مدارک و مراحل فک پلاک خودرو

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مدارک و مراحل فک پلاک خودرو
در صورت فروش خودرو اگر فک پلاک صورت نگیرد، کلیه تخلفات خودرو به‌پای شما ثبت می‌شود؛ حتی اگر خریدار با خودرو قتل انجام دهد باز هم از لحاظ قانونی شما مجرم هستید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،در کنار معاملات ملکی، نقل و انتقال خودرو از رایج ترین و مهمترین معاملات مردم محسوب می گردد، لذا لازم است که هموطنان عزیز با ابعاد حقوقی این گونه معاملات آشنا گردند تا در این مسیر دچار خسارت نگردند.

پس از تنظیم قرارداد میان فروشنده و خریدار خودرو ، لازم است دو طرف به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نمایند و با ارائه اسناد و مدارک لازم، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای خریدار نمایند و پس از آن در یکی از دفاتر اسناد رسمی حضور یابند و نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام نمایند.

مراحل فک پلاک خودرو

مراحل تعویض یا فک پلاک، در مراکزی وابسته به ناجا انجام می گیرد و شامل مراحل مختلف زیر است:

  • برای این که فک پلاک خودرو به صورت قانونی و صحیح انجام شود، باید به یکی از مرکز رسمی تعویض پلاک خودرو بروید. با مراجعه به این مراکز در ابتدا شما وارد پارکینگ اصلی شده و در زمان ورود خود یک برگه تحویل دریافت می کنید. در این برگه شماره نوبت و باجه ای که باید به آن مراجعه کنید، مشخص شده است.
  • با در دست داشتن برگه نوبت به ساختمان مربوطه می روید و به مسئول باجه مدارکی مانند سند خودرو، اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، سند و یا قولنامه خود را تحویل می دهید. برای فک پلاک خودرو به همراه داشتن اصل فیش آب، برق یا گاز(به تاریخ روز) برای احراز آدرس دقیق محل سکونت مالک الزامی است.
  • پس از ارائه مدارک لازم، همراه با فروشنده مراحل تنظیم و انتقال برگ سبز و تحویل خودرو را انجام دهید. در صورت داشتن وکالت نامه از مالک می توانید مدارک مربوط را ارائه و فرم درخواست برگ سبز و پلاک جدید را نیز تکمیل کنید.
  • پس از تنظیم و دریافت برگ سبز خودرو، باید هزینه مربوط به قبض پست را بابت پلاک و برگ سبز ماشین پرداخت کنید (این مبلغ در هرسال متفاوت است). پس از طی مراحل اداری حال می توانید با مراجعه به پارکینگ درخواست فک پلاک ماشین را ارائه دهید.
  • در این مرحله از فک پلاک بازرسان برگه ای را جهت تکمیل به شما ارائه می دهند که بایستی آن را به باجه قبلی برده و مدارک شناسایی خود را تحویل بگیرید. سپس با مراجعه به بخش فک پلاک، پلاک قبلی خودرو را به انبار پلاک ارائه می دهید.
  • پس از تحویل پلاک قبلی حال به شما نوبت می دهند و ساعت تحویل پلاک جدید را به شما اعلام می کنند. اگر خودرو صفر باشد یا تاکنون پلاکی به نام خود نداشته باشید، پلاک در زمان کمتر از یک ساعت به شما تحویل داده می شود، اما درصورتی که قبلا پلاکی با نام شما ثبت شده باشد نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت.
  • مرحله آخر از فک پلاک به نصب پلاک جدید مربوط می شود؛ بعد از دریافت پلاک جدید به قسمت نصب پلاک خواهید رفت تا پلاک جدید روی خودروی شما نصب شود. درنهایت نیز پس از ارائه برگه ورودی پارکینگ به متصدی، از مرکز فک پلاک خارج خواهید شد.

مدارک لازم برای فک پلاک

اگر قصد فک پلاک خودروی خود را دارید کافی است با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • قبض برق به نام خریدار خودرو
  • مدارک احراز سکونت خریدار
  • برگه وکالت فک پلاک
  • در صورت نداشتن برگه وکالت، از فروشنده بخواهید تا برای فک پلاک خودرو همراه شما به مرکز تعویض پلاک بیاید.

مدارک موردنیاز فروشنده برای فک پلاک

  • اصل سند فروش کارخانه سازنده
  • اصل کارت شناسایی خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو که توسط ناجا صادر شده است
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل بیمه نامه شخص ثالث
  • اصل کارت معاینه فنی

اهداف تعویض پلاک خودرو چیست؟

  • کاهش هزینه ثبت معامله برای مردم
  • دسترسی سریع پلیس به اطلاعات، نقل و انتقالات، هویت و نشانی مالکین وسایل نقلیه
  • ثبت سوابق جرائم رانندگان
  • ایجاد درآمد برای مجموعه ها و سازمان های وابسته به پلیس

به یاد داشته باشید

  • هزینه فک پلاک با توجه به تورم سال تغییر می کند و متقاضی باید کل مبلغ را با استفاده از دستگاه کارت خوان پرداخت کند.
  • در مرکز تعویض پلاک تنها پرداخت هزینه خلافی خودرو برعهده فروشنده است، اما در دفاتر اسناد رسمی علاوه بر پرداخت هزینه عوارض سالیانه شهرداری، هزینه انتقال سند هم برعهده فروشنده است(در مواردی ممکن است هزینه این موارد به صورت توافقی بین فروشنده و خریدار تقسیم شود یا به طورکل توسط خریدار پرداخت شود).
  • کلیه هزینه ها در مرکز فک پلاک برعهده خریدار است.
  • در زمان فک پلاک نیازی به تسویه حساب عوارض شهرداری نیست.
  • برای فک پلاک باید خلافی پلاک فروشنده پرداخت شود. در مراکز تعویض پلاک با استفاده از دستگاه های POS می توانید خلافی خودروی خود را پرداخت کنید.
  • زوج یا فرد بودن پلاک جدیدتان به هیچ عنوان انتخابی نیست.
  • درصورتی که خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد، از وی در مورد نصب پلاک سوال می شود.
  • کل مراحل فک پلاک حدود 2 الی 3 ساعت زمان می برد.
  • به یاد داشته باشید انجام کلیه مراحل مالی در مراکز فک پلاک، تنها با کارت عابر بانک انجام می شود.
  • در کنار اکثر مراکز تعویض پلاک، دفترخانه ثبت اسناد هم وجود دارد که شما می توانید برای دریافت وکالت تعویض پلاک، سند قطعی و … به آنجا مراجعه کنید.
  • در مراکز تعویض پلاک به هیچ وجه به بعضی از افراد که مدعی اقدامات عجیب مانند تسریع در عملکرد یا فروش پلاک های رند هستند توجه نکنید؛ اگر به دنبال پلاک خاصی هستید از خود متصدی بخواهید تا راهنمای شما باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان