معرفی کشور لیتوانی

  دوشنبه، 19 مهر 1400   زمان مطالعه 18 دقیقه
معرفی کشور لیتوانی
جمهوری کوچک لیتوانی، واقع در جنوب ناحیه بالتیک به عنوان یکی از نگین های اروپا شناخته می شود و مکان‌های دیدنی و زیبای این کشور گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. لیتوانی یکی از دیدنی ترین کشور های اروپایی و البته از ارزان ترین آن ها است. این کشور همچنین جاذبه های بسیاری دارد که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

لیتوانی (به لیتوانیایی: Lietuvos) با نام رسمی جمهوری لیتوانی (به لیتوانیایی: Lietuvos Respublika) کشوری است در شمال شرقی اروپا که از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه (منطقه برون بومی کالینینگراد) و از مغرب به دریای بالتیک محدود می شود. جمهوری لیتوانی بزرگترین و جنوبی ترین کشور در میان سه جمهوری حوزه بالتیک در اروپاست.جمعیت لیتوانی ۳٫۲ میلیون نفر و پایتخت و بزرگ ترین شهر آن ویلنیوس است. واحد پول این کشور لیتاس است که در ابتدای ۲۰۱۵ میلادی به یورو تغییر کرد. زبان رسمی آن لیتوانیایی است، زبان های لهستانی و روسی نیز در این کشور رواج دارد. این زبان از شاخه بالتیک زبان های هندواروپایی است. بیشتر مردم لیتوانی مسیحی هستند و ۷۹ درصد به کلیسای کاتولیک رومی تعلق دارند.گروهی از مردمان هندواروپایی از دیرباز در ساحل جنوب شرقی دریای بالتیک و سرزمین لیتوانی کنونی ساکن شدند. لیتوانی در دهه ۱۲۳۰ توسط مینداوگاس متحد شد و او در ۶ ژوئیه ۱۲۵۳ به عنوان پادشاه نخستین کشور لیتوانیایی که دوک نشین اعظم لیتوانی نام داشت تاج گذاری کرد.در طول قرن ۱۴، این دوک نشین با دربر گرفتن بلاروس امروزی، اوکراین، و بخش هایی از لهستان و روسیه، تبدیل به بزرگترین کشور در اروپا شد. لیتوانی و کشور لهستان بعدها یک اتحاد دوگانه تشکیل دادند که دویست سال دوام آورد اما پس از آن امپراتوری روسیه بیشتر مناطق لیتوانی را ضمیمه خود کرد.لیتوانی پس از جنگ جهانی اول مستقل شد اما بعداً نخست توسط شوروی و سپس توسط آلمان اشغال شد. با نزدیک شدن جنگ جهانی دوم به پایان خود آلمانی ها عقب نشینی کرده و اتحاد شوروی مجدداً لیتوانی را اشغال کرد.در ۱۱ مارس سال ۱۹۹۰، یک سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، لیتوانی نخستین جمهوری شوروی بود که اعلام استقلال کرد. پیش از بحران مالی جهانی که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به درازا کشید، لیتوانی یکی از سریع ترین رشدهای اقتصادی در اتحادیه اروپا را دارا بود. امروزه در فهرست شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، کشور لیتوانی در رده «توسعه بسیار بالای انسانی» قرار دارد. لیتوانی از اعضای سازمان ناتو، شورای اروپا و اتحادیه اروپا است.کشور لیتوانی در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به عضویت کامل پیمان شنگن درآمد و در سال ۲۰۰۹، ویلنیوس به فراخور هزاره نام گذاری اش، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در آن سال شناخته شد.مرکز جغرافیایی اروپا نزدیک ویلنیوس است.

تاریخ کشور لیتوانی

نخستین مردمان پس از آب شدن یخ های دوران یخبندان یعنی در دوره هزاره دهم پیش از میلاد در منطقه لیتوانی ساکن شدند. مردم هندواروپایی آغازین در هزاره های سوم و دوم پیش از میلاد به لیتوانی رسیده و با ساکنان پیشین آن درآمیخته و قبایل گوناگون بالتیکی را به وجود آوردند.نام لیتوانی برای نخستین بار در سال ۱۰۰۹ میلادی در یک سند تاریخی آلمانی به نام «سالنامه کوئدلین بورگ» یاد شده است. دوک نشین لیتوانی در سده سیزدهم پا گرفت و دوک بزرگ میندوگاس تمامی مناطق را با هم متحد کرد و ملت یگانه ای را به وجود آورد. او در سال ۱۲۵۳ توسط نماینده رسمی پاپ تاجگذاری شد. شهر ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) در سال ۱۳۲۳ توسط دوک بزرگ گدیمیناس بنیاد شد.لیتوانی و لهستان در سال ۱۳۸۵ پیمان کرووس را امضا نمودند. در نتیجه دوک بزرگ یوگایلا با شاهزاده خانم لهستانی ازدواج کرد و شاه لهستان شد. وی متعهد شد که ملت لیتوانی را مسیحی نماید.در خلال سده ۱۴ میلادی دوک نشین بزرگ لیتوانی شامل کشورهای امروزی بلاروس، اوکراین و بخش هایی از لهستان و روسیه می شد و بزرگ ترین کشور اروپا به شمار آمد. این دوک نشین بعدها تکه تکه شد و بیشتر سرزمین آن به امپراتوری روسیه ضمیمه شد.در سال ۱۵۶۹ لیتوانی و لهستان اتحادیه لوبلین را به وجود آوردند با اتحاد با یکدیگر یک جمهوری همسود را به وجود آوردند که تا سال ۱۷۹۵ پایدار ماند.پس از پایان جنگ جهانی یکم، در تاریخ ۱۶ فوریه ۱۹۱۸ قرارنامه استقلال لیتوانی به امضا رسید و در آن برپایی دوباره یک کشور مستقل در این سرزمین اعلام شد. از سال ۱۹۴۰ لیتوانی نخست از سوی اتحاد شوروی و سپس از سوی آلمان نازی به اشغال درآمد. با نزدیک شدن پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۴ و واپس نشینی آلمان ها، شوروی لیتوانی را اشغال کرد. از آن پس، کشور لیتوانی با نام جمهوری سوسیالیستی لیتوانی شوروی، یکی از جمهوری های شوروی شد. در ۱۱ مارس ۱۹۹۰، لیتوانی نخستین جمهوری اتحاد شوروی بود که اعلام استقلال کرد.لیتوانی در سال ۱۹۹۴ عضو اتحادیه اروپا و در سال ۲۰۰۴ عضو سازمان ناتو شد و لیتوانی در سال ۲۰۰۷ به پیمان شنگن پیوست. لیتوانی در سال ۲۰۰۹ پایتخت فرهنگی اروپا عنوان شد. لیتوانی در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را داشت.

زبان کشور لیتوانی

زبان لیتوانیایی یکی از زبان های هند و اروپایی و از شاخه زبان های بالتیک است. این زبان با الفبای لاتین نوشته می شود و ۳۲ حرف دارد. این زبان همچنین بسیار به زبان لاتویایی نزدیک است. زبان های شاخه بالتیک ویژگی های زیادی از زبان اصلی هندواروپاییان را حفظ کرده اند و به این خاطر همانندی های زیادی با زبان های باستانی هندواروپایی هم چون اوستایی و سانسکریت از خود نشان می دهند.پیش از سده ۱۶ که نخستین آثار ادبی به زبان لیتوانیای منتشر شد، زبان نوشتاری اصلی در این منطقه لاتین بود و آثار زیادی به زبان لاتین در سرزمین لیتوانی نوشته می شد. در لیتوانی کلمات بر اساس مؤنث یا مذکر بودن جداسازی می شوند. در حال حاضر در دانشگاه شهر ویلنیوس لیتوانی زبان فارسی و عربی تدریس می شود و حدوداً ۲۸ دانشجو فارغ التحصیل شده اند.

جغرافیای کشور لیتوانی

لیتوانی از شمال با کشور لتونی، از جنوب شرقی با کشور بلاروس و از جنوب غربی با کشور لهستان و روسیه همسایه است. در غرب این کشور دریای بالتیک قرار دارد. لیتوانی در لبه دشت شمال اروپا قرار گرفته است. سطح سرزمین آن توسط حرکات آرام و سنگین یخچال های طبیعی آخرین عصر یخبندان هموار شده است. لیتوانی متشکل است از جلگهٔ کم ارتفاعی که دارای دریاچه های فراوان است و رشته های یخ رُفت در آن امتداد دارد. از دریاچه های مهم می توان به دریاچه ویشتیتیس اشاره کرد.رودهای مهم آن نمانوس (نمان)، و ویلنیا، و بلندترین نقطه لیتوانی تپه آوکشتویاس با ارتفاع ۲۹۴ متر است که در بخش شرقی کشور قرار دارد. نزدیک به ۳۳ درصد از این کشور را منطقه ای جنگلی و نیمه جنگلی پوشش می دهد. آب و هوا در نقاط مختلف لیتوانی متفاوت است. در مناطق غربی ملایم و معتدل است و در مناطق شرقی تنوع دمایی بسیار است.نواره کورونی زبانه ای ماسه ای از خشکی که در دریای بالتیک واقع شده و بخش جنوبی آن در استان کالینینگراد کشور روسیه و بخش شمالی آن در کشور لیتوانی قرار دارد جزو میراث های جهانی یونسکو است. نواره کورونی بلندترین تلماسه های اروپا را در خود جای داده که میانگین بلندی آن ها ۳۵ متر است اما بلندای برخی از این تپه های ماسه ای به ۶۰ متر هم می رسد. شهر کلایپدا، بندر اصلی آب گرم لیتوانی در دهانه باریکی از تالاب کورونی واقع شده که مردابی کم عمق است که تا جنوب کالینینگراد ادامه می یابد. رود نمانوس و شاخه های آن محموله های بین المللی را از این بندر حمل می کنند.

اقتصاد کشور لیتوانی

مقر اصلی سوئدبنک در ویلنیوس.مهمترین شرکای اقتصادی لیتوانی در زمینهٔ صادرات و واردات طی سال های گذشته را کشورهای روسیه، لتونی، آلمان، لهستان، استونی، بلاروس و هلند تشکیل می دهند. لیتوانی همچنین به دلیل برخورداری از اسکلهٔ مجهز بندری کلایپدا (با ظرفیت اسمی ۴۰ الی ۴۵ میلیون تن در سال) و موقعیت جغرافیایی خاص این کشور در کنار دریای بالتیک، نقش ترانزیتی مهمی بین اروپای شرقی و غربی ایفاء می کند. صادرات لیتوانی را بعضی تولیدات معدنی، تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی، پارچه، مواد غذایی و صنایع چوبی و مبلمان تشکیل می دهد. در مقابل نیز اقلامی چون بعضی تولیدات معدنی، تجهیزات و ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، پارچه و مواد فلزی وارد می کند.سوئدبنک یکی از بزرگ ترین بانک های خرده فروشی در لیتوانی و لتونی و همچنین استونی است.ترابری این کشور بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا است و دارای دو راهگذر حمل و نقل بین المللی، سه فرودگاه بین المللی، راه آهن متصل به اروپا، بالاترین ظرفیت بندر آزاد در دریای بالتیک است. در لیتوانی ۹ منطقه صنعتی و دو منطقه آزاد مناطق اقتصادی برای فعالیت های تجاری اختصاص یافته است.لیتوانی در اواخر سال ۲۰۰۹ تنها نیروگاه هسته ای خود را که در نزدیکی ویزاگیناس در شمال شرقی این کشور واقع شده بود تعطیل کرد. تعطیلی این نیروگاه یکی از شروط لیتوانی برای ورود به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ بود لیتاس واحد پول لیتوانی بود. نام ایزوی ۴۲۱۷ لیتاس، LTL است و مخفف آن نیز Lt می باشد. هر لیتاس معادل ۱۰۰ سنت بود. از ژانویه۲۰۱۵ واحد پول لیتوانی به یورو تغییر کرد.

مردم کشور لیتوانی

بیش از هشتاد و سه درصد مردم این کشور تبار لیتوانیایی دارند.در لیتوانی چهار گروه از مردمان لیتوانیایی زندگی می کنند که عبارتند از «اوکشتای چیای» ساکن منطقه شمال لیتوانی، «ژمای چیای» ساکن غرب لیتوانی، «زوکای» ساکن جنوب شرق لیتوانی و گروه کوچک «سووال کیای» که بیشتر در منطقه جنوب غرب لیتوانی زندگی می کنند. بیشتر مردم لیتوانی مسیحی هستند و ۷۹ درصد به کلیسای کاتولیک رومی تعلق دارند.جمهوری لیتوانی در نظر دارد تا ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی به جذب مهاجر خارجی ادامه دهد. این کشور به دلیل مواجه شدن با کمبود نیروی متخصص و ماهر و سرمایه گذار خارجی شرایط اقامتی را بر اساس مصوبه پارلمانی، از سال ۲۰۰۸ میلادی به مدت ۷ سال تسهیل کرده است. بر این اساس شهروندان خارجی که با هدف سرمایه گذاری وارد این کشور شوند، می توانند پس از گذشت پنج سال درخواست اقامت دائم بدهند و شهروند لیتوانی شوند. در قانون مهاجرت لیتوانی تصریح شده که اولویت جذب مهاجر از کشورهای بلاروس، اوکراین، مولداوی و کشورهای منطقه قفقاز جنوبی است، با این حال شمار زیادی از شهروندان کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز به این کشور مهاجرت کرده اند.بر اساس آمار مرکز مهاجرت لیتوانی از سال ۲۰۰۴ میلادی تا سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۳۷ هزار نفر این کشور را ترک کرده اند و در مقابل بیش از ۶۶ هزار نفر موفق به دریافت اقامت در لیتوانی شده اند.

فرهنگ کشور لیتوانی

ورزش بسکتبال از جایگاه بالایی در این کشور برخوردار است که نماد آن هم تیم ورزشی معروف لیتوانی در دوره کمونیستی به نام تیم ژالگیریس می باشد. «کریستیان دون لایتیس» نویسنده و ادیب معروف لیتوانیایی قرن هفدهم است و کتاب وی به نام «سال» (Metai) که در آن چهار فصل سال و همچنین نحوه زندگی مردم مناطق روستایی را بیان شده یکی از متون ادبی مهم لیتوانی به شمار می رود. نمایندگان ادبیات سده بیستم لیتوانی یوزاس توماس-وایژگانتاس، آنتاناس ویه نولیس، برنارداس برازدژیونیس، ویتاوتاس ماچرنیس، و یوستیناس مارکین کویچیوس هستند.از کارگردانان نام آور هنر تئاتر در لیتوانی می توان «اوسکاراس کوروشونوواس» را نام برد.موسیقی سنتی لیتوانی ریشه ای کهن دارد و به بازمانده های دوران پیش از مسیحیت و کهن تر از آن در آن بجا مانده است. امروزه همسرایی به صورت گروه کر در لیتوانی از اهمیت زیادی برخوردار است.موزه هنر لیتوانی که در سال ۱۹۳۳ بنیاد شده بزرگ ترین موزه این کشور است. از دیگر موزه های مهم لیتوانی می توان به موزه کهربای پالانگا اشاره کرد.مردم لیتوانی دارای فرهنگی سنتی هستند و بیش از ۳۵ نوع ورزش و رقص محلی در شهرهای مختلف لیتوانی وجود دارد که نمایانگر آیین و سنن مردم لیتوانی است.

جاذبه های گردشگری کشور لیتوانی

لیتوانی کشوری در نزدیکی دریای بالتیک در شمال شرق اروپا و یکی از سه کشور محدوده ی بالتیک است. لیتوانی فقط سه میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت و بزرگ ترین شهر آن ویلنیوس است. این کشور به خاطر داشتن پارک های ملی ماجراجویانه و روستاهای تماشایی ساحلی، بهشتی برای طبیعت دوستان است و از زمان استقلال این کشور صنعت گردشگری آن رشد قابل توجهی پیدا کرده. مجموعه های فرهنگی، قلعه های جادویی و شهرهای ماقبل تاریخی جذاب، تاریخ و سنت این کشور را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده اند. می خواهیم درباره جاذبه های لیتوانی حرف بزنیم با ما همراه باشید.

۱- محله قدیمی ویلنیوس | Vilnius Old Town

بدون شک یکی از زیباترین و جذاب ترین جاذبه های لیتوانی محله قدیمی ویلنیوس است، جایی در کنار تلاقی دو رودخانه ی مهم شهر و مملوء از گنجینه های قرون وسطایی بناهای گوتیک و نئوکلاسیک. محله قدیمی ویلنیوس در سایت میراث جهانی قرار دارد و در دنیا به داشتن بناهای تاریخی، میدان های سنگ فرش شده، قلعه ها و کلیساهای جذاب معروف است. در این محله هتل ها و رستوران های مجلل در کنار کافه ها و غذاخوری ها ترکیبی از مدرنیته و جهان کلاسیک را به نمایش گذاشته اند. در میان جاذبه های این محله قصر ریاست جمهوری و کلیسای سنت آن حرف اول را می زند.

محله قدیمی ویلنیوس لیتوانی

۲- تراکای | Trakai

در نزدیکی ویلنیوس ریزورتی تفریحی هست به اسم تراکای، شهری که قلعه ای تاریخی و پارکی ملی را در خود جای داده و یکی از دیدنی ترین جاذبه های لیتوانی است. قلعه در میان آب ها قرار گرفته و با آجرهای نارنجی و پنجره های رنگی از دور می درخشد. برای رسیدن به این قلعه باید چند دقیقه ای قایق سواری کنید و از آب های آرام گذر کنید.

تراکای لیتوانی

۳- قلعه کایوناس | Kaunas Castle

قلعه کایوناس یکی از پربازدید ترین و معروف ترن جاذبه های لیتوانی است. این قلعه که اولین بار در قرن ۱۴ و به شیوه گوتیک ساخته شد در کنار تلاقی دو رودخانه قرار گرفته و در آن زمان نقش مهمی در حفاظت از شهر داشته است. در برج دایره ای این قلعه یک گالری هنری هست و اگر دوست ندارید که به تنهایی از آن بازدید کنید می توانید به تورهای گردشگری ملحق شوید. از سال ۱۹۳۰ تا به حال پروژه های نوسازی زیادی روی این قلعه انجام شده و حفاری های باستان شناسی زیادی هم در حال انجام است تا درباره ی گذشته ی قلعه، اطلاعات بیشتری به دست بیاید.

 قلعه کایوناس لیتوانی

۴- موزه ملی لیتوانی | National Museum of Lithuania

اگر می خواهید کمی طعم تاریخ را بچشید موزه ملی لیتوانی را از دست ندهید. این موزه در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد از آن زمان میلیون ها گردشگر از این موزه دیدن کرده اند. این موزه بزذگ ترین میراث فرهنگی تاریخی در کشور است و علاقمندان به تاریخ را حتما راضی می کند.

موزه ملی لیتوانی

۵- پارک ملی Dzukija

با اینکه پارک ملی Aukstaitija معروف ترین پارک کشور است اما پارک ملی Dzukija در واقع بزرگ ترین منطقه ی حفاظتی لیتوانی است. هر سال حدود ۳۰۰ هزار نفر به بازدید از این پارک می روند تا کوهنوردی و در میان گونه های گیاهی و جانوری ان گشت و گذار کنند. این پارک در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد تا از جنگل های کاج، چشم اندازها و روستاهای منطقه محافظت کند.

پارک ملی Dzukija لیتوانی

۶- کلیسای سنت آن | St. Anne’s Church

بدون شک یکی از جذاب ترین بناهای محله قدیمی ویلنیوس کلیسای سنت آن است. این کلیسا شاهکاری از اواخر دوره گوتیک به شمار می رود و بیش از ۵۰ سال است که بدون ذره ای تغییر پابرجا مانده و به نماد ویلنیوس تبدیل شده است. در کنار این کلیسا برج ناقوسی به سبک گوتیک هست که در قرن ۱۹ ساخته شده است.

کلیسای سنت آن لیتوانی

۷- دروازه داون | Gate of Dawn

در قرون وسطی در اطراف شهر ویلنیوس دیواری دفاعی ساخته شده بود که ۹ دروازه داشت و روی آن ها نقش و نگار زیبایی نقش بسته بود. امروز از آن دروازه ها فقط دروازه داون به جای مانده است چون قسمت زیادی از این دیوار دفاعی در سال ۱۷۹۹ در حمله روس ها از بین رفت.

 دروازه داون لیتوانی

۸- کلیسای هولی اسپریت | Holy spirit church

این کلیسا که به شیوه باروک ساخته شده یکی از دیدنی ترین جاذبه های ویلنیوس است و تزئینات داخلی آن خیره کننده و جذاب است. گچ بری ها و مجسمه ها که ترکیبی از مرمرهای سفید و زرد هستند طراحی قابل توجهی را برای داخل این کلیسا به وجود آورده است. قبلا به جای این کلیسا یک کلیسای چوبی قرار داشت که بعد از آتش سوزی قرن ۱۸ جای خود را به یک کلیسای سنگی به شیوه ی باروک داد.

کلیسای هولی اسپریت لیتوانی

۹- پارک ملی اوکسیتیا | Aukstaitija national park

این پارک ملی در شمال شرقی کشور، چشم اندازهای جذابی را در کناره ی دریای بالتیک به وجود آورده است. اینجا به عنوان اولین پارک ملی لیتوانی مملوء از جنگل های کاج، دریاچه ها و رودخانه است که دست در دست هم جذابیت دلفریبی را برای پارک رقم زده اند. در بازدید از جاذبه های لیتوانی حتما این پارک هم در لیست برنامه های خود قرار دهید.

پارک ملی اوکسیتیا لیتوانی

۱۰- شهر پلاتلای | Plateliai

شهر پلاتلای در کرانه های غربی دریاچه ای به همین اسم قرار دارد و مطمئنا مهمترین جاذبه اش همین دریاچه است. شهر به غیر از دریاچه ای که اطراف ان را رستوران ها و کافه ها احاطه کرده اند، کلیسایی چوبی و دیدنی دارد که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. این شهر دروازه ای به سمت پارک ملی زماتیا است و چشم اندازهای خیره کننده ای دارد.

شهر پلاتلای لیتوانی

۱۱- شهر رومشیشکس | Rumšiškės

این شهر در ۲۰ کیلومتری غرب کایوناس قرار دارد و مملوء از کلبه های روستایی و آسیاب های بادی ست که جذابیت خاصی را برایش رقم زده اند. در لیتوانی همه مراسم مطابق به سنت های قدیمی جشن گرفته می شود اگر می خواهید در یکی از فستیوال های اصیل لیتوانی شرکت کنید به شهر رومشیشکس بروید در موزه ی مردمی این شهر همه ی فستیوال ها درست مثل سنت های قدیمی برگزار می شود.

خانه ای در شهر رومشیشکس لیتوانی

۱۲- شهر آنیکشیای | Anykščiai

این شهر بیشتر از همه به ریزورت های اسکی معروف است و هر سال در ماه های سرد سال گردشگران زیادی برای لذت بردن از تفریحات زمستانی به این محل می روند. این شهر سرسبز و جذاب در نزدیکی مرزهای شرقی قرار دارد و با قدمت ۵۰۰ ساله آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

شهر آنیکشیای لیتوانی

۱۳- شهر کرناوه | Kernave

این شهر که در لیست میراث یونسکو قرار دارد نسبت به دیگر شهرها از قدمت بیشتری برخوردار است و خیلی از تاریخ دوستان را به خود جذب می کند. این شهر از اولین پایتخت های لیتوانی ست و در قرن های ۱۳ و ۱۴ در اوج رونق و بزرگی بود.

۱۴- پارک اروپا | The Park of Europe

پارک اروپا یکی از موزه های فضای باز غافلگیرانه در شهر ویلنیوس است. می دانستید که لیتوانی مرکز جغرافیای اروپاست؟ گردشگران کنجکاو نه فقط از اروپا بلکه از سراسر دنیا به این پارک می روند تا شاهد کارهای فوق العاده و هنری نمایشگاه های جذاب باشند که بعضی از آن ها حتی در کتاب گینس هم به ثبت رسیده اند. پارک رنگارنگ اروپا در لیست ۵۰ جاذبه ی هیجان انگیز دنیا قرار دارد و در آن بیش از ۱۰۰ مجسمه به نمایش در آمده که برای آن ها بهترین شرایط محیطی در نظر گرفته شده است.

پارک اروپا لیتوانی

۱۵- شهر دروسکینینکای | Druskininkai

این شهر کوچک که در نزدیکی مرزهای بین المللی کشور قرار دارد پر از جاذبه های طبیعی و از معروف ترین جاذبه های لیتوانی ست، شهری با چشمه های معدنی و باغ های زیبا که در زمینه ی آب های گرم حرف اول را می زند. آب های معدنی خاصیت شفادهندگی را برای این شهر به ارمغان آورده و همین ویژگی گردشگران زیادی هر سال روانه ی این شهر می کند. از طرفی اینجا میزبان یکی از بهترین مجموعه های ورزش های زمستانی ست و در شهر موزه ای هست که کارهای هنرمند افسانه ای و مشهور کشور را نمایش می دهد.

و در پایان...

کشور لیتوانی با مساحت 65.200کیلومتر مربع در نزدیکی دریای بالتیک در شمال شرق اروپا و یکی از سه کشور محدوده ی بالتیک است. لیتوانی از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه و سوئد، از شرق و جنوب شرقی به بلاروس و از مغرب به دریای بالتیک محدود می شود.لیتوانی در لبه دشت شمال اروپا قرار گرفته است. سطح سرزمین آن توسط حرکات آرام و سنگین یخچال های طبیعی آخرین عصر یخبندان هموار شده است. لیتوانی متشکل است از جلگهٔ کم ارتفاعی که دارای دریاچه های فراوان است و رشته های یخ رُفت در آن امتداد دارد. از دریاچه های مهم می توان به دریاچه ویشتیتیس اشاره کرد.لیتوانی متشکل است از جلگه ی کم ارتفاعی که دارای دریاچه های فراوان است رشته های یخ رُفت در آن امتداد دارد. آب و هوا در نقاط مختلف لیتوانی متفاوت است در مناطق غربی ملایم و معتدل است و در مناطق شرقی تنوع دمایی بسیار است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان