کشتی فرعون؛ شاهکار حیرت‌انگیزی که 4600 سال زیر شن‌ها دفن شده بود+ عکس

  جمعه، 11 خرداد 1403 ID  کد خبر 390141
کشتی فرعون؛ شاهکار حیرت‌انگیزی که 4600 سال زیر شن‌ها دفن شده بود+ عکس
ساعدنیوز: هفتاد سال قبل باستان‌شناسانی که در حال حفاری در ضلع جنوبی هرم بزرگ مصر بودند، به یک دفینۀ شگفت‌انگیز برخورد کردند؛ الوارهایی که به نظر می‌رسید بخش‌های جداشدۀ یک کشتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، در قلب جیزه، شهری که شاهد شکوه و رمز و راز مصر باستان بوده، بقایای قابل توجهی از گذشته به جا مانده‌اند که یکی از شگفت‌انگیزترین آن‌ها «کشتی خوفو» است.

کشتی خوفو که با نام «کشتی خورشیدی» نیز شناخته می‌شود، نشان دهنده نبوغ و مهارت صنعتگری مصریان باستان و اعتقاد عمیق‌شان به دنیای پس از مرگ است. این نماد دوران باستان که اکنون در موزه بزرگ مصر نگهداری می‌شود، همچنان بازدیدکنندگان را از سراسر جهان مجذوب خود می‌کند و مانند روزنه‌ای برای نگریستن به دنیای فرعون خوفو و سفر آسمانی او است.

کشف کشتی فرعون

عکسی که در زمان کشف الوارهای کشتی در سال 1954 گرفته شد.

داستان کشف کشتی خوفو به سال 1954 برمی‌گردد؛ زمانی که باستان‌شناس کمال الملاخ به همراه گروهی از دستیارانش، در حین حفاری در ضلع جنوبی هرم بزرگ در فلات جیزه به مجموعه‌ای از پنج گودال برخوردند. این گودال‌ها که در سنگ بستر کنده شده و با لوح‌های آهکی مهر و موم شده بودند، درست در پایین‌ترین قسمت ضلع جنوبی هرم قرار داشتند.

گودال اول یک گنجینۀ باستانی را در خود پنهان کرده بود. در درون آن تکه‌های جدا شدۀ یک کشتی به دقت نگهداری شده و در کنار فرعون خوفو به خاک سپرده شده بودند. این کشتی که 4 هزار و 600 سال قبل از چوب سدر ساخته شده بود، در قالب بیش از 1200 قطعه از جمله تخته‌های بدنه، پاروها و طناب‌ها پیدا شد که همگی با دقت در گودال چیده شده بودند. کشف این کشتی و بازسازی متعاقب آن، به نقطه عطفی در تاریخ مصرشناسی تبدیل شد.

گودالی که قطعات کشتی در آن دفن شده بودند.

کشتی خوفو؛ شاهکاری از صنعتگری

پس از کشف قطعات کشتی، فرآیند پرزحمت و طولانی تمیزکاری و حفاظت از آن‌ها آغاز شد. پس از تمیز شدن قطعات و انجام کارهای لازم برای تضمین دوام آن‌ها، حالا آنچه باستان‌شناسان در اختیار داشتند شبیه قطعاتی از یک لِگو بود که باید سر هم می‌شد. فرایند تمیزکاری و سر هم کردن قطعات روی هم رفته ده سال طول کشید اما آنچه در نهایت خودش را نشان داد واقعا ارزش اینهمه کار را داشت.

پس از سر هم کردن قطعات، یک شاهکار 43 متری خودنمایی کرد.

کشتی خوفو پس از بازسازی، خود را به شکل یک کشتی باشکوه به طول تقریبی 43.6 متر و عرض 5.9 متر (در عریض‌ترین قسمت) نشان داد. طراحی این کشتی یک شگفتی واقعی از مهندسی باستان بود. کشتی خوفو از چوب سدر مرغوبی که از لبنان تهیه شده بود ساخته شده بود، با تخته‌های بدنه‌ای که با فاق‌ها و زبانه‌های چوبی به هم متصل می شدند؛ تکنیکی که هنوز هم در کشتی‌سازی مدرن استفاده می‌شود.

عرشه و عقب کشتی به طور ظریفی طراحی شده بود، به طوری که عقب آن شبیه ساقه پاپیروس بود که یک نقش رایج در هنر مصر باستان است. عرشه به تعدادی پارو و یک کابین (احتمالا برای فرعون) مجهز شده بود. این کشتی با طراحی دقیق و توجه به جزئیات، نه تنها یک وسیله نقلیه بلکه یک اثر هنری و شاهکاری از صنعتگری مصر باستان بود.

وسیله‌ای برای سفر در آسمان

کشتی خوفو معمولاً به عنوان «کشتی خورشیدی» شناخته می‌شود؛ اصطلاحی که نشان دهنده اعتقاد مصریان باستان به خدای خورشید و سفر فرعون به دنیای پس از مرگ است. کشتی خورشیدی صرفاً یک قایق تدفین نبود، بلکه یک کشتی زیارتی بود؛ وسیله‌ای که پادشاه زنده شده را در سفر ابدی او در سراسر آسمان به دنبال مسیر حرکت خورشید حمل می‌کرد.

مصریان باستان بر این باور بودند که فرعون پس از مرگ به خدای خورشید ملحق می‌شود و در سفر روزانه‌اش همراه او خواهد بود. بنابراین، کشتی خورشیدی نماد این سفر آسمانی بود. این قایق با نقش خورشید و نمادهای آسمانی‌اش، تجسمی عینی از اعتقاد عمیق مصریان به دنیای پس از مرگ و همچنین یادگاری از کیهان‌شناسی اسطوره‌ای آن‌ها است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (324 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (183 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (123 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (49 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (35 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (30 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (21 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام برای انداختن رای در حواشی داغ امروز جمعه 8 تیر 1403
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز