نحوه تعویض پلاک خودرو به صورت اینترنتی و آنلاین

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه تعویض پلاک خودرو به صورت اینترنتی و آنلاین
هزینه تعویض پلاک با شخص خریدار است که درسال 1399 مبلغ 245 هزار تومان تعیین شده است و هنگام مراجعه حضوری، در مراکز دریافت می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،طبق قوانین خرید و فروش خودرو، تعویض پلاک، بخشی از مراحل معامله خودرو و به معنی واگذاری و انتقال تمامی مسئولیت خودرو یا موتور سیکلت از فروشنده به شخص خریدار است. بر این اساس، سوابق راهنمایی و‍رانندگی همواره به نام شخص مالک پلاک ثبت می شود.

مطابق با قوانین موجود، خریدار و فروشنده قبل از مراجعه به محضر جهت انتقال سند قطعی، باید در یکی از مراکز تعیین شده حاضر شوند و نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدام نمایند. اگر شخص مالک قادر به حضور در مرکز تعویض پلاک نباشد، نماینده قانونی وی همراه وکالت نامه مربوطه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی، قادر به انجام این فرایند خواهد بود.

تعویض پلاک اینترنتی

تا پیش از شیوع بیماری کووید-۱9، روند تعویض پلاک به صورت مراجعه حضوری خریدار و فروشنده به نزدیک ترین مرکز موجود در شهر محل سکونت خریدار انجام می شد. هرکس با یک بار مراجعه به این مراکز، می داند که به علت زمان بر بودن و کثرت مراجعه کنندگان، مراکز تعویض پلاک همواره با تجمع افراد زیادی مواجه اند؛ لذا بعد از شیوع ویروس کرونا و توجه به اصل فاصله گذاری اجتماعی، بر اساس اعلام رئیس مرکز شماره گذاری ناجا، از تاریخ 19 شهریور به بعد، پذیرش این مراکز و شماره گذاری خودرو و موتورسیکلت در تهران، فقط به صورت اینترنتی انجام می شود. در بیانیه این مرکز آمده است که پروسه تعویض پلاک، اینترنتی خواهد بود و شهروندان از مراجعه حضوری به مراکز تعیین شده اکیداً خودداری کنند. همچنین متقاضیان باید دقت داشته باشند که خودروهای پلاک زوج، در روزهای زوج و خودروهای پلاک فرد، در روزهای فرد در مراکز تعویض پلاک پذیرش می شوند.

هم چنین بر اساس اعلام این مرکز، از ابتدای مهر ماه 99 علاوه بر استان تهران، استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، کرمانشاه، البرز، یزد و قم نیز به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک آنلاین متصل خواهند شد.

راهنمای اخذ نوبت و تعویض پلاک اینترنتی

ابتدا باید وارد سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک شوید.

  • در اولین مرحله و پیش از هر اقدامی، ثبت نام در سامانه الزامی است.
  • پس از ثبت نام، بر اساس انتخاب استان، شهر و نوع وسیله نقلیه، جستجوی مراکز انجام می شود.
  • در ادامه، لیست تمامی مراکزی که ظرفیت نوبت دهی را برای تعویض پلاک اینترنتی در شهر مورد نظر دارند، نمایش داده می شود.
  • با انتخاب مرکز مورد نظر، روز و ساعات قابل انتخاب برای مراجعه حضوری دیده می شود.
  • در مرحله آخر، با ثبت ﭘﻼک ﻧﺼﺐ ﺷﺪه ﻓﻌﻠﯽ (پلاک ﻓﺮوﺷﻨﺪه)، مشاهده مدارک لازم برای تعویض پلاک و انتخاب دکمه ثبت نوبت، نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی انجام می شود.

شرايط و مدارک لازم جهت تعویض پلاک آنلاین

پس از تعیین نوبت اینترنتی، خريدار و فروشنده باید در روز و ساعت مقرر، همراه با مدارک زیر به مرکز مشخص شده مراجعه نمایند. مراجعه حضوری خريدار و فروشنده يا نماينده قانوني آن ها (وکيل) همراه خودرو معامله شده در تاریخ مقرر به مرکز تعویض پلاک الزامی است.

ارائه اصل شناسنامه و کارت ملي خريدار و فروشنده به همراه اصل سند مالکيت وکارت خودرو هنگام مراجعه ضروری است.لازم به ذکر است که در صورت مفقودی سند مالکيت خودرو، درج يک نوبت آگهي در روزنامه هاي کثير الانتشار مبني بر مفقودي سند خودرو، الزامی است و فرایند تعویض پلاک، بعد از سپري شدن 10 روز از تاريخ درج آگهي فوق، امکان پذیر است.

ارائه مدارک احراز محل سکونت خريدار شامل سند مالکيت يا اجاره نامه معتبر به نام شخص خريدار، همسر، پدر يا مادر هنگام مراجعه حضوری الزامی است. در صورت عدم احراز محل سکونت خريدار توسط مرکز تعویض پلاک، خریدار ملزم به ارائه مدارک تکمیلی مانند دفترچه تامين اجتماعي، معرفي نامه از کارگزيني محل خدمت با درج آدرس منزل براي کارکنان دولتي یا معرفي نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل است.

قوانین و مقررات سامانه تعیین نوبت تعویض پلاک اینترنتی

در حال حاضر، هر فرد تنها مجاز به انتخاب یک نوبت در مراکز مربوطه است و در صورت عدم مراجعه در روز و ساعت مقرر، نوبت متقاضی به صورت خودکار باطل می شود. لازم به ذکر است که در صورت عدم مراجعه متقاضی در تاریخ ثبت شده، رزرو نوبت های آتی برای این فرد با محدودیت هایی مواجه خواهد شد؛ لذا در صورت انصراف از مراجعه در تاریخ مورد نظر، متقاضی باید پیش از سر رسید تاریخ نسبت به لغو نوبت از طریق بخش حساب کاربری در سامانه تعویض پلاک آنلاین اقدام کند.

قبل از انجام رزرو و تعیین نوبت تعویض پلاک اینترنتی، خریدار باید نسبت به تکمیل مدارک احراز محل سکونت (که در بخش قبلی به آن ها اشاره شد) اطمينان حاصل کند. هنگام مراجعه حضوری، اطلاعات ثبت شده در سامانه، با شخص مراجع مطابقت داده خواهد شد و تنها با ارائه مدارک هویتی متقاضی به همراه خودرو با شماره پلاک ثبت شده، مجوز ورود به مرکز داده می شود.

هزینه تعویض پلاک

هزینه تعویض پلاک با شخص خریدار است که درسال 1399 مبلغ 245 هزار تومان تعیین شده است و هنگام مراجعه حضوری، در مراکز دریافت می شود.

در نهایت، لازم به یاد آوری است که با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از ورود اشخاص همراه خریدار و فروشنده به مراکز جلوگیری خواهد شد؛ هم چنین ورود افراد بدون ماسک نیز ممنوع است. لازم به ذکر است که قبل از ورود به پارکینگ، غربال گری و تب سنجی مراجعان انجام می شود؛ لذا در صورت مشاهده علائم بیماری، از مراجعه به مراکز تعویض پلاک جداً خودداری فرمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان