ماجرای تورهای مسافرتی واکسیناسیون کرونا / آخرین وضعیت واکسن ایرانی کووید

  یکشنبه، 23 آذر 1399 ID  کد خبر 121298
ماجرای تورهای مسافرتی واکسیناسیون کرونا / آخرین وضعیت واکسن ایرانی کووید
ساعد نیوز:دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت درباره تبلیغات برخی تورهای مسافرتی به قصد واکسیناسیون کرونا و امکان این واکسیناسیون برای مهاجرین، در شرایط دسترسی محدود کشورها به این واکسن و همچنین مراحل مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا توضیح داد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احسان شمسی کوشکی درباره برخی تبلیغات تورهای مسافرتی برای تزریق واکسن کرونا و سفر به کشورهایی که واکسیناسیون را آغاز کرده اند، گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر واکسن کرونا در دنیا توزیع بسیار محدودی دارد و حتی کشورهایی که واکسیناسیون کرونا را آغاز کردند، نمی توانند همه جمعیت شان را باهم تحت واکسیناسیون قرار دهند، بلکه اولویت بندی کردند تا واکسن را بر اساس اولویت بندی تزریق می کنند.

امکان واکسیناسیون کرونا برای مهاجرین یا اتباع سایر کشورها؛ آری یا خیر؟

وی افزود: بنابراین مجموعا در حال حاضر قطعا می توانم بگویم که در یک کشور، اتباع سایر کشورها، در اولویت اول واکسیناسیون کرونا نیستند. زیرا مردم عادی آن کشورها هم در اولویت اول نیستند؛ چراکه اکنون تعداد واکسن در دنیا بسیار محدود است. بنابراین ضمن اینکه افراد حق دارند مسافرت کنند و کسی نمی تواند از نظر قانونی جلو مسافرت افراد را بگیرد، اما در حال حاضر امکان تزریق واکسن کرونا در یک کشور برای مهاجرین یا اتباع کشورهای دیگر، به سادگی وجود ندارد.

توزیع در سیستم دولتی و سختگیری حتی برای یک عدد واکسن کرونا

سودجویی و خطر تزریق مواد غیراستاندارد در تورهای مسافرتی واکسن

شمسی کوشکی ادامه داد: ضمن اینکه این موضوع ممکن است باعث سوءاستفاده برخی افراد شود؛ به طوری که حتی ممکن است به کشوری با قول تزریق واکسن کرونا سفر کنند، اما چیزی را دریافت کنند که استاندارد لازم را نداشته باشد. زیرا در حال حاضر واکسن های کرونا در درون سیستم های بهداشتی توزیع می شود که البته سیستم های دولتی هستند و به شدت هم بر روی هر یک عدد واکسن سختگیری وجود دارد. بنابراین سفر به کشوری برای دریافت واکسن کرونا، مردم را در معرض سوءاستفاده قرار می دهد تا افراد سودجو به بهانه تزریق واکسن کرونا، آنها را به کشورهای دیگر ببرند و پول های گزافی از آنها دریافت کنند و بعد ممکن است حتی مواد غیر استاندارد به افراد تزریق کنند. زیرا قاعدتا در حال حاضر سیستم های بهداشتی کشورها اعلام تزریق واکسیناسیون را در سطح جهانی انجام ندادند.

وی با بیان اینکه تاکنون بسیار بعید می دانم که وضعیت دسترسی یک کشور به واکسن کرونا به جایی رسیده باشد که بخواهد برای اتباع سایر کشورها، واکسن کرونا تزریق کند، گفت: در عین حال باید توجه کرد که واکسیناسیون اقدامی کاملا فنی و علمی است. ممکن است یک واکسنی که وارد بازار می شود، برای همه افراد مناسب نباشد. بنابراین یک شرکت توریستی نمی تواند اعلام کند که من افراد را به فلان کشور برده و برایشان واکسن کرونا تزریق می کنم. این اقدام کاری کاملا علمی است و اگر قرار باشد کسی این اقدام را انجام دهد، باید از طریق سیستم پزشکی کشورها باشد.

تبلیغاتی فاقد وجاهت علمی

شمسی کوشکی تاکید کرد: من این نوع تبلیغات را فاقد وجاهت علمی، فنی و قانونی می دانم و به احتمال بسیار زیاد این اقدامات، راه هایی هستند که ممکن است منجر به سوءاستفاده از مردم شوند. البته ممکن است در برخی کشورهای ثروتمند در آینده به حدی به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند تا با دریافت پول از اتباع سایر کشورها به آنها واکسن تزریق کنند، اما این اقدام فعلا وجود ندارد و مردم هم نباید به این تبلیغات توجه کنند.

وی درباره تبلیغات تور استانبول برای تزریق واکسن کرونا که اخیرا در فضای مجازی مطرح شده، گفت: اطلاعی از اینگه واکسن کرونا در اختیار ترکیه قرار گرفته یا خیر، ندارم، اما به طور کلی اگر هم واکسن کرونایی در اختیار ترکیه قرار گرفته باشد، تعداد محدودی است که آن ها را اولویت بندی می کنند و بر اساس اولویت به افراد کشور خودشان تزریق خواهند کرد. بنابراین در حال حاضر وضعیت واکسن کرونا در دنیا به صورتی نیست که کسی بخواهد به عنوان توریست واکسیناسیون به کشور دیگری برود. در عین حال با توجه به جنبه های فنی که واکسیناسیون دارد، عوارض و مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، اصلا توصیه نمی شود که مردم این اقدام را انجام دهند.

آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت در ادامه صحبت هایش درباره وضعیت مطالعه انسانی واکسن کرونای ایرانی نیز گفت: در مجموع در ایران تاکنون یک واکسن کرونا مجوز کمیته اخلاق در پژوهش را دریافت کرده است. البته باید توجه کرد که مجوز کمیته اخلاق به معنی مجوز آغاز مطالعه انسانی نیست، بلکه این مجوز یکی از مستندانی است که سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از نهادهای رگولاتوری کشور لازم دارد. بعد از صدور این مجوز سازمان غذا و دارو ملاحظات فنی دیگری را بررسی می کند و سپس مجوزی به نام CTA یا clinical trial authorization یا مجوز آزمایش انسانی را صادر می کند. حال زمانیکه مجوز CTA صادر شود، آن زمان شرکت می تواند مطالعه انسانی خود را آغاز کند، اما مجوز کمیته اخلاق مهمترین مقدمه صدور این مجوز است. بنابراین تاکنون کمیته اخلاق در پژوهش بعد از بررسی های مفصل و برگزاری دو جلسه اضطراری فقط به یک واکسن کرونا مجوز داده است.

فاز یک آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا بر روی 50 نفر

آغاز مطالعه انسانی در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو

شمسی کوشکی تاکید کرد: البته فعلا به فاز اول مطالعه انسانی این واکسن کرونا مجوز داده شده است. به طوری که در فاز یک مطالعه واکسن در مجموع بر روی حدود 50 نفر آزمایش می شود. اگر فاز یک مشکلی نداشت و افراد به سلامتی از فاز یک عبور کردند، فازم دوم بر اساس داده های فاز یک بررسی می شود و اگر مشکلی نبود، مجوز فاز دو صادر می شود تا اینکه به همین صورت وارد فاز سوم شویم و بعد هم مجوز ورود به بازار داده شود. بنابراین باید منتظر باشیم تا نتایج فاز اول را ببینیم.

وی تاکید کرد: در فاز یک هم افراد به صورت تدریجی وارد پژوهش می شوند. در حال حاضر منتظریم سازمان غذا و دارو CTA را صادر کند تا کار پژوهش آغاز شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم