دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کرونا یک آفت ضداجتماعی است 

سه شنبه، 11 آذر 1399
کد خبر: 118478
ساعد نیوز: استاد گروه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کرونا قبل از اینکه یک موضوع پزشکی باشد، یک موضوع اجتماعی است، گفت: کرونا یک آفت ضداجتماعی است و آفتی است که روابط اجتماعی را تهدید می کند، بنابراین راهکارهای مقابله با کرونا هم اجتماعی است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا: محمود کیوان آرا، در وبینار تعیین گرهای اجتماعی کووید۱۹ که امروز (سه شنبه_۱۱ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه به نظر می رسد کرونا قبل از اینکه یک موضوع پزشکی باشد، یک موضوع اجتماعی است، اظهار کرد: شروع بیماری تحت تاثیر عوامل اجتماعی است مثل تغذیه و عادات غذایی، ارتباط انسان و حیوان و عوامل فرهنگی، همه گیر شدن کرونا هم یک موضوع اجتماعی است، به طوری که کرونا جمعیت زیادی را درگیر کرد و بعد وسیعی از جامعه بشری را دربرگرفت.

وی افزود: علاوه بر اینکه انبوهی از انسان ها درگیر کرونا شدند، زنجیره انتقال کرونا هم اجتماعی است و ارتباطات انسانی کاملا وابسته به کرونا شد، براین اساس می توان گفت کرونا یک آفت ضداجتماعی است و آفتی است که روابط اجتماعی را تهدید می کند، پس راهکارهای مقابله ای با کرونا هم اجتماعی است.

استاد گروه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کرونا یکسری پیامدهای اجتماعی به همراه داشته است، تصریح کرد: از راهکارهای مقابله با کرونا، محدود شدن روابط اجتماعی به خانواده است، به طوری که روابط اجتماعی گستره خود را از خویشاوندان و دوستان کاهش داد و به خانواده محدود شد، همچنین روابط اجتماعی مجازی شد.

وی ادامه داد: شکل گیری فاصله اجتماعی و به دنبال آن انزوای اجتماعی افراد و عدم برگزاری مراسم جمعی، توسعه آموزش های مجازی، کاهش تفریح و گردشگری، رشد و توسعه فرایند دورکاری از تبعات همه گیری کرونا بود، ولی تاثیرات اجتماعی کرونا در این حد باقی نماند و کرونا بر همبستگی اجتماعی نیز تاثیر گذاشت.

کیوان آرا با یادآوری اینکه در موج اول کرونا سرمایه و هم بستگی اجتماعی رشد کرد و مشارکت و اعتماد و احساس تعلق افزایش یافت، گفت: ولی در موج های بعدی به این صورت باقی نماند و سرمایه های اجتماعی کاهش یافت تا جایی که دولت از اقناع مردم برای نرفتن به سفر ناتوان بود و در بسیاری موارد عدم همکاری و مشارکت مردم تاثیر زیادی بر شیوع مجدد کرونا گذاشت و موج های بعدی شروع به گسترش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در این دوران افراد به دلیل رعایت فاصله اجتماعی مجبور شدند در محدوده منحصر به اعضای خانواده زندگی کنند و ارتباطات اجتماعی کاهش یافت، درحالی که آمارها نشان می دهد در این دوران میزان خشونت افزایش یافته و زنان به دلایل متفاوت تحت فشار قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، استاد گروه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در همین دوران شکاف معنادار طبقات فقیر و غنی افزایش یافت، گفت: افراد فقر با مشکلات بیشتری روبرو شدند و باید حمایت مالی از آنها صورت می گرفت، درحالی که حمایت های اجتماعی کافی از آنها صورت نگرفت و به مرور افراد فقیر فقیرتر شدند و در عین حال ریسک ابتلای آنها به کرونا به دلیل حضور بیشتر در جامعه افزایش یافت.

وی به اختلالی که در فرایند جامعه پذیری در جامعه رخ داد اشاره و تصریح کرد: زمانی که کلاس های درس به صورت حضوری برگزار نشد و مجازی شد، در جامعه پذیری رسمی افراد اختلال ایجاد کرد. افراد اعم از دانش آموزان و دانشجویان در تعاملات اجتماعی هنجارها و ارزش های اجتماعی را یاد می گیرند، درحالی که در فقدان ارتباطات اجتماعی، به طور طبیعی جامعه پذیری دچار اختلال می شود.

کیوان آرا به شکل گیری برساخت عادی شدن مرگ در جامعه اشاره کرد و گفت: سوگ عاملی است که می تواند شرایط روحی روانی افراد را بهتر کند اما به طور طبیعی پذیرفته ایم روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بمیرند، در هیچ دوره ای حتی جنگ تحمیلی عادی شدن مرگ و بی تفاوتی به نقش ها و پایگاه های اجتماعی هر یک از این افراد را تجربه نکردیم.

وی با بیان اینکه آمارها واقعیات درونی مرگ ها را آشکار نمی کنند، گفت: متاسفانه این روزها به طور طبیعی می پذیریم عده زیادی بمیرند و در حد یک امر ساده از کنار آن رد می شویم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ناکارآمدی آموزش ها عمومی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سال هاست متخصصان اعلام می کنند نظام فعلی آموزش و پرورش ناکارآمد است و نمی تواند مهارت های لازم را به آینده سازان بدهد، کرونا هم ثابت کرد مردم به راحتی آموزش ها را نمی پذیرند چون در دوران مدرسه آموزش ها را یاد نگرفته اند.

وی با بیان اینکه اگر مشکل اجتماعی کردن و تغییر رفتار مردم را داریم بخشی به آموزش های ناقص در مدرسه و حتی دانشگاه برمی گردد، خاطرنشان کرد: نهاد سلامت هرگز در جامعه ما نهاد مسلط نبود، اما در این دوران اپیدمی ثابت کرد می تواند بر همه نهادها غلبه داشته باشد و البته باید تقویت شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل سابمیت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!