دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

ماجرای تاریخی غش و ضعف کردن شاه شکموی قاجار برای زولبیا و بامیه درماه رمضان 

سه شنبه، 22 اسفند 1402
کد خبر: 379575
ساعدنیوز: ناصرالدین شاه قاجار علاقه بسیاری به زولبیا و بامیه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، درمورد پیدایش این خوراکی خوشمزه روایت‌های زیادی نقل شده است. بعضی‌ها آن را ابداع هندی‌ها می‌دانند. عده‌ای هم معتقدند چون در بعضی از شهرها دسترسی به مواد خوراکی شیرین مانند کشمش و خرما نبود، زولبیا و بامیه به جای آن ابداع شد.

اما خوردن زولبیا و بامیه از دوره قاجار و شاهان شکموی ایران میان مردم متداول شد. برای مثال نقل شده، مظفرالدین‌شاه زمانی که فصل برخی از خوراکی‌ها نبوده با اعتراض و کنایه سراغ خوردنی‌های دور از دسترس را می‌گرفت. قبل از عید سراغ پلو خورش را می‌گرفته و می‌گفته «نوروز بیاید پلو بخوریم» یا زمانی که وقت زولبیا و بامیه نبوده می‌گفته «کی ماه رمضان می‌آید زولبیا و بامیه‌ای بخوریم.»

زولبیا و بامیه برای ناصرالدین‌شاه شکمو که همیشه دنبال خوراکی‌ها و غذاهای تازه و کشف مزه‌های جدید بود، یک هدیه ارزشمند محسوب می‌شد که عموماً هرکسی می‌خواست خدمتش شرف‌یاب شود و به نحوی سبیل شاه را چرب کند، به‌عنوان پیشکش تقدیم می‌کرد. البته ناگفته نماند که بامیه از جمله شیرینی‌هایی بود در طول سال توسط دستفروش‌های دوره‌گرد آماده و فروخته می‌شد. مرحوم «نجف دریابندری» در کتاب «مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» نوشته است: «شکل زولبیا در سال‌های اخیر تغییر کرده است.

زولبیا امروز در تهران غالباً شبکه‌گردی به اندازه پیش‌دستی و به رنگ عسلی سوخته با میله‌های نازک و شکننده است که در گذشته زولبیای تبریزی یا بشقابی نامیده می‌شد. اما تا یکی دو دهه پیش «زولبیا» چیزی بود به اندازه نعلبکی به رنگ زرد روشن که چند تایی از آن را به رنگ عسلی سوخته و کاه گلی در می‌آوردند با میله‌هایی به کلفتی مداد و تا حدی نرم این زولبیا هنوز هم در برخی از شهرها مثل مشهد و اصفهان تهیه می‌شود.»


8 پسندیدم 11 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
4 ماه پیش

ننگ بر خاندان قاجار
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی متن
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد