دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / علمی / عمومی /

معرفی یک مسکن گیاهی قوی! 

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1397
کد خبر: 5102
ساعد نیوز: اگر ۲۰ تا ۵۰ گرم ساقه‌ی ریحان را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۲دقیقه دم کنید و پس از صاف و شیرین کردن پس از هر غذا یک فنجان بنوشید غم و افسردگی و اندوه را برطرف می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز : ریحان با نام علمی ocimum basilicum و از خانواده labiateae یا نعناعیان، گیاهی یکساله است که در گروه سبزیجات برگی طبقه‌بندی می‌شود این گیاه از نظر تیپ رشدی بهاره بوده و مصرف آن به علت عطر و طعم فوق‌العاده و خواص درمانی مورد تاکید است. یک کارشناس زراعت و کشاورزی با بیان اینکه اصل این گیاه بومی ایران و افغانستان و سند است، افزود: بالغ بر ۶۰ نوع ریحان در دنیا وجود دارد که ریحان‌های سبز و بنفش و کرمانی و فری و ریحان کوچک و بزرگ معروف‌ترین آنها است. مزه‌ی بیشتر آنها شیرین و تند است و در برخی نیز مانند ریحان لیمویی و دارچینی مزه آنها لیمویی و دارچینی است.
این کارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات افزود: این گیاه مانند دیگر گیاهان هم خانواده خود، ماده‌ی موثره‌ی اسانس را دارد که در کرک‌های ترشحی یا حجره‌های مخصوص در برگ، ساقه و گل‌ها ساخته و ذخیره می‌شوند و در اندام‌های مختلف آنها نیز موسیلاژوتانن و مواد تلخ نیز وجود دارد. ترامشلو با بیان اینکه ریحان در اکثر نقاط کشور بعنوان یک سبزی خوراکی کشت، مصرف و از برگ‌های آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: در ایران دو نوع سبز و بنفش آن کشت می‌شود و بنفش آن، مزه‌ی تند و تیزتری دارد آنالیز اسانس این دو نوع نشان می‌دهد که میزان ترکیبات آنها با هم تفاوت دارد.
وی با اشاره به نیازهای اکولوژیکی این سبزی، افزود: ریحان گیاهی یک ساله است که در آب و هوای معتدل تا گرم و مرطوب می‌روئید و به سرماهای پائین و یخبندان حساس است هم‌چنین در دماهای بیشتر از ۳۵ درجه طعم تندتری به خود گرفته و برگ‌های آن کیفیت خود را از دست می‌دهند. ریحان دامنه‌ی سازگاری وسیعی با انواع اقلیم‌ها، آب و خاک‌ها داشته و در اکثر نقاط قابلیت رویش دارد و پس از برطرف شدن سرمای زمستانه و افزایش دمای هوا و خاک، بذرهای آن رویش می‌کند. این کارشناس زراعت و کشاورزی اظهار کرد: ریحان، به رطوبت کافی نیاز دارد و باید از خشک شدن سطح خاک در آن جلوگیری شود. در صورت کاهش رطوبت خاک، رشد رویشی متوقف و یا کند شده و اندام‌های هوایی آن کیفیت خود را از دست می‌دهند و طعم و مزه‌ی آنها تلخ و ناخوشایند می شود.
ترامشلو با اشاره به خواص درمانی گیاه ریحان اظهار کرد: ریحان منبع مهم ویتامین A است که بعنوان منبع غنی و خالص ویتامین شناخته می‌شود و چون براحتی به ویتامین A تبدیل می‌شود و سرشار از بتاکاروتن آنتی‌اکسیدان است نه تنها سلول‌های اپیتلیال را از آسیب‌های اساسی مصون نگه می‌دارد بلکه از تشکیل کلسترول اکسید شده در جریان خون و تجمع آن در دیواره‌ی رگ‌ها که سبب گرفتگی و در نتیجه حملات قلبی یا مغزی می‌شود جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: آسیب رادیکال‌های آزاد ممکن است در پدید آمدن وضعیت‌هایی مانند آرتروز، آسم و روماتیسم مفصلی نقش داشته باشند که بتاکاروتن موجود در ریحان سبب کاهش چنین وضعی می‌شوند. ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث افزایش سلامت قلب و راحتی ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی شده که نتیجه آن در بهبود جریان خون و کاهش تپش قلب موثر است. هم‌چنین ریحان از منابع مهم کلسیم، آهن، پتاسیم و ویتامین C است. کارشناس جهاد کشاورزی گرمسار افزود: در طب سنتی از ریحان بعنوان بادشکن و آرام بخش اعصاب و روان هم‌چنین برای برطرف کردن سردردهای عصبی و میگرنی، رفع گلو درد و دل پیچه و تب بر و درمان اسهال از آن استفاده می‌شود.
ترامشلو گفت: اگر ۲۰ تا ۵۰ گرم ساقه‌ی ریحان را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۲دقیقه دم کنید و پس از صاف و شیرین کردن پس از هر غذا یک فنجان بنوشید غم و افسردگی و اندوه را برطرف می‌کند. هم‌چنین بر تسکین دردهای میگرنی موثر است.وی با بیان اینکه دانه‌ی ریحان به علت داشتن لعاب فراوان نرم‌کننده است، خاطرنشان کرد: براساس طب سنتی دانه‌ی ریحان در رفع ورم کلیه و ترشحات زنانگی نیز مفید و موثر است. کارشناس زراعت و کشاورزی هم‌چنین با بیان اینکه خوردن تخم بو داده ریحان برای درمان اسهال بسیار مفید است، یادآور شد: دم کرده‌ی ۵۰ گرم ریحان که با عسل، شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد و آنژین نیز موثر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟