انتخاب لباس مناسب نوزادان تا ۳ ماهگی

  جمعه، 10 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
انتخاب لباس مناسب نوزادان  تا ۳ ماهگی
مهم‌ترین نکته در انتخاب یک لباس مناسب برای نوزاد ۰ تا سه ماهه، این است که اول بدانیم در این دوران کودک قادر به انجام چه کارهایی است، و اینکه دوست دارد چه رفتار و حرکاتی انجام دهد؟ نوزاد تازه متولد شده تقریبا بیشتر اوقات در خواب است. چند بار در شبانه‌روز شیر می‌خورد و اگر والدین خوش‌شانسی باشید، ۳ الی ۴ بار گریه می‌کند.

لباس های نو را پیش از پوشاندن بشویید

لباس های جدید الزاما تمیز نیستند.این لباس ها قبل از خرید شما، در دست افراد زیادی بوده است و سرشار از آلودگی است.این نکته را نیز در نظر داشته باشید که غالبا در لباس های نو مواد شیمیایی استفاده می شودتا شکلشان را از دست ندهند و خوب به نظر برسند.از آنجایی که پوست نوزادان بسیار حساست است همین دلایل کافیست تا حتما پیش از پوشاندن لباس ها را بشویید.آبکشی اضافه نیز هنگام شستشوی لباس نوزاد مطمئنا ضرری نخواهند داشت.

برای شستشوی لباس کودکان شوینده های گران نخرید

والدین همواره در تلاشند تا بهترین چیزها را برای کودکانشان فراهنم کنند.به همین دلیل در خرید مواد شوینده نیز به دنبال بهترین و گرانترین ها هستند.برای عمده لباس نوزادان و کودکان به طور معمول همان مایع شوینده که سایر اعضای خانواده استفاده می کنند مناسب خواهد بود.این مایع های شوینده هنگام آبکشی به خوبی از لباس خارج شده و شسته می شوند و در بیشتر نوزاد ها مشکلی به وجود نمی آورند.برای کودکانی که پوست بسیار حساسی دارند شوینده های مایع فاقد اسانس و رنگ و یا شوینده های مخصوص لباس کودکانبرای شستن لباس نوزاد مناسبترین گزینه ها هستند.

لباس مناسب نوزادان ۰ تا ۳ ماهه

مهم ترین نکته در انتخاب یک لباس مناسب برای نوزاد ۰ تا سه ماهه، این است که اول بدانیم در این دوران کودک قادر به انجام چه کارهایی است، و اینکه دوست دارد چه رفتار و حرکاتی انجام دهد؟ نوزاد تازه متولد شده تقریبا بیشتر اوقات در خواب است. چند بار در شبانه روز شیر می خورد و اگر والدین خوش شانسی باشید، ۳ الی ۴ بار گریه می کند. در این سن کودک کنترل بسیار کمی بر اندام های خود دارد و بینایی او بسیار ضعیف است. اگر می خواهید برای نوزاد در این سن لباس بخرید، باید به خاطر داشته باشید که نوزادان تازه متولد شده، فوق العاده سریع رشد می کنند. پس بهتر است:

۱. لباس، مناسب فصلی باشد که در آن هستید

مهم ترین نکته ای که هنگام خرید لباس نوزاد باید به آن توجه کرد، انتخاب جنس، طرح و حتی رنگ لباس متناسب با فصلی است که قرار است لباس به نوزاد پوشانده شود. این بسیار مهم است، لباس تابستانی را حتما در فصل گرما و لباس زمستانی را در فصل سرما به کودک خود بپوشانیم. بیش از آنچه ببینیم خودمان گرمان یا سردمان است، حواسمان باشد درست متوجه شویم کودکمان با چه لباسی راحت تر است.
اینکه در چله تابستان وقتی زیر باد مستقیم کولر نشستیم و تا سردمان شد، بلافاصله تن کودک لباس گرم بپوشانیم، یا در سرمای زمستان با زیاد کردن گرمای بخاری، گرممان شد، لباس های نوزاد را کم کنیم، نه تنها عاقلانه نیست، بلکه ممکن است باعث صدمه زدن و مریض شدن کودکمان شویم.

۲. لباس نوزاد دکمه های بزرگ و درزهای آزاردهنده نداشته باشد

سعی کنید لباسی که برای نوزاد خود انتخاب می کنید، دکمه های بزرگ، تزئینات برجسته و آزاردهنده و درزهای ناراحت کننده نداشته باشد. درواقع لباسی بخرید که نوزاد بتواند در آن به راحتی بخوابد. چون همانطور که قبلا هم گفتیم، در این سن، نوزاد بیشتر اوقات شبانه روز خواب است. حتی اگر از شانس بد، نوزاد شما زیاد نمی خوابد، لااقل بیشتر اوقات دراز می کشد.

۳. به نوزاد جوراب نپوشانید

بهتر است به جای جوراب برای نوزادی که تازه متولد شده است، جوراب شلواری تهیه کنید. معمولا در این سن نوزاد پاهایش را بیش از دیگر قسمت های بدنش به حرکت درمی آورد و احتمال افتادن و درآمدن جوراب از پاهایش زیاد است. بنابراین اگر می خواهید، پاهای کودکتان از سرما درامان باشد، یا به دلیل لطافت پوست صدمه ای نبیند، خرید و پوشاندن جوراب شلواری بهتر و عاقلانه تر است.

۴. لباس یقه دار مناسب نوزاد ۰ تا ۳ ماهه نیست

متاسفانه یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید لباس نوزاد، به ویژه سنین ۰ تا ۳ ماهه به آن توجه نمی شود، یقه آن است. مخصوصا اگر یقه کمی بلند باشد و دورتادور آن با نوارهای توری، تزئین شده باشد. بیشتر این یقه ها باعث می شود، کودک پس از مکیدن و خوردن آن ها، دچار رفلکس معده شود. همچنین به دلیل مکیدن بیش از حد یقه، کودک تمایلی به خوردن پستانک نشان نمی دهد.

۵. برای نوزادتان لباسی که باید از قسمت سر پوشیده شود، نخرید

اگر در بیشتر مغازه های بازار بگردید، لباس هایی که مخصوص نوزادان برای شما آورده می شود، یا دکمه دار است، یا اگر از قسمت سر لباس باید به کودک پوشانده شود، در گوشه یقه یک یا دو دکمه برای راحت تر بازشدن آن وجود دارد. یکی از مهم ترین دلایل طراحی و دوخت این مدل لباس ها، شکل منحصربه فرد سر نوزاد است. در این سن قسمتی از جمجمه سر نوزاد بسیار نرم است و باید دقت کرد، در هنگام پوشاندن لباس نوزاد به آن فشاری وارد نشود. همچنین والدینی که برای نخستین مرتبه لباس تن کودک خود می کنند، ممکن است با تشدید گریه های نوزاد دچار استرس شوند و ناخواسته به کودک خود آسیب بزنند.

۶. لباس های سرهمی که از کنار پا باز می شود، انتخاب کنید

خوشبختانه تنوع جالبی از لباس های مناسب نوزادان تولید می شود. لباس هایی که برای سنین مختلف مناسب است. یکی از این نوع لباس ها، سرهمی است که در کناره های پاها، دو تا سه دکمه برای باز و بسته شدن لباس، قرار دارد. پدر و مادرهایی که تجربه زیادی در پوشاندن لباس به نوزاد ندارند، می توانند این سرهمی دکمه دار را برای فرزند خود تهیه کنند. بد نیست بدانید، باز و بسته کردن پوشاک نوزاد هم زمانیکه سرهمی دکمه دار به تن دارد، سخت نیست.

۷. لبا س هایی به رنگ های روشن و سفید به نوزادتان بپوشانید

تاثیری که رنگ در سلامت روح انسان می گذارد، از همان بدو تولد پدیدار می شود. سعی کنید برای نوزاد تازه متولد شده خود، لباس های روشن به ویژه سفید رنگ بخرید. همچنین لک هایی که به دلیل رفلکس معده یا آروغ نوزاد روی لباس ایجاد شود، از روی لباس های روشن راحت تر پاک می شود.

۸. جنس پارچه لباس نوزاد، نرم باشد

همانطور که می دانید، پوست نوزاد تازه متولد شده بسیار حساس و لطیف است. بهتر است لباس هایی که برای این سنین تهیه می کنید، از پارچه ای بسیار نرم باشد تا اگر روی سر، صورت یا پوست بدن نوزاد کشیده شد، آسیبی به آن نرسد و نوزاد هم احساس ناراحتی نکند.

به نوزادم چقدر بپوشانم؟

لباس نوزاد را مناسب فصل انتخاب کنید. لباس گرم بچه را مریض خواهد کرد. دکترها می گویند لباس نوزاد باید فقط یک لایه از لباسی که شما می پوشید، بیشتر باشد. یعنی اگر خودتان یک پیراهن پوشیده اید، نوزاد به یک زیرپوش و یک پیراهن نیاز دارد و اگر هوا طوری است که خودتان چیزی روی پیراهن به تن کرده اید، بهتر است یک لایه بیشتر از آن به نوزاد بپوشانید.برای این فصل باید برای نوزاد یک لباس زیر نیمه گرم و یک لباس روی گرم انتخاب کنید. به یک پتو که نوزاد را موقع بیرون بردن در آن بپیچید هم نیاز دارید. کلاه را هم فراموش نکنید. در روزهای نوروز هنوز سرما وجود دارد. یادتان باشد که حتما به نوزاد زیرپوش بپوشانید تا هم گرم بماند و هم دکمه لباس رویی او را آزار ندهد. سرهمی های دخترانه و پسرانه هم برای این روزها مناسبند و با توجه به حساس بودن بچه ها و مقاوم نبودن بدن شان در مقابل سرما، بهتر است تا وقتی هنوز هوا متعادل نشده، لباس های گرم برایشان در نظر بگیرید.

این فسقلی ها

بچه های بین ۶ ماه تا یک سال می توانند شیطانی کنند، دست و پای شان را تکان دهند و چهاردست و پا بروند. به همین دلیل به لباس راحت نیاز دارند. لباسی که به اندازه کافی گشاد باشد تا کودک در آن مشکلی با تکان خوردن نداشته باشد. سعی کنید شلوار یا دامن کودک شما به جای دکمه و کمر، کش داشته باشد تا بچه در آن راحت باشد. بچه ها در این سن به غذا خوردن می افتند و معمولا لباس هایشان را کثیف می کنند. جنس هایی را انتخاب کنید که به راحتی در ماشین لباسشویی شسته شوند و لکه بری آن ها آسان باشد.

باید رنگ لباس رویی را طوری انتخاب کنید که زیاد کثیفی را نشان ندهد. در کنار همه این ملاحظات، اگر قرار است کودک غذا بخورد حتما روی لباس پیش بند ببندید. بچه ها در این سن به چهاردست و پا راه رفتن می افتند. به همین دلیل لباس هایی برای آن ها انتخاب کنید تا روی زانوهای شان پوشیده باشد و در عین حال زبر نباشد تا پای بچه موقع حرکت آسیب نبیند.

در این سن کودکان به رنگ های شاد مثل قرمز واکنش نشان می دهند. زیاد در قید و بند این که رنگ به او می آید یا نه نباشید. سعی کنید رنگ لباس بچه شاد باشد و طرح های رنگی داشته باشد. خرید لباس های چند تکه هم یک راه دیگر تنوع دادن به لباس فرزندتان است. به این ترتیب به راحتی می توانید با صرف هزینه کمی، فرزندتان را از رنگی به رنگ دیگر درآورید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (636 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان