لباس کودکان ۳ تا 9 ماهه چگونه باید باشد؟

  جمعه، 10 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
لباس کودکان ۳ تا 9 ماهه چگونه باید باشد؟
بین سن ۶ تا ۹ ماهگی، بسیاری از کودکان می‌توانند چگونگی حرکت‌کردن، راه‌رفتن و جنب‌وجوش کردن در اطراف خود را تشخیص دهند و در یک مسیر، بدون مشکل حرکت کنند. در این مواقع کودکان با استفاده از دست و انگشتان دست خود روی زمین حرکت می‌کنند، یا به اصطلاح سینه‌خیز (چهار دست‌وپا)، می‌روند. بنابراین بهتر است، به آن‌ها شلوار و جوراب نپوشانیم

برای خرید لباس های نوزاد لازم است از نکاتی برای تهیهٔ آنها اطلاع داشته باشید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

جنس لباس: به طورکلی لباس نوزاد باید نرم، راحت و بدون برچسب یا درزهای زبر باشد. تولد نوزاد شما در فصل های مختلف سال مطمئناً در انتخاب جنس لباس او تأثیر مشخصی دارد.

سایز لباس: پیش بینی اینکه نوزادتان در ابتدا به چه سایز لباسی نیاز خواهد داشت ممکن است کمی سخت باشد. لباس های دوران نوزادی معمولاً تا سه ماهگی به سرعت برای بسیاری از نوزادان کوچک می شود و به برخی از نوزادانی که هنگام تولد وزن بالاتری دارند، اصلاً لباس های سایز نوزادی را نمی توان پوشاند و از همان بدو تولد لباس های سایز نوزاد سه ماه یا سه تا شش ماهه را می پوشند. اما نوزادان ریزاندام، لباس های سایز نوزادی خود را تا ماه ها می پوشند، پس بهترین کار این است که با تشخیص حدود وزن نوزاد توسط پزشک، فقط چند دست لباس معمولی بخرید و خرید کلی را برای بعد از تولدش بگذارید. همچنین لازم است دقت کنید که لباس نوزادتان باید خیلی کم و مختصر گشاد و آزادتر باشد و کاملاً به بدنش نچسبد و خیلی تنگ هم نباشد.

تعداد لباس ها: این موضوع که از هر نوع لباس به چه تعداد نیاز دارید، به قصد و توان شما برای تعداد دفعات شستن لباس ها و در برخی موارد به میزان حساسیت و وسواس شما ارتباط دارد. ولی به طورکلی بهتر است بعد از تولد نوزادتان، از هر لباس چند دست داشته باشید.

لباس مناسب کودکان ۳ تا 9 ماهه

با عبور کودک از ۳ ماهگی، زندگی معمولا برای اکثر والدین نسبت به دوران گذشته راحت تر می شود. هم آشنایی بیشتری با رفتار و عادت های کودکشان پیدا کرده اند و هم تجربه نسبتا خوبی در این سه ماهه گذشته به دست آورده اند. در این بازه سنی ۳ تا ۶ ماهگی، کودک نسبت به گذشته بیشتر غذا می خورد.

پوشاندن لباس سرهمی و یقه دار

خوشبختانه مشکل کولیک روده تا حدودی از بین رفته یا اینکه تا میزان قابل توجهی کم تر شده است. در این سن کودک کاملا کنجکاو و به دنبال کشف دنیای اطراف است. شروع به چرخیدن می کند و حتی ممکن است، با کمک والدین بنشیند. نرمی و لطافت لباس ها، همچنان باید مانند سه ماهه اول تولد نوزاد باشد، ولی چون نسبت به گذشته کودک کنترل بیشتری بر حرکات اعضای بدن خود دارد، می توانید از لباس های سرهمی که از سر پوشانده می شود، استفاده کنید. در این سن دیگر مانعی برای پوشاندن لباس های یقه دار به کودکان وجود ندارد، چون همانگونه که گفتیم مشکلات رفلکس معده و کولیک روده یا به کلی از بین رفته است، یا خیلی کم تر از قبل اتفاق می افتد.

پوشاندن جوراب و شلوار به کودکان، احتمال زمین خوردن آن ها را افزایش می دهد

بین سن ۶ تا ۹ ماهگی، بسیاری از کودکان می توانند چگونگی حرکت کردن، راه رفتن و جنب وجوش کردن در اطراف خود را تشخیص دهند و در یک مسیر، بدون مشکل حرکت کنند. در این مواقع کودکان با استفاده از دست و انگشتان دست خود روی زمین حرکت می کنند، یا به اصطلاح سینه خیز (چهار دست وپا)، می روند. بنابراین بهتر است، به آن ها شلوار و جوراب نپوشانیم؛ چون باعث می شود آن ها هنگام حرکت تعادل خود را حفظ نکنند و زمین بخورند. برای کودکان ۶ تا ۹ ماهه، می توانید مثل ماه های قبل لباس های نرم، لطیف بخرید؛ سرهمی هایی که برای پوشیدن باید از قسمت یقه شروع کرد و سرهمی هایی که در قسمت پاچه دکمه دار است و به راحتی باز می شود، گزینه های خوبی هستند. فقط فراموش نکنید، در این سنین بهتر است شلوار نپوشند و به جای آن از شلوارک و شورتک ها استفاده کنید.

کمر شلوار کودک، نرم و لطیف باشد

فراموش نکنید، چون کودک ۶ تا ۹ ماهه فعالیت زیادی نسبت به ماه های قبل خود انجام می دهد، کمر شلوارکی که به او می پوشانید، سفت نباشد تا مانع فعالیت وی نشود.

می توانید به کودکتان، پیراهن و کفش بپوشانید

دیگر می توانید به جای سرهمی از پیراهن های کودکان هم استفاده کنید. کفش هم پوشش دیگری است که معمولا در این سنین برای تشویق به راه رفتن کودکان از آن استفاده می شود. البته حتما دقت کنید کفی داخلی کفش کاملا نرم و راحت باشد و قسمت بیرونی کفش لغزنده نباشد.

یک ساله های شیطان

بچه ها در این سن معمولا بازی می کنند و موقع بازی لباس های شان را کثیف می کنند. بنابراین بهتر است لباس های گران قیمت مخصوص مهمانی را فقط در موارد خاص تن او کنید و برای مناسبت های معمولی از لباس با رنگ هایی استفاده کنید که کثیفی را کمتر نشان می دهند. این بچه ها حتی ممکن است زمین بخورند و لباس های شان را پاره کنند. بنابراین اشکالی ندارد اگر از لباس های ارزان قیمت تر برای این سن استفاده کنید.البته باز هم باید جنس خوب لباس را مدنظر داشته باشید. رشد بچه ها در این سن خیلی زیاد است. بهتر است لباس هایی را انتخاب کنید که با استفاده از بند یا سگک قابلیت تغییر اندازه داشته باشند. لباس سرهمی یا سارافون بهترین لباس برای این سن است. هم اندازه آن تنظیم می شود و هم به راحتی از تن بچه در نمی آید و به هم نمی خورد. بچه ها از لباس هایی که تکه های خاص مثل دکمه های رنگی یا تکه دوزی های برجسته دارند بیشتر خوش شان می آید. آن ها برای او مهم تر از مدل لباس هستند. در واقع باید در لباس کودک چیزی برای کشف وجود داشته باشد.

لباس هایی برای راحتی

لباس خواب کودک باید حتما جنس نخی داشته باشد تا بچه در آن راحت بخوابد و عرق نکند. بهتر است این لباس ها رنگ روشن داشته باشند تا به محض کثیف شدن خودش را نشان دهد و شما را یاد شستن آن بیندازد. اما لباسی که کودک موقع برگشتن به خانه و موقع بازی تن می کند بهتر است رنگی کمی شادتر و رنگی تر داشته باشد.این لباس ها در عین حال باید خیلی راحت باشند و اگر فرزند شما بیشتر از یک سال دارد، تا جایی که ممکن است باید لباس بدون دکمه برایش بخرید. شلوارهایی که کمر آن ها کش است برای لباس خانه مناسب ترین شلوارها هستند. لباس های جین هم که طرفداران مخصوص خود را دارند و با توجه به استقبالی که از آنها می شود، در هر فصلی و در انواع مدل های گوناگون برای بچه ها در مغازه ها پیدا می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (42 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان