای خودسرانه ترامپ بر نگرانی اروپا فزوده است و از این جهت می توان موضع اتحادیه اروپا را یک موضع میانه عنوان کرد.

وی ادامه داد: اروپا به دلیل فوق و نیز به دلیل نگرانی های امنیتی اروپا که در جوار خاورمیانه قرار دارد، خواستار حفظ برجام است و چون ایران به رغم عبور از بخش هایی از برجام که ماهیت جبرانی دارد، همچنان به برجام پایبند است، اروپا اساسا مایل نیست ایران از منافع برجام که یکی از آنها لغو تحریم های تسلیحاتی بعد از پنج سال است، محروم شود.

اروپا مایل است مانع برخورد بزرگ در شورای امنیت شود

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به دیگر مولفه های موثر بر مواضع اروپاییها گفت: فاکتورهای دیگری نیز بر مواضع اروپا تاثیر دارد. از جمله اینکه موضع آمریکا مبنی بر برگرداندن قطعنامه های ضد ایرانی سازمان ملل برای اروپا قابل قبول نیست چون صرف نظر از جهات تکنیکال، این اتفاق به معنی نابودی کامل برجام خواهد بود.

احمدی با بیان اینکه اروپا به هر حال تحت تاثیر تبلیغات سوء در مورد سیاست خاورمیانه ای ایران قرار دارد، تصریح کرد: اروپا از مخالفت شدید چین و روسیه با ادامه تحریم های تسلیحاتی علیه ایران آگاه است و مایل است مانع برخورد بزرگ در شورای امنیت شود. این مسائل باعث شده اروپا با لحاظ کردن عوامل متعدد فوق، به یک مصالحه یا یک حد وسط متمایل شده و در فکر یک راه حل بینابینی باشد، به نحوی که هر طرفی نصیبی داشته باشد.

بسته شدن پرونده پی ام دی از دستاوردهای مهم برجام است

وی با بیان اینکه ظاهرا یکی از راه های تحت بررسی، توافق در مورد خاتمه تحریم ها در ۱۸ اکتبر از یک سو و تعهد چین و روسیه به عدم فروش تسلیحات پیچیده به ایران برای مدتی از سوی دیگر است، خاطرنشان کرد: اگر چنین فرضی درست باشد، معنی آن این است که اروپا در میانه ایستاده و برای پیشبرد نظر خود باید دو سر طیف یعنی چین و روسیه از یک سو و آمریکا از سوی دیگر را به هم نزدیک کند.

این دیپلمات پیشین درباره احتمال بازگشایی مجدد پرونده موسوم به پی ام دی ابراز داشت: بسته شدن پرونده پی ام دی یکی از دستاوردهای مهم برجام است و حفظ آن مهم است. آژانس مدعی است درخواستش از ایران طی یک سال اخیر برای همکاری در مورد مطالب جدید ریشه در پرونده پی ام دی ندارد، بلکه ناشی از مسئولیت های آژانس دایر بر راستی آزمایی درست و کامل بودن اطلاعات دریافتی از ایران راجع به مواد هسته ای ذیل پادمان است.

احمدی افزود: دیدگاه ایران هم این است که اطلاعات جدیدی که آژانس بر آنها تکیه می کند و بر مبنای آنها خواستار بازدید از دو محل اعلام نشده به عنوان محل فعالیت های هسته ای است، اطلاعاتی است که از سوی اسرائیل ارائه شده و حاصل اقدامی غیرقانونی است و تکیه بر آنها رسمیت و مشروعیت دادن به جاسوسی و اقدامات تجاوزکارانه است.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل بین الملل، وقتی که هنوز بازدیدی از محلی جدید صورت نگرفته و ادعایی از جانب آژانس مطرح نشده، به میان کشیدن بحث پی ام دی چیزی جز حدس و گمان نیست.

روسیه و چین در شورای امنیت براساس معادلات جهانی تصمیم می گیرند

وی درباره رویکرد چین و روسیه اظهارداشت: اظهارات نمایندگان چین و روسیه در نشست شورای حکام آژانس حاکی از تمایل آنها به نیل به توافق بین ایران و آژانس و حل مشکل از این طریق است. یعنی اگر کار به شورای امنیت بکشد، موضوع در شورا بیش از این که تکنیکی باشد سیاسی خواهد بود.

احمدی با بیان اینکه روسیه و چین در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در چارچوب معادلات جهانی تصمیم خواهند گرفت که با آمریکا همراه شوند یا خیر، عنوان کرد: آنها تاکنون مشخص کرده اند که در شورای امنیت با آمریکا همراه نخواهند شد. به ویژه نامه بسیار قوی و قاطع مورخ ۸ ژوئن لاوروف به گوترش که در آن خواستار محکومیت جهانی موضع آمریکا در مورد ایران شد و آن را مضحک و غیرقابل قبول توصیف کرد.

ترامپ مایل به رسیدن به «معامله ترامپ» تا پیش از انتخابات است

وی با بیان اینکه چین هم در آژانس نشان داد که قصد ایستادگی در برابر آمریکا را دارد، گفت: اکنون سوال اساسی این است که آیا این دو در مورد وجه بارز مشکل کنونی بین ایران و آمریکا یعنی تمدید یا لغو تحریم تسلیحاتی خواهند ایستاد یا به یک مصالحه یا حد وسط تن خواهند داد. باید در نظر گرفت که پوتین خواستار برگزاری یک نشست سران اعضای دائمی شورای امنیت شده و فرانسه نیز با این پیشنهاد موافقت کرده است. در چنین نشستی و در قالب بده بستان راجع به طیفی از موضوعات هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که چقدر ترامپ برای دست پر رفتن به انتخابات حاضر به توافق با ایران و دادن امتیاز است؟ اظهار داشت: انتخابات بیشک در مرکز توجه ترامپ قرار دارد. او مایل است که تا قبل از انتخابات به اصطلاح «معامله ترامپ» محقق شود تا او بتواند در جریان مبارزات انتخاباتی مدعی شود که بهتر از اوباما توانسته از ایران امتیاز بگیرد.

ترامپ عملگرا است، نه ایدئولوژیک

احمدی با اشاره به رویکرد ترامپ نسبت به ایران تصریح کرد: من همیشه معتقد بوده ام ترامپ عملگرا است، ایدئولوژیک به قضایا نگاه نمی کند و می خواهد با تغییر مختصری در برجام، آن را تحت نام جدیدی به رای دهندگان آمریکایی بفروشد؛ برعکسِ نگاه ایدئولوژیک پمپئو که اکنون متاسفانه پرونده ایران را در کنترل خود درآورده است. کتاب بولتون این موضوع را بیش از پیش روشن کرد.

وی در خصوص اینکه ایران در این زمینه چه کار باید بکند، گفت: فعلا که در مورد اصل مذاکره مخالفت جدی وجود دارد. اما اگر زمانی در این مورد اجماع ایجاد شود، طبعا بهترین زمان ممکن برای مذاکره سریعترین زمان ممکن است.

این دیپلمات پیشین افزود: این گفته که اول تعادل در داخل و در اقتصاد بعد مذاکره یادآور قضیه مرغ و تخم مرغ است. اجرای برجام طی دو سال به رغم نقض کم و بیش آن توسط آمریکا به ایجاد تعادل اقتصادی در داخل کمک کرد. از این پس نیز اگر روزی قرار بر یافتن راه حلی باشد، این راه حل هر چه زودتر به دست آید بهتر است؛ خاصه آنکه به دلایل مختلف نمی توان روی نتیجه انتخابات آمریکا هم حساب کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (444 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (189 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (183 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (175 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (72 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (67 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (53 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (31 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (30 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار سکانس خنده دار برنامه "اسکار"/ وقتی نیما شعبان نژاد، نعیمه نظام دوست رو سرگرم میکنه که بقیه بتونن تمرکز داشته باشن، ولی بدتر شد همه چی🤣 خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از مارشملو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (ویدئو) خواستگاری شهاب حسینی، شمس تبریزی فیلم "مست عشق" از هانده ارچل / ترکی حرف زدن دیدنی پارسا پیروزفر (ویدئو) علت بامزه علاقه روناک سریال "نون خ" به زبان کره ای و تسلطش به این زبان/ میبینین چقدر بیرون سریال متفاوته حتی مدل حرف زدنش دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور! عجیب ترین لوازم تحریر جهان که از دیدنشون شاخ درمیارین (ویدئو) آهنگ جدید منوچهر هادی برای دخترش سوفیا از شدت دلتنگی اش خلاقیت منحصربفرد رامبد جوان برای دلبری کردن از همسرش با الهام از اسم نگار+عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس... هنرنمایی دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با یکی از معروفترین آهنگهای جهانی/ رسما سالن رفت هوا صدای خاصی که داورهای "صداتو" با دلیل حذفش کردند ولی غوغایی به پا کرد که فَکِ همه خورد زمین/ ببین چه ترانه ای هم خوند چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال نون خ، بدون گریم قدرت بازیگری خیره کننده مریلا زارعی در سکانسی از سریال افعی تهران/ ببینین چطور در چند لحظه با لحن و نگاه و زبان بدن قدرت بازیگریشو به رخ میکشه! قاب سه نفره و عاشقانه محمدرضا گلزار با مادربزرگ و خواهرزاده نازش در خانه پدربزرگش +عکس/ ثبت این لحظه به دست آیسان خانوم بوده😍 نسبت شیدا خلیق و ناهید مسلمی بازیگران سریال زوج یا فرد در واقعیت چیست؟ اوج تعهد و وفاداری محسن تنابنده، نقی پایتخت به زنش+ویدیو/ اگه تو بمیری یه زن دیگه میگیرم! روش های تشخیص زیپو اصل از تقلبی ماجرای دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس خلاقیت پدر ایرانی در پیوند ادکلن با اسپری شیشه‌شور مرزهای اختراع کاربردی را جابجا کرد+عکس/ دست این هموطن بوسیدن داره😂 انواع سقف متحرک و مزایا آن در تمام فصول عاشقانه های مینا خانوم برای تولد همسرش بهرام رادان/ اولین تولد آقای بازیگر بعد از بابا شدنش +عکس سورپرایز هوش پران یک پسربچه با ساختن مجسمه زیبای رونالدو، ابرستاره فوتبال جهان/ چه ذوق و استعداد بی‌نظیری+عکس تولد حیرت انگیز یک سگ عجیب الخلقه با 8 پا و دو بدن مجزا/ سرنوشت این حیوان چه شد؟+عکس (عکس) نگاهی به امضای زیبا رضا گلزار سوپر استار سینما و همسر آیسان خانوم/ چه هنرمندانه و زیبا از اسمش استفاده کرده برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد خلاقیت خنده دار مرد ایرانی با خواندن فاتحه از روی موتور حماسه آفرید+عکس/مرد حسابی اون خدابیامرز راضی به زحمتت نیست🤣 زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد نگاهی به اتاق کار اصیل و ایرانی پسند بهنام تشکر، نیمای ساختمان پزشکان با دکوراسیون شیک و خاص+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلنشین شبنم مقدمی، داور صداتو+ویدیو/ از دکوری های بامزه‌اش در پذیرایی تا بالکنی پر از گل و گیاه😍 اولین روز مادر شدن فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر ناز و گوگولی+عکس آخرین عکس از عاشقانه های کیومرث پوراحمد و همسرش قبل از ماجرای خودکشی کلاس درس اروپایی و مدرن پناه، دختر بزرگ شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ با لباس خونگی رفته مدرسه؟ تغییر چهره جالب و باورنکردنی نیما شاهرخ شاهی، ساسان سریال فاصله ها پس از 15 سال+عکس/ انگار جا افتاده تر شده نه؟
تیتر امروز   
دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور! ماجرای دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف ناگفته های زندگی شخصی علی دایی که شوکه تان خواهد کرد/ از دانشگاه شریف تا گیتارنوازی قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده