مهارت هایی که باید به کودکان یاد داد !

  جمعه، 06 اردیبهشت 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
مهارت هایی که باید به کودکان یاد داد !
کودکان باید بلد باشند تا با دیگران روابط دوستانه برقرار کنند، سلام کنند و در جمع خجالت نکشند و از حضور در جمع دوری نکنند. برای پرورش این مهارت در کودک بازی با هم سن و سالان بسیار مفید است. از سن 3 سالگی تدبیری بیاندیشید تا کودکانتان ساعاتی از روز را به انتخاب خودشان در مهدکودک بگذرانند. به خصوص تک فرزندها.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، در بحث آموزش های لازم برای کودکان اساسی ترین مبحث آموزش مهارت های زندگی است.نکته قابل توجه این است که آموزش این مهارت ها می‌بایست از سن 3 سالگی شروع شود و در قالب بازی و ارتباطات بین فردی که در خانواده شکل می گیرد به کودک منتقل گردد. الگوهای ارتباطی والدین بیشترین تاثیر را در انتقال این مهارت ها به کودکان دارد.

1- مهارت تصمیم گیری: با دادن حق انتخاب به کودکان این مهارت را در آنها رشد دهیم. در این صورت خواهند توانست در محیط پیرامون از بین گزینه های مختلف بهترین را انتخاب نمایند.

2- مهارت حل مساله: این مهارت شامل تعریف دقیق مشکلی است که کودک با آن مواجه شده، و باید بتواند از انواع راه حل هایی که پیش رو دارد بهترین را انتخاب نماید. در ارتباطات روزمره با کودک اگر با مشکلی مواجه شدید در قالب گفتگو با او به دنبال راه حل ها بگردید و به او اجازه دهید که از بین راه های پیشنهادی شما یکی را انتخاب کند. به این شکل مهارت حل مسئله و تصمیم گیری را به او می توانید آموزش دهید.

3- مهارت تفکر نقاد: این مهارت در ارتباط با رسانه ها بسیار برای کودک کاربردی است. با پرورش این مهارت در کودک می‌توان آسیب های رسانه ها را به حداقل رساند. در رسانه ها و برنامه های کودکی که کودکان مخاطب آن هستند قطعا اطلاعات غلط و غیرواقعی و آسیب زننده به کودکان منتقل می شود. همیشه کودکان را در زمان ارتباط با رسانه همراهی کنید و در همان زمان اطلاعات رسیده را با او نقد و بررسی کنید و با حوصله به صحبت های او گوش دهید تا از او یک نقاد ماهر بسازید که هر چیزی را که دید و شنید ابتدا به ساکن قبول نکند.

4- توانایی برقرار کردن ارتباط موثر: کودکان باید بلد باشند تا با دیگران روابط دوستانه برقرار کنند، سلام کنند و در جمع خجالت نکشند و از حضور در جمع دوری نکنند. برای پرورش این مهارت در کودک بازی با هم سن و سالان بسیار مفید است. از سن 3 سالگی تدبیری بیاندیشید تا کودکانتان ساعاتی از روز را به انتخاب خودشان در مهدکودک بگذرانند. به خصوص تک فرزندها.

در زمانی که کودک مشغول بازی بادوستانش است بدون مداخله در جریان بازی آنها از دور نظاره گر و مراقب آنان باشید.

5-آموزش نظم و مسئولیت پذیری: اگر میخواهید کودکانی داشته باشید که وابسته به شما نباشند و در زمان عدم حضور شما نیز بتوانند از عهده کارهای خود برآیند از سن 3 سالگی مسئولیت پذیری را به آنان آموزش دهید. به این شکل که هر امر شخصی را که تشخیص می دهید در توان کودک است برای انجام دادن کم کم به خود او بسپارید و برای انجام دادن آنها او را تشویق کنید. کودکان باید بتوانند تمام امور شخصی خود را خودشان انجام دهند و در سن 7 سالگی برای انجام این امور نیاز به کمک شما نداشته باشند. این کار را تدریجی و به صورت تک به تک انجام دهید تا به کودک فشار مضاعف وارد نکرده باشید. کودکان به تدریج باید به سمت استقلال حرکت کنند.

6-مهارت نه گفتن: از مهارت های اساسی و اولیه ای است که کودک باید بیاموزد تا از آسیب های اجتماعی و فردی در امان بماند. به کودکتان یاد دهید که به هرچیز که مطابق میل او نبود نه بگوید اما دلیل آن را برای شما توضیح دهد. از نه گفتن کودکانتان خشمگین نشوید و آن را حمل بر بی ادبی یا پررویی کودک ندانید. کودکان باید این مهارت ها را ابتدا در خانواده تمرین کنند و با تایید و پرورش آنها در بستر خانواده در جامعه به کار گیرند

7-مهارت های خود مراقبتی: مهارت های خودمراقبتی بخشی از اصول تربیت جنسی در کودکان است. کودک شما در سن سه سالگی باید اندام های خصوصی و غیر خصوصی خود را که شامل لب، سینه، باسن و اندام تناسلی می شود را همراه با نام های درستشان بشناسد و بداند که هیچ کس حق دیدن و لمس کردن بدن او را ندارد و در صورتی که این اتفاق افتاد باید به والدین اطلاع دهد. مراقب باشید که کودک را دچار ترس و وحشت نکنید و در قالب یک رابطه دوستان این مفاهیم را به او آموزش دهید. یادتان باشد که تربیت جنسی هر کودک با والد هم جنس خود است.

8- آموزش توالت رفتن: یکی از اساسی ترین مهارت ها در تربیت جنسی است که بعد از سن دو سالگی باید به کودک آموزش داده شود. توجه داشته باشید که آموزش توالت رفتن قبل از سن دو سالگی به دلیل عدم شکل گیری سیستم کنترل ادرار و مدفوع در مغز کودک را دچار اختلال وسواس در بزرگسالی می کند. این آموزش همراه با ملایمت و همکاری والدین به دور از هرگونه تنبیه باید باشد. نحوه نشستن صحیح در توالت و شستشوی خود در این مرحله صورت می گیرد. از سخت گیری زیاد برای شستشو و نجس و پاکی برای کودکان جدا خودداری نمایید.

9-مهارت همکاری و تعاون: با سپردن مسئولیت های کوچک در امور منزل به کودک این مهارت را در او پرورش دهید و همیشه برای انجام دادن آنها او را تشویق کنید و به او پاداش دهید. همراه با این کار عزت نفس کودک  نیز رشد می‌باید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (225 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW