لیست داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران حاملگی

  پنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
لیست داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران حاملگی
در صورت بروز عفونت مانند عفونت گلو و همچنین عفونت ناشی از بیمارهای مقاربتی مطمئن ترین آنتی بیوتیکی که میتوانید مصرف کنید پنی سیلین است. هیچ گونه مشکل ناشی از نقایص از هنگام تولد با مصرف پنی سیلین در بارداری گزارش نشده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت،مصرف چه داروهایی در بارداری خطرناک است؟ کدام داروها را در بارداری میتوان مصرف کرد؟

داروهای مجاز بارداری

مصرف ویتامین در بارداری: ویتامینهایی که پیش از بارداری مصرف می‌کردید در بارداری نیز قابل تجویز بوده و استفاده از آنها مطمئن است. ویتامینها جزو داروهای مجاز بارداری به حساب می آیند اما از پزشک خود در مورد ایمنی مصرف ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و مکمل‌ها در دوران بارداری سوال کنید. داروهایی که در ادامه می‌خوانید در طول بارداری اثرات مضر شناخته شده‌ای ندارند. اگر می‌خواهید در مورد ایمنی سایر داروها بدانید باید از پزشکتان کمک بگیرید.

مصرف داروهای آلرژی در بارداری: داروهای مجاز آلرژی در دوران بارداری شامل دیفن هیدرامین، لوراتادین، استروئید اسپری بینی است اما پیش از مصرف دیفن هیدارمین در سه ماهه اول بارداری بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف داروی سرماخوردگی در بارداری: در صورت بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا در بارداری داروهایی مانند استامینوفن، اسپری بینی، قرقره آب گرم و نمک مجاز است. در این موارد نیز بهتر است پیش از مصرف استامینوفن در بارداری به ویژه در سه ماهه اول بارداری با پزشک مشورت کنید.

مصرف داروهای رفع یبوست در بارداری: یبوست در بارداری با داروهایی مانند سیتریکل، کولوس، متاموسیل و شیرمگنزیا و سنوکات درمان میشود.

مصرف داروی اسهال در بارداری: در صورت بروز اسهال در بارداری بیش از 24 ساعت و بعد از هفته 12 بارداری میتوان از ایمودیوم، پارپکتولین و کائوپکتات استفاده کرد.

مصرف داروی سردرد در بارداری: اگر در بارداری دچار سردرد هستید بهترین داروی مسکنی که میتوانید استفاده کنید استامینوفن است.

  مصرف داروی سوزش معده در بارداری: سوزش معده در بارداری بسیار شایع است و برای رفع آن از داروهایی مانند شربت معده گاویسکان، شربت آلومینیوم ام جی، میلانتا، ریوپان و تیترالاک میتوان استفاده کرد. مصرف شربت آلومینیوم ام جی در بارداری نیز باید با مجوز پزشک باشد.

مصرف داروی هموروئید در بارداری: همورئید در بارداری ممکن است ایجاد شود و داروهایی که میتوان برای درمان آن مصرف کرد شامل شیافت آنوسول، نارون کوهی و Preparation H است.

مصرف داروی تهوع در بارداری: مصرف ویتامین B6 در بارداری جزو داروهای مجاز رفع تهوع در بارداری است. از جمله داروهای دیگر میتوان به ایمیترکس، ایمیترول اشاره کرد.

مصرف داروی راش در بارداری: برای خارش و راش در بارداری میتوان از پمادهای موضعی مانند بنادریل، کالادریل و هیدروکورتیزون استفاده کرد.

مصرف داروهای ضدافسردگی در بارداری: داروهای ضدافسردگی به ویژه بازدارنده های بازجذب سروتونین مانند پاروکستین معمولا در بارداری استفاده میشود. حدود 7 تا 23 درصد از زنان باردار افسردگی دارند. برای زنان باردار درمان افسردگی بر خطرات زندگی با افسردگی ارجحیت دارد. اما به نظر میرسد این دارو خطر ابتلا به نقصهای قلبی را افزایش میدهد. بنابراین اگر زن باردار پاروکستین مصرف میکند باید قلب جنین با اکوکاردیوگرافی ارزیابی شود. در صورت مصرف داروهای ضدافسردگی نوزاد ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری از خود نشان دهد. برای جلوگیری از این علائم پزشکان ممکن است به تدریج میزان دوز داروهای ضدافسردگی را در سه ماهه سوم کاهش دهند.

مصرف پنی سیلین در بارداری: در صورت بروز عفونت مانند عفونت گلو و همچنین عفونت ناشی از بیمارهای مقاربتی مطمئن ترین آنتی بیوتیکی که میتوانید مصرف کنید پنی سیلین است. هیچ گونه مشکل ناشی از نقایص از هنگام تولد با مصرف پنی سیلین در بارداری گزارش نشده است.

داروهای ممنوعه هنگام بارداری

مصرف داروهای گیاهی در بارداری: در مورد بیشتر داروهای گیاهی و مکمل‌ها هنوز ثابت نشده که مصرفشان در بارداری ایمن است. به طور کلی نباید داروهای بدون تجویز را در دوران بارداری مصرف کنید مگر اینکه لازم باشد. بسیاری از زنان باردار معتقدند محصولات طبیعی میتوانند به راحتی حالت تهوع، کمردرد و سایر علائم آزاردهنده بارداری را از بین ببرند اما بسیاری از این محصولات به اصطلاح طبیعی روی زنان باردار آزمایش نشده و بنابراین قبل از مصرف داروهایی گیاهی در بارداری بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

مصرف داروهای مربوط به اختلالات قلبی عروقی در بارداری: زنان بارداری که فشار خون بالا قبل از بارداری دارند یا در دوران بارداری به آن مبتلا شده اند ممکن است از داروهای کاهنده فشار خون استفاده کنند. هر دو نوع فشار خون بالا، ریسک مشکلات زنان از جمله پره اکلامپسی را افزایش می‌دهند. اما این داروها به طور قابل توجهی جریان خون را به جفت کاهش میدهند بنابراین زنان بارداری که از این داروها مصرف میکنند باید مرتب تحت نظر باشند. چندین نوع داروی ضدفشار خون مانند مهارکننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین و دیورتیکهای تیازید معمولا به زنان باردار توصیه نمیشود. این داروها میتواند مشکلات جدی در جنین ایجاد کند که از جمله آنها میتوان به آسیب کلیه، رشد نامناسب قبل از تولد و نقایص زایمان اشاره کرد. اسپیرونولاکتون نیز در بارداری تجویز نمیشود این دارو ممکن است باعث ایجاد ویژگیهای زنانه در جنین شود. داروی دیگوکسین که برای درمان نارسایی قلبی و ریتم غیرطبیعی قلب استفاده میشود به آسانی از جفت عبور می‌کند. اما در دوزهای معمولی دیگوکسین تاثیرات کمی قبل و بعد از تولد نوزاد دارد.

 
 
تصویر
 
 

مصرف ایبوپروفن در بارداری: اغلب به خانمهای باردار توصیه میشود ایبوپروفن مصرف نکنند. زمانی که خانم باردار در هفته سی بارداری قرار دارد به هیچ عنوان نباید ایبوپروفن مصرف کند. به این دلیل که در این دوره مصرف این دارو میتواند مشکلات قلبی جدی و کاهش مایع آمنیوتیک را به دنبال داشته باشد. حتی پیش از هفته 30 نیز مصرف این دارو میتواند خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

مصرف تتراسایکلین در بارداری: در صورت بروز عفونت گلو یا هر نوع عفونت ناشی از بیماریهای مقاربتی مصرف تتراسایکلین و داکسی سایکلین باعث بی رنگ شدن دندانهای جنین بعد از ماه چهارم بارداری میشود، زیرا این داروهای موجب کلسیفیکاسیون یا سخت شدن آنها میشود. درست است که این اتفاقا تنها عارضه زیبایی دارد اما بهتر است از خوردن این نوع آنتی بیوتیک خودداری شود.

مصرف ویتامین A در بارداری: مشتقات ویتامین A مانند ایروترتینوئین به علت بروز ناهنجاریهایی قلبی، مغزی و نخاعی نباید در دوران بارداری مصرف شود.

داروهای ضدسرطانی و اصلاح سیستم ایمنی: مصرف داروهایی که برای درمان آرتریت روماتوئید یا بیماری التهاب روده استفاده میشود در دوران بارداری ممنوع است زیرا میتوانند رشد سلولی را تحت تاثیر قرار دهند.

مصرف داروهای ترکیبی در بارداری: در دوران بارداری مصرف داروهای ترکیبی میتواند بسیار خطرناک باشد. این داروها میتواند جنین را به خطر بیندازند به عنوان مثال داروهایی که همزمان برای رفع سرماخوردگی و حساسیت مصرف میشوند.

داروهای جایگزین ایمن در بارداری

بعضی از روشهای جایگزین که زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری آنها را امتحان کنند به شرح زیر است:

تهوع در اوایل بارداری: طب سوزنی، طب فشاری، ریشه زنجبیل، ویتامین B6 میتوانند تهوع بارداری را تا حدود زیادی برطرف کنند.

کمردرد در بارداری: درمانهای کایروپرکتیک و فیزیوتراپی در دوران بارداری ایمن به حساب می آیند.

تسکین درد در زمان زایمان: تزریق آب استریل در نزدیکی نخاع میتواند تا حدود زیادی در تسکین درد موثر باشد. تکنیکهای آرامش بخش و هیپنوتیزم نیز میتوانند در تسکین درد زایمان کمک کنند.

دریافت واکسن در بارداری

ایمن سازی در زنان باردار مانند زنان غیرباردار مهم است. اما واکسنهایی که با ویروس زنده ساخته می‌شود مانند سرخجه را نباید برای زنانی که باردار هستند، داده شود. واکسنهای دیگر مانند واکسن هپاتیت، هاری، تیفوئید را در صورتی که زنان باردار در خطر ابتلا به آنها باشند، میتوان استفاده کرد. با تمام اینها تمام زنان بارداری که در سه ماهه دوم و سوم قرار دارند میتوانند واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

رده بندی داروهای مجاز و غیرمجاز بارداری

داروهای گروه A: در سه ماهه اول بارداری این گروه از داروها برای مادر و جنین بی خطر هستند و مجاز به حساب می آیند. از جمله داروهای این گروه میتوان به اسید فولیک و لووتیروکسین اشاره کرد.

داروهای گروهB: در این گروه از داروها اطلاعات کافی در مورد خطرات و عوارض احتمالی در دوران بارداری وجود ندارد و مصرف آنها فقط باید با تجویز پزشک انجام شود. از جمله این داروها میتوان به متفورمین و آموکسی سیلین اشاره کرد.

داروهای گروه C: این داروها عوراض جانبی نامطلوبی بر روی حیوانات دارد اما اثرات آنها در جنین انسان ثابت نشده است از جمله این داروها گاباپنتین است که مصرف آن در دوران بارداری بدون تجویز پزشک ممنوع است و جزو داروهای ممنوعه بارداری به حساب می آیند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم