علائم و نشانه های خراب شدن اکسل ماشین

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم و نشانه های خراب شدن اکسل ماشین
اکسل خودرو (میله فرمان) محوری است که به منظور نصب چرخ‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که وظایف بیشتری از قبیل مکانیزم فرمان، انتقال قدرت، آزادی‌های حرکتی، کاهش دور چرخ‌ها و … هم بر عهده اکسل قرار گیرد با ساختمان پیچیده‌ای مواجه می‌شویم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اکسل واژه ای انگلیسی به معنای محور است که با عبور از مرکز یک چرخ یا دنده ضمن ثابت نگه داشتن آن، چرخش حول یک محور ثابت را نیز امکان پذیر می کند. اکسل خودرو در معنای ساده محلی برای نصب چرخ هاست اما مکانیزم هایی وجود دارد که با اضافه شدن آنها، پیچیدگی زیادی به این قطعه می بخشند. مکانیزم هایی نظیر فرمان، کاهش دور، انتقال قدرت و کاهش تاثیرات جاده بر خودرو که هر یک از آنها جزئیات زیادی با خود به همراه دارند.

در گذشته خودروها دارای محور محرک عقب بودند، یعنی چرخ های عقب وظیفه به حرکت درآوردن خودرو را بر عهده داشتند. در این شرایط گیربکس و میل گاردان به اکسل های عقب متصل می شدند. در خودروهای جدید یا خودروهای محور جلو یک مجموعه یکپارچه از گیربکس و دیفراسیل با دو عدد شفت کوتاه به هر چرخ متصل می شود. اکسل ها قطعه دیگری به نام پلوس نیز دارند. پلوس در واقع جزیی از مجموعه قطعات اکسل خودرو است که نیروی گردشی گیربکس و دیفرانسیل را به چرخ ها منتقل می کند و با چرخیدن آن چرخ ها نیز به چرخش در می آیند.

هر پلوس دارای تو اتصال سیبک CV است که در هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار به انتقال راحت تر نیرو کمک می کنند و موجب شتاب گیری آسان تر خودروی شما می شوند. افزون بر این، اکسل و پلوس وظیفه تحمل وزن خودرو، سرنشینان و بار آن را هم بر عهده دارند و از این رو، بسیار مقاوم و مستحکم ساخته می شوند. بنابراین می توان نتجیه گرفت که طول عمر این قطعه بسیار بالاست اما در هر حال عواملی وجود دارند که می توانند موجب خرابی یا شکستگی آنها شوند.

آشنایی با انواع اکسل خودرو

اکسل خودرو (میله فرمان) محوری است که به منظور نصب چرخ های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و زمانی که وظایف بیشتری از قبیل مکانیزم فرمان، انتقال قدرت، آزادی های حرکتی، کاهش دور چرخ ها و … هم بر عهده اکسل قرار گیرد با ساختمان پیچیده ای مواجه می شویم. اکسل به عنوان تیر عرضی در خودرو به شمار می آید و هر خودرو با توجه به نوع کاربری دارای حداقل ۲ اکسل به صورت جلو و عقب است که به صورت محرک یا غیرمحرک هستند. از انواع اکسل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکسل های صلب یا ثابت (Rigid Axles)

نوعی از اکسل که در آن اتصال محور دورانی چرخ های ۲ طرف به وسیله یک بدنه ثابت و صلب انجام می شود و جابجایی چرخ یک طرف سبب جابجایی چرخ های سمت دیگر می شود. این اکسل ها از استحکام و ظرفیت تحمل بار زیادی برخوردار بوده و مکانیز ساده ای دارند. اکسل های صلب اغلب در خودروهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

اکسل های صلب در ۴ نوع مختلف وجود دارند که عبارتند از:

اکسل جلو فرمان پذیر (Steered Rigid Front Axle)

اکسل عقب محرک (Driven Rigid Rear Axle)

اکسل جلو محرک (Rigid Front Driven Axle)

اکسل مرده (Dead Axle)

اکسل های تعلیق مستقل ( Independent Suspension Axles)

در این نوع اکسل ها برخلاف اکسل ثابت، حرکت و جابجایی چرخ های یک سمت بر روی حرکت چرخ های سمت دیگر تاثیر زیادی ندارد و دلیل این امر مستقل بودن اجزا و متعلقات این اکسل در ۲ سمت خودرو است. مکانیزم عملکرد این اکسل ها مانند فنر و میله های تعادل عمل کرده و از این رو به آن اکسل تعلیق مستقل گفته می شود.

قطعات چرخ و اکسل خودرو

سیستم اکسل و چرخ خودرو از قطعات و متعلقاتی زیادی تشکیل شده است. از جمله این قطعات، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چهارشاخ گاردان

صلیبی

فلانچ

دیفینتال یا هوزینگ

کرانویل و پینیون

دنده های کاریر چرخ

گاردان

کله گاوی

سیبک زیر اکسل

سیستم ترمز

دیسک ترمز

کیت های پالانی

لنت ترمز

پدال ترمز

بوش مندل

لوازم زیرپا

پیستون ترمز

بوستر ترمز

معرفی بوش اکسل خودرو

بوش اکسل خودرو در واقع قطعه لاستیکی بوده و با خاصیت الاستیکی خود به عنوان ضربه گیر و صداگیر در سیستم تعلیق خودرو استفاده می شود. این بوش ها در اکسل عقب خودرو قرار می گیرند و سبب ثابت نگه داشتن اکسل در جای خود می شوند و از حرکت شدید اکسل اتومبیل جلوگیری می کنند.

پلوس خودرو چیست؟

در سیستم اکسل ماشین یک سر به چرخ دنده های دیفرانسیل و یک سر به لاستیک متصل می شود و پلوس به عنوان جزئی از این سیستم محسوب می شود که دیفرانسیل پلوس را چرخانده و در اثر آن لاستیک به چرخش در می آید. خرابی پلوس خودرو هم یکی از شایع ترین خرابی ها به شمار می آید که پارگی گردگیرها، ضربه ناگهانی به خودرو، روشن کردن خودرو با هل دادن، بکسل کردن وسیله سنگین، ترمزهای نابجا و استفاده نادرست از ترمز دستی و … از جمله عواملی هستند که منجر به خرابی پلوس خودرو می شوند.

آشنایی با علائم خرابی اکسل عقب

همانطور که گفته شد، اکسل به عنوان محور نصب چرخ ها شناخته می شود و خرابی این سیستم در خودروهای مختلف بسیار متداول بوده است. بسیاری از رانندگان این سوال را در ذهن خود دارند که چگونه بفهمیم اکسل عقب خراب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خرابی اکسل عقب خودرو همواره با نشانه هایی همراه است. در ادامه به رایج ترین علائم خرابی اکسل عقب اشاره می کنیم:

شنیدن صدای تق تق با ریتم سریع از سمت عقب

شکستگی محفظه نگهدارنده گریس و نشت آن

تنظیم نبودن فرمان در اثر ضربه شدید

لرزش فرمان و خودرو در هنگام رانندگی

پارگی و پوسیدگی بوش اکسل عقب خودرو

خرابی پلوس خودرو

بنابراین اگر علائمی که گفته شد را در خودرو مشاهده کردید، توصیه می کنیم به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید تا در صورت تشخیص خرابی اکسل، نسبت به تعویض آن اقدام شود.

تعمیر اکسل خودروهای پرتردد کشور

همانطور که گفته شد، اکسل خودرو به عنوان سیستم نگهدارنده چرخ ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است و گاهی اوقات خرابی برخی قطعات در این سیستم سبب اخلال در حرکت خودرو می شود. مشاهده علائم مختلف که در بخش های قبل بیان شد، نشان از وجود مشکل در سیستم اکسل عقب خودرو دارد.

این نکته را در نظر بگیرید با توجه به وظیفه مهم اکسل در سیستم تعلیق خودرو هنگام دست انداز و ناهمواری باید تعمیر یا تعویض قطعات اکسل به درستی انجام شود. بنابراین رانندگان محترم به منظور بررسی خرابی به وجود آمده در اکسل پراید، اکسل سمند، اکسل ۲۰۶ و سایر خودروهای پرتردد کشور باید به نمایندگی مجاز خودرو مورد نظر مراجعه کنند تا تعمیرکار حرفه ای و مجرب مشکل خودرو را بررسی کند. متخصص با تجربه با بررسی نشانه های خودرو به تعمیر یا تعویض اکسل عقب خودرو یا قطعات آن اقدام می کند. رانندگان دقت کنند تا از قطعات اصلی و اورجینال برای رفع مشکل استفاده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (470 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان