دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف دیوار 2 هزار ساله‌ای که برای گرفتار کردن «اسپارتاکوس» ساخته شد 

شنبه، 16 تیر 1403
ساعد نیوز: تیمی از باستان‌شناسان به رهبری دکتر پائولو ویسونا از دانشگاه کنتاکی، یک دیوار دفاعی رومی را در کالابریا واقع در جنوب ایتالیا کشف کرده‌اند. باستان‌شناسان معتقدند این دیوار برای به دام انداختن اسپارتاکوس ساخته شده بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، بیشتر گزارش‌های تاریخی درباره اسپارتاکوس از نوشته‌های پلوتارک (46 - 119 پس از میلاد) و آپیان (95-165 پس از میلاد) است. طبق متون آن‌ها، اسپارتاکوس یک برده فراری و گلادیاتور سابق بود که قیام بزرگ بردگان علیه جمهوری روم را رهبری کرد.

انگیزه قیام به سال 73 قبل از میلاد بازمی‌گردد، زمانی که اسپارتاکوس و گروهی از گلادیاتورها از مدرسه گلادیاتوری (لودوس) نزدیک کاپوآ در منطقه کامپانیا فرار کردند. آن‌ها در حومه شهر پرسه می‌زدند و بردگان را آزاد می‌کردند تا گروه خود را افزایش دهند و سرانجام ارتشی متشکل از 70000 نفر را جمع‌آوری کردند.

این شورش چالش بزرگی برای اقتدار روم بود و سنا را وادار کرد نیرویی متشکل از هشت لژیون به رهبری مارکوس لیسینیوس کراسوس را به سمت آن‌ها بفرستد. نهایتا نیروهای اسپارتاکوس سال 71 قبل از میلاد در منطقه سنرچیا که آن زمان بخشی از لوکانیا بود، شکست خوردند.

پلوتارک و آپیان هر دو نوشته‌اند که اسپارتاکوس در نبرد مُرد، با این حال، آپیان اضافه می‌کند که جسد او هرگز پیدا نشد. پس از این شورش، 6000 شورشی بجامانده در امتداد راه آپین به صلیب کشیده شدند تا مانع آشکاری در برابر هر گونه نقشه شورش بعدی باشد.

مطالعه اخیر جنگل دوسون دِلا مِلیا در جنوب مرکزی کالابریا منجر به کشف یک دیوار سنگی و سنگر به طول 2.7 کیلومتر شده است. افزون بر این، آثاری از یک خندق دفاعی و یک سیستم آگر (بارو یا خاکریز دوگانه) هم شناسایی شده است.

طبق بیانیه موسسه باستان‌شناسی آمریکا: «این دیوار حالا به طور حتم بخشی از سازه‌هایی شناسایی شده که ژنرال رومی مارکوس لیسینیوس کراسوس برای مهار رهبر شورش بردگان اسپارتاکوس و نیروهایش آن را ساخته است.»

در حفاری‌ها، سلاح‌های شکسته آهنی متعدد، دسته‌های شمشیر، تیغه‌های بزرگ خمیده، نوک نیزه، سر نیزه و سایر بقایای فلزی نیز کشف شده که همگی گواه نبرد شدید میان رومی‌ها و نیروهای اسپارتاکوس برای رهایی از تله هستند.

به گفته دکتر ویسونا: «این کشف با راهنمایی گروهی محلی از محیط‌بانان که از وجود دیوار باخبر بودند، اما درباره ماهیت آن اطلاعی نداشتند، انجام شد». این تیم دیوار و خندق را با استفاده از رادار نفوذی زمین، لیدار، مغناطیس‌سنجی و نمونه‌برداری از هسته خاک بررسی کردند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 16 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) حاشیه نگاری حضور رهبر معظم انقلاب پای صندوق انتخابات / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب
(عکس) نگاهی بر مانتوی شیک و خیره کننده ی هدی زین العابدین، ماهی سریال "در انتهای شب"، با گلدوزی های سنتی
ترجمه تخصصی متن
خوش استایل ترین زوج دنیای فوتبال / سالگرد ازدواج دیوید بکهام و همسرش ویکتوریا با ست خاص و بنفش رنگ
ویدیو/ راهکار بی‌نظیر انتقام از پشه‌های مزاحم به سبک طبیعت‌گرد حرفه‌ای/ برای در امان بودن از "پشۀ آئدس" تست کنید