دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / دکترا /

معرفی رشته مهندسی برق مخابرات و بازار کار این رشته 

سه شنبه، 10 بهمن 1396
کد خبر: 2442
ساعتد نیوز:معرفی رشته مهندسی برق مخابرات ،آشنایی با گرایشهای رشته مهندسی برق مخابرات ،گرایش میدان و موج و گرایش سیستم بازار کار این دو گرایش

هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر می باشد که این اطلاعات می‌تواند صوت، تصویر یا داده‌های کامپیوتری باشد. مخابرات گرایشی از مهندسی برق است که در حوزه ارسال و دریافت اطلاعات از روش‌های موجی و مخابراتی فعالیت می‌کند. کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش مخابرات  با ارائه نظریه ها و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر، انجام عملی فرایندها را به طور بهینه ممکن می سازد.ساعد نیوز با تعریفی که از رشته مهندسی برق مخابرات برای شما عزیزان ارائه داده است حال شما را با گرایش های این رشته آشنا کرده و به طور مفصل این دو گرایش را برای شما معرفی کرده و در مورد بازار کار این دو رشته برای شما توضیحاتی می دهد تا با دید بازتر و وسیعتری بنا به علاقه خود و نیاز جامعه رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید

مهندسی مخابرات با ممکن ساختن ایجاد ارتباط پرسرعت٬ امن و آسان بین دو یا چند کاربر در مکان‌های مختلف، زندگی انسان را متحول ساخته است. از آثار گسترش مهندسی مخابرات می‌توان به رادیو و تلویزیون٬ اینترنت و ماهواره‌های ارتباطی و یا تحقیقاتی(مخابرات فضایی) اشاره کرد.

به طور کلی توانایی های فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش مخابرات در طراحي مدارهاي ، مخابرات سيار، فيبر نوري، سيستم‌هاي كدينگ و رمزنگاري، طراحي انواع فرستنده‌ها و گيرنده‌هاي مخابراتي، تجهيز، تعمير و بهينه‌سازي شبكه‌هاي مخابراتي، طراحي آنتن‌ها، سيستم‌هاي بي‌سيم، رادارها و دكل‌هاي مخابراتي می باشد.

مهندسی مخابرات در مقطع ارشد خود به زیر گرایشهای مخابرات میدان و موج – سیستم تقسیم می شود.

در گرايش ميدان، دانشجويان با مفاهيم ميدان هاي مغناطيسي، امواج، ماكروويو، آنتن و ... آشنا مي شوند.یکی از پیچیده ترین و Hi-tech ترین رشته های مهندسی ، علم مهندسی مخابرات میدان است. تفاوت مخابرات میدان و سیستم این است که مخابرات سیستم درباند  IFیا همان فرکانس میانی کار میکنه، ولی مخابرات میدان در باندRF یا همان فرکانس بالای رادیویی کار میکنه. 

مخابرات میدان بیشتر تمرکز روی فرکانس بالا دارد که طول موج در مقایسه با ابعاد مدار و یا سازه مورد بررسی قابل قیاس باشد که دیگر نظریه مدار صادق نبوده و باید از نظریه الکترومغناطیس استفاده کرد.

  زمینه های کاری و تحقیقاتی مخابرات میدان و موج

در مبحث میدان، مهندسان با ارسال، انتشار و دریافت امواج الکترومغناطیسی از طریق یک کانال مخابراتی که می‌تواند فضای آزاد در مخابرات بی‌سیم و یا یک فیبر نوری در مخابرات فیبر نوری باشد و فرستنده و گیرنده که می‌تواند یک آنتن ماهواره در مخابرات ماهواره‌ای و یا یک مدار الکترونیکی در مخابرات فیبر نوری باشد ، سروکار دارند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت مهندسین میدان به‌طور عمده با جنبه‌ی فیزیکی چگونگی انتقال امواج حاوی اطلاعات، از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر روبه‌رو هستند. بدین‌ترتیب مهندسی مخابرات میدان رابطه زیادی با فیزیک کاربردی (در قسمت الکترومغناطیس) دارد به طوریکه نزدیکترین رشته به فیزیک می باشد.

گرایش سیستم

رشته ی مخابرات سیستم را مخابرات دیجیتال نیز می نامند که در این گرایش هدف بیشتر در طراحی سیستم های مخابراتی ، بهینه سازی و ایجاد ارتباط امن در مخابرات  ، مودولاسیونها و دمودولاسیونها(تطبیق اطلاعات به کانال ارتباطی برای ارسال و دریافت) ،رمز کننده ها و آشکار کننده های اطلاعات، همچنین فليترهاي مختلف كه مي توانند امواج مزاحم يا پارازيت را از امواج اصلي تشخيص و آنها را حذف كرده و تنها امواج اصلي را آشکار كنند.

دانشجويان گرايش مخابرات سيستم عمدتا در طراحي سيستم‌هاي مخابراتي فعاليت مي‌کنند. طراحي سيستم‌هاي رادار و جنگ الکترونيک که جزو پروژه‌هاي نظامي محسوب مي‌شوند، از زمينه‌هاي ويژه‌ي کاربرد گرايش مخابرات سيستم هستند. طراحي شبکه‌هاي مخابراتي جهت ارتباط اطلاعاتي (مانند شبکه‌هاي ارتباطي بانک‌ها) و نصب و راه اندازي شبکه‌هاي ارتباط از راه دور (موبايل ) نيز در تخصص دانشجويان اين گرايش است.

بازار کار گرایش های رشته مخابرات

در مورد بازارکار در ایران در بخش های دولتی و نظامی (ارتش و سپاه) ، صدا و سیما ،کارهای پژوهشی در دانشگاه ها و در سطح مراکز تحقیقاتی و همچنین در ارتباطات رادیویی که برای مخابرات به کار می رود میتوان اشاره کرد. البته امروزه شرکت های خصوصی بنیان شده اند و قراردادهای خوبی با متخصصین این رشته برقرار میکنند. البته نیاز است که داوطلب در حین تحصیل با شرکتهای مختلف آشنا باشد تا درآینده در تعیین شغل انتخاب درستی داشته باشد.

در وزارت دفاع هر دو گرایش پابه پای هم کاربر دارند در صدا و سیما سیستم بهتر است در مخابرات میدان به سیستم ارجحیت دارد.

در مجموع دانشجویان هر دو گرایش نیازهای مخابراتی پروژه‌های نظامی را تامین می کنند و زمینه‌ی انجام پروژه‌های مخابراتی غیر نظامی برای متخصصان این رشته جود دارد.


50 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم