دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف لاشۀ کشتی‌های ژاپنی که در حمله به «آلاسکا» غرق شدند +عکس 

چهارشنبه، 31 مرداد 1403
کد خبر: 404473
ساعدنیوز: این نخستین باری است که این لاشه‌های فراموش‌شدۀ کشتی به صورت علمی مورد مطالعه و مستندسازی قرار می‌گیرند. ایم کشتی‌ها یادگار یکی از نبردهای کمترشناخته شدۀ جنگ جهانی دوم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، باستان‌شناسان زیرآبی لاشه سه کشتی نظامی درگیر در تهاجم ژاپن به جزایر آلوتی آلاسکا در جنگ جهانی دوم را یافته‌اند. مورخان گاهی این درگیری تقریباً نادیده گرفته شده را «نبرد فراموش‌شده» نامیده‌اند.

لاشه کشتی‌ها شامل دو کشتی باری ژاپنی و یک کشتی آمریکایی به نام اِس‌اِس دِلوود هستند که ماه گذشته طی یک سفر به جزیره آتو در غربی‌ترین نقطه آلیوتی‌ها کشف شدند.

کشتی‌های ژاپنی پس از حمله نیروهای ژاپنی به جزیره در ژوئن 1942، تقریباً شش ماه پس از حمله به پِرل هاربِر، توسط بمب‌های هواپیماهای آمریکایی غرق شدند و کشتی آمریکایی حدود یک ماه پس از شکست حمله ژاپنی‌ها، در جریان تلاش برای تقویت دفاعی جزیره غرق شد.

دومینیک بوش، باستان‌شناس دریایی و یکی از رهبران این پروژه، به لایو سایِنس گفته: «ایده اصلی ژاپنی‌ها، تبدیل آتو به یک ناو هواپیمابر غرق‌نشدنی برای حمله به مکان‌های دیگر آمریکا بود.»

بوش که زمان سفر اکتشافی، دانشجوی دکترا در کارولینای شرقی بود، افزود: «اما وقتی اوضاع در اقیانوس آرام شروع به تغییر کرد، آن‌ها به حکم فرمان امپراتوری از این هدف منصرف شدند و به آن‌ها گفته شد تا زمانی که می‌توانند استقامت کنند و با افتخار بمیرند»

نبرد آتو

آتو و جزیره آلیوتی نزدیک کیسکا تنها بخش‌هایی از آمریکای شمالی بودند که در طول جنگ جهانی دوم توسط دشمن خارجی مورد تهاجم و اشغال قرار گرفتند، اگرچه هواپیماهای جنگی ژاپنی، جزایر آلیوتی دیگر را نیز بمباران کردند. ایالات متحده در واکنش به این حملات، تقریباً یک سال را صرف بمباران ژاپنی‌ها با هواپیماهای جنگی کرد و در نهایت ژاپنی‌ها را با نیرویی متشکل از 35000 سرباز آمریکایی و کانادایی بیرون راند.

مراحل پایانی تهاجم شامل نبرد آتو میشد که جان 2351 نیروی ژاپنی و 549 نیروی متفقین را در ماه می‌1943 گرفت.

بوش و همکارانش در ECU از جمله رهبر پروژه، باستان‌شناس دریایی و مورخی به نام جیسون راپ، سال‌ها در مورد لاشه‌های جزیره آلیوتی جتسجو کرده بودند و توانستند هر سه را طی یک سفر دو هفته‌ای در ماه جولای پیدا کنند.

محققان با چندین شریک استراتژیک، از جمله پروژه پویش جهانی ژاپن که مکان‌های محیطی و باستان‌شناسی را با هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌های دیگر اسکن می‌کند، همکاری کردند تا بتوانند تا جای ممکن درباره لاشه‌های غرق‌شده اطلاعات بدست آورند.

راوپ به لایو سایِنس گفته: «هیچ‌کس قبلاً این لاشه‌ها را مستند نکرده بود. بنابراین ما به آنجا رفتیم و جستجو کردیم… و از آنجا که حدود چهار سال تحقیق و آماده‌سازی کرده بودیم، وقتی آن‌ها را پیدا کردیم شناسایی‌شان آسان‌تر شد.»

سونار پیشرفته

شکارچیان لاشه کشتی، منطقه را روی قایق سابق صید خرچنگ نورسمَن 2 که به یک کشتی تحقیقاتی علمی تبدیل شده و مجهز به یک وسیله نقلیه زیرآبی از راه دور است که از کشتی‌های غرق‌شده فیلم گرفته، جستجو کردند. لاشه‌ها توسط گروهی سونار که پشت کشتی تحقیقاتی یدک‌کشیده می‌شدند، پیدا شدند. این گروه تجهیزاتی را برای نوع پیشرفته‌ای از سونار به نام سونار «دهانه مصنوعی» حمل می‌کرد که از بازتاب پالس‌های صوتی برای یافتن اجسام زیر آب استفاده می‌کند.

این سیستم، سخت‌افزار جدید و تکنیک‌های پیشرفته پردازش نرم‌افزاری برای ایجاد اسکن سه‌بعدی از بستر دریا در فواصل بسیار بیشتر و وضوح بسیار بالاتری از سیستم‌های سونار قبلی را ترکیب می‌کند.

«این سیستم امکان افزایش کارایی بررسی را فراهم می‌کند، چون شما می‌توانید بخش‌های عظیمی از بستر دریا را با وضوح بالا پوشش دهید. ما برای رسیدن به همین نتایج با استفاده از سونار استاندارد به هفته‌ها نیاز داشتیم.»

لاشه کشتی دِلوود و یکی از کشتی‌های باری ژاپنی به نام کوتوهیرا مارو در عمق حدود 90 متری دریا بودند و لاشه کشتی باری ژاپنی دیگری به نام چِریبون ماروُ در آب‌های کم‌عمق نزدیک ساحل پیدا شد.

خسارات مشاهده‌شده روی لاشه‌های دو کشتی باری ژاپنی، گزارش‌های مبنی بر غرق شدن‌شان توسط بمب‌های هواپیماهای جنگی آمریکایی را تایید می‌کند.

کشتی غرق‌شده آمریکایی در حال کابل‌کشی برای پایگاه هوایی تازه‌تأسیسی پس از تهاجم بوده که به یک قله ناشناخته زیرآبی برخورد می‌کند. محققان شواهدی نیز یافتند که نشان می‌دهد برای دفاع از بندر اصلی آتو در برابر حملات زیردریایی‌های ژاپنی، از شبکه‌های ضد زیردریایی استفاده شده است.

  برچسب ها: کشتی تاریخ

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 31 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدیو + عکس) خلاقیت هنرمندانه‌ی مریم معصومی در استفاده از پوریا پورسرخ برای معرفی شغل دومِ جدید و باکلاسش
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
جشن تولد گرم و صمیمانه مادر تبریزی و آذری المیرا شریفی مقدم با دختر و داماد جنتلمنش/ مبارکا باشه+عکس
حیوان خانگی عجیب با پوشک در بی آر تی تهران و در آغوش یک خانم!+عکس
(ویدیو) خاطره خنده‌دار حامد آهنگی از سوتی بزرگش در برنامه "شب آهنگی"/ تازه واکنشش به سوتی که خودش داده خنده‌دارتر هم هست🤣 چرا واقعا آهنگی!🤣
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
نگاهی به سلیقه اعیانی و خاص پریا همسر دوم بابک جهانبخش در انتخاب کیک و بادکنک‌آرایی جشن تولدش؛ از ساده به لوکس +عکس/ انصافا طراحی کیک تولدهاش بینظیره👌
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
مراحل سابمیت مقاله