دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف فسیل یک موجود 500 میلیون سالۀ میکروسکوپی که «مغز» دارد+عکس 

دوشنبه، 15 مرداد 1403
ساعدنیوز: لارو فسیل‌شده‌ای که به تازگی کشف‌ شده است، به قدری خوب حفظ شده که نقشه راهی برای تکامل بندپایان در دوره کامبرین ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، محققان پس از یافتن بقایای یک موجود میکروسکوپی کرم‌مانند که نیم میلیارد سال پیش می‌زیسته، کشف کردند چگونه مغز بزرگترین گروه حیوانات تکامل یافته است.

این موجود که در مراحل اولیه رشد یا مرحله لاروی خود مرده متعلق به گونه جدیدی به نام Youti yuanshi است؛ ترکیبی از کلمات استاندارد چینی «yòutǐ» به معنای «لارو» و «yuánshǐ» به معنای «ابتدایی».

Y. yuanshi در دریاهای دورۀ کامبرین زیسته و به پیدایش بندپایان زنده مانند حشرات، عنکبوت‌ها و خرچنگ‌ها کمک کرده است. این فسیل به اندازه یک دانه شن است، اما به شکل باورنکردنی خوب حفظ شده و جزئیاتی دارد که قبلاً دیده نشده بود. این جزئیات به توضیح چگونگی تکامل مغزهای پیچیده بندپایان کمک می‌کند.

مارتین اسمیت، دانشیار دیرین‌شناسی دانشگاه دورهام در بریتانیا در بیانیه‌ای گفته: «وقتی عادت داشتم رویاپردازی کنم که بیش از همه دوست دارم چه فسیلی را پیدا کنم، همیشه به یک لارو از خانواده بندپایان فکر می‌کردم، چون داده‌های رشد برای درک تکامل آن‌ها بسیار مهم است. اما لاروها به قدری ریز و شکننده هستند که شانس یافتن فسیل آن‌ها عملاً صفر است، یا من اینطور فکر می‌کردم!»

تیمی از محققان این فسیل را از سازند صخره‌ای یوآنشان در استان یونان چین کشف کردند. آن‌ها این فسیل را با اشعه ایکس اسکن کردند تا تصاویر سه‌بعدی مجازی از ساختارهای داخلی آن ایجاد کنند. این تصاویر، یک مغز و سیستم گردش خون ابتدایی، از جمله بقایایی از اعصابی را که به پاها و چشم‌های ساده لارو خدمت می‌کنند، نشان دادند.

«من می‌دانستم این فسیل کرم‌مانند ساده چیز خاصی است، اما وقتی ساختارهای شگفت‌انگیزی را که زیر پوست آن حفظ شده بودند دیدم، شگفت‌زده شدم! چگونه این ویژگی‌های پیچیده از پوسیدگی جان سالم به در بردند و هنوز نیم میلیارد سال بعد سالم هستند.»

محققان اطمینان ندارد که این حیوان چگونه به چنین فسیل نادری تبدیل شده، اما زمانی بلافاصله پس از مرگ، بافت نرم آن با فسفات جایگزین و در سنگ حفظ شده است. اسمیت گفته که احتمالاً سطوح بالاتری از فسفر در آب وجود داشته که مواد اولیه لازم برای تبدیل شدن به مواد معدنی فسفات را برای سلول‌های موجود فراهم کرده است.

وضعیت عالی این فسیل به محققان این امکان را داد که بیش از همیشه آناتومی بندپایان اولیه را ببینند و بفهمند که مغز بندپایان در زمان Y. yuanshi در حال پیچیده‌تر شدن بوده است. برای نمونه، لارو یک منطقه مغزی اجدادی داشته که به برآمدگی سر بندپایان تخصصی‌تر با شاخک‌ها و زائده‌های مختلف دیگر تبدیل شده است. این سرهای تخصصی به این معناست که موجودات می‌توانستند سبک‌های زندگی مختلفی داشته باشند، از جمله تبدیل شدن به شکارچیان پیچیده.

اسمیت گفته: «همانطور که مغز بندپایان پیشرفته شده، این پیشرفت به بندپایان اجازه داده تا رفتارهای پیچیده‌تر و حتی مورفولوژی‌های پیچیده‌تری از خود نشان دهند و همین موضوع دلیل افزایش سریع تنوع آن‌ها است که تا به امروز هم آن را حفظ کرده‌اند.»


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 15 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مسافرت 3 نفره همایون شجریان به همراه دختر خوش چهره‌اش یاسمین و سحر دولتشاهی به کردستان عراق+عکس/ خوش بگذره
(عکس) تصویر دیده نشده از فریبا نادری با حجاب کامل چادر و در حال خرید مهر و جانماز و تسبیح در کربلا / چقدر با دیدن مهر کربلا خوشحال شد...
(عکس) نقاشی واقعی ناصرالدین شاه قاجار از جیران، سوگلی و معشوقه‌ خاص شاه قاجار / دختری که یه دل نه صد دل شاه رو عاشق خودش کرده بود ...
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
(عکس) لباس عجیب و سیندرلایی که علیرضا نیکبخت‌واحدی بر تن کرد، سوژه رسانه‌ها شد
(تصاویر) معروف‌ترین لباس گران‌قیمت فرح پهلوی/ ولخرجی فرح با لباس‌های فاخر در شرایطی که مردم به نان شبشان هم محتاج بودند
نگاهی به میز خوراکی های خوشمزه و رنگارنگ مینا مختاری در کافی شاپ +عکس/ گوشی تاشو همسر آقای بازیگر روی میز چشمک می زند
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدیو/ هنر خارق‌العاده و دیدنی هنرمندی خوش‌ذوق با طراحی بی‌عیب و نقص چهرۀ یک دختر با هزاران دکمۀ شلوار لی