دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف خنجر 3600 ساله در عمق 50 متری دریای مدیترانه +عکس 

جمعه، 16 شهریور 1403
ساعد نیوز: یک خنجر برنزی مینوانی با پرچ‌های نقره از یک کشتی غرق‌شده‌ی 3600 ساله در سواحل مدیترانه‌ای کوملوجای ترکیه کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، این کشتی که در عمق 50 متری واقع شده، قدیمی‌ترین کشتی غرق‌شده‌ی تجاری جهان و یکی از قدیمی‌ترین کشتی‌های غرق‌شده از هر نوعی است که تاکنون کشف شده است. این کشتی 14 متر طول داشته و در حال حمل 1.5 تن شمش مس از کوه‌های ترودوس در قبرس به کرت بوده که غرق شده است. باستان‌شناسان زیرآبی از سال 2019 در حال ثبت این لاشه در محل و بازیابی نمونه‌ها هستند.

تکنیک‌های بررسی مدرن، از جمله اسکن‌های سونار، فتوگرامتری و نقشه‌برداری فوتوموزائیک به محققان این امکان را داده که مدل‌های سه‌بعدی دقیقی از شمش بسازند. بر اساس تجزیه و تحلیل‌ها، منشأ مس‌ها معادن قبرسی است و آن‌ها در قرن 15 یا 16 قبل از میلاد قالب‌گیری شدند. تحقیقات درباره این کشتی غرق‌شده‌ی مهم قرار است در پنج سال آینده ادامه یابد.

کرت‌ها-مینوان‌ها در دوران اوج خود در حدود 3600 سال پیش، خودشان را به عنوان یک نیروی دریایی بزرگ در شرق مدیترانه تثبیت کردند و شبکه‌های تجاری گسترده‌ای ایجاد کردند. این مسیرها مینوان‌ها را با مصر، شام (سوریه، لبنان و اسرائیل امروزی)، آناتولی (ترکیه امروزی)، قبرس و سرزمین اصلی یونان پیوند میداد.

مینوان‌ها که به دلیل مهارت‌های دریانوردی خود مشهور بودند، تبادل گسترده‌ی کالاها را تسهیل کردند و کرت را به عنوان یک مرکز محوری در چشم‌انداز تجارت باستانی قرار دادند.

تجارت آن‌ها شامل طیف وسیعی از کالاها، به ویژه فلزات میشد. مس که برای تولید برنز بسیار مهم است، در اصل از قبرس وارد میشد، در حالی که قلع از مناطق دوردستی مانند افغانستان امروزی یا کورنوال در انگلستان می‌آمد. مینوان‌ها نه تنها فلزات خام را صادر می‌کردند، بلکه ابزار، سلاح‌ها و مصنوعات برنزی را هم در سراسر مدیترانه می‌ساختند.

اشیاء به دست آمده از این کشتی غرق‌شده و سایر موارد کاوش شده در این منطقه در موزه‌ی باستان‌شناسی زیر آب آینده در کِمِر به نمایش گذاشته خواهد شد که در حال حاضر هنوز در مراحل برنامه‌ریزی است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 16 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اشک‌های خداداد عزیزی در نماز میت پدرش+ عکس/ روحش شاد
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
(فیلم) مهران مدیری: دیگه نمیتونستم حتی نون پنیر بخرم! / بچم از گشنگی انقدر گریه کرد تا بیهوش شد! / تو کوچه عربده می‌زدم!
فیلمی جانسوز از رابطه بسیار صمیمانه خداداد عزیزی با پدر مرحومش+ویدئو
نگاهی به مدل و رنگ مبلمان خانه بازیگران؛ از مبل سبز رنگ و مخمل شبنم قربانی و طوسی کم رنگ به سلیقه بهنوش بختیاری تا مبلمان طلایی و اعیانی به انتخاب سیما تیرانداز+عکس
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
(عکس) کیک تولد رویایی و خاص بدل ایرانی بیلی آیلیش، بازیگر سریال "دودکش"، برای تولد 36 سالگی‌اش/ وااای چقدر بیبی فیس! مطمئنین نباید 20 ساله میشد؟
(ویدئو) یکی از عجیب ترین چیزهایی که در عمرتان دیده اید / با این کشتی قدم زدن در کف دریاچه را تجربه کنید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه