لکه بری لباسهای نوزاد به چه صورت میتواند باشد؟

  جمعه، 24 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
لکه بری لباسهای نوزاد به چه صورت میتواند باشد؟
منشاء اغلب لکه های لباس نوزاد حاصل مواد غذایی و آلی تشکیل دهنده در غذای روزانه اش است. از این رو، استفاده از مواد شوینده حاوی آنزیم های لکه بر می تواند مولکول های تشکیل دهنده این مواد غذایی چون پروتئین ها - کربوهیدراتها و لیپیدها را شکسته و به راحتی این لکه ها را از لباس پاک کند.

گاهی استفاده از شوینده ها باعث تحریک، خارش یا سوزش پوست بدن می شود بنابراین انتخاب شوینده ای مناسب که مانع بروز چنین حالاتی شود، اهمیت زیادی دارد اما وقتی پای کودکان و نوزادان به میان می آید، اهمیت موضوع دو چندان می شود زیرا نوزادان با توجه به پوست بسیار لطیفی که دارند بیشتر در معرض بروز حساسیت پوستی هستند.

آمادگی برای شستن لباس کودک

به خاطر داشته باشید که همواره لباس های نوزاد و کودکتان را پیش از لباس های خودتان بشویید. نوزادان پوست نازک و حساسی دارند و با شستن لباس ها، مواد حساسیت زای موجود در بافت لباس، از آن خارج می شود. جوراب ها و سایر البسه کوچک را حین شست وشو و خشک کردن داخل یک کیسه توری قرار دهید. پیش از اولین مرتبه شست و شوی هر لباس، به برچسب هشداری که روی آن به کار رفته، دقت کنید. این برچسب ها اطلاعات دقیقی را درباره نحوه شست و شو و نگهداری لباس در اختیار شما قرار می دهند. لباس خواب کودک باید ضدحریق باشد، بنابراین هرگز از سفیدکننده روی الیاف ضد حریق استفاده نکنید زیرا اثربخشی موادشیمیایی درمانی را کاهش می دهد.

انتخاب شوینده مناسب

برخی والدین در انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس های نوزاد یا کودک خود دچار سردرگمی می شوند. متخصصان کودک توصیه می کنند که بهتر است برای شست وشوی لباس از شوینده های مخصوص نوزادان و کودکان استفاده کنید که فاقد بو بوده و سریع تر از بافت لباس خارج شده و مانع از بروز حساسیت پوستی می شود. استفاده از شوینده مایع ارجحیت دارد و در ترکیب با آب راحت تر شسته می شود و احتمال بروز حساسیت پوستی را در نوزادان کاهش می دهد. اگر احساس کردید شوینده ای که همیشه استفاده می کنید باعث خشن شدن بافت لباس و در نتیجه بروز حساسیت پوستی نوزاد می شود، بهتر است شوینده را تغییر دهید و شوینده ملایم بدون رنگ یا بوی دیگری را استفاده کنید.

لکه بری لباسهای نوزاد

1. منشاء اغلب لکه های لباس نوزاد حاصل مواد غذایی و آلی تشکیل دهنده در غذای روزانه اش است. از این رو، استفاده از مواد شوینده حاوی آنزیم های لکه بر می تواند مولکول های تشکیل دهنده این مواد غذایی چون پروتئین ها - کربوهیدراتها و لیپیدها را شکسته و به راحتی این لکه ها را از لباس پاک کند. البته، به یاد داشته باشید این آنزیم ها نیازمند زمان کافی برای تاثیر روی لکه لباس ها هستند. بنابراین، لبا سهای چرک نوزاد را همیشه قبل از شست وشو به مدت نیم ساعت در آب محتوی این نوع مواد شوینده آنزیم دار لکه بر بخیسانید.

2. درصورت وجود لکه خون روی لباس نوزاد، آن را قبل از شس توشو، در محلول محتوی 3 درصد پروکسید هیدروژن بخیسانید.

3. توجه داشته باشید خیساندن لباسهای چرک و کثیف نوزاد قبل از شست وشو در مواد شوینده لکه بر محتوی آنزیم، همواره میتواند تاثیر چشمگیری در نتیجه کار شست وشوی شما و زدودن انواع لکه ها داشته باشد.

4. شست وشوی ممتد لباس نوزاد میتواند موجب ایجاد ته مایه زرد رنگی روی لباس بچه و رفتن رنگ اولیه پارچه لباس شود. مسئله ای که دغدغه بسیاری از مادران خوش سلیقه امروزی است؛ البته برای این مسئله هم چاره ای برای شما مادران جوان اندیشیده شده است. شما میتوانید هر از گاهی لباس های نوزاد خود را در محلول حاوی مواد سفیدکننده مخصوص لباس های رنگی قراردهید و این زردی را از لباس بزدایید!

5. به دلیل اینکه کودکتان به خصوص در ماههای اولیه تولد دارای پوست فوقالعاده حساسی است، قبل از استفاده از هر نوع ماده شیمیایی و سفیدکننده با پزشک متخصص اطفال درخصوص انتخاب مناسبترین شوینده پاک کننده مشورتی داشته باشید.شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی می تواند راحتترین شیوه برای شستن لباس های نوزاد شما باشد. البته در صورت انتخاب ماشین لباسشویی حتما به خاطر داشته باشید که قبل از شست وشو با ماشین، لباسهای تیره را از لبا سهای رنگ روشن نوزاد جدا کنید تا نتیجه کارتان به نسبت بهتر و قابل قبو لتر باشد.

لباس جدید نوزادان را با چه نوع مواد شوینده اي بشوییم؟

کودکان کوچک ممکن است در برخی موارد قسمت های در دسترس لباس های خود را در دهانشان بگذارند. بنابراین، اگر شما هم به عنوان والدین چنین نوزادی نگران لکه هاي ایجاد شده بر روي لباس فرزند خود هستید، بايد به یاد داشته باشید كه باشد فقط از مواد شوینده ملایم و بدون مواد شیمیایي جهت شستن لکه هاي لباس کودک خود استفاده کنید.فراموش نکنید كه شستن تمام لباس های نوزادان با آب ولرم و یا آبي که در دمای اتاق قرار دارد الزامی است. يادتان باشد كه از آب گرم فقط برای شستن پوشک پارچه ای نوزادان کوچک خود استفاده کنید.در صورتی که نمی توانید مواد شوینده BABY-SAFE و مناسب را جهت شستشوي لباس های نوزاد کوچک خود از بازار پیدا کنید، می توانید خودتان در خانه به سادگی با ترکیب یک فنجان از تکه های صابون کاستیا با یک فنجان و نیم از بوراکس، ماده شوینده سالم براي شستن لباس هاي نوزاد خود را درست کنید.به خاطر داشته باشيد كه بهترین کار برای شستن لباس های نوزاد برای اولین بار، خیساندن آن ها در یک وان آب و سپس شستشو دادن با مواد شوینده ملایم می باشد.

شستن لباس های نوزادان با استفاده از سرکه هم ایده بسیار خوبی است. برای این کار، ابتدا فقط چند قاشق غذاخوری سرکه را به یک سطل آب اضافه کنید و سپس لباس های فرزند کوچک خود را در داخل سطل ریخته و شستشو دهید. البته، يادتان باشد كه براي شستشوی نهایی لباس هاي فرزند خود، آن ها را باید با آب بشوييد.

در نهايت به خاطر داشته باشيد كه همیشه، قبل از شستن لباس هاي فرزند خود به دستورالعمل درج شده بر روی برچسب لباس توجه کنید. اگر کودک شما مستعد مشکل آلرژی است، هم قبل از به کار بردن مواد شوینده جدید دقت نموده و در صورت بروز حساسیت فورا با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (231 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (184 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (42 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر)