دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف 2 گنج نفیس توسط دانش آموزان خوش شانس ! 

سه شنبه، 30 خرداد 1402
کد خبر: 344910
ساعد نیوز: دانش‌آموزان یک دبیرستان در جریان یک اردوی علمی موفق به کشف یک مجسمۀ شیر سنگی و یک سکۀ رومی شدند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از رکنا، گروهی از دانش‌آموزان خوش‌شانس دبیرستانی در فلسطین، در جریان یک اردوی علمی یک روزه، یک مجسمۀ 1500 سالۀ شیر از جنس سنگ آتشفشانی و یک سکۀ کمیاب 1800ساله را کشف کردند. مجسمۀ کشف شده احتمالا بخشی از تزئینات یک معبد بوده است.

این اردو برای آشنایی دانش‌آموزان با تاریخ روستاهای شمال فلسطین برگزار شده بود. در حالی که دانش‌آموزان مشغول پیاده‌روی در مناطق اطراف یک روستای تاریخی بودند، معلمشان از آن‌ها خواست که در حال قدم زدن با دقت اطرافشان را جستجو کنند، به آثار و نشانه‌های قدیمی توجه کنند و از هر چیز جالبی که می‌بینند عکس بگیرند.

محلی که دانش‌آموزان در آن مشغول جستجو بودند یک سایت تاریخی بود که در دهۀ 1990 برای اولین بار مورد کاوش قرار گرفته بود. وقتی بعد از نیم ساعت دانش‌آموزان برگشتند و یافته‌هایشان را به اشتراک گذاشتند، یکی از آن‌ها گفت که یک سنگ حکاکی‌شده با تصویر شیر را یافته است.

معلم با دیدن تصویر سنگ بلافاصله فهمید که این یک یافتۀ خاص است. قبلا قطعاتی از شیرهای سنگی در این سایت توسط باستان‌شناسان یافت شده بود اما هیچکدام به بزرگی این یکی نبودند. فاصلۀ کم این سنگ از محل قرارگیری یک معبد باستانی، این احتمال را قوت می‌بخشد که این سنگ بخشی از تزئینات معبد بوده است.

معلم و دانش‌آموزان بعد از اطلاع دادن به مقامات میراث باستانی، با کمک یکدیگر این قطعۀ 28 کیلوگرمی را با خود بردند تا از سرقت آن جلوگیری کنند.

وجود تصاویر حیوانات از قبیل شیر و عقاب در معابد و نیایشگاه‌های فلسطینی در اواخر دورۀ رومی و دورۀ بیزانسی رایج بوده است. این تصاویر در نیایشگاه‌های یهودی احتمالا جنبه‌ای نمادین داشته‌اند.

نکتۀ جالب این است که گروه دانش‌آموزان در همان روز کشف مجسمه، یک سکۀ مربوط به قرن سوم میلادی را نیز کشف کردند. بر روی این سکه تصویری از امپراطور گالینوس نقش بسته است که از 253 تا 260 بعد از میلاد همراه با پدرش والرین و از 260 تا 268 به تنهایی بر امپراطوری روم حکومت کرد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی