کودکان لجباز را چگونه تربیت کنیم؟

  شنبه، 08 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
کودکان لجباز را چگونه تربیت کنیم؟
اگر می‌خواهید کودک لجباز شما به حرف‌تان گوش کند، اول از همه باید حرف او را بشنوید. کودکان لجباز اگر احساس کنند که قرار نیست حرف‌شان را بشنوید، ممکن است فورا حالت تدافعی به خود بگیرند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لطفا بین لجبازی با مصمم بودن فرق بگذارید و ابتدا اطمینان حاصل کنید که آیا کودک شما لجباز است یا مصمم. مصمم بودن یعنی سرسختی مثبت در رسیدن به اهداف سودمند و غلبه ی بر موانع. اغلبِ والدینی که خودشان این گونه هستند، دل شان می خواهد کودک شان نیز از عزم راسخ برخوردار باشد. بنابراین سرسختی کودکی که برای پیروزی در یک رقابت ورزشی تلاش می کند، نباید با سرسختی یک کودک لجباز همسان تعبیر شود، چراکه لجبازی یعنی پافشاری مصرانه ای که از روی جهل و ناپختگی باشد. کودک لجباز به هیچ وجه حاضر نیست کوچک ترین تغییری در رویه ی خود ایجاد کند و هدفش صرفا این است که ساز مخالف بزند و نهایتا حرف خودش را به کُرسی بنشاند. مثلا سرسختی بی جا در انتخاب غذا یا لباس چیزی جز لجبازی و کج خلقی ناموجه نیست. به بیان دیگر، سرسختی در وجه مثبت حاکی از قاطعیت و اراده ی قوی و در وجه منفی بیانگر لجبازی و ستیزه جویی است.

ویژگی های کودکان لجباز

  • نیاز شدیدی به توجه و شنیده شدن حس می کنند؛
  • میلِ تندخویانه ای به مستقل بودن دارند؛
  • بیشتر از هم سالان خود کج خلقی می کنند؛
  • در انجام آنچه مورد پسندشان است وظیفه شناس ظاهر می شوند؛
  • رئیس مآبانه رفتار می کنند؛
  • کارها را با سرعت دلخواه خودشان پیش می برند.

دلایل لجبازی کودک چیست؟

محک زدن اطرافیان و جلب توجه:

کودک برای امتحان والدین گاهی اوقات لجبازی می کند و اگر به نتیجه دلخواه خود رسید، این عمل را تکرار خواهد کرد.

فشار والدین برای تربیت درست:

بعضی والدین بی تجربه فکر می کنند اگر دائم به بچه امر و نهی کنند، کودک بهتر تربیت می شود.

فرصت ندادن به بچه:

با محدود کردن کودک به انجام کارهایی خاص، خلاقیت از کودک گرفته می شود و کودک در صورت عدم تحمل شرایط، دست به لجبازی می زند.

بی توجهی و بی مهری والدین:

گاهی کودک برای آنکه از والدین خود محبتی را دریافت نکرده اند، برای تنبیه آن ها دست به لجبازی کردن می زنند.

تولد نوزاد جدید:

کودکان بسیار حساس هستند، در هنگام تولد نوزاد جدید، نا خودآگاه بیشتر توجه اعضا خانواده بر کودک جدید معطوف می شود، برای جلوگیری از این حالت بهتر است شرایط کودک جدید برای فرزند بزرگ تر توضیح داده شود. لجبازی کودک در این شرایط طبیعی است و باید تحمل شود.

تربیت کودک لجباز:

گوش دادن به کودک:

به فرزندتان گوش دهید و توجه بیشتری به او بکنید. دلیل او را برای لجبازی پیدا کنید. مثلا اگر هر روز برای رفتن به مهدکودک لجبازی می کند و حاضر نیست لباس بپوشد، محیط مهدکودک، رابطه با مربیان و همسالان او را بررسی کنید. شاید در مهدکودکی مشکلی دارد.

احترام به کودک:

در هر سنی، آدمی به دنبال تشخص طلبی است و اگر این شخصیت را به کودک هدیه دهیم، لجبازی کودک کاهش پیدا می کند.

مذاکره کردن:

با کودک خود بر سر موضوعات مختلف صحبت کنید تا هنگام بحث بر سر لجبازی، گفت و گو راحت تر صورت بپذیرد.

به کودک خود برنامه دهید نه دستور:

با برنامه دادن به کودک، او آزادی عمل دارد و بنا بر برداشت خود تصمیم گیری می کند اما با دستور دادن، اصل استقلال کودک زیر سوال می رود.

گزینه بدهید:

استقلال برای کودکان اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید مانع لجبازی کودک خود بشوید، به او دو سه سه گزینه برای انتخاب بدهید. این بهترین راهکار برای جلوگیری از بحث و دعوا است.

الگو باشید:

اگر در رفتارهایتان با همسرتان و موقع بحث و دعوا عادت به لجبازی دارید، انتظار نداشته باشید معجزه شود و فرزندتان همین رفتار را با شما نداشته باشد. او الگویی به جز شما ندارد.

پاداش بدهید:

به رفتارهای ناشی از لجبازی او بی توجه باشید. حتی توجه منفی، مانند اخم کردن و داد زدن، هم باعث تقویت این رفتار در او می شود. بنابراین، کاملا بی توجه باشید و به او نگاه نکنید. انگار اصلا در خانه نیست. اما به محض اینکه رفتار خوبی از او دیدید، به او توجه کنید و تشویقش کنید.

مشاوره بگیرید:

اگر ترفندهای فوق روی فرزندتان موثر نیست و موجب تغییر رفتار او نشد، با یک مشاور صحبت کنید. ریشه یابی این رفتار در فرزندتان برای رفع آن اهمیت دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان