کودکان چه مقدار شیر باید مصرف کنند؟

  دوشنبه، 24 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
کودکان چه مقدار شیر باید مصرف کنند؟
شیر می تواند بخشی سالم و مهم در رژیم غذایی کودک نوپای شما باشد ، به شرطی که هیچ تأثیر منفی بر سلامتی و وضعیت تغذیه ای نداشته باشد. مقدار شیری که کودک میخورد اهمیت دارد زیرا زیاده روی در مصرف آن عوارض جدی در پی دارد که در این مطلب به آن ها اشاره شده است.

شیر یک قسمت مغذی از یک رژیم غذایی سالم برای کودکان است. این منبع عالی پروتئین، چربی، پتاسیم، ویتامین و کلسیم برای آن دسته از کودکانی است که آلرژی به پروتئین شیر یا عدم تحمل لاکتوز ندارند. با این حال کودک شما می تواند بیش از حد از چیزهای خوب استفاده کند. با پیروی از دستورالعمل های رژیم غذایی کودک نوپا و همچنین توصیه های خاص متخصص اطفال برای کودک خود می توانید مطمئن شوید که کودک شما مقادیر سالم شیر می نوشد.

کودک یک ساله چه مقدار شیر باید مصرف کند؟

در حالی که در دستورالعمل های رژیم غذایی شیر گاو یا نوشیدنی های شیر گیاهی به عنوان جایگزینی برای شیر مادر یا شیر خشک برای نوزادان زیر 12 ماه توصیه نشده است. شیر گاو مزایای غذایی قابل توجهی پس از آن سن دارد. شیر حاوی پروتئین، کلسیم ، پتاسیم و ویتامین است که کودکان نوپا در حال رشد به آن نیاز دارند. برخی از کودکان نوپا در ابتدا شیر گاو را دوست ندارند. سایر نوشیدنی های شیر گیاهی مانند نوشیدنی هایی که از بادام، نارگیل، کنف، جو دوسر و برنج تهیه می شوند برای کودکان نوپا توصیه نمی شود، زیرا معمولاً به اندازه شیر گاو و سویا پروتئین ندارند و ممکن است با ویتامین غنی نشده باشند.

به گفته متخصصان تغذیه کودک، دلایل زیادی برای ندادن شیر پاستوریزه به کودکان زیر یک سال وجود دارد.

  • هضم شیرگاو، به دلیل داشتن پروتئین بالا و موادمعدنی موجود در شیر برای معده کودک سخت است.
  • کلیه کودک زیر یک سال نابالغ است و پردازش مواد معدنی موجود در شیر گاو برای آن سخت است.
  • شیرگاو نمی تواند ویتامین سی، آهن و مواد معدنی دیگری را که مورد نیاز بدن کودک است، تامین کند.
  • مصرف شیرگاو در کودکان زیر یک سال، باعث فقرآهن و ابتلا به کم خونی خواهد شد.
  • استفاده از شیرگاو در تغذیه کودکان زیر یک سال باعث ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد.
  • شیرگاو نمی تواند چربی های مورد نیاز برای بدن کودک زیر یک سال را تامین کند.

    نوزاد

6 دلیل برای مصرف شیر برای کودکان بالای دوسال

مصرف شیر پاستوریزه برای کودکان پس از پایان6 ماهه دوم زندگی شان، ضروری و بسیار حائز اهمیت است.

  • مصرف شیر در کودکان به دلیل کلسیم زیادی که در آن موجود است، باعث استحکام دندان ها و استخوان های کودک می شود.
  • استفاده از شیرگاو در رژیم غذایی کودک در انعقاد خون و رشد عضلات بسیار مفید و اثربخش است.
  • شیر یکی از مهم ترین منابع، جهت دریافت ویتامین دی در کودکان است.
  • شیر می تواند پروتئین های لازم جهت رشد کودک را در اختیار بدن بگذارد.
  • شیر با تامین کربوهیدرات، نیاز بدن کودک برای انجام فعالیت های روزانه را تامین می کند.
  • مصرف مرتب و مداوم شیر در کودکی باعث می شود که افراد در بزرگسالی کمتر در معرض خطراتی مثل فشار خون بالا، سکته مغزی و سرطان روده باشند.

نوشیدن بیش از حد شیر در کودکان چه خطری دارد؟

استفاده از شیر برای کودکان فواید و مزایای فراوانی دارد. اما حتما باید مراقب باشیم از چه سنی و چگونه شیر پاستوریزه را در رژیم غذایی فرزند خود جای می دهیم. در کل بهترین زمان برای استفاده از شیر پاستوریزه برای کودکان پس از پایان دوسالگی است.در حالی که شیر یک نوشیدنی مغذی برای کودکان نوپا است، مصرف زیاد آن می تواند ناسالم باشد. در زیر خطرات اصلی نوشیدن بیش از حد شیر وجود دارد:

1- یبوست:

یک مشکل رایج که وقتی بچه ها بیش از حد شیر می نوشند ایجاد می شود، یبوست است. از آنجا که شیر فیبر ندارد، کودکان ممکن است با نوشیدن بیش از حد شیر و خوردن غذاهای حاوی فیبر کمتر دچار یبوست شوند.مصرف بیش از حد این نوع ویتامین باعث ایجاد مسمومیت می شود اما این موضوع با افزایش آنزیم های کبدی ارتباطی ندارد.

2- کم خونی:

کودکانی که مقدار زیادی شیر می نوشند نیز در معرض کم خونی و فقر آهن قرار دارند. به این دلیل که شیر فقط مقادیر کمی آهن دارد و ممکن است غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی جایگزین کند. اگر کم خونی شدید باشد، ممکن است مکمل آهن لازم باشد.کلسیم زیاد می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کرده و باعث کم خونی کودک شود.

3- عادات غذایی ضعیف:

نگرانی دیگر کودکان نوپا که بیش از حد شیر می نوشند، دریافت بیش از حد کالری است. این مشکل در صورت ادامه مصرف شیر کامل در سن 2 سالگی بیشتر می شود. این کالری های اضافی معمولاً باعث سیری کودک می شوند و نمی خواهند غذاهای مقوی دیگر بخورند یا اگر هنوز غذای خوبی می خورند، کالری اضافی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

خوردن شیر تا چه مقدار می تواند باعث چاقی شود؟

اگر کودک شما نیز آب زیادی بنوشد، می تواند تقریباً کل کالری مورد نیاز شیر و آب را دریافت کند. مشکل این است که یک رژیم غذایی که در درجه اول از شیر و آب تشکیل می شود ترکیب مناسبی از چربی، پروتئین، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و نمو سالم را فراهم نمی کند.

مصرف شیر برای کودکان و دریافت کالری اضافی از آن مشکلی جدی است، به ویژه کودکانی که اضافه وزن هم دارند. حذف شیر از رژیم غذایی کودک، به دلیل ترس از مصرف کالری بیش از حد و بروز چاقی احتمالی، کار عاقلانه ای نیست. در عوض، باید شیر کم چرب یا شیر با چربی کاهش یافته به کودک بدهید. برحسب برچسب های تغذیه، می توان فهمید کودکان چه مقدار کالری از نوشیدن انواع شیر دریافت می کنند.

  • شیر کامل ـ ۱۵۰ کالری ـ ۸ گرم چربی،
  • شیر دو درصد چربی ـ ۱۲۰ کالری ـ ۴.۵ گرم چربی،
  • شیر یک درصد چربی ـ ۱۰۰ کالری ـ ۲.۵ گرم چربی،
  • شیر بدون چربی ـ ۸۰ کالری ـ ۰ گرم چربی.

چگونه می توان مصرف شیر را کاهش داد؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، تا زمانی که کودک شما خوب غذا می خورد و مشکلی با یبوست، کم خونی یا اضافه وزن ندارد نوشیدن شیر (حداکثر تا 20 اونس توصیه شده) برای او سالم است. اگر نگران این هستید که کودک شما بیش از حد شیر می نوشد یا در معرض خطر هر یک از موارد فوق است، مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش مصرف شیر کودک نوپای خود انجام دهید. به موارد زیر توجه کنید:

  • کودک شما رفتارهای شما را تماشا می کند و از آن می آموزد. اگر شما یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف شیر خود را محدود کنید (و در مصرف نوشیدنی های سالم کمتر مانند آب میوه یا نوشابه گازدار زیاد مصرف نکنید) ، کودک شما نیز احتمالاً همان کار را انجام می دهد.
  • انواع وعده های غذایی و میان وعده های سالم را ارائه دهید: ارائه سایر گزینه های غذایی مغذی کودک شما را ترغیب می کند بیش از نوشیدن به کالری اش توجه کند.
  • ارائه شیر کم چرب یا بدون چربی می تواند چربی و کالری دریافتی کودک شما را کاهش دهد حتی اگر کودک کمی بیش از حد ایده آل به نوشیدن شیر ادامه دهد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (85 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه