لیست کامل لوازم و وسایلی که تاریخ انقضا دارند و شما نمیدانید

  چهارشنبه، 05 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
لیست کامل لوازم و وسایلی که تاریخ انقضا دارند و شما نمیدانید
در زندگی روزمره ما از وسایلی استفاده می کنیم که حتی فکرش را هم نمی کنیم که تاریخ انقضا داشته باشند، اما شما باید وسایلی که فاسد می شود را بشناسید. همراه ساعد نیوز باشید.

لوازم و وسایلی که تاریخ انقضا دارند

هیچ چیز در زندگی عمر نامحدود ندارد و همه وسایلی که روزانه از آنها استفاده می کنیم را باید روزی تعویض کنیم. اگر برخی از وسایلی را که در این بخش از ساعد نیوز آورده ایم را تعویض نکنید، دچار مشکلاتی در سلامتی خواهید شد پس حتی اگر وسایلتان ظاهر تمیزی دارند، آنها را به موقع تعویض کنید تا دچار مشکل نشوید.

تاریخ انقضا

  • لیف حمام: مانند دمپایی، لیف حمام محل مناسبی برای پرورش قارچ ها و باکتری ها هستند به همین دلیل باید لیف حمام خود را بیشتر از آنچه که می خواهید عوض کنید، اگرچه می توانید کیسه های حمام را بجوشانید تا باکتری ها از بین بروند و مدت بیشتری از آن استفاده کنید اما بهتر است هر 4 الی6 ماه آن را تعویض کنید.
  • بالشت: کیفیت بالش در داشتن یک خواب مفید بسیارتاثیرگذار است. بسیاری از بالش ها بعد از24 یا 36ماه نیاز به تعویض دارندو در صورت تعویض نکردن موجب آزردن گردن و آلرژی می شود زیرابالش سلولهای مرده پوست، کپک، قارچ و ریزه های گرد و غبار را به خود می گیرد.
  • لباس زیر: عمر مفید: ۱ تا ۲ سال در صورتی که لباس زیر تغییر اندازه و شکل داده است و یا دیگر در حین استفاده ازآن احساس راحتی نداشتید، بدون هیچ درنگی آن را عوض کنید.
  • حشره کش ها: عمر مفید: ۲ سال بعد از گذشت ۲ سال، حشره کش ها تاثیر شان را از دست می دهند.
  • کفش ورزشکاران: کفش های دونده هاهم تاریخ انقضاداردچون بعدازطی مسافت400تا500کیلومتر کفشهاالاستیسته واستحکام خودرازدست میدهندوباعث فشارروی مفاصل میشودبه همین دلیل پیشنهادمیکنیم هرسال کفش هاراتعویض کنید.
  • چای کیسه ای: حتی در بسته بندی مهر و موم شده، بعد از شش ماه قابل استفاده نیست. این مسئله به قابلیت تخمیر برگ های چای بر می گردد.
  • پتو و تشک: پتوها هم به تغییرات بالش دچار می شوند، با این تفاوت که به مدت زمان بیشتری یعنی در حدود ۷ سال قابل استفاده هستند. عمر پتوها را با خشک کردن مداوم آن ها می توان به ده سال افزایش داد. بعد از آن، باید پتوی جدیدی بخریم. وقتی برای خرید پتو می روید، به فکر خرید یک تشک جدید هم باشید چون عمر تشک ها هم بین ۸ تا ۱۰ سال است. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که تشک ها را هر شش ماه یک بار برگردانید تا به سرعت پوسیده نشود.
  • کفگیر: کفگیر، قاشق و هر وسیله ی دیگری که با غذا در تماس باشد را هر دو سال باید تعویض کرد. این نکته به خصوص در مورد کفگیرهای چوبی صدق می کند.
  • عینک آفتابی: اشعه های فرابنفش تأثیر منفی بر لنزهای عینک دارند و بعد از مدتی، لنزها توانایی جلوگیری از این اشعه ها را از دست می دهند. با وجود آنکه سازندگان این وسیله عمر مفید آن را به طور دقیق تعیین می کنند، اما توصیه می شود عینک آفتابی خود را هر دو سال تعویض کنید.
  • اسفنج ظرفشویی: مدت زمان استفاده ی مفید و بهداشتی از این اسفنج ها تنها دو هفته است.
  • سه راهی برق: هر سه راهی برق ظرفیت مشخصی دارد و اگر بیشتر از آن استفاده کنید، دچار مشکل می شود و ممکن است آسیب هایی جدی به بار آوَرَد. پس از ۱ تا ۲ سال، سه راهی برق را عوض کنید.
  • نمک: نمک خالص، فاسد نمی شود، اما نمکی که افزودنی هایی مانند یُد یا عناصر ضد فشردگی داشته باشد، می تواند طعم و تأثیر خود را از دست دهد و گلوله گلوله شود. به همین دلیل، بهتر است هر ۳ تا ۵ سال یک بار، نمک جدیدی تهیه کنید.
  • پراکسید هیدروژن: یک بطری پراکسید هیدروژن در صورت باز نشدن به مدت سه سال دوام می آورد، اما پس از باز شدن چند ماه بعد اثر خود را از دست می دهد. اگرچه گفته می شود طول عمر پراکسید هیدروژن 2 ماه پس از باز کردن است اما می توان تا 6 ماه بعد استفاده کرد. برای اطمینان از اثربخشی آن را داخل سینک ظرفشویی بریزید تا ببینید آیا حباب می زند.
  • پاپوش و کفش ها: استفاده از کفش مناسب در سلامت پا تاثیرگذار است. اگر شما کفش خود را به موقع عوض نکنید، ماده فوم مانند در وسط پاشنه کفش پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد، در نتیجه قابلیت گرفتن ضربه را ندارد و سبب درد در ناحیه قوزک و پاشنه پا می شود. همچنین شما باید پاپوش ها و دمپایی های خود را نیز به موقع و هر 6 ماه عوض کنید زیرا ممکن است باعث عفونت های قارچی شود.

پوستر دمپایی

  • برس مو: برس های مو می توانند باکتری های بیشتری نسبت به سینک یا ظرف غذای حیوانات خانگی داشته باشند. اگرچه نمی توانید چیزی جدی تر از پوست سر یا شپش سر را از یک برس کثیف بیابید اما باید مرتباً آن را تمیز کنید. اکثر سازندگان برس مو توصیه می کنند که برس موها را هر دو سال یکبار عوض کنید.
  • عطر: وقتی عطرها باز نشوند، می توانند 3 سال دوام بیاورندقا و در صورت باز شدن 2 سال می مانند. طول عمر ادوتویلت ها بیشتر است و در صورت بازنشدن 4 سال و با باز شدن 2 سال قابلیت نگهداری دارند.

  • صندلی ماشین کودک: پلاستیک و فوم با گذشت زمان شکل خود را از دست می دهند ، بنابراین یک صندلی ماشین قدیمی در محافظت از فرزند شما موثر نخواهد بود. به جای خرید صندلی اتومبیل دست دوم، یک صندلی جدید بخرید. صندلی های خودرو 5-9 سال پس از تاریخ تولید و نه لزوما خرید منقضی می شوند زیرا استانداردهای ایمنی معمولاً در طول زمان تغییر می کنند.

  • ادویه جات: ادویه جات طعم و بوی خود را پس از مدت معینی از دست می دهند و اگر آسیاب شوند طعم خود را سریعتر از دست می دهند. ادویه جات به مدت 4 سال تازه می مانند در حالی که ادویه جات ساییده 2-3 سال ماندگاری دارند و گیاهان خشک طعم خود را 1-3 سال حفظ می کنند.

  • آرد: آرد درجه یک را می توان یک سال نگهداری کرد، در حالی که آرد با درجه پایین تر فقط 6 ماه ماندگاری دارد.

  • کپسول آتش نشانی: در صورت مشاهده هرگونه آسیب کپسول آتش نشانی خود را در اسرع وقت تعمیر کنید. اگر مدتی (بیش از یک دهه) از کپسول آتش نشانی استفاده کرده اید، خدمات حفاظتی آتش نشانی توصیه می کند آن را از نظر هیدرواستاتیک آزمایش کنید. کپسولهای آتش نشانی معمولا 15 سال قابل استفاده هستند.

پوستر کپسول آتش نشانی

  • نوارهای برقی: نوارهای برقی دائمی نیستند و هرچه مدت بیشتری از آنها استفاده کنید خطرناک تر می شوند. تعویض آنها هر دو سال یک قاعده کلی است، اما این بستگی به میزان استفاده شما دارد.
  • ضدعفونی کننده ها: اگرچه این بستگی به نوع ماده ضدعفونی کننده ای دارد که استفاده می کنید، اما توجه به این نکته ضروری است که با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می دهد. توصیه می شود همیشه پاک کننده هایی را که از نظر قوام، بو و رنگ تغییر کرده اند دور بریزید و تاریخ انقضا محصول را پیگیری کنید.

  • حوله: حوله دائما مرطوب می شود و محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری ها می شود و بعدازمدتی بوی بدی میگیرد که حتی با شستشو نیز از بین نمی رود پس باید حوله ها را تعویض کنید. عمر مفید حوله ها از 1 تا 3 سال است.

  • ضد آفتاب: دو سال زمان زیادی به نظر می رسد اما اگر به آن فکر کنید، اکثر ما در ماه های سرد سال از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنیم. بنابراین باید هنگام خرید به تاریخ انقضا آن توجه کنید زیرا با گذشت تاریخ انقضا، کرم های ضد آفتاب دیگر مو ثر نخواهد بود و قطعاً می تواند برای سلامتی تان مضر باشد.

  • لوازم آرایش: این بستگی به محصول دارد اما به طور کلی هر چیزی که استفاده می کنید احتمال زیادی برای انتقال باکتری ها دارد و هر 3تا6 ماه باید تعویض شوند به همین دلیل باید برچسب محصول را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید.

  • مسواک: مسواک وسیله ضروری برای برای بهداشت دهان و دندان است. وقتی مسواک فرسوده می شود، موهای مسواک نمی تواند جرم دندان را به طور موثر از بین ببرد و نمی تواند از دندان در برابر باکتری های مضر که به بیماری لثه و خرابی دندان منجر می شود، محافظت کند، به همین دلیل خطر ابتلا به عفونت های دهان و دندان به دلیل رشد باکتری قارچ روی مسواک افزایش میابد پس دندان پزشکان توصیه می کنند، مسواک هر 3 تا 4 ماه عوض شود.

پوستر مسواک و خمیر دندان
  • شامپو: شرکت ها معمولاً تاریخ انقضا را روی بطری های شامپو یا نرم کننده تعیین نمی کنند اما توافق عمومی بر این است که در طول 18 ماه باید استفاده شود.
  • شیشه شیر ها و پستانک های پلاستیکی: تاریخ انقضا پستانک هاوشیشه شیرهایی که برای کودکانتان استفاده می کنید، دو تا پنج هفته بیشتر نیست زیرا این پستانک ها وشیشه شیرها که دائماً در دهان کودک قرار می گیرد، ممکن است خیلی سریع ترک بخورد و با کوچکترین ترک میکروبها وارد آن شده و شروع به رشد می کنند.

  • ژیلت و تیغ یکبار مصرف: اگر از تیغ های یکبار مصرف استفاده می کنید، باید هر چند بار آن را تعویض کنید. این تیغ ها نه تنها می توانند باکتری ها را جمع آوری کنند، بلکه در صورت عدم تعویض منظم ممکن است باعث تحریک و بثورات پوستی شوند.

  • تخته برش: مراقب خراش های عمیق یا تغییر رنگ روی تخته های برش باشید. اینها نشانه هایی هستند که آنها را کنار بگذارید معمولا سالی یکبار باید تخته ها را تعویض کنید و برای جلوگیری از آلودگی حتما تخته های جداگانه ای برای گوشت خام، مرغ، میوه ها و سبزیجات و مواد فاسد نشدنی داشته باشید.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (42 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (42 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (30 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (30 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (27 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
حبیبی کام تو دُبِی! نقشه‌ای شوم برای کشاندن دختر ایرانی به مراکز فساد و فحشا! + فیلم
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!