لنت ترمز پراید، بخش اصلی سیستم ترمز خودروتان را بشناسید

  چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
لنت ترمز پراید، بخش اصلی سیستم ترمز خودروتان را بشناسید
در این مقاله مطالبی که باید در زمان خرید لنت ترمز جلوی پراید را بدانید به صورت ساده و شفاف بیان کرده ایم. یکبار بخوانید و همیشه استفاده کنید.

آیا هنگام ترمز گرفتن خودروی پرایدتان به طور کامل متوقف نمی‌شود؟ یا هنگام ترمز گرفتن صداهای ناهنجاری از چرخ‌ها می‌شنوید؟ این علائم ممکن است نشانه‌ی خرابی دیسک جلوی ترمز باشند. لنت ترمز پراید یکی از قطعات کلیدی و اصلی خوردوست که بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. لنت جلوی پراید به صورت دیسکی‌ست و بعد از تمام شدن یا سپری شدن عمر مفید آن بایستی تعویض گردد. لنت ترمز نقش اصلی را در توقف خودرو بازی می‌کند لذا توجه به کیفیت و کارایی آن بسیار مهم است.

هنگام خرید لنت ترمز پراید چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

همانطور که می‌دانید، لنت ترمز یکی از ارکان اصلی سیستم ترمز خودروست لذا توجه به کیفیت و کارایی آن اهمیت بسیاری دارد. در کنار این موارد، هنگام خرید لنت ترمز بایستی به ابعاد دیگری هم بپردازید.

این ویژگی‌ها را به صورت خلاصه برایتان بررسی نمودیم:

  • جنس آلیاژ لنت: لنت‌های دیسکی از مواد مختلفی مثل آلیاژهای نیمه فلزی، آلیاژهای کم فلز، مواد ارگانیک و سرامیک ساخته می‌شوند. هنگام خرید لنت ترمز برای خودرو باید به جنس و کیفیت آن توجه کنید تا نمونه‌ای متناسب با پراید انتخاب نمایید.

  • نوع و میزان استفاده از خودرو: دوام و عمر مفید لنت ترمز با نوع استفاده و میزان استفاده‌ی شما از خودرو ارتباط مستقیم دارد. اگر ماشین صرفا برای استفاده‌های درون شهری و مسافت‌های کوتاه است، می‌توانید از لنت ترمزهای معمولی هم استفاده کنید. در غیر این صورت اگر از ماشین به صورت مداوم و برای کار استفاده می‌کنید، حتما لنت ترمز باکیفیت تهیه کنید.

  • وضعیت جاده‌های محل تردد و شرایط جوی: اگر در جاده‌های خاکی و پر دست‌انداز تردد دارید و یا در شرایط جوی خاصی هستید، حتما لنت ترمز باکیفیت و مرغوبی انتخاب کنید تا در هر شرایط جوابگوی نیازهای شما باشد.

  • عادات رانندگی : افرادی که به رانندگی پرسرعت، پر از ترمزهای ناگهانی و یا حمل بار سنگین عادت کرده‌اند باید بدانند که لنت ماشین زودتر فرسوده می‌شود، لذا حتما لنت ترمز باکیفیت و مناسب تهیه نمایند.

ودر آخر اینکه برای خرید لنت ترمز پراید حتما به نمایندگی‌های فروش معتبر مراجعه کنید که ضمانت اصالت کالا و گارانتی محصول ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های لنت جلوی پراید

جدای از توجه به کیفیت و اصالت کالا هنگام خرید لنت ترمز پراید، توصیه می‌کنیم تا این چند مورد را هم در نظر داشته باشید:

  • بسته بندی لنت سالم باشد و از قبل باز نشده‌باشد.

  • نشان استاندارد و هولوگرام شرکت تولیده‌کننده روی محصول درج شده باشد.

  • فاقد آزبست بوده و سازگار با محیط زیست باشد.

  • سطح لنت ترمز صاف و یکدست باشد.

  • گرد و خاک و غبار نداشته باشد.

  • به راحتی تعویض شود.

  • پس از تعویض صدای ناهنجار و بوی غیرعادی تولید نکند.

در نهایت، با انتخاب بهترین لنت جلوی پراید ترمز خودرو گوش به فرمان شما بوده و هر لحظه از رانندگی تجربه‌ای امن و دلنشین خواهد بود.

لنت ترمز پراید از چه نوعی‌ست؟

به طور کلی لنت‌های ترمز از نظر ساختار به دو نوع دیسکی و کفشکی (کاسه‌ای) تقسیم می‌شوند که عموما لنت ترمز جلوی پراید و اغلب خودروها به صورت دیسکی ‌است.

لنت جلوی پراید از نوع دیسکی‌بوده و بهترین جنس برای این دیسک، نوع نیمه فلزی آن است

لنت جلوی پراید از نوع دیسکی‌بوده و بهترین جنس برای این دیسک، نوع نیمه فلزی آن است.

به غیر از این لنت‌های ترمز را برا اساس مواد سازنده به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. لنت‌های فلزی، لنت‌های کم فلز یا نیمه فلزی، لنت‌های سرامیکی و ارگانیگ، 4 دسته از مهم‌ترین و متداول‌ترین نوع لنت‌ها ترمز هستند. لنت ترمزهای پراید بیشتر از نوع فلزی و نیمه فلزی هستند.

لنت ترمز های فلزی درصد بیشتری از الیاف فلز نظیر آهن، فولاد، برنج، مس و ... دارند. این لنت‌‎ها با وجود مقاومت خوبی که نسبت به گرما و حرارت دارند و رسانایی بالایشان، صداهای زیادی تولید می‌کنند و بهترین گزینه نیستند.

لنت‌های کم فلز، 30% و یا کمتر الیاف فلزی دارند و همین موجب می‌شود تا در کنار حفظ دوام، مقاومت و رسانایی لنت، سروصدای ناهنجار آن کمتر شود و با محیط زیست نیز سازگارتر باشد.

لنت‌های ترمز سرامیکی به دلیل قیمت بالایی که دارند چندان به صرفه نیستند. از سوی دیگر لنت‌های ارگانیک نیز دوام کمی دارند و باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری تعویض شوند که همین موضوع موجب می‌شود تا این نوع لنت‌ها نیز به صرفه نباشند.

نشانه‌های فرسودگی لنت جلوی پراید

لنت ترمز پراید بخش مهمی از این خودروست و باید به سلامت و کارایی آن توجه کنید زیرا هرگونه سهل‌اتگاری درتعویض لنت می‌تواند صدمات سنگینی برای خودرو و جان سرنشنیان به وجو بیاورد.

اگر هر یک از موارد زیر را مشاهده نمودید، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید:

  • عمل نکردن ترمز و ترمزگیری ناقص خودرو

  • شنیدن صداهای ناهنجار از چرخ‌ها به هنگام ترمز

  • چرخش فرمان و لغزش خودرو در زمان ترمز گیری

  • لرزش پدال ترمز موقع ترمز گرفتن

  • کنترل نداشتن بر خودرو در زمان تغییر مسیر و فشردن پدال ترمز

کی لنت جلوی پراید را تعویض کنم؟

برای دانستن زمان مناسب تعویض لنت جلوی پراید، حتما به شرایط خودرو و حالت‌های آن هنگام ترمزگیری توجه فرمایید اما به طورکلی زمان تعویض لنت ترمز به میزان استفاده‌ی شما از خودرو بستگی دارد. ماشین‌هایی که در مسیرهای ناهموار، با شرایط جوی نامساعد تردد می‌کنند و یا باز زیادی جابجا می‌کنند، باید بدانند که در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری نیاز به تعویض لنت خواهند داشت. به طور متوسط بعد از 20000 تا 30000 کیلومتر کارکرد خودرو، بهتر است لنت ترمز جلو را تعویض نمایید.

قیمت لنت جلوی پراید

خوشبختانه به مدد تولید ملی و پیشرفت تکنولوژی، لنت ترمزهای بسیار باکیفیت، با قیمتی کاملا مقرون به صرفه در ایران تولید می‌شوند. شما نیز برای خرید و مشاهده‌ی قیمت لنت ترمز پراید می‌توانید به وب‌سات وین یدک مراجعه کنید. وین یدک مرجع تخصصی لوازم یدکی و قطعات جلوبندی خودروست که تمامی لوازم یدکی از جمله لنت ترمز پراید را باکیفیتی عالی و قیمتی مناسب به همراهان خود ارائه می‌کند.

سوالات متداول

آیا لنت ترمز جلوی پراید را باید همزمان با لنت ترمز عقب تعویض کرد؟

خیر، عموما لنت ترمز عقب در مدت زمان طولانی تری فرسوده می‌شود لذا نیازی به تعویض همزمان آن‌ها نخواد بود.

آیا لنت ترمز دیسکی تمام مدل‌های پراید یکسان است؟

بله تمامی مدل‌های پراید یک نوع لنت ترمز دیسکی دارند.

بهترین نوع لنت ترمز جلو برای پراید کدام است؟

لنت‌های نیمه فلزی بهترین انتخاب برای خودروی پراید است.

کلام پایانی

لنت ترمز پراید قطعه‌ای نیست که بتوانید به سادگی از آن بگذرید، این قطعه یکی از بخش‌های مهم سیستم ترمز خودروی شما و شاید مهم‌ترین بخش آن است بنابراین توجه به عملکرد و سالم بودن این قطعه باید جز اولویت‌هایتان باشد. در صورتی که احساس کردید لنت ترمز تمام شده و ترمز خوب عمل نمی‌کند، حتما در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا لنت جلوی پراید، کالیپر، چرخ‌ها و باقی قطعات به خوبی بررسی شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان