دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف یک قبر سنگی 4 هزارساله در «مرداب»+عکس 

جمعه، 02 شهریور 1403
ساعدنیوز: این مقبره سنگی می‌تواند اطلاعات بی‌سابقه‌ای از زندگی در انگلستان در عصر برنز را به محققان ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، یک مقبره‌ی خیره‌کننده در یک زمین بایر دورافتاده در جنوب غربی انگلستان پیدا شده که می‌تواند به باستان‌شناسان کمک کند بفهمند 4000 سال پیش، زندگی در عصر برنز چگونه بوده است.

این اتاقک تدفین که ابتدا ماه می‌کشف شد، درون خاک مردابی در پارک ملی دارتمور شروع به فرسایش کرد و ماه آگوست حفاری شد. این مقبره که حدود 1 متر است، با سه سنگ گرانیتی بزرگ پوشیده شده بود. بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوکربن زغال چوب داخل مقبره، این تدفین از نوع سیست (ساخته‌شده از چند تخته‌سنگ) احتمالاً حدود سال 1800 قبل از میلاد انجام شده است.

باستان‌شناسان سنگ‌های گرانیت را بلند کردند و 30 سانتیمتر مواد مختلف از جمله قطعات متعددی چوب پیدا کردند که به خوبی حفظ شده بودند. تیم موفق شد کل مقبره را به آزمایشگاه منتقل کند، تا آنجا با ریزحفاری، محتویات کامل قبر آشکار شود.

این مقبره در یک منطقه مردابی کوچک در یک چشم‌انداز جنگلی بزرگتر در تپه کات پیدا شد که با ارتفاع 603 متر، یکی از بلندترین قله‌های دارتمور است. گور تازه کشف‌شده مشابه گوری است که سال 2011 در تپه وایت‌هورس در دارتمور حفاری شد.

قدمت گور تپه وایت‌هورس به سال‌های 1730 تا 1600 قبل از میلاد برمی‌گردد و حاوی بقایای سوزانده‌شده‌ی یک جوان بالغ بود. از آنجا که این گور در خاک مردابی فرو رفته بود، جایی که کمبود اکسیژن می‌تواند مانع تجزیه شود، باستان‌شناسان مصنوعات ارگانیک زیادی یافتند که در جایی جز آنجا حفظ نمی‌شدند، از جمله پوست خرس قهوه‌ای و منسوجات و همچنین یک گردنبند با بیش از 200 مهره از جنس خاک رس، سنگ رسی، قلع و کهربا.

اگر چه تدفین‌های سیست دیگری هم در دارتمور کشف شده، اما بیشترشان پیش از رواج تکنیک‌های باستان‌شناسی مدرن برای بررسی دقیق محتویات تدفین‌ها، کاوش شدند. این به آن معناست که تپه وایت‌هورس و مقبره جدید تپه کات می‌توانند اطلاعات بی‌سابقه‌ای در مورد چگونگی زندگی مردم در انگلستان عصر برنز اولیه ارائه دهند. برای نمونه، مهره‌های کهربایی تپه وایت‌هورس نشان می‌دهد مردم محلی نه تنها منزوی نبودند، بلکه به تجارت و خرید مواد از مناطق دوردست مانند بالتیک می‌پرداختند.

در حالی که ریزحفاری‌های گور به کندی پیش می‌رود، تجزیه و تحلیل چشم‌انداز اطراف گور کامل شده است.

به گفته رالف فایف، دانشمند محیط زیست دانشگاه پلیموث در بریتانیا: «در دوران ماقبل تاریخ در تپه کات فعالیت‌های انسانی چشمگیری وجود داشت. اینها افرادی نبودند که به طور ناگهانی یادمان‌های تدفینی ساخته باشند یا منظره اطرافشان را از نو سروسامان داده باشند. آن‌ها جایی زندگی می‌کردند که آشنایی نزدیکی با آن داشتند و چیزهای زیادی در مورد آن می‌دانستند.»

لورا باسِل، باستان‌شناس دانشگاه لستر گفته: «تپه کات مناظر خیره‌کننده‌ای دارد، اما اغلب پوشیده از مه و ماورائی است. حین بررسی، به این فکر کردم که آیا برای مردمان عصر برنز این مکان یک منطقه آستانی بین زمین، آب و آسمان و شاید زندگی و مرگ بوده است.»

گور سنگی تپه کات تقریباً دو برابر بزرگتر از گور سنگی تپه وایت‌هورس است. لی برِی، باستان‌شناس اداره پارک ملی دارتمور، گفته: «بنابراین مرحله ریزکاوش شامل کار بسیار دقیقی می‌شود که تکمیل آن به زمان نیاز دارد، اما همه ما در مورد آن بسیار هیجان‌زده هستیم.»

پس از تکمیل کاوش جامع محتویات مقبره در آزمایشگاه، هر گونه اثر کشف‌شده‌ای حفظ و تجزیه و تحلیل می‌شود و اخبار آن منتشر خواهد شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 02 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
ترجمه تخصصی کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
رونمایی از کاخ شاه نشین و دوبلکس شاهین رضایی، رقیب تبریزی هادی چوپان به سبک مایه دارهای عرب+عکس/گنج قارون تو دست این بوده
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی